A felnőttkori agysérülések következményei

A beszéd sajnos akkor is károsodhat, amikor már jól elsajátítottuk. Egy hirtelen baleset, idegrendszert károsító betegség, és az addig jól használt nyelv teljesen elveszhet. Az agy sérülése következtében az egyén és a külvilág közötti kommunikáció nehézkessé vagy lehetetlenné válhat.

"Minden közlési próbálkozás csak mások jóakaratával sikerülhet"

Max Fisch

A dysarthria

A dysarthria a beszédmozgások koordinációs kivitelezésének zavara. Okai között szerepelnek az agyi sérülések, fejlődési-, genetikai rendellenességek, szülési károsodások, érrendszeri gyulladásos megbetegedések, daganatok, anyagcserezavarok. A károsodás a beszédhangok kiejtési mechanizmusát nehezíti. Az artikuláció zavart, elmosódott, a beszéd rosszul érthető, részben orrhangú, csaknem érthetetlen lehet.

A logopédiai vizsgálat a légzés, a hangadás, az artikuláció zavarainak feltárásával indul, az arc és a nyak reflextevékenységét is meg kell nézni, előfordulhatnak izombénulások.

A terápia nem csak a sérült beszédmotorikára, hanem a kommunikációs zavarra is ki kell, hogy terjedjen, sőt a szókincs bővítése is fontos feladat.

Az afázia

Az agy meghatározott területeinek sérülése (agyvérzés, agyi infarktus) következtében nyelvet korábban helyesen használó egyén beszéde, beszédértése sérül. A nyelvi képesség zavara megmutatkozhat a beszéd kifejező oldalának vagy megértő oldalának, illetőleg egyszerre mindkettőnek hiányában vagy zavart működésében. Ez az afázia.

A nyelvi zavarok kezelési módjában hasonlatosság van a megkésett beszédfejlődés, valamint a diszlexia-diszgráfia terápiájához. Az ott eredményesen használt módszerek az afázia kezelésében is hasznosíthatók. Ha a logopédus egységében és részletességében alaposan ismeri az emberi beszéd, az olvasás-írás, a nyelv fejlődésének állomásait, és az ahhoz szükséges képességeket, akkor tudja igazán eredményesen kezelni az afáziás beteget. Ez mindenképpen egy átfogó ismeretet kell, hogy feltételezzen, amely segítségével a legmegfelelőbb módszert tudja alkalmazni a sérülésnek megfelelően, és mindenképpen a legkreatívabban.

A beszédterápia alapelvei

A terapeutának mindig együtt kell működnie a beszédhibással, a hozzátartozóival, és ki kell alakítani egyfajta együttműködést, kapcsolatot a beszédhibás és a hozzátartozója között is. Később a környezetét is bővíteni kell (rokonok, barátok, utca). A felvilágosító munka, a család tanítása, pszichés támogatása éppoly fontos, mint maga a beszédterápia. Ha a beszédkészségét elveszített felnőtt nem tudja magát kifejezni, feszíti belülről a kommunikációs gát, a tehetetlenség, és ez sajnos türelmetlenséget, agressziót is eredményezhet, vagy épp ellenkezőleg, a környezettel szembeni teljes közöny jelentkezik. Ezért nagyon fontos, hogy mielőbb megtaláljuk aannak a módját, hogy hogyan értheti meg egymást az afáziás és környezete.

A betegek krízise

A nyelv- és beszédzavar különböző hatásokkal lehet a kommunikációs, a szociális és az érzelmi területekre egyaránt. Az afáziában és dysarthriában szenvedők egész élete megváltozik. Ezek az állapotok olyan krízishelyzetek, melyek váratlan követelményeket, új alkalmazkodást és döntéseket kívánnak meg. Az egész addigi életvitel megváltozik, egy "új" élet kezdődik.

 A teljes beszédrehabilitáció csak a legritkább esetben lehetséges. A legfontosabb teendő a helyzet pszichés leküzdése. A beszéd fejlesztése része a rehabilitációnak, de emellett rengeteg a teendő. Megváltozik a család életformája, az esetleges bénulások mozgássérüléssel is járnak (a kerekes-székes életforma kialakítása). A munkahely elveszítésével anyagi veszteség, a kiszolgáltatott helyzet miatt önértékelési válság egyaránt bekövetkezhet.

A terápiás helyzet

Amikor az érintett személyt segíteni akarjuk, akkor az egyéni sajátosságok figyelembe vételével együtt kell a kommunikációs korlátozottságra, az esetleges érzelmi válságra, a megváltozott szociális helyzetre gondolnunk. A beszédterapeutának a helyzetet komplexen kell látnia, és mindennek még saját személyiségével is összhangban kell lennie. A módszerek megválasztása mindezen szempontokra ki kell, hogy térjen.

A kölcsönös tisztelet, a nyitottság is fontos szempontok. A terapeutának el kell kísérnie a beteget a megújult, önálló élete útján. A terápia során kölcsönösen hatással vannak egymásra.

A szakszerű, céltudatos, megtervezett munkának mind a kifejező beszéd, mind a megértés javítására ki kell terjednie. Artikulációs ügyesítés, szó-kép egyeztetések, fogalmak jelentése, olvasás-írás felidézése, esetleg újratanítása, kommunikációs képességek fejlesztése szókincsbővítésekkel (csoportosítások főfogalmak alá, szógyűjtések, ellentétek, rokonértelműek) utánmondatásokkal, mondatalkotásokkal, mondatbefejezésekkel, és a nem beszéden alapuló technikák elsajátításával is (mimika, gesztusok, rajz, írás).

Feladat-ötletek afáziás betegeknek

Beszédaktivizálás

 A hangos beszéd kialakításának kezdeti fázisában az automatizált beszéd-emlékekre hagyatkozunk. Ez felbátoríthatja a beteget a hangos beszédre, segíti az artikulációt, és megtapasztalhatja az első sikereket.

Elkezdjük a felsorlást, a beteg automatikusan folytatja vagy mondja velünk együtt:

1. Számlálás 1, 2, 3 ... 10

2. Számlálás visszafelé 10, 9, 8 ...

3. Napok, hónapok, évszakok neveit kezdjük sorolni

4. Gyermekkori mondókák, versek, dalok megkezdése

5. Ellentétpárok mondása (pl. jobb - beteg mondja: bal )

6. Ismert közmondások megkezdése (pl. Lassan járj - beteg mondja: tovább érsz.)

A Varázsbetű alkalmazása afáziás betegeknél

Ahogy látható a diszlexia és diszkalkulia terápiája nagyon hasonló az afáziá kezeléséhez. Éppen ezért a Varázsbetű Programcsalád is jól alkalmazható az olvasás-írás (újra)elsajátításának folyamatában, a szókincsbővítésben, és a képességfejlesztésben akár a kórházi, szakmai terápia során, akár az otthoni gyakorlásban. A beteggel együtt végezzük a szókirakó, szó-kép egyeztető, főfogalom alá rendelő, mondat-kiegészítő feladatokat. Közben a szükséges magyarázatokat, értelmezéseket megadjuk, illetve végig segítjük őt a feladatok megoldásában. Az analízis-szintézis, a vizuális észlelés, differenciálás, a koncentrációs készség, a memória mind olyan képességek, mely a program segítségével nagyszerűen aktivizálhatók.

 Mivel sok esetben a számolási készség is elvész, a program segítségével az alapoktól kezdhetjük el a számolás, a műveletek felidéztetését, később gyakorlását.

A Varázsbetűről itt tudhatsz meg többet >>>


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

Hogyan lehet gyorsabb a leckeírás?
Az otthoni tanulás sok szülő rémálma, mindennapi küzdelem, állandó harc a gyerekkel. Ma olyan...

Az a pokoli házi feladat
Nálatok is áll a bál, ha leckét kell írni?  Neked is könyörögnöd kell gyermekednek minden egyes...

Ubukubu zűrkalandjai - Mesekönyv az olvasási képességek fejlesztésére
Az Ubukubu zűrkalandjai című könyv szórakoztató mese, és egyben kiváló eszköz gyermeked olvasási...

Csodatévő három nap - Gyere velünk táborozni!
Amikor 2005-ben az első téli Kalandtábor szervezésébe belefogtunk, a legtöbben biztosra vették, hogy...

Játékok a ritmusérzék fejlesztéséhez
Írtam már Neked arról, hogy mennyire fontos a jó ritmusérzék gyermeked olvasási képességének...

Mi a közös az IKEÁ-ban és a magyar iskolarendszerben?
Új szekrényt vettünk a lányomnak, és amíg összeraktam, rájöttem, hogy rengeteg hasonlóság van az...

Miért nem beszél rendesen?
A beszéd esetében a normális fejlődés meglehetősen széles tartományban mozog, és általában azok is...

A ritmus varázslata
Vajon milyen hatással van a ritmusérzék gyermeked olvasási képességére? Ma a ritmus tanulásban...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

Nagyon tetszik. Gyermekem a játékosan gyakorolja az olvasást, úgy hogy közben egy kedvenc időtöltésével foglalkozik, számítógépezik.

Walterné G. Katalin, Budapest

Érdekel >>>


Az eddigi tapasztalataim nagyon jók. Már most észrevenni a fejlődést gyermekemnél és szereti csinálni a feladatokat. Magától ül le "játszani".

Pirtyák Zsanett, Číčov

Érdekel >>>


A kislányom 10 perc játék után kérte, hogy vegyük meg, annyira élvezte a kis sikereit. Bevallom, volt olyan feladat, ami engem is elgondolkodtatott, így mindketten jónak és hasznosnak találjuk ezt a játékos tanulást. Hálás köszönet érte!

Bozi Józsefné, Sárvár

Érdekel >>>


A Varázsbetű programtól kiválóbbal a diszlexia fejlesztéséhez eddigi munkám során még nem találkoztam. Saját gyermekem számára vásároltam meg, aki már "gyógyult" diszlexiás, és ezt felerészben ennek a programnak köszönhetjük.

Vargáné Horváth Izabella, Hatvan

Érdekel >>>


Gyógypedagógusként azt hiszem nyugodtan mondhatom, igen nagy hiányt pótol ez a program. Sok-sok szülőnek, gyereknek mutattam meg, és még a 7.-8. osztályosok is jót játszottak vele. Nagyon hasznosnak tartom ezt a CD-t, itthon és remélem hamarosan az iskolámban is nemcsak a fejlesztésben, hanem preventív jelleggel is használom. Csak gratulálni tudok,hogy ilyen jó programot sikerült megalkotniuk!!!

Ny. Erika

Érdekel >>>


6 éves autista diagnózisú kisfiamnak vásároltam meg a Varázsbetű Programcsaládot. Egy ugyancsak autista kisfiú édesanyja ajánlotta és nekik nagyon hatékony volt a tanulásban.

Lőrincz Zsoltné, Gyügye

Érdekel >>>


Nagyon sokrétű. Változatos és hasznos feladatokkal találkozhattunk a program tesztelése során. Külön örültem a beállítási lehetőségeknek, mivel két különböző korú és képességű gyermekem van, akik élvezettel használták a programot.

Nagy Beáta, Gyula

Érdekel >>>


4 napja használjuk a Varázsbetűt, 8 éves gyermekem minden nap játszott vele 30 percet. Tegnap észrevettem hogy kevésbé cseréli fel a betűket olvasás során, és ezt az eredményt ő is örömmel állapította meg. Köszönjük!

Horváthné Weisz Mónika, Mosonmagyaróvár

Érdekel >>>


Örülök, hogy rátaláltam az oldalukra, az unokáim nagyon szeretik a programokat. A feladatok közé beiktatott játék ötlete zseniális.

Kocsor Attiláné, Debrecen

Érdekel >>>


A „Keresd a Szfinxet” c. játék óta figyelemmel követem tevékenységüket, és a Varázsbetű programban sem csalódtunk! :)

Leidalné Kovács Mária, Székesfehérvár

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Ubukubu zűrkalandjai - Mesekönyv az olvasási képességek fejlesztésére
Az Ubukubu zűrkalandjai című könyv szórakoztató mese, és egyben kiváló eszköz gyermeked olvasási...

Csodatévő három nap - Gyere velünk táborozni!
Amikor 2005-ben az első téli Kalandtábor szervezésébe belefogtunk, a legtöbben biztosra vették, hogy...

Játékok a ritmusérzék fejlesztéséhez
Írtam már Neked arról, hogy mennyire fontos a jó ritmusérzék gyermeked olvasási képességének...

Mi a közös az IKEÁ-ban és a magyar iskolarendszerben?
Új szekrényt vettünk a lányomnak, és amíg összeraktam, rájöttem, hogy rengeteg hasonlóság van az...

Miért nem beszél rendesen?
A beszéd esetében a normális fejlődés meglehetősen széles tartományban mozog, és általában azok is...

A ritmus varázslata
Vajon milyen hatással van a ritmusérzék gyermeked olvasási képességére? Ma a ritmus tanulásban...

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Vigyázat! Áltudomány!
Az utóbbi hetekben az egész világon, elterjedt a hír, hogy egy francia tudóscsoport megtalálta a...

Az idő és a matematika
Gondolkodtál már azon, hogy gyermekednek mit is jelent az idő? Egy gyermeknek nem egyszerű...

Tükörírás: áldás vagy átok?
Időnként előfordul, hogy egy nagycsoportos, kisiskolás gyermek szülei ijedten veszik észre:...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu