Vigyázat! Áltudomány!

Az utóbbi hetekben az egész világon, így Magyarországon is elterjedt a hír, hogy egy francia tudóscsoport megtalálta a diszlexia okát. Erről itthon például az Index írt.

Természetesen érdeklődéssel és némileg meglepve fogadtam a hírt, hiszen én eddig is úgy tudtam, hogy ismerjük a diszlexia okát, pontosabban okait.

A cipész és a kaptafa

Már első olvasásra feltűnt, hogy a kutató (és a cikk is) meglehetősen homályosan, mindenhol feltételes módot használva fogalmaz: "azt hiszem, megtaláltuk a diszlexia lehetséges okát".

Kicsit alaposabban utánajárva kiderült, hogy a kutatást jegyző tudósok - Albert Le Floch és Guy Ropars - valójában nem a diszlexiával foglalkoznak, még csak nem is logopédusok, pszichológusok, vagy orvosok, hanem fizikusok, akiknek szakterülete a fény. Ismertebb munkáik közé a viking navigációs napkövek használatával kapcsolatos kutatások, illetve a lézerfény viselkedésének tanulmányozása számítanak.


Rájöttek, mi volt valójában a rejtélyes viking napkő?

A cikk újdonságként tálalja azt az egyébként régóta ismert tényt, hogy a szem fény- és színérzékelő receptorai elhelyezkedésének és működésének eltérései diszlexiát okozhatnak. Azzal is tisztában vagyunk, hogy az olvasási képességet a két szem dominanciazavara is befolyásolhatja.

Messzemenő következtetések

A kutatók 30 diszlexiás és 30 normál olvasási képességgel rendelkező személy látását vizsgálták meg. Már az is furcsa, hogy ilyen kis létszámú vizsgálatból vonnak le messzemenő következtetéseket, ráadásul a tanulmányból nem derül ki, hogy a szerző milyen módon válogatta ki a két csoportba tartozó személyeket, és hogy kiket tekint diszlexiásnak - erre ugyanis nincs egyértelmű definíció. Bár a tanulmány szerint van különbség a két csoport szemének szerkezete között, de a tanulmány nem foglalkozik azzal, hogy ez milyen kapcsolatban van a diszlexiával, oka, vagy következménye-e annak, esetleg mindkettő egy harmadik tényezőtől függően alakul ki.

Nem ismeretlen terület

A diszlexiát meglehetősen hosszú ideje vizsgálják már a világon, és ebben nagy szerepe van a magyar kutatóknak is, csak hogy Raschburg Pál, Meixner Ildikó, Csépe Valéria professzor asszony vagy Dr. Gyarmathy Éva nevét említsem.

Jelenlegi ismereteink alapján a diszlexia neurológia vagy észlelésbeli sérülések, elváltozások, fejlődésbeli lemaradások következménye.

Összetett folyamat

Az olvasás olyan összetett folyamat, melynek megvalósulásában számos képesség és érzékszerv összehangolt munkájára van szükség. Természetesen ide tartozik a látás is, de fontos szerepe van többek közt a hallásnak, a vizuális és auditív információk feldolgozási képességének, a téri tájékozódásnak, a beszédészlelésnek, a szövegértésnek és az emlékezetnek is. Ha az együttműködő képességek közül bármelyik (különösen, ha több is) sérült vagy a fejlődésben lemaradt, akkor az diszlexiát okozhat.

Mivel a diszlexia oka a képességzavarok egyéni kombinációja, ezért az olvasási képesség során is egyéni fejlesztésre van szükség, azaz a terápiát a sérült képességek javítása, erősítése érdekében kell összeállítani.

Csak a szem?

Ahogy már írtam, a látásproblémák valóban felelősek lehetnek a diszlexia kialakulásáért, de nem mindenkinél és nem kizárólagosan. Ezt az az egyszerű tény is alátámasztja, hogy a diszlexia nyelvfüggő, azaz például angol nyelvterületen lényegesen magasabb a diszlexiások aránya, mint Magyarországon. Ennek nyilván nem az az oka, hogy az angol anyanyelvűek között magasabb a "diszlexiát okozó szemszerkezet" előfordulási aránya, hanem sokkal inkább a két nyelv írásmódjának eltérésében kell a különbség okát keresni. A magyar nyelv esetében az írás és a beszéd lényegesen közelebb áll egymáshoz, átláthatóbb, mint az angol nyelvben, ezáltal könnyebben olvasható.

Nincs csodalámpa

Felelőtlenség azt állítani, hogy a látással kapcsolatos problémák kezelése mindenki esetében megoldaná ("meggyógyítaná") a diszlexiát! Ez nem csak a rendelkezésre álló tudományos ismereteknek, de a mindennapi tapasztalatoknak is ellentmond. Nincsenek csodaszerek, nincsenek csodalámpák, nincsenek mindenkinél alkalmazható, azonnal ható gyógymódok. Azonban kitartással, gyakorlással, személyre szabott fejlesztéssel az olvasási problémák javíthatóak.

Csak óvatosan

Éppen ezért az ilyen jellegű, nem kellően megalapozott (szenzációhajhász?) kutatások következtetéseit érdemes óvatosan, fenntartásokkal kezelni, és meg kell várni, amíg lényegesen több résztvevő bevonásával elvégzett vizsgálatok igazolják (vagy épp cáfolják) az eredményeket.


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Bújócsázó állatok – Ajándék játék
A mai napra újra egy játékkal készültünk, elrejtőzött állatokat kell megtalálnotok. Ez ismét kiváló...

Hogyan lesz a tűzből víz?
A szójátékok nagyon jól használhatóak a gyerekek olvasási képességének, szókincsének fejlesztésében....

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Első látásra azt gondoltam, hogy ez a program nem jó, mert van, ahol nem értelmes szavakat kell a gyereknek megtalálni, és elolvasni De amikor láttam, hogy ezeknek a betűknek az összeolvasása gondot okoz neki, akkor rájöttem, hogy nagy szükségünk van erre a gyakorlásra. Rákényszeríti a gyereket, hogy odafigyeljen, és koncentráljon.

Kecskés Zoltán, Szeremle

Érdekel >>>


Köszönjük az Intézetünk nevében ezt a remek programot, ami nagy segítség a koponya és agysérültek, valamint a hemiplég betegeink kezelésében.

Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet, Budapest

Érdekel >>>


A gyermekem nagyon sokat játszik vele, mióta megkaptuk a CD-t. Nem is kell mondani neki, magától leül és oldja meg a feladatokat. Tetszik neki, hogy mindig van egy háttérkép, ami motiválja, hogy minél több feladatot megoldjon.

Vargáné Micheller Beáta, Enying

Érdekel >>>


8 éves kisfiam örömmel ül a gép elé, hogy gyakorolhasson a Varázsbetűvel. Nagy meglepetésünkre és örömünkre mindezt önmagától, szívesen teszi. Nagyon köszönjük!!!

Szabóné Fürjes Klaudia, Csém

Érdekel >>>


A szeretetteljes odafigyelés és a "Varázsbetű" nagy segítséget nyújthatnak a neveléshez a családban a szülőknek, és az oktatási intézményekben dolgozóknak is, de nyertese főként a szemünk fénye, gyermekünk lehet, legyen!

Kovács Gabi, Győr

Érdekel >>>


Nagyon szuper, a lányom nagyon szereti! Rendkívül jól fejleszt! Nagyon köszönöm!

Konrád Hajnalka, Veszprém

Érdekel >>>


Nagyon hasznos ez a játék, jó munkát végeztek. Gyermekeink szeretik, és látjuk, hogy megérte megvenni.

Tuboly Róbert, Budapest

Érdekel >>>


Szívből gratulálok és nagyon hálás vagyok a szupergyors kiszolgálásért, és hogy munkaidőn túl is rendelkezésemre állt telefonon és online is. Köszönettel tartozom a programokért és a kisfiam lelkesedéséért, csillogó szeméért és a sok elismerésért amit kap. "Nem jön le a szerről". A gépemet elvesztettem :-D Ennek szívből örülök. Alig várja, hogy holnap újra ideengedjem. Olvas, összehangolja az érzékszerveit, mozgását, és vág az esze. Kényelmes használni a programot, és a gépen magammal is vihetem. Ez nyaralásnál is szuper, ha épp nincs olyan idő... Illetve a nyári kánikulában néha elbújni és kihozni a benne rejlő tehetséget. Szuper a grafika és élvezetes a játék. Könnyen használhatja gyerek és felnőtt egyaránt. Vevő és gyerekbarát, gyors és türelmes, precíz, és a szolgáltatás fantasztikus. Csillagos ötös Önnek a fejlesztésért. Szívből köszönöm!

Hájas Anikó, Kápolnásnyék

Érdekel >>>


Két fiamnak vásároltam a Varázsbetű Programcsaládot. A nagyobb kb. 2 éve használja, örömmel gyakorol. Az évvégi vizsgán (4. osztályos) a magyartanár már azt mondta, hogy sok "tünetet" nem tapasztal abból, ami a szakértői véleményben szerepel! :)

Tóth-Bakos Zsuzsanna, Szuha

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a program sokszínűsége, változatossága és a rugalmasság a felhasználhatóságban - különböző életkorokban.

Mester Mariann, Budapest

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Az egyensúly zavara és fejlesztése
A gyerekeknél az olvasás megtanulásában nagy szerepe van a mozgásnak is. Éppen úgy fontosak a...

Önutálat - Hogy segíthetsz?
Szülőként nagyon rossz hallani, ahogy gyermekünk önmagát szidja, bántja és szapulja, látni, hogy...

Talán a mozgás a kulcs gyermeked olvasási problémájának leküzdéséhez?
Tudtad, hogy az iskolai kudarcokat már a kisgyermekkori ügyetlen mozgás is előre jelezheti? Ha egy...

Mi volt ma az iskolában? Szófakasztó játékok otthonra
Ha gyermeked jobban meg akarod ismerni, akkor erre a legjobb módszer, ha minél több időt töltesz...

Hangoskodjunk!
Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...

Ismerd meg gyermekeidet!
Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...

Miben jók a diszlexiások? 9 pozitív példa
Ha a diszlexiáról van szó, legtöbbször a problémáról, a tünetekről vagy épp a fejlesztési...

Játékötletek matekfóbia ellen
Mára olyan játékötletekkel készültünk, melyekkel sikerrel szállhatsz szembe a matekfóbiával....

A diszlexia szégyen
A diszlexiáról a legtöbb embernek az olvasási probléma jut eszébe. Valójában azonban nem ez a...

Tanulás nem létezik
Mi az, hogy tanulás?! A tanév elején nem árt tisztázni, hogy iskolai tanulás valójában nem is...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb