Talán a mozgás a kulcs gyermeked olvasási problémájának leküzdéséhez?

Tudtad, hogy az iskolai kudarcokat már a kisgyermekkori "ügyetlen" mozgás is előre jelezheti?

Hogyan?

Ha egy apróság sokszor megbotlik a saját lábában, vagy túl gyakran elesik, azt mondják rá: ügyetlen. De tudod-e, hogy valójában mi is okozza ezt az ügyetlenséget?

A nem tökéletesen kivitelezett mozgás esetében bizony hiányzik az összhang az izmok és az őket irányító idegek között. Ez azonban javítható. A javulás mértéke pedig attól függ, mennyit foglalkoztok a szakember által irányított gyakorlással. Minél többet gyakoroltok, annál nagyobb mértékű javulás érhető el. Persze az is nagyon fontos, hogy időben elkezdődjön a mozgás "gyógyítása", a mozgásterápia.

Hogyan fejlődik az agy?

Ha visszaemlékszel biológia tanulmányaidra, biztosan eszedbe jut, amit az egyedfejlődésről tanultál. Rémlenek azok a fotók a biológiai albumból, melyek a törzsfejlődéshez hasonlították az egyedfejlődést?

A törzsfejlődés folyamán meghatározott sorban "születtek" egyre fejlettebb élőlények. Az idegrendszer is ugyanilyen fejlődésen megy keresztül. Ha ebbe a fejlődésbe valamilyen hiba csúszik, sajnos maga után vonja az arra ráépülő összes területet is. Így azok is sérültek lesznek. Például, ha kimarad a mozgásfejlődés valamelyik állomása, az az iskolás években majd olvasás- vagy írászavart okozhat.

Hogyan lehetséges mindez?

Ahogy fejlődik a csecsemő, mindig újabb és újabb mozgásformák jelennek meg, melyek segítségével a baba kapcsolatot tud teremteni a külvilággal, információkat, tapasztalatokat tud szerezni. Valójában "kommunikál" a világgal. Erre fog a későbbiekben ráépülni a beszéd és az "írott beszéd", ami csak az emberre jellemző kommunikációs forma. Ha az egyik "állomás" kimarad a mozgásfejlődésből, úgy egy tapasztalási lehetőséggel kevesebb lesz a gyermek birtokában. S ha a hiány túl nagynak bizonyul, akkor olvasási, írási problémákat, tanulási zavart okoz.

S miért csak iskolás korban vesszük észre ezt a hiányt? Az eltérő mozgásfejlődés nagyon "apró" működési hibákat okoz, így az egyszerűbb idegrendszeri folyamatoknál nem is lehet észrevenni. A bonyolultabb "munkát" igénylő feladatoknál - mint például az olvasás és az írás - viszont már észlelhetővé válik.

A mozgásfejlődésről

Miután ennyit beszéltem az egymásra épülő mozgásfejlődés fontosságáról, nézzük, hogy mit is jelent ez valójában.

Az első jelentősebb állomás a 4. hónap körüli időre tehető. Ebben a korban kezdi a gyermek emelgetni a csípőjét, próbálkozik az oldalára fordulni. Éppen ezért fontos, hogy időnként vegyük ki a puha ágyból, tegyük egy kicsit keményebb "játszóhelyre", hiszen a keményebb talajon könnyebb ezt a mozgást kivitelezni. Ha túlságosan sokat van a pihe-puha ágyikóban, akkor a próbálkozásai sorozatosan kudarcot vallanak, s elvehetik a kedvét a további kísérletezgetéstől.

Sőt! Ugyanezen okból nem ajánlatos a gyermek feje fölé sem különböző tárgyakat lógatni (bár manapság már olyan kedves figurák vannak és ráadásul zenélnek meg forognak is). Hiszen ha a hátán fekve remekül szórakozik a kis apróság, ugyan mi motiválná arra, hogy forduljon az oldalára és keressen magának más látnivalót? Elegendő, ha csupán egy színes rongydarabot helyez a baba ágyába, majdcsak "rátalál" a szeme, a későbbiekben pedig a keze is.

Az oldalra fordulást általában a hasra fordulás követi. De az is lehet, hogy néhány baba nem igyekszik a hasára fordulni, hanem inkább "feltornázza" magát ülő helyzetbe. Ez azonban csak keményebb talajon sikerülhet. Tehát érdemes a babát minél gyakrabban keményebb játszóhelyen pihentetni.

Az átfordulások után fontos, hogy a gyermek "játszótere" minél nagyobb legyen. Hiszen csak így lehet a fordulásokból gurulás, majd kúszás, mászás, térden járás. Ezek mind-mind kihagyhatatlan mozgásformák.

Nem a járás az első!

Téves az az elgondolás, hogy annál ügyesebb egy gyermek, minél előbb megtanul járni! Gyermeked a kúszás, mászás során fontos tapasztalatokat szerezhet, és ezek kivitelezése közben rengeteget fejlődik az idegrendszere. Teremts olyan helyzeteket, amelyeket gyermeked csak kúszással vagy mászással tud megoldani. Például én a két szoba közé beraktam egy kisasztalt. Így ha Zsófi át akart jönni hozzánk, akkor át kellett másznia alatta. Ehhez persze az is kellett, hogy idejében kivegyük a hempergőből és "átadjuk" neki mindkét szobát - teljesen eltüntetve a "nem szabad" dolgokat a keze ügyéből. A túl szűk játszótéren ugyanis hamar feláll a csecsemő, így nem tudja megtapasztalni a változatos mozgásformákat. Ha az egész szobát nem is tudod átengedni gyermekednek, akkor legalább egy nagyobb részt keríts el neki (1,5 - 2 métert).

Azok a csecsemők, akik nagy területen mozoghatnak, inkább egyéves koruk után tanulnak meg járni.

Konkrét időpontokat szándékosan nem írtam, hiszen minden gyermek más és más, nagyon eltérő lehet a vérmérsékletűk, a személyiségük. Az időt egyébként sem tanácsos sürgetni. A lényeg csupán az, hogy valamennyi mozgásformát megtapasztalja a gyermek.

Mozgásterápiák

A tanulási zavarok kialakulásának oka legtöbbször az idegrendszer megfelelő érettsége, nem megfelelő szervezettsége, vagy sérülése. Az idegrendszer fejlesztésére többféle mozgásterápia létezik, melyek nagyfokú javulást eredményezhetnek a tanulási nehézséggel küzdő gyermekek iskolai teljesítményében.

H.R.G.

Mit is jelent ez a három betű? Hydroterápiás Rehabilitációs gimnasztika. Már a neve is sugallja: ez a terápia a vízben zajlik. Ez azért jó, mert vannak olyan mozgáselemek, amelyek a vízben könnyebben megtaníthatók, mint a szárazföldön. A langyos vízben történő mozgás sok szempontból különbözik a szárazföldi mozgástól. A vízben más a hőszabályozás, más a fizikai környezet, a pulzus nem emelkedik olyan magasra, mint a szárazföldi mozgásnál, egyformán vesz részt a munkában a kar és a láb.

A terápiának 370 mozgásfeladata van, amely 2-3 év alatt tanítható meg a gyermekeknek. Egyaránt alkalmazható a megkésett vagy eltérő mozgásfejlődésű vagy beszédfejlődésű gyermekek fejlesztésére, de a figyelemzavaros, vagy beilleszkedési problémákkal küzdő csemeték problémái is orvosolhatók e komplex módszer segítségével.


Fotó: Mikuszi Hidroterápia

Ayres-módszer

Ez egy "szenzomotoros integrációs terápia". Mit is jelent ez tulajdonképpen? Azt, hogy a mozgás és az érzékelési rendszer fejlesztése együttesen történik meg.  Mivel a mozgás és az érzékszervek is szoros kapcsolatban vannak az érzelmekkel, ez a módszer nagyon eredményesen alkalmazható a pszichés problémákkal küzdő gyermekek esetében, így figyelemzavaros, hiperaktív, önértékelési zavarokkal , vagy tanulási nehézségekkel küzdő nebulóknál. A foglalkozásokon speciális eszközök (labdák, hálók, tölcsérek) segítségével az agy megfelelő részét ingerlik. A kutatások ugyanis bebizonyították, hogy az egyensúlyi rendszert ingerelve az agyban beindulnak azok a biokémiai folyamatok, amelyek elvezethetnek az összehangolt idegrendszeri működés kialakulásához.

Delacato

Vannak olyan szakemberek, akik párhuzamot vonnak az ember egyedfejlődése és a törzsfejlődés között. Mit is jelent ez? A mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével, hiszen a gyermek mozgásának fejlődése egy-egy életszakaszban a központi idegrendszer egy-egy meghatározott területének irányítása alatt áll. Éppen ezért ha a mozgásfejlődés bármelyik szakasza kimarad, vagy nem gyakorlódik be eléggé (pl. túl korán feláll a gyermek), akkor az ehhez kapcsolódó érzékelő és irányító központok sem fejlődnek megfelelően. Ez pedig tanulási és viselkedési problémákhoz vezethet.

