|
|||
Mindenki megtanulhat olvasniA diszlexia, diszgráfia témájáról évekig nem hallhattunk, sokan ma is betegségnek tartják az olvasás és írásképtelenséget, és betegnek azt a kisgyermeket, aki nem, vagy csak nagyon nehezen birkózik meg az írás-és olvasás tudományával. A győri Ady iskolában immár négy éve foglalkoznak azokkal az elsős és másodikos gyerekekkel, akik aprólépésekben, korai fejlesztéssel tanulnak a logopédiai osztályokban. Kivételes vendéget köszönthetett a minap kisdiák és tanító: tankönyvírójuk, Meixner Ildikó látogatta meg őket magyarórán. Ebből az alkalomból kérdeztük a logopédus-pszichológust, a módszer hazai szaktekintélyét. A varázsszó: türelem és hozzáértés- Negyvenöt éve tanítok, a diszlexia témájával pedig legalább harminc éve foglalkozom - mondta Meixner Ildikó. - Persze, mire ebből jó módszer és tankönyv lesz, évtizedek telnek el. Látva és tapasztalva a diszlexia által érintett gyerekek gondját, egyre inkább az erősödött meg bennem,hogy ezeknek a tanulóknak kis létszámú csoportokban, korai fejlesztéssel kell megadni a lehetőséget az írás- és olvasás tanulásra, beszédfejlesztésre. A kialakult diszlexia kezelése ugyanis jóval nehezebb, mint a megelőzése. Ezért alakítottunk ki országszerte olyan logopédiai osztályokat, ahol a kicsik, tanítónő és logopédus segítségével, különleges és apró lépésekkel haladnak. Akik nem tudnak megtanulni olvasni- Mi pontosan a diszlexia? - Tudományos meghatározása ma sincs, a gyakorlatban azt jelenti,hogy egy gyerek
minden elvárás ellenére sem képes megtanulni írni és olvasni, bár ép értelmű, érzékszervei
is épek. Mivel az olvasás a beszédre épül, az esetek többségében a tanulók beszédével
van valamilyen füllel hallható vagy nem is hallható probléma, ami miatt az írás-
és olvasás tanulása kudarcot vall. |