Amikor arról beszélünk, hogy ki ér el jó eredményt az iskolában, akkor
sokszor kerül elő az a vélemény, hogy az okosabb gyerekek jobb tanulók, jobb jegyeket
hoznak. Azonban ez nem igaz. Az iskolában elért siker vagy kudarc több
tényezőtől függ.
Az akarat diadala
A legfontosabb kérdés: gyermeked akar-e teljesíteni?
A gyermek cselekvéseinek egyik alapvető mozgatórugója a kíváncsiság, a világ
megismerésére és átalakítására való törekvés. Ez a folyamat már csecsemőkorban
elkezdődik, és folytatódik a kisgyermekkorban, amikor szülőként gyermeked
egy-egy eredményes tevékenységét mosollyal, tapssal jutalmazod.
Fontos, hogy csak akkor adj gyermeked számára pozitív visszajelzést, ha
gyermeked tette összhangban vannak a társadalmilag elfogadott normákkal, például
ha épít, alkot valamit, újat hoz létre. Így ez fokozatosan "beépül", belső
ösztönző erővé válik.
A teljesítményre való törekvés nagymértékben függ a családi környezettől is.
A családban látott modellek, minták útbaigazítást jelentenek gyermeked számára.
Ha Te szívesen próbálsz ki új dolgokat, örömet okoz számodra, ha valami újat
ismerhetsz meg, és érdeklődsz az új felfedezések, tudományos eredmények iránt,
akkor gyermeked is pozitívan fog állni a tanuláshoz.
Fiúk és lányok
Van-e különbség a fiúk és a lányok között?
A nemek különbsége - a beszéd fejlődéséhez hasonlóan - itt is megmutatkozik.
A lányok számára nagyon fontos a környezet visszajelzése: a jó teljesítményre
való törekvésüket elsősorban egy másik személyhez (tanító nénihez, édesanyához)
való kötődés vezérli.
A fiúk esetében a feladat megoldása már önmagában is jutalom. Ezért a lányok
az iskolában teljesítenek jobban, a fiúk pedig az iskolán kívüli
tevékenységekben sikeresek.
Észjáték?
Mennyire befolyásolja a tanulást a gyermek értelmi képessége?
Az értelmi képesség adott dolog - ebben különbségek mutatkozhatnak az egyes
gyerekek között már születéstől kezdődően. De ezeket külső hatások (pl. nevelés,
fejlesztés, betegség) pozitív és negatív irányba is befolyásolhatják. A kulcs
tehát a Te kezedben van. Személyes példamutatással, sok-sok közös programmal,
játékkal megkönnyítheted gyermeked iskolai munkáját.
Ma ebben szeretnék Neked segíteni néhány szórakoztató játékötlettel.
Szövegelő
Amikor fogalmazást készítünk, fontos szempont, hogy a cím és a történet
összhangban legyen egymással, azaz hogy a történet ugyanarról szóljon, mint a
cím. Az alábbi játékkal ezt gyakorolhatjátok.
Töltsd le, és nyomtasd ki az alábbi lapokat, majd olvassátok el a történetet.
Gyermekednek minden mondatról el kell döntenie, hogy illik-e a megadott címhez,
vagy sem. Ha a cím és a mondat összeillik, akkor a játéktáblán a méhecskével az
’I’ betű irányába kell lépni, ha nem, akkor az ’N’ felé. A végére egy mondatot
olvashattok össze a betűkből.
További feladat lehet, hogy adjatok címet a másik történetnek, melynek
mondatait belekevertem az eredeti történet sorai közé.
Mocsárjárás
Játékosonként két-két darab újságpapírra lesz szükségetek ehhez a játékhoz.
A játékosok sorakozzanak fel a startvonal mögött. A rajtjelre mindenkinek el
kell indulnia a cél felé úgy, hogy csak az újságpapírra léphet. Tehát le kell
tennie maga elé a papírt, rálépni, majd a hátul lévő papírt előretenni, arra
lépni. Így kell haladni előre, egészen a célig. Aki lelép a papírról, annak
büntetésül vissza kell mennie a starthoz, s elölről kell indulnia. Az győz, aki
legelőször eléri a célt.
Ha különböző korosztályú gyermekek versengenek, a nagyoknak lehet messzebb
tenni a célt, vagy összehajtani az újságpapírt. Kisebb felületen nehezebb
egyensúlyozni.
A Varázsbetű teljesítményre ösztönöz
A Varázsbetű számos játéka vezet sikerlistákat, melyek segítségével gyermeked
állandóan figyelemmel kísérheti korábbi teljesítményét, ezzel egyre magasabbra
helyezve a képzeletbeli mércét.
Lényeges szempont az egészséges önértékelés kialakulásához az is, hogy a
feladatok kihívást jelentsenek gyermeked számára, ezért minden feladat nehézsége
állítható és személyre szabható, így a feladatok kisiskolás kortól középiskoláig
használhatóak.
Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Sokoldalúan, de mégis játékosan fejleszt, nagyon megtetszett a színessége, és a változatos feladatok. Még a nagyobbik gyermekem is (12 éves) szívesen foglalkozott a feladatokkal, együtt oldották meg a kisebbikkel (6 éves)!
Nagyon örülök, hogy rátaláltunk erre a hasznos segítségre, mert nem sok minden van a betűkkel kapcsolatban ami a fiamat leköti, de ez a program "elvarázsolta". Már a fejlesztő tanárának is mesélt róla, hogy milyen sokat gyakorol a szünidőben, pedig feltett szándéka volt a tanulás mellőzése. A család többi tagja is kipróbálta, és sorban állnak, hogy játszhassanak vele.
Zseniális a program, a gyerek órákig olvasott általa úgy, hogy fel sem tűnt neki, hogy a bőszen utált olvasást gyakorolja éppen. A bingóban pedig az ovis testvér is rész tud venni.
Szép színesek a feladatok, az azonnali visszajelzés miatt is szeretnek vele dolgozni a gyerekek. Hasznosnak, jól hasznosíthatónak tartom. Segíti a gyerekek fejlesztését, tehát a munkámat. Köszönet érte.
Enyhe dyslexiás 8 éves lányom nagy kedvvel oldja meg a feladatokat, inkább nekem kell megszabnom az időkorlátot! Szívesen játssza végig a feladatokat. Nagycsoportos, 6 éves lányom is izgalmasnak tartja a játékokat, hosszan leköti a figyelmét.