|
Nem elég, ha olvasni tud!
Egy kedves anyuka írta a minap, hogy tehetetlennek érzi magát. Kisfia, Áron tíz éves, és - látszólag - nincs gondja az olvasással. Ha kézbe kap egy szöveget, azt minden gond nélkül, nem túl sok hibával felolvassa. Ennek ellenére, ha utána próbálják megbeszélni, kiderül, hogy Áron gyakorlatilag semmire sem emlékszik az olvasottakból. Olyan, mintha a szöveget betennénk egy felolvasógépbe: a szöveg bemegy, a hang kijön. Ezt a hatást az is erősíti, hogy Áron olvasása rettentő monoton: nem használ hangsúlyokat, nincs a szövegnek ritmusa, dallama.
Nem felületesség!
Ez a probléma meglepően gyakran előfordul. Sok szülő ilyenkor figyelmetlenséggel, felületességgel vádolja gyermekét, pedig nem erről van szó.
b-a-b-a ... Baba!
Az olvasás - azaz a leírt információ értelmezése, megértése - két nagy szakaszra bontható. Az első szakasz az írott jelhez tartozó beszédhang azonosítása, és a hangok sorrendbe rendezése, a második szakasz pedig a kibetűzött hangsor jelentésének megkeresése. Ez a folyamat nagyon jól megfigyelhető az olvasástanulást éppen megkezdő kisgyereknél. Előbb kibetűzi a szót: b-a-b-a, ekkor még csak a betűket fordítja hangokká. Majd megismétli: baba. Ekkor már felismeri a szó jelentését is.
Áron esetében az első szakasz több-kevesebb hibával, de működik: a betűket képes hangokká alakítani. A gond a második szakasszal van, azaz Áron nem tudja a hangokat jelentéssel felruházni.
Mi lehet ennek az oka?
Az olvasástanulás során az írott jelek hangokká alakítása egy idő után általában annyira automatikussá válik, hogy tudatosan nem is észleljük. Áron esetében azonban az első szakasz, azaz az olvasás technikai kivitelezése annyi energiát elvesz, hogy nem marad figyelme a szöveg értelmének elemzésére. Ezt a problémát az okozza, hogy még fejletlenek az agyban a idegi kapcsolatok, ezért a betűfelismerés nem válik alapkészséggé. Ezt a gondot csak fokozhatja, ha a gyermek szókincse szegényes, ezért nem érti a szöveg szavait.
Ez a lényeg!
Ilyen esetekben a gyerekek számára gondot okoz a szöveg tartalmának megjegyzése, a lényeg kiemelése, sok esetben a szóolvasás is. Kudarcaik miatt lehetőleg kerülik az olvasással járó helyzeteket, ha pedig mégis rákényszerülnek, zavarba jönnek.
Mit tegyünk?
Talán a legfontosabb: ilyenkor ne olvastass hosszú, unalmas szövegeket gyermekeddel. A mechanikus, csak a technikára, csak a mennyiségre, sebességre koncentráló olvasási környezet csak árt a gyereknek.
Inkább lépjünk egy lépést vissza, és ne magát a szövegolvasást, hanem a szótagok, szavak olvasását gyakoroljuk. A szavak olvasásánál nagyon fontos, hogy ne csak a hangalakot kérjük vissza, hanem bizonyosodjunk meg arról is, hogy a szó értelmét is megértette a gyermek. Erre játékos feladatokat találhatunk ki, például foglaljuk mondatba a szót, keressünk szinonimákat, ellentéteket, vagy keressünk olyan szavakat, melyekkel sorozattá lehet a szót kiegészíteni (szellő-szél-vihar, csermely-patak-folyó-folyam). Nagyon jó gyakorlási lehetőséget ad a Fekete Péter párkereső játék is, mikor a szót a hozzá tartozó képekkel kell párosítani, de ez persze egy kis előkészületet igényel.
Nagyon fontos az is, hogy ne csak magát az olvasást, hanem az olvasáshoz szükséges egyéb képességeket is fejlesszük. Ezek közé tartoznak például a nagymozgások, a finommozgások, a szókincs, az emlékezet, a képzelet, vagy a figyelem. Természetesen léteznek ezek fejlesztésére speciális gyakorlatok, de nem szeretném túlbonyolítani. A gyerekek legalapvetőbb fejlesztő közege a játék, a mese, a beszélgetés. Gondoskodj róla, hogy gyermeked gyakran és sokat játszhasson. Labdázzatok, rajzoljatok, gyurmázzatok, főzzetek közösen, beszélgessetek, és olvassatok esténként mesét. Ha lehet, játsszatok társasjátékokat, fessetek, hajtogassatok papírrepülőt, origami-figurákat. Válogassatok csavart, a konyhában lencsét és babot. Nyugodtan vond be a gyerekeket a házimunkába, ennek is jó hatása van az olvasási képességek fejlődésére, és a feladattudatra egyaránt.
