Szintetikus vagy szóképes? Olvasástanítási módszerek

Gondoltál már arra, hogy hányféle írás létezik a világon? Ismered a már szinte díszítő műalkotásra emlékeztető, rajzolt jelekből álló kínai írást?

Láttál már erdélyi rovásírást? Talán még tanultad is valamikor a cirill betűket?

Mi az úgynevezett latin betűírást használjuk.

Minden írás egy fejlődési folyamat során jött létre, egy népcsoport közmegegyezésén alapuló grafikus jelekből – betűkből és írásjelekből – alkotott nyelvi nyelvrendszerként.

Cél az összeolvasás

A magyar olvasás és írástanítás-tanulás történetében két alapvető módszert különböztethetünk meg. A kiindulás és a cél mindkettő esetében azonos: a kiindulás az élőbeszéd, a cél a hangjelek összeolvasásának a képessége.

Természetesen szintetikus

A hagyományos - szintetikus - módszer a hangok-betűk egységesítésével indít, azaz a betűk felől közelíti meg az olvasást, és csak később kerül sor a szavak összeolvasására. Lényegében ide tartozik a silabizáló, a fonomimikai, az írva olvastató, és a hangoztató módszer, melyek között természetesen vannak különbségek, de a lényeg a betűkből való építkezés.

E módszer előnye, hogy segíti a jó helyesírás kialakulását, és a gyermek bármit képessé válik elolvasni. Hátrányául leggyakrabban azt róják fel, hogy túlságosan hosszadalmas, és hogy nem fordít kellő figyelmet a szöveg értelmezésére.

Szóképes vagyok rá!

A másik fő irányzat a globális, vagy másképp szóképes olvasástanítási módszer.

A szóképes olvasás lényegében azt jelenti, hogy a gyerekeket egész szavak írásképének felismerésére, elolvasására tanítja meg, majd később bontja le ezt a betűk szintjére.

Tény, hogy a szóképes olvasásnak is vannak előnyei. Ezek közé tartozik például, hogy a gyerekek meglepő gyorsasággal megtanulnak olvasni, vagy hogy nagy biztonsággal felismerik a különböző szófajokat. Ennek ellenére a szóképes olvasástanítási módszer alkalmazóinak számos hátránnyal is szembe kell nézniük.

Tradícióba zárva

Ezt a módszer az angol nyelvterületről ered, ennek a nyelvnek az írási sajátosságai nagyon eltérnek a magyartól. Az angol szavak írásmódja a hagyományokon alapszik, kis túlzással azt mondhatjuk, hogy a leírt szónak nem sok köze van a kiejtetthez. Ilyen környezetben logikus egy olyan olvasási módszer kifejlődése, mely nem a betűt, hanem a szavak írott formáját kezeli alapegységként.

Átlátszó

A mi írásunk azonban teljesen más. A magyar transzparens nyelv, ami azt jelenti, hogy a leírt betűk, betűsorozatok és a kiejtett szavak között - kevés kivételtől eltekintve - egyenes megfeleltetés van, a szavakat kiejtésmódjuknak megfelelően írjuk le, a helyesírást folyamatosan hozzáigazítják az élő beszéd változásaihoz. Ennek megfelelően az írás és az olvasás alapegysége nem a szó, hanem a betű.

Melyik a jobb?

De ha mindkét módszernek vannak előnyei is, hátrányai is, akkor melyik a jobb közülük?

Azoknak a gyerekeknek, akiknek nincsenek gondjaik, mindkét módszer megfelel. Azonban a diszlexiás gyerekek számára a szóképes olvasás kifejezetten ártalmas. És mivel a diszlexia csak az olvasástanulás megkezdését követően derül ki, ezért logikus a következtetés, hogy érdemes a hagyományos - szintetikus - módszert használni, melyet később ki lehet egészíteni a szóképes olvasás megértést segítő elemeivel.

A szükséges képesítés

Bármi legyen is azonban a tanítási módszer, addig senki sem tanítható meg olvasni-írni, amíg nincs birtokában az alábbi képességeknek:

- fonémahallás képessége – azaz az élőbeszéd hangjainak meghallása, megkülönböztetése, sorrendiségének felismerése 

- hang-betű kapcsolat felismerésének a képessége

- hang-betű hangsorrá-betűsorrá alakításának képessége, tetszőleges társítás

- fogalmak betű, ill. hangsorokhoz való kapcsolásának képessége

- az artikuláció (a beszédhangot létrehozó mozgás) kapcsolása a fonémához ( a hanghoz) és a vizuális jelhez (a betűhöz)

- a jelek megtanulásának, felidézésének képessége

- az írásmozgás kivitelezésének idegrendszeri háttere, technikai ismerete, képessége

Szerencsére ezek a képességek fejleszthetőek, erre kínál játékos lehetőséget a Varázsbetű Programcsalád számtalan különféle gyakorlata.

Kattints ide, és tudd meg, hogyan segíthetsz gyermekednek >>>


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

A ritmus varázslata
Vajon milyen hatással van a ritmusérzék gyermeked olvasási képességére? Ma a ritmus tanulásban...

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Vigyázat! Áltudomány!
Az utóbbi hetekben az egész világon, elterjedt a hír, hogy egy francia tudóscsoport megtalálta a...

Az idő és a matematika
Gondolkodtál már azon, hogy gyermekednek mit is jelent az idő? Egy gyermeknek nem egyszerű...

Ubukubu zűrkalandjai - Mesekönyv az olvasási képességek fejlesztésére
Az Ubukubu zűrkalandjai című könyv szórakoztató mese, és egyben kiváló eszköz gyermeked olvasási...

Tükörírás: áldás vagy átok?
Időnként előfordul, hogy egy nagycsoportos, kisiskolás gyermek szülei ijedten veszik észre:...

Az egyensúly zavara és fejlesztése
A gyerekeknél az olvasás megtanulásában nagy szerepe van a mozgásnak is. Éppen úgy fontosak a...

Így nevelj magabiztos gyereket - 6 ötlet
Szülőként valamennyien szeretnénk, hogy gyermekünk magabiztos felnőtté váljon, de ezt nem lehet...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

Igényes a kidolgozás, áttekinthető a felépítés, gyerekek is könnyen eligazodnak a feladatok között. 9 éves autista fiamat nehéz rávennem az olvasás, írás gyakorlására, így nekünk a számítógépes "játékok" nagyon sokat segítenek. A varázsbetű feladatait mindig az ő szintjének megfelelően tudom beállítani, így biztosítani tudom számára egyrészt a folyamatos fejlődés, másrészt a sikerélmény, pozitív megerősítés lehetőségét.

Hegedüs Orsolya, Diósd

Érdekel >>>


Nagyon jónak találom a programot. A kisfiam 2. osztályos, és nagyon élvezi a feladatokat. Vettem másfajta képességfejlesztő CD-ket is, de egyikkel sem foglalkozott ennyit, mint ezzel.

Lonkai Tünde, Hódmezővásárhely

Érdekel >>>


Köszönjük az összes SNI és BTM-es gyermek nevében is! Nagyon szeretik a gyerekek, mert úgy tanulnak, hogy észre sem veszik.Sokkal szívesebben csinálják a számítógépes feladatokat, mint bármilyen más fejlesztő játékot.

Csató Imréné gyógypedagógus, Kecskemét, Móra Ferenc Általános Iskola

Érdekel >>>


Unokám egyedül is képes kezelni a programot, nem kell folyamatosan felügyelni, de a napló segítségével mégis könnyen leellenőrizhetem teljesítményét.

Somogyiné Mogyorósi Angella, Litér

Érdekel >>>


A gyermekeim imádják! Végre nem kell nekik mondanom, maguktól gyakorolnak! Ez remek!! Köszönjük szépen!!

Botos Péterné, Kisköre

Érdekel >>>


Gyermekem szívesen gyakorol a Varázsbetűvel, nem untatja, hiszen nem kell írnia, és pozitív visszajelzést kap. Sikerélménye van, és ösztönözve van, hogy hibátlan legyen :)

Nagyné Veres Zsuzsanna, Nagykálló

Érdekel >>>


Nagyon szeretnek vele játszani gyerekek! Mindig szívesen ülnek géphez :) Játszva tanulnak, amit észre sem vesznek :)

BIHARY GÁBORNÉ, SÁRBOGÁRD

Érdekel >>>


Csak köszönetet szeretnék mondani a programért, ami tegnap érkezett meg.:) A kisfiam, most kezdte a második osztályt, sajnos nem szeret olvasni, ebből kifolyólag a tanulás is mindig veszekedéssel telik. Tegnap próbáltuk ki először a Varázsbetűt. Fel sem akart kelni mellőle, reggel pedig úgy ment el az iskolába, hogy ugye anya játszunk vele délután is. Szóval nagyon köszönöm Nektek, szuper programcsalád!!! :)

Polenyik Gina, Tápiószentmárton

Érdekel >>>


Gratulálok! Gyermekeim nagyon szeretik a Varázsbetűt. Nagyobbik fiamnak (9 éves) sokat segít, kisebbik fiam (6 éves) pedig a programok segítségével lassan már folyamatosan megtanult olvasni. Köszönjük!! Tünde (tanító, angol tanár, 3 gyermekes édesanya)

Jákob Zoltánné, Sárbogárd

Érdekel >>>


Az unokam igen nagy elvezettel kesziti a feladatokat, ugy latom, hogy jelentosen fejlodik olvasasi, reakcios, erdeklodo kepessege is. Ajanlom minden gyermeknek! Sylvi Mama

Remenyi Sylvia, Szekesfehervar

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Mi volt ma az iskolában? Szófakasztó játékok otthonra
Ha gyermeked jobban meg akarod ismerni, akkor erre a legjobb módszer, ha minél több időt töltesz...

Hangoskodjunk!
Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...

Ismerd meg gyermekeidet!
Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...

Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek
Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...

Miben jók a diszlexiások? 9 pozitív példa
Ha a diszlexiáról van szó, legtöbbször a problémáról, a tünetekről vagy épp a fejlesztési...

Nem elég, ha olvasni tud!
Áron tíz éves. Ha kézbe kap egy szöveget, azt minden gond nélkül felolvassa. Azonban értelmezéskor...

Jól csak a szívével lát az ember!
Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...

„Jelképek erdején át visz az ember útja”
Az ember társadalmi lény. Létszükséglete, hogy érintkeznie kell másokkal, és ehhez jelekre van...

Játékötletek matekfóbia ellen
Mára olyan játékötletekkel készültünk, melyekkel sikerrel szállhatsz szembe a matekfóbiával....

Matekfóbiások
Neked hogy ment annak idején a számtan? Szeretted a matematikát? Erre a kérdésre jóval többen...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu