Ahogy azt minden tanár tudja, hatékonyan tanulni csak a tananyag iránt érdeklődő gyerek tud. Ha ez az érdeklődés hiányzik, akkor a gyerekek figyelme gyorsan más irányba fordul, elkezdenek mocorogni, beszélgetni, rosszalkodni, ezzel pedig a többieket is zavarják, és értékes időt vesznek el a tanórából.
Javuló figyelem
Az érdeklődés felkeltésére és fenntartására sok módszer létezik, azonban van köztük egy, mely talán meglepő lesz: a szabadban tartott tanóra. Az Illinois-i Egyetemen, Dr. Ming Kuo vezetésével készült tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a szabadban való tanítás – amellett, hogy kevésbé unalmas - javítja a gyerekek figyelmét is. Ráadásul ez a pozitív hatás nem csak a szabadban töltött óra alatt figyelhető meg, hanem utána is, amikor már visszatértek a tanterembe.
Ugyanaz - másképp
A tanulmány által bemutatott kísérletben két osztály, 9-10 éves gyerekek vettek részt. A gyerekek a tanév során a biológia órák felét a szabadban, egy közeli parkban, másik felét a tanteremben töltötték. Az órákon olyan témákkal foglalkoztak, mint például a növények leveleinek felismerése, vagy a bomlás és korhadás folyamatának megismerése. Az órák szerkezete mindkét esetben hasonló volt: amikor az órát az iskolában tartották, akkor is volt lehetőség mintákat (növényeket, leveleket és talajt) tanulmányozni, a kinti órák pedig ugyanúgy főképp előadásból álltak, mint a bentiek, nem tartalmaztak például szabad játékot vagy önálló munkát.
Jelentős fejlődés
Az osztályok az órát követő rövid szünet után a tanteremben folytatták a tanulást, matematikával, olvasással, vagy épp énekórával. A gyerekek figyelmének szintjét az órát tartó tanár és független szakértők is értékelték.
Az eredmény azt mutatta, hogy a szabadban töltött biológia órát követően a gyerekek sokkal jobban figyeltek, és aktívabban vettek részt a munkában. Ez minden esetben igaz volt, függetlenül az tanóra időpontjától, az évszaktól, vagy attól, hogy milyen tantárgy következett a biológia óra után. A gyerekek jobban teljesítettek a szabadban töltött órák után, és a fegyelmezésre is jóval kevesebb időt kellett fordítani.
Sok kicsi sokra megy
A kutatás vezetője azzal magyarázza a hatást, hogy a gyerekek magatartásában, figyelmében és aktivitásában mutatkozó apró javulások a tanteremben összeadódnak: a lényegesen kevesebb zavaró momentum összességében sokkal hatékonyabb munkát eredményez.
Bárki megteheti
Különösen jelentős ez az eredmény annak fényében, hogy csupán a helyszín volt új, a tanárok a tanítási módszereken egyébként nem változtattak. Ezt gyakorlatilag bármelyik tanár megteheti, nem kell eltérnie a tantervtől, nem kell csökkentenie a tanításra fordított időt, nem kell új módszereket elsajátítani, csak ki kell menni az iskola udvarába vagy egy közeli parkba.
A természet ereje
De vajon miért mi az oka a természet pozitív hatásának? Az, hogy a természetben és a szabad levegőn vannak, javítja a gyerekek immunrendszerének működését, csökkenti a szorongást és a fáradtságot. Az egészségesebb, nyugodtabb és kipihentebb gyerekek pedig jobban tudnak tanulni.
Jobban tanulnak, és boldogabbak
Nem ez az első olyan kutatás, mely a szabadban való tanulás hatásait vizsgálja. Korábbi tanulmányokban már kimutatták, hogy a természetben folytatott tanítás javítja a gyerekek érdeklődését és motivációját, ráadásul az így elsajátított információkra hosszabb ideig emlékeznek. Ráadásul a diákok is szeretik ezt a tanítási formát, saját beszámolójuk szerint jobban szeretik az iskolát, mióta vannak szabadban tartott óráik. Jobban érdeklődnek a tananyag iránt, javul a figyelmük, aktívabbak és boldogabbak – ezek a legfontosabb hatások.
Ki vannak éhezve a természetre
A gyerekek befogadóképessége nem végtelen. Hiába növeljük a tananyagot és a tanórák számát, nem fognak többet megtanulni. Ha egy pohár tele van, hiába öntünk bele több vizet, lecsorog az oldalán. Az egyetlen lehetőségünk, hogy megpróbáljuk növelni a gyerekek kapacitását, és növeljük a tanulás hatásfokát. Erre pedig ez az egyszerű módszer alkalmasnak tűnik.
Ahogy azt Dr. Ming Kuo, a kutatás vezetője mondja: - A gyerekek annyira ki vannak éhezve a természetre, hogy még ez a szánalmasan kis mennyiség is jelentősen javítja a teljesítményüket.
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Mi lesz a kitűnők sorsa? Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa?
Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...
Képességfejlesztés a családban Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...
Tiltsuk be a házi feladatot! Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...
Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Ami számomra a legfontosabb, hogy a gyerek magától ül le feladatokat csinálni. Nem kell mellé ülni, és élvezi az egészet. Ő azt hiszi, hogy játszik, fel sem tűnik neki, hogy közben tanul is.
Gyermekem most első éves iskolás, tehát még minden betűt nem tanult, így csak a program egy részét használta eddig. A gyermek érdekesnek találta a feladatokat, kíváncsi volt a képekre a feladat végén, ez inspirálta. A program könnyen kezelhető, mind gyermek, mind felnőtt számára, ez sokat számít.
Nagyon jó és hasznos, egyszerű és érthető! A gyermekem már első alkalommal sikerélményben részesült, ami nagyon fontos a tovább fejlődésében! Köszönjük!