A Carl Henry Delacato által kidolgozott terápia lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy a mozgás szintjén újraéljék életüknek egy korábbi szakaszát. Így az érésben elmaradt területek lehetőséget kapnak a hiányosságok pótlására.

Magyarországon Kulcsár Mihályné állított össze egy mozgásterápiát Delacato módszere alapján. Az elemi mozgásokat beépítette a terápiájába, majd ezeket tovább is fejlesztette. Kidolgozta a térérzékelés, az egyensúlyérzékelés és a finommozgások fejlesztésének gyakorlatsorait. Erről részletesebben olvashatsz "A tanulás öröm is lehet" című könyvében.

Varázsszer?

A mozgáson keresztül az idegrendszer bepótolja azokat a hiányosságokat, amelyek a korai életszakaszban keletkeztek. A hiányosságok csökkenésével fordított arányban nő az iskolai teljesítmény. Ez azonban csak akkor igaz, ha a tanulásra is nagy hangsúlyt fektettek. A mozgás ugyanis - bármilyen nagyszerű dolog is - önmagában nem elegendő. Abban viszont nagy segítséget nyújt, hogy - a jobb idegrendszeri működés eredményeként - kevesebb időt kelljen tanulással tölteni.

Nem szabad azonban figyelmen kívül hagynod azt a tényt, hogy csak akkor érhető el javulás, ha rendszeresen foglalkoztok a szakember által előírt gyakorlatokkal. Ez naponta maximum félórás - de kihagyhatatlan! - elfoglaltságot jelent.

Hogy miért nem szabad elmulasztani egy nap sem a tornát? Ezeknek a mozgásgyakorlatoknak nem az izomzat fejlesztése a célja, hanem a kialakulatlan vagy nem megfelelően működő idegrendszeri kapcsolatok javítása, újak kialakítása. Ezek csak akkor jönnek létre, ha minden nap megerősítik őket. Ha nem, akkor a már kezdetleges kapcsolatok elkezdenek visszafejlődni, így a várva várt javulás csak később, vagy egyáltalán nem következik be.

Varázsbetű!

A könnyebb, görcsöktől mentes tanulás egyik lehetséges módja aVarázsbetű Programcsalád.

Például az olvasási készség hatékonyan fejleszthető a Szóvillám nevű játékunkkal. A program egy rövid visszaszámlálás után felvillant egy szót. Gyermekednek az a feladata, hogy olvassa le a szót, majd kattintson rá a szóhoz tartozó képre. Ha helyesen választott, győzött.

Kezdő olvasó gyermeked esetében egy könnyű beállítással kezdjetek: három betűs szavak, 5 másodpercre mutatva. Oldjatok meg így néhány feladatot, majd gyermeked teljesítményétől függően nehezíthetsz, vagy könnyíthetsz. A nehezítést mindig az idő rövidítésével kezdd, a betűszámot csak akkor növeld, ha az időt (fokozatosan!) sikerült 1 mp-re csökkenteni. Ekkor emeld a betűszámot eggyel, az időt pedig állítsa vissza 3 mp-re. És kezdődhet újra a fokozatos időcsökkentés: 10 sorozatonként csökkents 0,1 mp-et.

A játék további készségfejlesztést is rejt magában:

1.) Fejlesztheted vele gyermeked sorrendemlékezetét. Oldjatok meg 5 feladatot, majd nézzétek meg, milyen szavakat is olvastatok eddig. Kérd meg gyermeked, hogy emlékezetből is sorolja el ezeket. Ha ez így nehéznek bizonyulna számára, akkor kezdjétek három, vagy akár két képpel. A lényeg, hogy helyesen emlékezzen a szavakra. Ha kettőre ügyesen emlékszik, akkor a következő sorozatban hárommal próbálkozzatok.

2.) Az önálló tanuláshoz nélkülözhetetlen a szótárhasználat megtanulása. Ehhez viszont ismerni kell a betűrendet, és jártasnak kell lenni a szavak betűrendbe sorolásában. Ezzel a játékkal ez is gyakorolható.

3.) A játék angolul is játszható. Ezzel az angol szókincs, olvasás és helyesírás fejleszthető a fent leírt módon.

Kattints ide és tudj meg többet arról, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek >>>


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

A ritmus varázslata
Vajon milyen hatással van a ritmusérzék gyermeked olvasási képességére? Ma a ritmus tanulásban...

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Vigyázat! Áltudomány!
Az utóbbi hetekben az egész világon, elterjedt a hír, hogy egy francia tudóscsoport megtalálta a...

Az idő és a matematika
Gondolkodtál már azon, hogy gyermekednek mit is jelent az idő? Egy gyermeknek nem egyszerű...

Ubukubu zűrkalandjai - Mesekönyv az olvasási képességek fejlesztésére
Az Ubukubu zűrkalandjai című könyv szórakoztató mese, és egyben kiváló eszköz gyermeked olvasási...

Tükörírás: áldás vagy átok?
Időnként előfordul, hogy egy nagycsoportos, kisiskolás gyermek szülei ijedten veszik észre:...

Az egyensúly zavara és fejlesztése
A gyerekeknél az olvasás megtanulásában nagy szerepe van a mozgásnak is. Éppen úgy fontosak a...

Így nevelj magabiztos gyereket - 6 ötlet
Szülőként valamennyien szeretnénk, hogy gyermekünk magabiztos felnőtté váljon, de ezt nem lehet...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

Imádom használni, sok örömöm van benne. A gyerek is szívesen játszik vele.

Posztós Lászlóné, Fót

Érdekel >>>


Tanítónő vagyok Szerbiában. Az iskolában a számítógépekre letöltöttem a programokat és a gyerekek nagy sikerélménnyel oldották meg a feladatokat.

Bálint Katalin, Horgos

Érdekel >>>


Az eddigi tapasztalataim nagyon jók. Már most észrevenni a fejlődést gyermekemnél és szereti csinálni a feladatokat. Magától ül le "játszani".

Pirtyák Zsanett, Číčov

Érdekel >>>


Nagyon jó és hasznos, egyszerű és érthető! A gyermekem már első alkalommal sikerélményben részesült, ami nagyon fontos a tovább fejlődésében! Köszönjük!

Asztalos Zsófia, Budapest

Érdekel >>>


Kiváló oktató program. Nagyon szellemes feladatokkal, konstruktivitást, számoló készséget játékos körülmények között fejleszti. Kedves jutalmak szép képekkel.

Sándor Pintér, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon sokrétű. Változatos és hasznos feladatokkal találkozhattunk a program tesztelése során. Külön örültem a beállítási lehetőségeknek, mivel két különböző korú és képességű gyermekem van, akik élvezettel használták a programot.

Nagy Beáta, Gyula

Érdekel >>>


A Varázsbetű a legjobb dolog, amit az interneten egész eddig találtam. Köszönöm szépen az ajándékot amit a csomagban küldtek, kedves meglepetés volt. És köszönöm Önöknek a sok munkát, amit a gyermekek fejlődéséért tesznek. Mindenhol ajánlani szoktam, iskolákban és óvodákban is, ahol megfordulok.

Vitos Katalin, Szolnok

Érdekel >>>


Évek óta használom fejlesztő órákon. Változatos, gyerekközpontú feladatait a mai napig nagyon hasznosnak tekintem. A szoftver kidolgozása egyértelmű szakmai siker.

Láng Helga, II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Gimnázium, Szentendre

Érdekel >>>


Remek "találmány". A gyerekek nagyon élvezik a "játékokat". Végre szívesen olvas a harmadikos fiam.

Kocsis Emese, Mikepércs

Érdekel >>>


Őszintén megmondom, hogy eleinte idegenkedve fogadtam a Varázsbetűt, de a gyerekeimnek ez az egyik kedvence!!!

Jákob Zoltánné, Sárbogárd

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Szintetikus vagy szóképes? Olvasástanítási módszerek
A magyar olvasás és írástanítás-tanulás történetében két alapvető módszert - szintetikus és a...

Mi volt ma az iskolában? Szófakasztó játékok otthonra
Ha gyermeked jobban meg akarod ismerni, akkor erre a legjobb módszer, ha minél több időt töltesz...

Hangoskodjunk!
Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...

Ismerd meg gyermekeidet!
Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...

Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek
Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...

Miben jók a diszlexiások? 9 pozitív példa
Ha a diszlexiáról van szó, legtöbbször a problémáról, a tünetekről vagy épp a fejlesztési...

Nem elég, ha olvasni tud!
Áron tíz éves. Ha kézbe kap egy szöveget, azt minden gond nélkül felolvassa. Azonban értelmezéskor...

Jól csak a szívével lát az ember!
Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...

„Jelképek erdején át visz az ember útja”
Az ember társadalmi lény. Létszükséglete, hogy érintkeznie kell másokkal, és ehhez jelekre van...

Játékötletek matekfóbia ellen
Mára olyan játékötletekkel készültünk, melyekkel sikerrel szállhatsz szembe a matekfóbiával....


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu