|
Szintetikus vagy szóképes? Olvasástanítási módszerek
Gondoltál már arra, hogy hányféle írás létezik a világon? Ismered a már szinte díszítő műalkotásra emlékeztető, rajzolt jelekből álló kínai írást?
Láttál már erdélyi rovásírást? Talán még tanultad is valamikor a cirill betűket?
Mi az úgynevezett latin betűírást használjuk.
Minden írás egy fejlődési folyamat során jött létre, egy népcsoport közmegegyezésén alapuló grafikus jelekből – betűkből és írásjelekből – alkotott nyelvi nyelvrendszerként.
Cél az összeolvasás
A magyar olvasás és írástanítás-tanulás történetében két alapvető módszert különböztethetünk meg. A kiindulás és a cél mindkettő esetében azonos: a kiindulás az élőbeszéd, a cél a hangjelek összeolvasásának a képessége.
Természetesen szintetikus
A hagyományos - szintetikus - módszer a hangok-betűk egységesítésével indít, azaz a betűk felől közelíti meg az olvasást, és csak később kerül sor a szavak összeolvasására. Lényegében ide tartozik a silabizáló, a fonomimikai, az írva olvastató, és a hangoztató módszer, melyek között természetesen vannak különbségek, de a lényeg a betűkből való építkezés.
E módszer előnye, hogy segíti a jó helyesírás kialakulását, és a gyermek bármit képessé válik elolvasni. Hátrányául leggyakrabban azt róják fel, hogy túlságosan hosszadalmas, és hogy nem fordít kellő figyelmet a szöveg értelmezésére.
Szóképes vagyok rá!
A másik fő irányzat a globális, vagy másképp szóképes olvasástanítási módszer.
A szóképes olvasás lényegében azt jelenti, hogy a gyerekeket egész szavak írásképének felismerésére, elolvasására tanítja meg, majd később bontja le ezt a betűk szintjére.
Tény, hogy a szóképes olvasásnak is vannak előnyei. Ezek közé tartozik például, hogy a gyerekek meglepő gyorsasággal megtanulnak olvasni, vagy hogy nagy biztonsággal felismerik a különböző szófajokat. Ennek ellenére a szóképes olvasástanítási módszer alkalmazóinak számos hátránnyal is szembe kell nézniük.
Tradícióba zárva
Ezt a módszer az angol nyelvterületről ered, ennek a nyelvnek az írási sajátosságai nagyon eltérnek a magyartól. Az angol szavak írásmódja a hagyományokon alapszik, kis túlzással azt mondhatjuk, hogy a leírt szónak nem sok köze van a kiejtetthez. Ilyen környezetben logikus egy olyan olvasási módszer kifejlődése, mely nem a betűt, hanem a szavak írott formáját kezeli alapegységként.
Átlátszó
A mi írásunk azonban teljesen más. A magyar transzparens nyelv, ami azt jelenti, hogy a leírt betűk, betűsorozatok és a kiejtett szavak között - kevés kivételtől eltekintve - egyenes megfeleltetés van, a szavakat kiejtésmódjuknak megfelelően írjuk le, a helyesírást folyamatosan hozzáigazítják az élő beszéd változásaihoz. Ennek megfelelően az írás és az olvasás alapegysége nem a szó, hanem a betű.
Melyik a jobb?
De ha mindkét módszernek vannak előnyei is, hátrányai is, akkor melyik a jobb közülük?
Azoknak a gyerekeknek, akiknek nincsenek gondjaik, mindkét módszer megfelel. Azonban a diszlexiás gyerekek számára a szóképes olvasás kifejezetten ártalmas. És mivel a diszlexia csak az olvasástanulás megkezdését követően derül ki, ezért logikus a következtetés, hogy érdemes a hagyományos - szintetikus - módszert használni, melyet később ki lehet egészíteni a szóképes olvasás megértést segítő elemeivel.
A szükséges képesítés
Bármi legyen is azonban a tanítási módszer, addig senki sem tanítható meg olvasni-írni, amíg nincs birtokában az alábbi képességeknek:
- fonémahallás képessége – azaz az élőbeszéd hangjainak meghallása, megkülönböztetése, sorrendiségének felismerése
- hang-betű kapcsolat felismerésének a képessége
- hang-betű hangsorrá-betűsorrá alakításának képessége, tetszőleges társítás
- fogalmak betű, ill. hangsorokhoz való kapcsolásának képessége
- az artikuláció (a beszédhangot létrehozó mozgás) kapcsolása a fonémához ( a hanghoz) és a vizuális jelhez (a betűhöz)
- a jelek megtanulásának, felidézésének képessége
- az írásmozgás kivitelezésének idegrendszeri háttere, technikai ismerete, képessége
Szerencsére ezek a képességek fejleszthetőek, erre kínál játékos lehetőséget a Varázsbetű Programcsalád számtalan különféle gyakorlata.
