|
|||||||||||||||||||||
Hangoskodjunk!
Amikor egy szülő megkérdezi tőlem, hogy hogyan segíthetne diszlexiás gyermekének, akkor mindig felhívom a figyelmet arra, hogy mennyire fontos, hogy olvasson gyermekének mesét vagy regényt, esetleg hallgassanak közösen hangos meséket vagy hangoskönyveket. A szülők szinte mindig meglepődnek, volt olyan is, aki közölte velem, hogy gyermekének nem a "mesehallgatási", hanem az olvasási képességét kell fejleszteni. Az olvasás nem betűzésAz olvasásnak csak egy kis része az, hogy betűket felismerjük és összeillesztjük szavakká, illetve mondatokká. A leírtakat meg is kell érteni, ehhez viszont komoly, az életkor változásával folyamatosan bővülő szókincsre és háttértudásra van szükség. A diszlexiás gyerekek olvasásának minősége és beszédének színvonala között jelentős különbség figyelhető meg. Ezek a gyerekek gyakran (de nem minden esetben) gazdag szókinccsel rendelkeznek, színesen és változatosan beszélnek, érdeklődőek, hallás után nehéz szövegeket is megértenek, emlékezek a tartalomra, például helyénvaló kérdéseket tesznek fel. A szüleik szerint lenyűgözik a felnőtteket tudásukkal és felnőttes szóhasználatukkal. Sokszor éppen ezért annyira meglepő, amikor kiderül, hogy gyermekük diszlexiás és olvasási problémái vannak. Aki nem olvas, lemaradA gyerekek nyelvi kifejezőképességének fejlődését nagyban befolyásolják az általuk olvasott könyvek. Azonban, mivel a diszlexiás gyermek még nem tud olyan szövegeket olvasni, melyek egyébként szellemi színvonalának megfelelnének, ha csak a nyomtatott könyvekre támaszkodunk, akkor jól olvasó társaikhoz képest lemaradnak a szókincs, a mondatszerkesztés és az irodalmi fogalmazásmód tekintetében is. Ez az olvasás Máté-hatása: akinek jól megy az olvasás, az továbbfejlődik, akinek nem, az lemarad. József Attila soraival élve: "Aki szegény, az a legszegényebb..." Híd a szakadék felettA jól olvasó és az olvasási problémával küzdő gyerekek képességei közötti különbség egyre nő. Aki jól olvas, annak tudása, szókincse, beszéd- és fogalmazóképessége folyamatosan fejlődik, a diszlexiás gyermek viszont megreked az iskolakezdés szintjén, és csak nagyon lassan jut tovább. Ez a folyamatosan táguló szakadék a diszlexia egyik legnagyobb veszélye. Éppen ezért nagyon fontos, hogy pótoljuk azt, ami az olvasásban kimarad. Erre a legjobb eszköz, ha úgy tetszik, híd a szakadék felett, a felolvasás, a mesehallgatás, illetve a hangoskönyvek "fogyasztása". Küszködés nélkülAhhoz, hogy gyerekeink képessé váljanak folyékonyan olvasni, ahhoz olyan könyvekre van szükség, melyeket könnyedén, küszködés nélkül megértenek. Az olvasáskutatók véleménye szerint egy könyv akkor olvasmányos és jól érthető az olvasó számára, ha a szöveg szavainak legalább 95 %-át ismeri, azaz nem kell töprengenie a jelentésén. Ha a gyermek számára a szavak több, mint 5%-a okoz problémát, például mert hosszú, és nehezen betűzi ki, vagy mert ismeretlen számára, akkor az olvasás szenvedéssé válik. Tehát, ha szeretnéd, hogy gyermeked elolvassa a Tüskevárt, a Pál utcai fiúkat, vagy akár a Harry Potter sorozatot, akkor egyszerre kell két különböző irányba indulnod. Hangos mesék, hangos könyvekEgyrészt olvass fel neki vagy hallgassatok olyan meséket, könyveket, melyek érdeklik, de amelyeket még nem tud egyedül elolvasni. Ez kell ahhoz, hogy gyermeked a szöveg értelmezéséhez szükséges tudást (szókincs, a magyar nyelvtan szabályai, háttérinformációk) elsajátíthassa. Egyszerű olvasmányokMásrészt tedd lehetővé számára, hogy egyszerűbb olvasmányokat, például rövid szövegeket tartalmazó képes ismeretterjesztő könyveket, képregényeket, verseket válasszon. Ezek segítségével elsajátíthatja az olvasás technikáját, javíthatja pontosságát és gyorsaságát. Nekünk, szülőknek kissé idegtépő lehet, de a gyerekek nagy része szereti ugyanazt a történetet újra és újra átélni, meghallgatni, elolvasni. Bár talán már a könyökünkön jön ki egy bizonyos mese, mégis érdemes türelmesnek lenni, hiszen így válik gyermeked olvasása egyre automatikusabbá. Olvasni füllel is lehetGyakran találkozom azzal a véleménnyel, hogy a mesék, hangoskönyvek hallgatása valójában nem is olvasás. Én ezzel nem értek egyet. Szerintem az olvasás nem feltétlenül kötődik a látáshoz, a látássérültek és vakok például az ujjukkal olvasnak. Akkor miért ne használhatnák a diszlexiások az olvasásra a szemük helyett a fülüket? A legjobb "füllel olvasási" módszer az, ha a szülő olvas fel gyermekének. Ez lehetővé teszi az azonnali beszélgetést, értelmezést, ha a gyermek nem ért valamit. De természetesen ez nem mindig megoldható. MesetárSzerencsére mára sok gyerek és felnőtt könyv is elérhető hangos formában, és a Magyar Elektronikus Könyvtárban is találhatunk hangzóanyagokat. És persze mi is szeretnénk segíteni, ezért indítottuk el ingyenes Mesetár szolgáltatásunkat, ahol rengeteg mesének, versnek és ismeretterjesztő olvasmánynak található meg a hangos változata. A Varázsbetű Mesetár itt található: http://varazsbetu.hu/mesetar Hangoskodjatok!Hadd ismételjem meg: Olvass gyermekednek meséket, könyveket, vagy hallgassatok közösen hangoskönyveket és más hanganyagokat. Ezek lehetővé teszik, hogy bővüljön gyermeked szókincse, fejlődjön a tudása, és elsajátíthassa az irodalmi nyelvet. Ha így teszel, akkor a "füllel olvasás" hozzájárul a "szemmel olvasás" képességének fejlesztéséhez, és nagy hasznára lesz gyermekednek akkor, amikor már valódi, nyomtatott könyveket vesz majd a kezébe.
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||