|
|||||||||||||||||||||
Kommunikáljunk jobban!
Hamarosan itt a hétvége, amikor talán Neked is kicsit több "szabad felhasználású" időd lesz. Több idő jut a beszélgetésre, ez pedig remek alkalom gyermeked kommunikációs képességének megfigyelésére. Nagy a tét!Ugye Te is tudod, milyen fontos már gyermeked számára is, hogy fejlett, erős kommunikációs képessége legyen?! Például a Te gyermeked esetében ezen múlik, hogy
és még mennyi mindent sorolhatnék! Beszélni, beszélgetni, beszéltetni, meghallgatniA beiskolázás előtt álló gyerekek beszédét - elsősorban annak formai jellemzői - sok szakember vizsgálta, vizsgálja. De nem kell a szakemberekre várnod, kis odafigyeléssel Te is észreveheted az esetleges problémákat! Sajnos rengeteg olyan példa van, hogy a szülő éberségének volt köszönhető a beszédzavarok vagy a tanulási problémák felismerése, és így a fejlesztés megkezdése is. Ha időben észreveszed a tüneteket, és felfigyelsz az esetleges hibákra, akkor jóval előbb megkezdhető azok javítása, és ezzel számos kudarc megelőzhető, elkerülhető. Mire figyelj?Figyeld meg, hogy gyermeked tisztán artikulál-e, azaz hibátlanul ejti-e a hangokat. Ne csak arra figyelj, hogy önállóan, vagy szavak elején tisztán tudja-e kiejteni, hanem arra is, hogy a szó közepén és végén milyen a hang! Például, ha gyermeked azt mondja: "repül a gerle madár", előfordulhat, hogy a szó elején levő "r" hang tökéletes, a szó közbeni teljesen hibás, a szóvégi pedig renyhe, bizonytalan. Ebben az esetben is fejlesztésre van szükség! Elveszett hangokFontos megfigyelni, hogy gyermeked kihagy-e beszédhangokat (pl.: "kérek" helyett azt mondja "kéek"), előfordul-e, hogy felcseréli azokat (pl.: "terelőkutya" helyett "telerőkutya ), vagy hogy "elnyeli-e” a szóvégeket. Jelentéktelennek tűnő hibák is komoly gondokat okozhatnak az írásban-olvasásban, amikor hosszabb, bonyolultabb szövegben is pontosan meg kell tudni találni az egyes hangoknak megfelelő betűket. Ha ilyen, az előzőekben leírt hibát észlelsz, ha gyermeked több hangot is hibásan ejt - raccsol, pösze - kérd logopédus segítségét! Fontos: semmiképpen ne hozd ezek miatt kellemetlen, megalázó helyzetbe a gyereket, ne szólj rá, és ne büntesd, hiszen nem szándékosan csinálja! Dadog? Hadar?Rendszeresen előfordul, hogy gyermeked izgatottságában dadog? Vagy talán túl gyorsan beszél, hadar, és emiatt nem mindig lehet követni, hogy mit mond? Vagy éppen ellenkezőleg: lassan, lustán, pontatlan hangképzéssel beszél? Olyan a hangja, mintha állandóan náthás lenne? Folyton rekedt, olyan mintha erőltetnie kellene a hangképzést? Ezekben az esetekben is kérje logopédus véleményét, tanácsát! Ne kiabálj!Rohanó, zajos világunk velejárója, hogy a gyerekek többsége folyton túl hangosan, indokolatlanul nagy hangerővel beszél. Jellemző ez a Te gyermekedre is? Okosan, tapintatosan tanítsd meg a "normál hangra", hiszen a folytonos kiabálást nemcsak hallgatni kellemetlen egy idő után, de a hangképző szervek túlterheléséhez, megerőltetéséhez is vezethet. Levegőt!Figyelj arra is, hogy gyermeked beszéd közben hogyan gazdálkodik a levegővel! Előfordul, hogy mondatok, sőt szavak közepén "fogy ki belőle a szusz", hangosan, kapkodva vesz levegőt? Nem tűnik nagy hibának, pedig bizony rontja a beszéd érthetőségét. Sőt, sokszor a levegővétel miatt rossz helyen tartott szünet a mondandó értelmét is teljesen megváltoztathatja. Ahhoz, hogy az iskolában - vagy később bármilyen más helyzetben - érthetően el tudjunk mondani egy hosszabb, összefüggő szöveget, mindenképpen meg kell tanulnunk a helyes beszédlégzés technikáját, tudnunk kell gazdálkodni a belélegzett levegőmennyiséggel. Ennek elsajátítása is annál sikeresebb, minél korábban elkezdjük. Mindjárt elalszom...Hiba, mert unalmassá teszi a beszédünket - és így bennünket is - az egyhangúság, a motyogás, a "minden mondata egyforma" monotonitása, amikor azt sem lehet tudni, hogy gyermekünk most éppen kijelent vagy kérdez. A motyogás oka sok esetben az, hogy a gyermek "zárt szájállással" beszél, vagyis a nyitottabb ejtést kívánó hangoknál (például ’á’,’a ’ ) sem nyitja nagyobbra a száját, mint a zártabbaknál ( ’o’,’u’ ). Érdemes felfigyelni a modoros, rossz divatot követő, nem a magyar nyelv szabályainak megfelelő hangsúlyozásra is. Nem könnyű!Tudom, nem könnyű az a feladat, amelyet az előzőekben adtam. Nem könnyű, mert - gondolj csak bele: gyermeked Tőled tanult meg beszélni, és mint minden kisgyerek, elsősorban Titeket, a szüleit utánoz. Előfordulhat tehát, hogy olyan hibát kell észrevenned, amely a Te beszédeden is hiba - például a hadarás, a kapkodó légzés vagy a folytonos nagy hangerő, ami bizony számos felnőtt beszédét is rontja - és gyermeked éppen Tőled "vette át". Lehet, hogy a nyári beszélgetéseitek után Te is szebben fogsz megszólalni? Kellemes, jóízű beszélgetéseket kívánok!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||