|
|||||||||||||||||||||
Vannak-e jelei a diszlexiának óvodás korban?
Diszlexiás gyermek szülőjeként Benned is biztos felmerültek a következő kérdések: Miért pont az én gyermekem? Mit csináltam rosszul? Tehettem volna valamit ellene? Nos, ezek egy részére korábbi cikkeinkből választ kaphattál. De nézzük csak, melyek azok a tünetek, amelyek előre jelezhetik az olvasászavar kialakulását.
Mi jellemző gyermeked mozgására?A mozgás minden tanulási tevékenységnek az alapja. Gyermeked csecsemőként a mozgás segítségével fedezi fel a világot, így éri el kitűzött céljait, például így szerzi meg kedvenc játékát. A beszéd is mozgás: a szájkörüli izmok, valamint a beszédszervek (például a nyelv) mozgatásának köszönhetően jönnek létre az egyes hangok. Erre épül a későbbiekben az olvasás-írás megtanulása. Éppen ezért már egészen korán felfigyelhet arra, ha gyermeke fejlődése nem a megszokott mederben folyik. Kúszás-mászásNagyon fontos szerepe van a mozgásformák egymásra épülésének. A kúszás-mászás folyamatának köszönhetően finomodik a két agyfélteke közötti kapcsolat, mely az iskolai tanulás folyamán döntő jelentőségű. Figyelj tehát oda, hogy gyermeked életéből ne maradjon ki ez a fontos mozzanat. Mit tegyél, ha gyermeked felállt, és elindult anélkül, hogy kúszott-mászott volna? Mindenekelőtt ne ess kétségbe! Hozz létre olyan helyzeteket a lakásban, amikor gyermekednek kúsznia, vagy másznia kell, másszatok asztal alatt, bújjatok keresztül alagúton, kússzatok székek alatt. Önmagában az a tény, hogy gyermeked később csinált mindent, mint a "szomszédé", nem diszlexiára hajlamosító tényező. Lehet, hogy csak nyugodtabb, megfontoltabb gyermek. Természetesen érdemes motiválni: helyezz el színes dolgokat minél távolabb, hogy aztán ő - kíváncsiságától fűtve - elinduljon megszerzésükre. FinomanA nagymozgáson túl a finommozgásoknak is jelzésértékük van. Gyermekednek nagycsoportos korában már helyesen kell fognia a ceruzát, és megfelelő nyomatékkal (nem túl erősen vagy nem túl halványan) kell rajzolnia, színeznie. Ha nem így lenne, akkor vásárolj egy olyan színezőt, amelynek témája gyermekéhez közel áll, és vegyél mellé olyan színes ceruzát, vagy zsírkrétát, amelynek színei élénkek (pl. Crayola). Így szívesebben dolgozik az a gyermek is, aki egyébként utál színezni. Ha gyermeked helytelenül fogja a ceruzát, akkor segíthetsz azzal, ha háromoldalú ceruzát adsz a kezébe, vagy vásárolsz egy ceruzafogót, amely valamennyi ceruzára ráhúzható. Ez biztosítja, hogy a gyerek szabályosan fogja a ceruzát. Fejlesztő eszközöket árusító boltokban, valamint nagyobb papír-írószer boltokban beszerezhetőek ezek a kellékek. A színezésen túl jó lenne, ha gyakran végeznétek más kézműves tevékenységeket: vágás, ragasztás, papírhajtogatás, gyurmázás. Ezek a kéz izomzatát lazítják, és összerendezik a mozgást. Mi jellemző gyermeked beszédére?A beszédet most két részre bontanám. Beszéljünk előbb a beszédről, mint a mozgás egy formájáról. Ha azt látod, hogy gyermeked beszéde elmosódott, több hang kiejtése is pontatlan, torz, akkor elképzelhető, hogy ügyetlenek a beszédszervei. Ezt annak idején csecsemőkorban a szopással igencsak jól lehetett tréningezni. Persze elképzelhető, hogy a legjobb szándékod ellenére sem tudtad így táplálni gyermeked. Sebaj! Végezzetek olyan játékokat, amelyekkel pótolhatjátok a kimaradt időszakot. FújófociVattapamaccsal focizva végezzetek fújó gyakorlatot: az asztalon építsetek egy focipályát, a vattapamacs legyen a labda. Az legyen a szabály, hogy csak a fújás segítségével lehet mozgatni a "labdát". A játék célja természetesen a gólszerzés. Persze az, hogy gyermeked beszédszervei még ügyetlenek, egyes hangokat (pl. "r") hibásan ejt, még nem feltétlenül vezet diszlexiához. Biztosan ismersz olyan híres embereket, akik beszéde igencsak fejlesztésre szorulna, mégsem küzdenek tanulási zavarral. Ettől függetlenül természetesen a hibákat javítani kell. Mindenképpen keressétek fel a logopédust, hiszen a helyes artikuláció ma már nagyon sok "szakma" elengedhetetlen feltétele. A helyes hangképzés az önbizalmat is erősíti, hiszen gyakran csúfolódások, viccelődések kereszttüzében találhatja magát a pöszén beszélő gyermek. Beszédészlelés, beszédmegértésNézzük a beszéd másik oldalát: a beszédészlelést, beszédmegértést, szókincset. Ennek eltérő fejlettségi szintje már okozhat diszlexiát. Tehát, ha gyermeked azért nem ejti helyesen a hangokat, mert nem hallja az egyes hangok közötti finom különbségeket, ne késlekedj! Fordulj azonnal szakemberhez (logopédushoz). Az időben elkezdett terápiával megelőzhetők, csökkenthetők a tanulási problémák. SzókincsA szókincs állandó gyarapítására is nagy szükség van. Olvassatok, beszélgessetek minél többet. Figyelj oda gyermekedre, és ha azt látod, hogy vannak dolgok, amiket nem ért, akkor szánj rá időt, és magyarázd el neki. Fontos, hogy a nyelvtani toldalékokat is helyesen használja gyermeked mire iskolába kerül. Nem mindegy, hogy a füzetbe vagy a füzetre kell-e írnia valamit. Varázsbetű - a programcsalád, mely segítségével a diszlexia megelőzhetőA Varázsbetű Programcsalád hatalmas kép- és szókészlettel rendelkezik, így valamennyi játéka gyarapítja a szókincset. A nyelvi készségek, a tájékozódás, az emlékezet, a szem-kéz koordináció mind-mind fejleszthetők a játékokkal való foglalatoskodás közben. Nagyon sok játék játszható már óvodás kortól kezdődően. Ne tévesszen meg, ha egy feladatban szókártyákat kell rakosgatnia! Egészen egyszerűen ülj oda nagycsoportos gyermeked mellé és olvasd fel neki, mi is van a szókártyára írva, gyermeked pedig helyezze el az utasításnak megfelelően. Ezzel nemcsak a beszédmegértése fejlődik (ami a későbbi szövegértés alapja), hanem összehangolódik a szem és kéz mozgása az egér használata által. Kattints ide, és tudj meg többet arról, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||