|
Pokolba a fekete ponttal!
Sokszor panaszkodnak arról a szülők, hogy korábban vidám, beszédes, érdeklődő gyermekük az iskolába lépve megváltozik: magába fordulóvá, hallgataggá, szorongóvá változik.
Van, aki arról számol be, hogy gyermeke éjszaka sírva riad fel, mások rémálmokra panaszkodnak. Olyan szülők is akadnak, akik rosszullétekről - fejfájásról, hányingerről, hasi görcsökről – beszélnek, melyeknek az orvosok szerint semmilyen testi oka nincs.
Mi lehet az oka ezeknek a változásoknak?
A rejtély nem is olyan nagy, mint amilyennek elsőre hinnénk.
Túlzott elvárások
A problémák oka gyakran a túlzott iskolai elvárásokban gyökerezik.
Függetlenül attól, hogy a gyerekek kapnak-e jegyet az iskolában, vagy sem, sok iskolában alkalmaznak valamilyen rendszert a gyerekek teljesítményének értékelésére. Ez az egyik helyen piros és fekete pont, máshol tündér vagy boszi. Finomíthatja a rendszert zöld, kék, sárga pont, vagy épp törpe, sárkány és óriás, a lényeg ugyanaz: a tanulás eredményének kifejezése egy számszerűsíthető skálán.
Az én véleményem az, hogy az ilyen értékelés káros.
Gondolkodás nélkül
Az általános iskola alsó tagozata alapvetően a képességfejlesztésről szól: olyan ismereteket tanítanak itt, melyeknek olyan mélyen be kell épülniük, hogy azokat tudatos erőfeszítés nélkül is képesek legyünk előhívni. Amikor olvasunk, nem töprengünk azon, hogy ez most pontosan milyen betű. Amikor a boltban a számla összegét becsüljük fel, nem töprengünk azon, hogy mit jelent az összeadás, vagy a szorzás, egyszerűen alkalmazzuk.
Síelni tanulok
Nemrég tanultam meg síelni. Igazából még most sem tudok jól, de azért több-kevesebb sikerrel már elboldogulok a sípályán.
Amikor először volt a lábamon a léc, egyszerűen elkezdtem csúszni a lejtő felé, és egyre növekvő pánikban éreztem, hogy semmi ötletem nincs, hogyan tudnék megállni. Végül egy keresztben kifeszített biztonsági háló fogott meg. Aztán az oktató elmagyarázta, mi az a hóeke, és gyakoroltuk, hogyan lehet fordulni, hogyan lehet megállni, hogyan kell váltogatni a súlypontot a lécek között, hogyan kell megőrizni az egyensúlyt. Az egyes mozdulatok szépen lassan automatizálódtak, mostanra pedig már nem kell gondolkodnom azon, hogy mikor hogy fordítsam a lécet, hová helyezzem a súlypontomat.
Ugrásszerű fejlődés
Ami érdekes, nem egyik siklásról a másikra fejlődtem egy kicsit, hanem a fejlődésem ugrások sorozatából állt. Amit nap közben megtanultam, és tudatosan gyakoroltam, az (vagy legalábbis annak egy része) másnapra beépült, és automatikussá vált.
Aludjunk rá egyet
Az ismereteknek meg érniük, és ez általában alvás közben történik meg, ekkor van lehetőség az idegi kapcsolatok rögzülésére. De nem lehet a végtelenségig terhelni magam, hiszen a testem és az agyam befogadóképessége is korlátozott. Mintha egy tölcséren keresztül próbálnék folyadékot önteni egy tartályba. A tölcsérnek megvan a maga áteresztő képessége. Hiába öntöm a folyadékot gyorsabban, a tölcsér csak annyit enged át, amennyi a csövön átfér. Legfeljebb annyit érek el, hogy a tölcsérből a földre csorog a folyadék.
Hasonlóan van ez az olvasással is. A napközben megtanultak éjszaka rögzülnek, alvás közben válnak képességgé. De mindenkinek megvan a maga haladási tempója, amiben az elsajátított információk szilárd készséggé fejlődnek. Ha túl gyorsan próbáljuk adagolni a tudást, akkor kudarcot fogunk vallani.
Troll
És itt van nagyon fontos szerepe az értékelésnek.
Az értékelés nagyon jó azoknak, akik piros pontot, tündért, virágot, azaz ’ötöst’ kapnak. Megerősíti az önbizalmukat, sikerélményt ad nekik, és meghozza a kedvüket a tanuláshoz. Ez jó.
De a fekete pontot, vagy ’trollt’ hazavivő gyerek esetében éppen ellentétes a hatás. Ők értéktelennek, rossznak, butának érzik magukat, elmegy a kedvük a tanulástól. Tovább ront, ha
otthon a szülő esetleg egy pofonnal, sarokban állással, egyéb büntetéssel toldja meg az iskolai kudarcot. Nem segít az sem, ha otthon tovább gyakorolnak, hiszen az ismeretek beépülése pihenés közben történik meg. A gyereknek mozgásra, játékra, levegőre, alvásra is szüksége van egészséges fejlődéséhez.
Szándékos?
Az értékelésnek akkor lenne hatása, ha az elvártnál lassabb fejlődés lustaság, nemtörődömség, tehát valamilyen akaratlagosan módosítható viselkedés következménye lenne. De itt nem erről van szó. A fejlődés üteme egyéni, melyet rengeteg körülmény szab meg.
Visszatérve az előző példához: ha a síoktató az első ügyetlenkedéseimet szidással, fekete ponttal jutalmazta volna, valószínűleg gyorsan otthagytam volna a sípályát, és többet a közelébe sem megyek. Esetleg még be is olvastam volna neki. De a gyerekek nem hagyhatják ott az iskolát, és nem is szállhatnak szembe a tanárral. Nekik maradniuk kell.
Az iskola megbetegít
A gyerekek persze próbálnak megfelelni az elvárásoknak, de kudarcaik miatt egyre szorongóbbá válnak. Ez a lelki megterhelés jelenik meg sokszor fejfájás, hányinger vagy éppen hasgörcs formájában.
A lányok jobban ki vannak téve ennek a problémának, hiszen ők általában jobban alkalmazkodnak. A fiúknak inkább elnézzük, ha rosszalkodnak, szemtelenkednek egy kicsit, de a lányok számára nem engedélyezett ez a viselkedés.
Ha Te is ilyen tüneteket tapasztalsz, próbálj beszélni gyermeked tanáraival is. Oszd meg velük tapasztalataidat, és keressetek közösen megoldást, hiszen senkinek sem érdeke, hogy a gyerek féljen az iskolától. Persze mindenképp keressetek fel egy orvost is, hogy a valódi
betegségeket ki lehessen zárni.
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...
| Hogyan válassz iskolát gyermekednek? Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...
| Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...
| Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben? Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...
| Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
| Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
| Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
| Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
Sokoldalúan, de mégis játékosan fejleszt, nagyon megtetszett a színessége, és a változatos feladatok. Még a nagyobbik gyermekem is (12 éves) szívesen foglalkozott a feladatokkal, együtt oldották meg a kisebbikkel (6 éves)! Nánásiné Ruppert Ildikó, Székesfehérvár Érdekel >>>
Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi eddig használt módszerrel. Fülöp Krisztina Érdekel >>>
Elvitathatatlan érdeme a programnak, hogy a gyerek szívesen jön órára, örömmel elvégzi a feladatokat, ha tudja, hogy a számítógéphez ülhet. Akár játéknak, akár tanulásnak hívunk egy-egy feladatot. Ovisok is szívesen ülnek a nekik való feladatok mellé. Nagy Erika, Nagyatád Érdekel >>>
Nagyon színes a gyermekek számára változatos programmal találkoztam amikor megismertem a Varázsbetű Programcsaládot. Nagyon fontos, hogy nem tankönyvízű és játékos formában találkozik a betűkkel, szavakkal és számokkal. Sokkal szívesebben olvasnak és észre sem veszik így az idő múlását. Könnyebb őket rávenni a gyakorlásra. Telek Erika, Tata Érdekel >>>
8 éves kisfiam, aki áldiszlexia tulajdonságokat produkál, mert nem túl jó a módszer, amivel olvasni tanul, most, mint a megtáltosodott kis paci, úgy ül a feladatok előtt, és csinálja. Végh Ivett, Székesfehérvár Érdekel >>>
Még csak pár napja használjuk, de már észlelhető a fejlődés. Hanna nagyon élvezi, főleg a dicséretek tetszenek neki. Kiss-Horváth Katalin, Püspökladány Érdekel >>>
Gyermekem hétvégéje korábban CSAK a tanulásból állt, semmi másra nem jutott idő! Szerencsére ez most már csak múlt idő! Kerestem a segítséget, mert csak gyermekem szenvedett az iskolában. A szövegfelismeréssel és a szövegértelmezéssel van problémája. Véletlenül találtam rá a Varázsbetű programokra. Mióta ezt a programot használja, a tanulás már CSAK egy napot vesz el a hétvégéből, sokkal jobban értelmezi a feladatokat, és sokkal önállóbban tanul. Egy áldás számunkra, hogy létezik ez a program! Nagyon köszönjük! Koósné T. Gabriella, Budapest Érdekel >>>
Nagyon jó program! Gergőnek is nagyon tetszett! Kedvence a betűpuzzle, de majd szép lassan a többit is megismeri! Játékos formában tanulhat, fejlődhet! Nagyon köszönjük! Harsányi Viktória, Vác Érdekel >>>
A próbaverzió sikere után döntöttünk úgy, hogy hasznos lesz legnagyobb lányunknak, de a többiek is biztosan sokat fognak tanulni. A feladatok utáni dicséret, ami a legjobban ösztönzi az egyébként gyorsan türelmét vesztő gyermekünk. A másik pozitív tapasztalatunk, hogy sokszor próbálkozhat és nem annyira idő centrikus! Ez egy lassabb gyermeknek is lendületet ad!Könnyű és érthető volt a telepítés is! Kocsis Bettina, Kalocsa Érdekel >>>
Az játékokat gyermekem szívesen csinálja.Örömmel tölti el Katát, hogy a feladatokat jól csinálja. A napi gyakorlás eredménye a tanulmányi eredményeinkben is mutatkozik. Védőnőként csak ajánlani tudom minden olyan gyermek édesanyjának, akinél felmerül bármiféle tanulási nehézség. Kovácsné Barta Anita, Borsodbóta Érdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
Labirintus Ingyenesen letölthető olvasásfejlesztő feladatlapok a látási megkülönböztető képesség fejlesztésére...
A gyermekkort nem hozhatja vissza semmi Egy gyermekkori barátommal találkoztam pár napja. Andrással egy utcában laktunk, aztán ők...
Diszlexiás vagy tehetséges? A harmincas években, Angliában élt egy kislány, Gillian Lynne. Gillian nyolc éves volt, és sok gond...
Egy életjobbító varázsszer Van egy varázslat, melynek segítségével csodákat tehetsz. Egy bűbáj, mely nem titkos, nem elzárt,...
Még ezt sem tudod elolvasni? A szülők gyakran értetlenül szemlélik gyermekük olvasási problémáit. Nem értik, hogy egy ilyen...
A mozgás fejlesztése a diszlexia megelőzésében Minden magasabb rendű tanulási tevékenység alapja a mozgás. Elengedhetetlenül fontos a beszéd, az...
Aki nem tudja, tanítja... Biztosan hallottad már Te is ezt a mondást: Aki tudja, csinálja, aki nem, az tanítja. Pedig...
Csak a zene kell Gondoltad volna, hogy a zene segíthet gyermeked olvasási, tanulási képességeinek fejlesztésében? ...
Képességfejlesztés a boltban Sokszor panaszkodnak szülők arról, hogy nagyon elfoglaltak, és ezért nem jut annyi idejük a...
Bézs vagy ekrü? Van különbség? Az apró különbségek jelentőségéről...
|
|