|
|||||||||||||||||||||
Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában kezdődik. Ez persze nem a szorosan vett olvasás, azaz írott jelek hangokká, szavakká és szöveggé alakítása, hanem egy olyan tanulási folyamat, mely az olvasáshoz és az íráshoz elengedhetetlen. Beszédhiba következtében olvasászavarAz írás a beszéd papírra vetett formája, éppen ezért szorosan összefügg vele. Ha gyermeked beszéde hibás, akkor az írás és az olvasás elsajátítása során is komoly nehézségekkel kell majd szembenéznetek. Mi az a beszéd?Az emberek többsége minden nehézség nélkül, automatikusan elsajátítja az anyanyelvét, de vannak olyanok, akiknek ez rengeteg munka és küszködés ellenére sem sikerül. Vajon mi okozza ezt? A beszéd folyamata két lényeges részre bontható: - a beszéd megértése, - és a beszéd kivitelezése. Ahogy gyermeked növekszik, ez a két rész párhuzamosan fejlődik, de a beszéd megértése mindig előrébb tart egy kicsivel. Ez Természetes is, hiszen a beszéd kivitelezése a beszéd megértésére épül. Éppen ezért az olvasástanulást valójában a beszéd és a beszédmegértés fejlesztésével kell kezdeni. Hallod-e?A beszédértéshez elsősorban jó hallás szükséges. Ha a kisgyermek nem hall maga körül hangokat, akkor nem próbálja utánozni ezeket , és ő maga sem fog hangokat kiadni. Ahogy az egészséges csecsemő növekszik, sírása, gagyogása, illetve általában hangadása egyre gazdagodik, változatosabb lesz. Azonban ha a hallással valami gond van, akkor a környezet visszajelzései nem jutnak el a gyermekig, ezért a hangkészlet szegényesebbé válik. Figyelj oda erre, és szükség esetén fordulj szakemberhez, aki meg tudja vizsgálni gyermeked hallását. Mozdulj!De nem csak jó hallásra, hanem az idegrendszer megfelelő működésére is szükség van. Ha a gyermek agyának beszédmegértéséért felelős területei nem jól működnek, akkor – bár hallja – nem fogja érteni a beszédet. A beszédmegértés és a beszéd kivitelezése egyaránt nagyon komoly idegrendszeri tevékenységet kíván. Az idegrendszer jól fejleszthető a mozgással, éppen ezért a gyerekek beszédfejlesztésében gyakran használnak mozgásterápiát is. Tudnod kell, nem csak a terápiás mozgásnak van fejlesztő szerepe. Nagyon sokat segít a játék és a sportolás is. Járjatok sokat játszótérre, úszni, fürdeni, sétálni, kirándulni, kússzatok, másszatok minél többet. Beszélgess!Nagyon fontos szerepe van annak is, hogy milyen környezet veszi körül gyermekedet. Ha a gyermek körül nem, vagy csak keveset beszélnek, akkor ugyanúgy nem lesz számára megfelelő minta, mintha a hallásával lenne probléma. Természetesen a televízió nem pótolja a beszélő környezetet. A beszédtanuláshoz interaktivitás szükséges, tehát az, hogy a környezet reagáljon a gyermek próbálkozásaira. Ha a gyermek visszajelzéseket kap, akkor lassan rájön, hogy hogyan okozhat változásokat a környezetében, hogy mi kell ahhoz, hogy inni kapjon, hogy megetessék, vagy hogyan tudja kifejezni, hogy fél, és biztonságra van szüksége. Ráadásul az élő beszédet cselekedetek, gesztusok, arcjáték, érintések, simogatások is kísérik, melyek mind segítenek a közlés értelmének kitalálásában. A televíziótól ezt nem kapja meg a gyermek, az csupán egy doboz, mely az előtte ülő kommunikációs próbálkozásaitól, kísérleteitől teljesen függetlenül működik. Mit csinálsz?Sokat segíthetsz gyermekednek, ha mindig beszéddel kíséred a tevékenységedet, azaz ha elmondod hangosan is, hogy éppen mit csinálsz. Például: „Most felvesszük a kabátot.” Vagy: „Megkóstoljuk a főzeléket.” „Megöntözöm a virágot.” BeszélőAhogy a beszédértéshez épp fülre van szükség, úgy az érthető beszédhez egészséges beszédszervekre. A száj körüli izomzat a szoptatással fejleszthető. Ha ez valamiért nem megoldható, akkor a kislyukú cumisüveg is segíthet. Jól felvágták a nyelvét!A gyermeknek szabadon kell tudni mozgatni a nyelvét a szájában. Előfordul, hogy a nyelv le van nőve, ezért bizonyos hangokat, például az ’r’-et nem tudja kiejteni. Ha ez okozza a problémát, akkor azt egy egyszerű és gyors orvosi eljárással fel lehet szabadítani, de bizonyos esetekben tornáztatással is javítható. Ezek mellett természetesen hibátlan fogsorra, jó légzéstechnikára, és működő hangszalagokra van szükség. Ha a fentiek közül hiányzik valamelyik, vagy akár csak hibásan működik, akkor gyermeked beszéde nem fejlődik megfelelően, beszédhibák, majd később írási és olvasási nehézség, diszlexia jelentkezik. Éppen ezért nagyon fontos gyermeked beszédének fejlesztése. Figyelj oda, és ha gyermeked még az óvoda nagycsoportjában is hibásan beszél, akkor kérd logopédus segítségét.
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||