Próbáld ki!
A szóolvasás és a szövegértés fejlesztésében nagyon sokat segít a Varázsbetű Pogramcsalád, melynek segítségével a gyerekek játékosan, saját képességeiknek megfelelően gyakorolhatnak. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek >>>
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
Hogyan válassz iskolát gyermekednek? Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...
| Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...
| Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben? Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...
| Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
| Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
| Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
| Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
| Mennyit olvasson gyermeked? Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni.
A válasz...
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
A fejlesztőpedagógia munkámban nagyon jól tudom használni. Örülök, hogy készült ilyen program, mely megkönnyíti és lerövidíti a felkészülésem a foglalkozásokra. Szanitter Aranka, Debrecen Érdekel >>>
Unokáimnak rendeltem, nagyon meg vagyok elégedve a programmal. Nagyon élvezi Gergő. Őt éves. Mindjárt az első alkalommal nagy örömet okoztak neki a dicséretek. Szívesen játszik a programmal. Bertók Istvánné, Vác Érdekel >>>
A játékos feladatok sokrétűsége lehetőséget ad a gyerekek aktuális igénye szerinti választásra.Mindig lehet olyan játékot választani, amellyel az adott időben gyermekünk szívesen foglalkozik. Borbélyné Takács Judit, Eger Érdekel >>>
Nagyon jó a program. Kisebbik gyermekünket ezzel a módszerrel könnyebb volt a tanulásra rábírni. Sok hasznos dolgot tanult így. Még a két nagyobb gyermekünk - nekik nincs tanulási problémájuk - is szereti ezt a módszert. Főleg az angol programot. Horváth Zsoltné, Komárom Érdekel >>>
A programmal meg vagyunk elégedve. Tavaly vásároltam meg, és azóta használja lánykám a programot. Szereti, és sokat segít neki az olvasással szembeni félénkségét leküzdeni, egyre magabiztosabb a játékok hatására. Soltész Szilvia, Vecsés Érdekel >>>
Nagyon hasznosnak találom a Varázsbetű programcsaládot. Az összes programot kipróbáltuk. Kislányom órákig képes játszani vele. Lekötik a feladatok. A memória a kedvencei közé tartozik. Olvasásában már látjuk a változást. Köszönjük! Békési István, Budapest Érdekel >>>
Szerintem nagyon szuper, nagyon érdekes feladatok vannak benne. Hasznos lesz a gyermekem számára. Ungváriné Dudás Hajnalka, Cegléd Érdekel >>>
Mindegyik játékos feladat nagyon szuper. Szívesen játszik vele a gyerek, észre sem veszi, hogy éppen tanul, "fejlesztődik". A feladatok változatosak, kedvesek és a végén a női hang igazán bájos. Láng Krisztina, Budapest Érdekel >>>
Iskolánk négy éve vásárolta meg a Varázsbetű Programcsaládot, melyet nagy sikerrel használunk a hátrányos helyzetű tanulók egyéni fejlesztése során. Emellett a tanítási órákat is színesebbé, gazdagabbá teszi a gyermekek és pedagógusok számára. Köszönjük Önöknek! I. István Király Általános Iskola, Rétközberencs Érdekel >>>
Meg vagyunk elégedve. A gyerekek nagyon szeretik! Köszönettel: Kirschnerné Andi Kirschnerné Benczik Andrea, Kecskéd Érdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
Szintetikus vagy szóképes? Olvasástanítási módszerek A magyar olvasás és írástanítás-tanulás történetében két alapvető módszert - szintetikus és a...
Jamie Oliver a diszlexiáról Jamie Oliver beszél a diszlexiáról és az iskoláról. Videó....
Levél a kitűnő tanulók szüleinek Ülök a gép előtt, görgetem végig a Facebookot, és látom a képeidet. Büszke vagy. Én pedig...
Fejleszd otthon is gyermeked képességeit! A tanulási zavarokkal küzdő gyermek számára nem elegendő az óvodai vagy iskolai fejlesztés. Legalább...
Így nevelj magabiztos gyereket - 6 ötlet Szülőként valamennyien szeretnénk, hogy gyermekünk magabiztos felnőtté váljon, de ezt nem lehet...
Jól csak a szívével lát az ember! Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...
Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...
A mozgás nem helyettesíthető semmi mással Sokszor beszélünk róla, hogy a mozgásnak milyen jó hatása van a tanulási képességekre. De vajon mi...
Ne hadarj! Kerültél már Te is olyan helyzetbe, hogy izgatottságodban a szokásosnál jóval gyorsabb tempóban...
15 tipp, mellyel a szótanulás szórakoztatóvá válik A szótanulás, szókincsbővítés fontos része a nyelvtanulásnak. Sajnos monoton és unalmas. Legalábbis...
|
|