|
|||||||||||||||||||||
Egy diszkalkuliás tinédzser viszontagságai
Éva tizenöt éves, és diszkalkuliás. Élénk, kedves gyerek, a szülei és tanárai mégis gyakran félreértik. A diszkalkulia akadályozza mindennapi tevékenységének elvégzésében. Vajon milyen kihívásokkal kell szembenéznie? IdőzavarÉva tudja, hogy reggel kevés ideje van, csak egy gyors zuhanyzás fér bele az iskola előtt. Bemegy a fürdőszobába, megnyitja a zuhanyt, egy kis időre alááll, és nem érti, miért kezd testvére dörömbölni az ajtón és miért üvölti hangosan, hogy már több mint húsz perce bent van, jöjjön ki! Ami neki pár percnek tűnt valójában majdnem fél óra volt. Az iskolában vannak kedvenc tantárgyai is, ilyen például a történelem. Azonban hiába tanulta előző este órákon át a leckét, a dolgozatnál mindig leblokkol. Miután megválaszol néhány kérdést, elbizonytalanodik, hogy mennyi ideje van még vissza. Felnéz az órára, és próbálja leolvasni az időt. Végül rájön, hogy ez több időbe kerülne, mint megírni a dolgozatot. PénzzavarHamarosan megéhezik, ezért venne valamit a büfében. Mivel azonban nem tudja kiszámolni, hogy a szendvics és a kakaó mennyibe kerülne összesen, és szégyellné az ujjain kiszámolni, ezért inkább nem vesz semmit. PánikrohamA nap legrosszabb része a matematikaóra. Hiába van kész a leckéje, hiába gyakorolt otthon rengeteget, mindig bepánikol, és azokat a példákat sem tudja megoldani, amelyeket otthon lépésről-lépésre begyakorolt. A kijavított dolgozatokat sem meri megmutatni anyukájának. Azon töpreng, hogy ha sohasem tudja helyesen megoldani, miért kell ezzel egyáltalán foglalkoznia. Nincs megállásA diszkalkulia még a futóedzésen is hátráltatja Évát. Az első kört villámsebesen lefutja, a második kört azonban már nem bírja befejezni - elfelejtette, milyen tempót beszéltek meg az edzővel előző nap. Mivel nem érzékeli, hogy milyen hosszú az első kör és mikor kezdődik a második, ezért nem tudja beosztani az erejét. Az edzője nem érti, a rengeteg munka ellenére sem lát semmi fejlődést, így egyre idegesebb lesz. Éhes kutyaOtthon a háziállatok gondozása Éva feladata. Az etetéssel gyakran gondjai adódnak: a szárazeledelt mérőpohárral kell kimérni, öt a kutyának, három a macskának. Mégis előfordul, hogy a kutya éhes marad, mivel Éva gyakran felcseréli az adagokat. Ki nevet a végén?Éva a családi játékokban is nehezen vesz részt. Nehezen számolja ki, mennyit kell lépnie, mindig eltéveszti, amikor kétszer kimarad a dobásból. Szégyell állandóan kérdezni, segítséget kérni. Csapatjátékok során is nehezen igazodik ki, nem tudja, kinek van több pontja, ki vezet. Ezért aztán, ha játékra kerül a sor, ő inkább keres valami kifogást, és a szobájába megy. 1K34Éva a múlt héten kapott egy szép, új könyvespolcot. A gond csak annyi, hogy neki kéne összerakni az útmutató alapján. Többször nekirugaszkodott, de nem ment semmire, mert nem értette, mit hová kellene illesztenie, és hogy hogyan következnek egymás után az egyes lépések. Így aztán a polc a dobozában porosodik, amíg nem talál valakit, aki hajlandó segíteni. érti mit hova kellene illesztenie, mi miután következik. És ez csak néhány nehézség azok közül, melyekkel Évának napról napra meg kell küzdenie. Mi is az a diszkalkulia?A diszkalkulia egy olyan, élethosszig tartó állapot, melynek következtében a diszkalkuliás gyermek (majd felnőtt) számára nagy nehézséget okoz a számtani feladatok elvégzése. Gyakran a diszlexia kísérőtüneteként jelentkezik, de önállóan is előfordul. A diszkalkuliások számára a matematika számos területe problémát jelenthet. Sokszor nincsenek tisztában a mennyiségekkel, vagy nem értik a kisebb és nagyobb fogalmának jelentését. A matematikai műveletek elvégzése is gondot jelenthet számukra, nem tudják felidézni a legegyszerűbb matematikai tényeket (pl.: 6+3=9), a művelet végzése közben elfelejtik a számokat, nem tudják az elméletet a gyakorlatban alkalmazni. Az idő érzékelése és értelmezése is sokuknak problémát jelent, rendszeresen elkésnek, és nehezen tartják magukat egy előre meghatározott időrendhez. E tünetek következményei olyan egyszerű, mindennapi tevékenységekben jelentkeznek, mint a főzés, a bevásárlás, az utazás vagy a munkavégzés. Gyermekkorban természetesen mindehhez hozzáadódnak az iskolai feladatok: a matematika, a fizika, a kémia és a számítástechnika gyötrelmei, de még a magyar irodalom óra sem mentes a számolás alól, hiszen a könyvek oldalait és feladatokat itt is beszámozzák, a dolgozatot pedig megadott időtartam alatt kell megírni. A diszkalkuliások nem, vagy csak nehezen értik meg a leckék tartalmát, így egyre gyűlik a lemaradás, ami a hónapok és évek során egyre inkább kezelhetetlen mennyiségre duzzad. Ha nem kap segítséget, akkor nincs esélye behozni a lemaradást. Hogyan segíthetsz?A matematikának saját speciális nyelve van: kisebb, nagyobb, osztandó, osztó, hányados, és így tovább. Ha gyermeked nem érti ezeket a szavakat, akkor nyilván az ezeket a szavakat tartalmazó feladatokat sem fogja tudni megoldani. Ezen a problémán szókincsfejlesztéssel segíthetsz: mindig győződj meg róla, hogy gyermeked érti az adott kifejezés jelentését. Ha nem, akkor tisztázzátok, beszéljétek meg. Szintén sokat segíthetsz vele, ha a feladatokat nem csak szóban vagy írásban oldjátok meg, hanem eljátsszátok azokat gombok, gyurma vagy gyufaszálak segítségével, vagy lerajzoljátok őket. Akárcsak az írásnál, a számolásnál is balról jobbra haladunk. (Természetesen a matematikában a műveleti sorrendet illetve a zárójeleket is figyelembe kell venni, de ha egy műveletet, vagy több azonos rendű műveletet kell végezni, akkor ez az irány érvényes.) Gyermeked tájékozódási képességét is fejlesztheted: ha főztök, balról jobbra tedd le a hozzávalókat, ha számoltok valamit, akkor szintén balról jobbra tegyétek le a dolgokat egymás mellé. Gyermeked koncentrációs képessége is szerepet játszik a matematikai feladatok megoldása során. A feladatok közé iktassatok be rövid szüneteket, játékos, mozgásos pihenőket, ez segít a figyelem fenntartásában és megerősítésében. A diszkalkuliás gyermek számolási képességeinek fejlesztését gyógypedagógus vagy fejlesztő pedagógus végzi. Ha gyermeked diszkalkuliás, akkor fontos, hogy mielőbb szakemberhez kerüljön, hiszen minél hamarabb elkezdődik a terápia, annál könnyebb segíteni. Számolási készség fejlesztése a Varázsbetű ProgramcsaláddalA Varázsbetű Programcsalád három programja szolgálja a számolási készség fejlesztését. Ezek ajátékok szórakoztatóak és vidámak, és köszönhetően a rengeteg beállítási lehetőségnek, pontosan gyermeked képességeihez szabhatóak, így hatékonyan és gyorsan javítják gyermeked számolási képességét. A "Számmemória", "Számkaland" és a "Számdominó" játékokat nemcsak diszkalkuliás gyermekeknek javaslom, hanem ügyes, tehetséges kis matematikusoknak is számolási képességük további gyorsítására. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||