|
A teljesítménykényszer rabságában
Ugye olykor Téged is nyomaszt az a teljesítménykényszer, amely annyira jellemző korunkra? Ami már nemcsak a munkahelyünkön okoz feszültséget, de otthonainkba is belopózott?
Nem raksz túl nagy terhet gyermeked vállára?
A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet töltsenek. Ha anyagilag megengedhetik maguknak, már az óvodában elkezdődnek a különórák: idegen nyelv, zene, tánc stb. Mindezt - hiszik és vallják - gyermekük jövője érdekében teszik, így teremtenek nagyobb esélyt arra, hogy bejusson az "elit iskolába", majd később sikerrel rajtoljon az áhított életpályán. Ha a gyermek bírja ezt a terhet, ha szívesen végzi ezeket a tevékenységeket, akkor nincs semmi baj. Ha azonban teljesítőképességén felül terheljük, akkor ezt egyre nehezebben viseli, és össze is roppanhat a kényszer alatt.
Elfogulatlanul
Az első lépés: Elfogulatlan szemmel mérjük fel gyermekünk teljesítőképességét. Egy gyermekről a figyelmes, objektív véleményalkotásra képes szülő tud, tudhat a legtöbbet.
A legszakszerűbb, ám a gyermek számára idegen környezetben végzett vizsgálat sem adhat olyan ismereteket, mint lányunk-fiunk mindennapi, gondos megfigyelése. Hiszen a jól ismert otthoni környezet biztonságot, nyugodt stabilitást is ad, míg egy ismeretlen helyzet képességeinek megjelenését negatívan befolyásolhatja.
Egy akármilyen részletes, hosszú ideig tartó vizsgálat is csak a pillanatnyi helyzetet rögzíti, és nem ismerheti a szülői tapasztalat mélységében az előzményeket. A meghatározott életkori nívók, az elért pontok helyett pedig jóval többet mondanak a gyermekről az önmagához képest megállapított fejlődési mutatók.
Teljesítményre késztetve
Nem szabad elkeserednünk, ha gyermekünk nem teljesíti elvárásainkat. De ami még ennél is fontosabb: nem szabad őt túlterhelni, erőltetni, kényszeríteni a feladatvégzésre. Mint mindenhol, a terhelhetőségben is meghatározó szerepe van a fokozatosságnak.
Ne akarj mindent egyszerre! Gyermeked teljesítőképességének ismeretében olyan és annyi feladatot adj, olyan feltételeket teremts, hogy gyermeked önmagát késztesse az elvárt teljesítményre. Ne ellenőrizd pillanatonként, hiszen gondolom, Te sem szereted, ha munkádnak apró mozzanataiba is beleszólnak! Ha hagyod őt önállóan dolgozni, sokkal inkább lemérheted, hogy mire képes saját erejéből, saját önfegyelmével! A nyújtott teljesítményt minden esetben őszinte odafigyeléssel értékeld, dicsérd, jutalmazd!
Jól teljesít?
Természetes, ha a szülők tudni szeretnék, gyermekük hogyan "állja meg a helyét", hogyan teljesít. Ehhez a társaival való összevetés látszik a legkézenfekvőbbnek. Hasonló korúak, miért ne hasonlíthatnák hát össze őket?
Csakhogy mindig akad valami olyan körülmény, ami értékelhetetlenné tesz a hiteles összemérést. Hiszen például a különböző készségekben - rajzolás, ének, zene, stb. - jól tudjuk, hogy különbözőképpen vagyunk tehetségesek. A nyelvtudásban természetes, hogy jobb az olyan gyermek, akinek családjában - és ez ma már egyáltalán nem ritkaság - anyanyelvként beszélik az adott idegen nyelvet. Ráadásul ebben a korban a fejlődés nem egyenletes, a hirtelen ugrásokat hosszabb szünetek követik, és akár pár hónap életkorkülönbség is nagy eltérést jelenthet.
Nem máshoz kell mérni
A gyermek fejlődését tekintve az a legmegbízhatóbb, ha önmagával, a saját korábbi teljesítményeivel hasonlítjuk össze! Mit tudott egy hónappal ezelőtt, és mit tud most?
Bizony, ez a módszer tőled mint szülőtől is rendszerességet követel, de a valódi eredmény gyermekednek is örömet, sikerélményt nyújt. Ez még meg is toldható egy kitűzött, mondjuk negyedév múlva elérendő céllal, amit ha sikerül elérni, még azzal a jó érzéssel is eltölthet bennünket, hogy erőfeszítéseink nem voltak hiábavalók!
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...
| Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...
| Hogyan válassz iskolát gyermekednek? Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...
| Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...
| Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben? Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...
| Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
| Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
| Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
Igen hasznosnak találom. Szépek a képek, vidámak a színek, a sikerélmény garantált a feladatok megoldása után! Az unokáimnak sokat segít, és még én is szívesen használom! Kordics Jánosné, Baracska Érdekel >>>
Nagyon örülünk, hogy rátaláltunk a Varázsbetű Fejlesztő Műhelyre. Kisfiam nagyon szívesen játszik a Varázsbetű programmal, a hírlevélben én is szakmailag színvonalas cikkeket olvashatok. Tetszik, hogy a megoldott feladatok hangos felolvasásával a verbalitás is megjelenik. Fontosnak tartom, hogy a kiegészítő programok által a képességek felmérésére, a nagymozgások fejlesztésére is lehetőség nyílik. Ugyanis a hatékony fejlesztés ezekkel együtt válik teljessé. Schönfeld-Lakatos Andrea, Budapest Érdekel >>>
A kislányom 10 perc játék után kérte, hogy vegyük meg, annyira élvezte a kis sikereit. Bevallom, volt olyan feladat, ami engem is elgondolkodtatott, így mindketten jónak és hasznosnak találjuk ezt a játékos tanulást. Hálás köszönet érte! Bozi Józsefné, Sárvár Érdekel >>>
Utazó logopédus vagyok, sok intézményben megfordulok. Másfél éve használom a Varázsbetű programot iskolás gyermekekkel. Nagyon szeretik! Csak az a baj, hogy nincs annyi idő egy-egy gyermekre, amennyit ő szeretne! Balákné Kovács Klára Érdekel >>>
Gyógypedagógusként azt hiszem nyugodtan mondhatom, igen nagy hiányt pótol ez a program. Sok-sok szülőnek, gyereknek mutattam meg, és még a 7.-8. osztályosok is jót játszottak vele. Nagyon hasznosnak tartom ezt a CD-t, itthon és remélem hamarosan az iskolámban is nemcsak a fejlesztésben, hanem preventív jelleggel is használom. Csak gratulálni tudok,hogy ilyen jó programot sikerült megalkotniuk!!!
Ny. Erika Érdekel >>>
Iker lányaimnak nagyon tetszik nagyon élvezik a tanulásnak ezt a játékos formáját, így szívesen gyakorolnak akár önállóan is, amit egyébként nem lehet elmondani róluk. Bognár Erzsébet, Fadd Érdekel >>>
A kislányom még a barátnőjével is ezt játssza, így biztos a siker... Nagy Mária, Budapest Érdekel >>>
A gyermekek egyszerűen imádják. Használata során játszva olvassák össze a korábban nehézséget okozó betűket. Sümegi Imre, Aszófő Érdekel >>>
Zseniális! Boldogság gyereknek és szülőnek egyaránt! Dr. Szirmák Noémi, Budapest Érdekel >>>
Nagyon köszönöm, nagy segítség ez a program. Nagyobbik fiunknál diszkalkulia jelei mutatkoznak. A suliban nincs sikerélménye, de ezt a játékot szereti. A játékos fejlesztés kompenzálja az a terhet, amit rátesznek az iskolában. Kovácsné Dr. Augusztinyi Andrea, Nádudvar Érdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...
Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...
Hogyan válassz iskolát gyermekednek? Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...
Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...
Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben? Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...
Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
Mennyit olvasson gyermeked? Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni.
A válasz...
|
|