A diszlexiások rendellenes agyműködése

  A diszlexia problémájával küzdő emberek agyműködése sok rendellenességet mutat olvasás közben - egyes területeken alul-, máshol túlműködést -, ami jól jelzi, hogy ezek az emberek mekkora energiát fordítanak arra, hogy a nyomtatott szövegből kihámozzák a jelentést, jelentették ki kutatók.

The New York Times Health News Service 2000; Medincorp

A kutatás drámai bizonyítékát nyújtja annak, hogy a diszlexia problémájával küzdő emberek nem egyszerűen alulműveltek, lusták vagy buta emberek, hanem agyuk veleszületett rendellenessége miatt betegek, aminek az intelligenciához semmi köze, szögezték le a Yale Egyetem szakemberei.

"Nagyon örülök, hogy sikerült a diszlexia problémájával küzdő emberek kezébe megdönthetetlen bizonyítékát adni annak, hogy problémájuk neurobiológiai rendellenesség," mondta a kutatást vezető dr. Sally Shaywitz, a Yale gyermekgyógyásza. A bizonyítékok már évek óta gyűlnek a diszlexia-kutatás eredményeként. A betegség egyes becslések szerint akár az olvasni tanuló gyermekek 10 százalékát is sújthatja.

A diszlexia tulajdonképpen a normális vagy magas intelligenciájú személyek jelentős mértékű olvasási zavara.

A döntő bizonyítékot egy MRI-s vizsgálat adta meg. Az önkéntes egészséges és diszlexiás résztvevőknek egyre nehezebb szövegeket kellett hangosan olvasniuk, miközben agyukat mágnesrezonanciás vizsgálatnak vetették alá.

Dr. Shaywitz elmondása szerint a vizsgálattal "sikerült beazonosítanunk azt az agyi rendszert, amely a nyomtatott szöveg észlelésétől a szavak megformálsáig az olvasás összes folyamatát irányítja," és azt is, hogy a diszlexia problémájával küzdő embereknél ez a rendszer nem működik normálisan.

A kutató elmondta, hogy éppen azok az agyi területek nem működnek megfelelően, amelyek a fonologikus folyamatok szempontjából döntő jelentőségűek. Ezekkel a folyamatokkal tudjuk ugyanis megfejteni az írott nyelv kódját, vagyis hogy milyen kapcsolat áll fenn a betűk és betűcsoportok, illetve a beszélt nyelv között.

A kódot a diszlexia problémájával küzdő emberek nagyon nehezen sajátítják el, és emellett a bonyolultabb helyesírású szavak újabb komoly akadályokat állítanak eléjük. Ennek az eredménye a lassú és még így is hibákkal teli hangos olvasás.

Amikor a nem beteg alanyok egyre bonyolultabb szövegeket kaptak, a műszerek egyre nagyobb aktivitást észleltek a kérdéses agyi területeken, olvasható a Yale kutatóinak cikkében, amely a Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóirat legutóbbi számában jelent meg.

A diszlexia problémájával küzdő önkénteseknél az agy hátulsó területein, amelyek a vizuális érzékelést irányítják, a fonologikus terület megnövekedett igényei ellenére sem volt sokkal nagyobb volt az aktivitás, olvasható a cikkben.

Ugyanakkor az agy elülső területei túlzott aktivitást mutattak, mintha a másik terület hiányosságait így próbálná meg az idegrendszer kompenzálni. Ez a homloki régió tesz képessé minket arra, hogy a látott információkat hangokká alakítsuk. Azt már régóta tudjuk, hogy ha ezt a területet károsodás éri, akkor akár felnőttkorban is elveszíthetjük olvasási képességünket.

Az első lépésben a résztvevők igen egyszerű feladatokat kaptak, azt kellett megállapítaniuk, hogy egy ábrán mely vonalak voltak egyformák és melyek különbözők, majd nagy- és kisbetűket kellett összepárosítaniuk. A következő feladatban arra kellett válaszolniuk, hogy a papírlapon látható betűk közül kiejtve melyik rímel egy másikkal, pl. a T és a V - itt lépett be először az a feladat, hogy a betűk mellé hangokat rendeljenek.

Ezek után a résztvevőknek értelmetlen szavakat kellett szintén rím szerint párba állítani. Ehhez természetesen ismerniük kellett az angol helyesírás és kiejtés szabályait. A diszlexia problémájával küzdők is el tudják sajátítani ezeket intenzív tanulással, de a használatukban még így is sok nehézséggel találkoznak. A következő lépésben pedig annak eldöntése okozta a legnagyobb gondot, hogy két szó (rizs, búza) azonos kategóriába tartozik-e, mert ehhez már ismerni kellett a jelentést is.

A Yale Egyetemen 29 diszlexiás és 32 jól olvasó önkéntest vizsgáltak, férfiakat és nőket egyaránt, és a két csoport agyi működésében lényeges különbségeket találtak.

A newarki Rutgers Egyetem neurológusa, Paula Tallal a következőképpen reagált a kutatók cikkére: "Kiváló összegzése a diszlexia problémájával küzdő emberek fonologikus folyamatairól szerzett eddigi ismereteinknek." Azt is jónak tartotta, hogy a kutatók leginkább arra koncentráltak, hogy miként lehetne az eredményeket felhasználni a diszlexia problémájával küzdő gyermekek képzésében.

Megjelent: The Boston Globe

Saltus, R.

Érdekes cikkek a blogról

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Ne ítélkezz!
Gyakori, hogy a diszlexiás gyermek családjának környezete kéretlenül is véleményt alkot a szülők...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Miért vagy ilyen hülye?
Mi, szülők gyakran szeretnénk változtatni gyermekünk viselkedésén. Úgy látjuk, hogy fegyelmezetlen,...

Erősebb vagy, mint gondolod!
Hadd mondjam újra: Erősebb vagy, mint gondolod! Igen, Te! Te, a szülő, az anya, az apa, aki küzdesz...

Az egyensúly zavara és fejlesztése
A gyerekeknél az olvasás megtanulásában nagy szerepe van a mozgásnak is. Éppen úgy fontosak a...

Játék korhatárok nélkül
Ha tanulási problémáról van szó, a legfontosabb a megelőzés. Így van ez a diszkalkuliával is....

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

De én voltam a jobb!
Az ember életútjának sikeréhez vagy kudarcához elválaszthatatlanul hozzátartozik, hogy hogyan tud...

Ez már dadogás?
Talán a dadogás az a beszédhiba, mely leginkább zavarja a gyereket és a szülőt is. Ma az élettani...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most 99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához című könyvünket!

Megrendelem

Ajánlatunk a családi megrendelésre érvényes!


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Szeretnél értesítést kapni cikkeinkről?

Iratkozz fel ingyenes blogértesítőnkre, és egy izgalmas szoftvert kapsz ajándékba, melynek segítségével gyermeked olvasási és tanulási képességeit fejlesztheted!

Kérlek, add meg adataid!

Név

E-mail

Adatvédelem: Mi is utáljuk a kéretlen leveleket. Adataid senkinek nem adjuk ki, és bármikor megszüntetheted ingyenes előfizetésed.


További cikkek

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell

Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...


Problémák az iskolában. Mit tehetsz?

A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...


Hogyan lesz a tűzből víz?

A szójátékok nagyon jól használhatóak a gyerekek olvasási képességének, szókincsének fejlesztésében....


Hogyan válassz iskolát gyermekednek?

Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...


Bújócsázó állatok – Ajándék játék

A mai napra újra egy játékkal készültünk, elrejtőzött állatokat kell megtalálnotok. Ez ismét kiváló...


Logikus? Szórakoztató észjátékok

A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...


A teljesítménykényszer rabságában

A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...


Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?

Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...


Olvasási zavar és beszédértés

A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...


Locsolkodjunk!

Hamarosan itt a húsvét. Az egyik legszebb szokás a locsolkodás, melyet a fiúk locsolóversekkel...



Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb