Vajon miért tanul az egyik gyerek, és miért nem a másik?
Vajon mi motiválja gyermekedet a házi feladat elkészítésére? Vajon a matematika iránti szeretete ilyen hatalmas? Esetleg valami más készteti a lecke elkészítésére?
A legtöbb gyerek eleinte nem szereti a matematikát, nem a matematika iránti érdeklődés hajtja. Éppen ellenkezőleg: az a gyerek szereti meg a számtant, aki rájön, hogy jó benne.
Akkor mégis hogy érjük el, hogy gyermekünk megcsinálja a házi feladatát?
Mi a jutalom?
Jutalmazzuk? Ha nincs más mód, akkor ez is megteszi, azonban ezzel az a gond, hogy gyermekedet nem a lecke, nem a tudás megszerzése motiválja, csupán a jutalom, és csak addig, amíg az érdekes számára.
Mikor fogja gyermeked magától megírni a leckét?
Értékek
Az emberi motiváció legfőbb hajtóereje a belső értékrendünk. Ennek kialakulása hosszú időt vesz igénybe, rengeteg emberrel kell beszélgetnünk, találkoznunk, hogy tudatában legyünk, hogy kik vagyunk, és mivé szeretnénk válni. Értékrendünk nem öröklött, nem eleve adott, hanem folyamatosan változik, ahogy a számunkra fontos emberekkel, szüleinkkel, tanárainkkal, barátainkkal, munkatársainkkal, szerelmünkkel kapcsolatba lépünk.
Amikor önmagunkat azonosítjuk valamilyen értékrenddel, ideákkal, eszményekkel, példaképekkel, akkor szeretnénk ezeknek az értékeknek megfelelően élni és cselekedni. Végső soron ezek az ideák és példaképek tesznek minket azzá, akik vagyunk. Az értékrendünk által leszünk Önmagunk.
Merre tovább?
Hogyan tudjuk jó irányba terelni gyermekünket?
A szülőnek rengeteg módszer áll rendelkezésére gyermeke befolyásolására. A következő három a leggyakoribb.
Hatalom
Szülőként erősebbek vagyunk gyermekünknél, több eszköz van a kezünkben. Büntethetünk, büntetéssel fenyegetőzhetünk, megvonhatunk kedvezményeket, kimutathatjuk haragunkat, így elérhetjük, hogy gyermekünk azt tegye, amit szeretnénk.
Érzelmi zsarolás
Gyerekeinknek szüksége van szeretetünkre. A szeretet megvonásával elérhetjük, hogy gyermekünk megtegye, amit kérünk tőle. Erre jó példa, amikor azt mondod, hogy csak akkor szereted, ha megírja a leckéjét.
Értékátadás
Amikor gyermekünknek elmagyarázzuk, hogy melyik viselkedés miért helyes vagy helytelen, vagy elmondjuk, hogy mi hogyan viselkednénk valamely helyzetben, vagy ha megdicsérjük egy-egy jó döntéséért, akkor valójában az általunk képviselt értékrendet adjuk át neki, így ez nála is automatikussá válik.
Az első két módszer látszólag jó megoldás, azonban mindkettő csak rövid ideig és a szülő jelenlétében működik.
Hosszú távon a harmadik módszer a leghatékonyabb. A gyermek megérti, értékeli a szülő értékeit, melyek folyamatosan beépülnek saját értékrendjébe, viselkedésébe.
Ki vagy te?
Viselkedésünket az a kép is befolyásolja, hogy kivé szeretnénk válni.
Például, ha gyermeked híres futballista szeretne lenni, akkor számára fontos az a hírnév és elismerés, amit így megszerezhet. Önmagát híres focistának szeretné látni, és ezért edzésre jár, gyakorol, próbálja megmutatni, hogy mennyire ügyesen kezeli a labdát. Ez a kép – sikeres labdarúgónak lenni - befolyásolja döntéseit és életét.
Hogy segíthetsz?
Hogyan segíthetsz gyermekednek helyes önképet, értékrendet kialakítani?
Erre nincs egyszerű válasz. De ha ez a kérdés mindig előtted lebeg, nagyot nem hibázhatsz.
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Mi lesz a kitűnők sorsa? Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa?
Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...
Képességfejlesztés a családban Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...
Tiltsuk be a házi feladatot! Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...
Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Utazó logopédus vagyok, sok intézményben megfordulok. Másfél éve használom a Varázsbetű programot iskolás gyermekekkel. Nagyon szeretik! Csak az a baj, hogy nincs annyi idő egy-egy gyermekre, amennyit ő szeretne!
Köszönjük az összes SNI és BTM-es gyermek nevében is! Nagyon szeretik a gyerekek, mert úgy tanulnak, hogy észre sem veszik.Sokkal szívesebben csinálják a számítógépes feladatokat, mint bármilyen más fejlesztő játékot.
Csató Imréné gyógypedagógus, Kecskemét, Móra Ferenc Általános Iskola
Sokoldalú fejlesztési lehetőségekkel teli feladatsorok. Az unokám már most, elsőbe indulva is szívesen dolgozik ezekkel a játékos feladatokkal. Köszönjük, hogy mindezt megalkották!
6 és 8 éves kisfiaim az első pillanattól nagyon kedvelik a programokat. Az ajánlott napi 20 percet többszörösen túllépik, naponta többször is bekapcsolják és örömmel játszanak vele. Nagyszerű megoldásokkal van tele!