Kattints ide, és tudd meg, hogyan segíthetsz gyermekednek >>>
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...
| Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben? Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...
| Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
| Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
| Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
| Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
| Mennyit olvasson gyermeked? Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni.
A válasz...
| Logikus? Szórakoztató észjátékok A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
Szereti a család minden tagja, még a nagyik is! Jó, hogy a kicsi lányom játékosan tanul és nem vacak programokkal játszik a számítógépen. Így észre sem veszi, hogy okul, és halad a maga kis útján. Miklós Lászlóné, Várpalota Érdekel >>>
Nagyon jo tapasztalaim vannak az egesz Varazsbetu programcsaladrol. A gyerekeim nagyon szeretik, versengnek, hogy melyik jatsszon. Nagyon halas vagyok ezekert az oktato programokert, nagyon nagy segitseg a tanulasban is. Both Edit, Románia, Tekerőpatak Érdekel >>>
Nagyon hasznos ajándék az alsó tagozatos gyerekeknek! Pedagógusként és szülőként kiváló fejlesztő programnak tartom! Bárcsak minden iskolába eljuthatna legalább egy példány! A gyerekeim naponta játszanak vele és rendkívül élvezik megdönteni saját és testvérük rekordját! A gyerekeim 1. és 2. osztályosak és napi 1 másfél órát képesek vele tölteni! Csernely Csabáné, Kazincbarcika Érdekel >>>
Gyermekemet nagyon nehéz rávenni az olvasásra, de ezzel a programmal szívesen tanul, és napról napra észrevehető a fejlődése is. Sneider Gabriella, Nyíregyháza Érdekel >>>
Nagyon szórakoztató, újszerű formában, ugyanakkor egyszerűen kezelhetően gyakorolhatnak a gyerekek, játék formájában. A kisfiam kedvencévé vált! Szécsényi Erika, Kecskemét Érdekel >>>
Nagyon köszönöm a segítségét! Sikerült a telepítés, meglepően egyszerű volt!
Sok segítséget nyújt az Ön által készített programcsomag, a fiamnak mindig van kedve hozzá. És nekem is :) Hargittai Jolán, Szolnok Érdekel >>>
Az ötlet és a megvalósítás is kiváló! Köszönöm a gyerekek, a szülők és a pedagógusok nevében is kitartásukat és ötletességüket! Pingor Zsoltné, Családsegítő És Pedagógiai Szakszolgálat, Sárospatak Érdekel >>>
Nagyon megtetszett a program, gyermekeim örömmel használják. Köszönjük szépen a készítőknek ezt a remek interaktív tanulássegítő lehetőséget. Zsilinszky Cecília, Veszprém Érdekel >>>
Évek óta használjuk a programcsomagot halmozottan hátrányos helyzetben lévő tanulók hátránykompenzálására. Játékos, színes, hasznos.
SÁI Dornyay Béla Tagiskolája, Salgótarján Érdekel >>>
Eleinte idegenkedtem a gondolattól, hogy a gyerek a számítógép előtt töltse az időt. Nos a Varázsbetű nem csak hasznossá tette ezt az időt, hanem a gyerek a "hagyományos", nyomtatott feladatlapjaihoz is szívesebben ül le, és a hibái nagymértékben csökkentek. Bernadett Kreácsikné Lévai, Debrecen Érdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
Jamie Oliver a diszlexiáról Jamie Oliver beszél a diszlexiáról és az iskoláról. Videó....
Levél a kitűnő tanulók szüleinek Ülök a gép előtt, görgetem végig a Facebookot, és látom a képeidet. Büszke vagy. Én pedig...
Fejleszd otthon is gyermeked képességeit! A tanulási zavarokkal küzdő gyermek számára nem elegendő az óvodai vagy iskolai fejlesztés. Legalább...
Így nevelj magabiztos gyereket - 6 ötlet Szülőként valamennyien szeretnénk, hogy gyermekünk magabiztos felnőtté váljon, de ezt nem lehet...
Jól csak a szívével lát az ember! Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...
Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...
A mozgás nem helyettesíthető semmi mással Sokszor beszélünk róla, hogy a mozgásnak milyen jó hatása van a tanulási képességekre. De vajon mi...
Ne hadarj! Kerültél már Te is olyan helyzetbe, hogy izgatottságodban a szokásosnál jóval gyorsabb tempóban...
15 tipp, mellyel a szótanulás szórakoztatóvá válik A szótanulás, szókincsbővítés fontos része a nyelvtanulásnak. Sajnos monoton és unalmas. Legalábbis...
Mi lesz a kitűnők sorsa? Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa?
Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...
|
|