Tiltsuk be a házi feladatot!

Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem feltétlenül hasznos gyermekeink számára. Sőt, akár káros is lehet az otthoni tanulás!

"Nincs rá semmi bizonyíték, hogy a házi feladat - függetlenül a mennyiségétől - hozzájárulna az általános iskolába járó gyerekek iskolai eredményeinek, tudásának fejlődéséhez."

A fenti idézet Harry Cooper amerikai oktatáskutatótól, a Duke Egyetem Pszichológiai és Idegtudományi Tanszékének vezetőjétől származik, és első hallásra elég meglepő lehet. Igaz lehet, hogy semmiért volt az a rengeteg óra, az erőfeszítések, az elmulasztott játéklehetőségek, a könnyek? Igaz lehet, hogy családok milliói mennek keresztül minden este teljesen hiábavaló küzdelmen?

Harry Cooper közel harminc éve foglalkozik a házi feladat és az otthoni tanulás témakörével. A professzor jelenlegi tanulmányában 180 különböző, 1989 és 2006 között készült kutatás eredményeit vetette össze.

Miért is?

A házi feladat intézménye annyira megszokott és elfogadott, hogy a legtöbb felnőttnek eszébe sem jut megkérdőjelezni az értelmét. De amikor a tényeket nézzük, akkor rá kell jöjjünk: a házi feladat előnyei meglehetősen korlátozottak és életkorfüggőek.

Az általános iskolásokkal kapcsolatban az eredmények azt mutatják, hogy míg az osztálytermi tanulásnak nagyon jó eredményei vannak, addig az otthoni házi feladat egyszerűen csak felesleges nyűg. A kapcsolat a házi feladat és a gyerekek tudása között még a legjobb indulattal is csak minimális. A középiskolások körében már változik a kép, náluk a leckének már valóban van mérhető hatása, de napi két óra fölött az otthoni tanulás előnyei csökkennek.

A sikeres országokban nincs

A tanulmány következtetéseivel az Arizonai Egyetem professzora, Etta Kralovec oktatási szakértő is egyetért. Mint mondja, a házi feladatnak általános iskolában semmilyen hasznos hatása nincs. Hasonló következtetést lehet levonni a különböző országok tanítási gyakorlatának elemzéséből is. A diákok tudását felmérő teszteken sorra magas pontszámot elérő országokban, például Japánban, Dániában vagy Finnországban nem vagy csak nagyon kevés leckét adnak, míg az olyan, rosszul teljesítő országokban, mint Törökország, Irán vagy Thaiföld, általában sok az otthoni tanulnivaló.

A tanulmányban vizsgált 180 kutatás összehasonlító elemzése nem mutatott ki semmiféle bizonyítékot, mely alátámasztaná, hogy az általános iskolások körében a leckeírásnak bármiféle pozitív hatása lenne. Bebizonyította azonban az ellenkezőjét: a házi feladat károsan befolyásolja a gyerekek iskolához való hozzáállását.

Szeretni kell a tanulást

Valójában ez az, ami miatt igazából aggódnunk kell. Gyermekeink jövőjét meghatározza, hogy milyen a tanuláshoz való viszonyuk, ezért fontos lenne, hogy megszeressék a tanulást. A házi feladat azonban éppen ezzel ellentétes hatást fejt ki: nem fejleszti gyermekeink tudását, de sikeresen szembefordítja gyermekeinket az iskolával, és megutáltatja velük a tanulást. Pedig nagyon hosszú időről van szó, egy első osztályos gyermek előtt 12-13 év házi feladat áll, mielőtt egyetemre mehetne.

Botrány a családban

És akkor még nem is beszéltünk a házi feladat családokra gyakorolt káros hatásairól. Ezer és ezer családban ismétlődik minden este a lecke körüli tortúra és küzdelem. A szülők veszekszenek, könyörögnek, hízelegnek, a túlterhelt gyerekek pedig sírnak, hisztiznek, kiabálnak, minden lehetséges módon kerülik a feladatot. Ahelyett, hogy este a családtagok megnyugodnának, játszanának, beszélgetnének és támogatnák egymást, azaz erősítenék összetartozásukat, mindenki feszült és ideges a lecke körüli huzavona miatt.

A kisgyermek még nem képes feladatainak önálló elvégzésére. Nem tudja, hogyan kell beosztani az idejét, nem tudja, hogyan kell megszervezni, rendszerezni a munkát és a részfeladatokat. Felnőtt segítségére van szüksége, aki irányítja, segíti. A szülő előtt két út van. Vagy egyre jobban bevonódik a lecke elkészítésébe, szélsőséges esetben akár odáig, hogy ő maga csinálja meg a gyerek helyett a feladatot, vagy átcsúszik egy másik szerepbe, és onnantól a középiskola végéig ő lesz a “Leckerendőrség” kemény zsaruja, ami állandó konfliktusokat eredményez. Bármelyik irányba is indul el a szülő, az aláássa a házi feladat gyakorlatának egyik legfontosabb célját, a felelősségvállalás kialakítását, ráadásul árt a szülő-gyerek kapcsolatnak is.

Támogatói szerint a házi feladat felelősségvállalásra és önálló munkavégzésre tanít, megerősíti az iskolában tanultakat, és kapcsolatot hoz létre az iskola és a szülő között. Ugyanakkor a felelős szülők a lecke nélkül is látják, mi van a gyerek táskájában, tartják a pedagógusokkal a kapcsolatot, tisztában vannak gyermekük iskolai előrehaladásával. Nekik nincs szükségük efféle terhekre, különfeladatokra ahhoz, hogy jó szülők legyenek. A felelősségvállalás és az önálló munka képessége másképp is tanítható - erre való a házimunka, a gyermek által gondozott kiskert vagy háziállat, vagy az, ha gyermekünket következetesen rászoktatjuk, hogy gondoskodjon felszereléséről, tanszereiről, rendbe rakja a szobáját.

Nem csak a tanulás fontos

Ami az iskolában tanultak megerősítését illeti, ez valóban egy fontos tényező, de csak egy a sok közül. Gyermekünk egészsége és iskolai teljesítőképessége szempontjából vannak ennél fontosabb feltételek is, például, hogy kipihenje magát, jól aludjon, jó kapcsolata legyen szüleivel és testvéreivel, és hogy legyen lehetősége elegendő szabad játékra. Ezek szerepe sem elhanyagolható, hiszen alapvetően befolyásolják a gyermek tanulási képességeit, figyelmét, emlékezetét, viselkedését, problémamegoldó-képességét. A korábban tanultak megerősítésére, ismétlésre pedig amúgy is rendszeresen sor kerül az iskolai órákon.

Általános iskolás korban sokkal hatékonyabb az otthoni olvasás, mint a házi feladat. Ez jelenthet önálló olvasást, vagy akár azt is, hogy a szülő olvas fel, a lényeg, hogy az olvasás örömteli tevékenység legyen. Bármi más iskolai feladatnak esetinek és választhatónak kell lennie. Ebben a korban az iskola elsődleges szerepe a tanulás megszerettetése kellene, hogy legyen. Ami ezzel ellentétes hatású, annak nincs helye az oktatásban.

Szüleink hibáiért büntetjük gyermekeinket!

Ha az oktatás célja valóban az, hogy gyermekeinket neveljük és fejlesszük, akkor be kell tiltani a házi feladatot. Ez lenne a legjobb a gyerekeknek, a szülőknek, a családoknak, az iskolának és a társadalomnak is. A házi feladatot egyetlen dolog igazolhatja, az pedig a múlt: Ha mi végigszenvedtük a leckeírások végtelen óráit, akkor ők is túl fogják élni. De meg kell-e büntessük gyermekeinket azért, amit annak idején nekünk kellett elszenvednünk?

 


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Azáleás-völgy
Már közel félszáz éve, hogy Zalaegerszeg mellett, egy átjárhatatlan akácos helyén arborétumot hoztak...

Legfrissebb bejegyzések

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Mi már kb. egy éve használjuk nagy örömmel és megelégedéssel. Elértük, hogy kisfiam, aki nem szeretett olvasni, mára szövegértésből és nyelvtanból ötösöket hoz haza. Igaz nem lett regényfaló, de ha olvasni kell nincs akadály.

Szijártó Piroska, Szekszárd

Érdekel >>>


Nagyon jónak tartom. Hallássérült kislányommal használom, mind a matematika, mind a nyelvtani gyakorló részét.

Salamonné Árvai Gabriella, Budapest

Érdekel >>>


Kiválóan segíti a tanulási nehézséggel küzdő gyereket, ösztönzi az elvégzett feladatok után az elmaradhatatlan dicséret. Az eddigi tapasztalat az, hogy boldogan játszott, és sokat tanult általa. Jól megszerkesztett, érthető program, ötletes módon vezeti rá a gyerekeket a tudás megszerzésére. Szórakoztatóan tanít, ezért számunkra nagy segítség.

Kantárné Mihály Katalin, Sajószentpéter

Érdekel >>>


8 éves kisfiam, aki áldiszlexia tulajdonságokat produkál, mert nem túl jó a módszer, amivel olvasni tanul, most, mint a megtáltosodott kis paci, úgy ül a feladatok előtt, és csinálja.

Végh Ivett, Székesfehérvár

Érdekel >>>


A kislányom még a barátnőjével is ezt játssza, így biztos a siker...

Nagy Mária, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon ötletes, játékos. A kisfiamnak nagyon tetszik, hogy "legálisan" ülhet a gép előtt. Nagyon örülök én is neki, jó kikapcsolódás a közös játékra is.

Bodrogi Csaba, iskola

Érdekel >>>


Köszönjük, hogy megvásárolhattuk. Nagyon jónak, ötletesnek tartjuk, szívesen játszunk vele. Jár hozzánk fejlesztő tanár, akinek szintén pozitív véleménye van a programról. Köszönjük!

Budija Mária, Pécs

Érdekel >>>


Valamennyi Varázsbetű programról írom, hogy nagyon elégedettek vagyunk! Kisfiam is, és én is örülünk, hogy rátaláltunk.

Nagy Judit, Vaszar

Érdekel >>>


Internetről töltöttük le a programot a logopédusunk javaslatára. A gyerekeknek nagyon tetszik, szívesen játszanak vele.

Maurerné Koncz Tímea, Pomáz

Érdekel >>>


A Varázsbetű Programcsaládot nagyszerűnek találom. Köszönöm szépen az ajándékot és a gyors, korrekt szállítást is.

Nagy Istvánné, Győr

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Matekfóbiások
Neked hogy ment annak idején a számtan? Szeretted a matematikát? Erre a kérdésre jóval többen...

Már az óvodában észreveheted, ha baj van
A tanulási zavarok megkeseríthetik gyermeked életét az iskolában. Minél korábban kezdődik meg a...

23 ötlet, ha szeretnéd, hogy gyermeked többet olvasson
Sok gyerek nem szeret olvasni. Vannak, akik számára az olvasás unalmas, mások fárasztónak találják,...

Tervezd meg gyermeked jövőjét!
Tudod Te is, tudom én is, mennyire fontos a precíz tervezés, a napi rutin mégis többnyire felülírja...

Így nevelj olvasót!
Az olvasás hozzásegíti gyermeked a boldogabb élethez. A könyvek által mérhetetlen mennyiségű...

Mit csináltál egész délután? - Időgazdálkodás szülőknek
Mit csináltál egész délután? Ugye, Te is ripakodtál már rá így a gyermekedre, mikor már...

Játékötletek rossz időre
Mára néhány olyan játékötlettel készültem, melyek kiválóak a szabadidő kitöltésére, akár rossz...

Vers mindenkinek: Betlehemi királyok
Mindannyian számoljuk már a napokat karácsonyig. Mi is készülünk a karácsonyra, ezért mára...

A fenyőfák alatt
Ezzel a dallal szeretnék boldog karácsonyt kívánni Nektek!...

Életmentő ötletek a karácsonyi veszekedések megelőzésére
A karácsony az egyik legszebb, ugyanakkor az egyik legnehezebb időszaka az évnek. Szülőként...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb