Szintetikus vagy szóképes? Olvasástanítási módszerek

Gondoltál már arra, hogy hányféle írás létezik a világon? Ismered a már szinte díszítő műalkotásra emlékeztető, rajzolt jelekből álló kínai írást?

Láttál már erdélyi rovásírást? Talán még tanultad is valamikor a cirill betűket?

Mi az úgynevezett latin betűírást használjuk.

Minden írás egy fejlődési folyamat során jött létre, egy népcsoport közmegegyezésén alapuló grafikus jelekből – betűkből és írásjelekből – alkotott nyelvi nyelvrendszerként.

Cél az összeolvasás

A magyar olvasás és írástanítás-tanulás történetében két alapvető módszert különböztethetünk meg. A kiindulás és a cél mindkettő esetében azonos: a kiindulás az élőbeszéd, a cél a hangjelek összeolvasásának a képessége.

Természetesen szintetikus

A hagyományos - szintetikus - módszer a hangok-betűk egységesítésével indít, azaz a betűk felől közelíti meg az olvasást, és csak később kerül sor a szavak összeolvasására. Lényegében ide tartozik a silabizáló, a fonomimikai, az írva olvastató, és a hangoztató módszer, melyek között természetesen vannak különbségek, de a lényeg a betűkből való építkezés.

E módszer előnye, hogy segíti a jó helyesírás kialakulását, és a gyermek bármit képessé válik elolvasni. Hátrányául leggyakrabban azt róják fel, hogy túlságosan hosszadalmas, és hogy nem fordít kellő figyelmet a szöveg értelmezésére.

Szóképes vagyok rá!

A másik fő irányzat a globális, vagy másképp szóképes olvasástanítási módszer.

A szóképes olvasás lényegében azt jelenti, hogy a gyerekeket egész szavak írásképének felismerésére, elolvasására tanítja meg, majd később bontja le ezt a betűk szintjére.

Tény, hogy a szóképes olvasásnak is vannak előnyei. Ezek közé tartozik például, hogy a gyerekek meglepő gyorsasággal megtanulnak olvasni, vagy hogy nagy biztonsággal felismerik a különböző szófajokat. Ennek ellenére a szóképes olvasástanítási módszer alkalmazóinak számos hátránnyal is szembe kell nézniük.

Tradícióba zárva

Ezt a módszer az angol nyelvterületről ered, ennek a nyelvnek az írási sajátosságai nagyon eltérnek a magyartól. Az angol szavak írásmódja a hagyományokon alapszik, kis túlzással azt mondhatjuk, hogy a leírt szónak nem sok köze van a kiejtetthez. Ilyen környezetben logikus egy olyan olvasási módszer kifejlődése, mely nem a betűt, hanem a szavak írott formáját kezeli alapegységként.

Átlátszó

A mi írásunk azonban teljesen más. A magyar transzparens nyelv, ami azt jelenti, hogy a leírt betűk, betűsorozatok és a kiejtett szavak között - kevés kivételtől eltekintve - egyenes megfeleltetés van, a szavakat kiejtésmódjuknak megfelelően írjuk le, a helyesírást folyamatosan hozzáigazítják az élő beszéd változásaihoz. Ennek megfelelően az írás és az olvasás alapegysége nem a szó, hanem a betű.

Melyik a jobb?

De ha mindkét módszernek vannak előnyei is, hátrányai is, akkor melyik a jobb közülük?

Azoknak a gyerekeknek, akiknek nincsenek gondjaik, mindkét módszer megfelel. Azonban a diszlexiás gyerekek számára a szóképes olvasás kifejezetten ártalmas. És mivel a diszlexia csak az olvasástanulás megkezdését követően derül ki, ezért logikus a következtetés, hogy érdemes a hagyományos - szintetikus - módszert használni, melyet később ki lehet egészíteni a szóképes olvasás megértést segítő elemeivel.

A szükséges képesítés

Bármi legyen is azonban a tanítási módszer, addig senki sem tanítható meg olvasni-írni, amíg nincs birtokában az alábbi képességeknek:

- fonémahallás képessége – azaz az élőbeszéd hangjainak meghallása, megkülönböztetése, sorrendiségének felismerése 

- hang-betű kapcsolat felismerésének a képessége

- hang-betű hangsorrá-betűsorrá alakításának képessége, tetszőleges társítás

- fogalmak betű, ill. hangsorokhoz való kapcsolásának képessége

- az artikuláció (a beszédhangot létrehozó mozgás) kapcsolása a fonémához ( a hanghoz) és a vizuális jelhez (a betűhöz)

- a jelek megtanulásának, felidézésének képessége

- az írásmozgás kivitelezésének idegrendszeri háttere, technikai ismerete, képessége

Szerencsére ezek a képességek fejleszthetőek, erre kínál játékos lehetőséget a Varázsbetű Programcsalád számtalan különféle gyakorlata.

Kattints ide, és tudd meg, hogyan segíthetsz gyermekednek >>>


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Szereti a család minden tagja, még a nagyik is! Jó, hogy a kicsi lányom játékosan tanul és nem vacak programokkal játszik a számítógépen. Így észre sem veszi, hogy okul, és halad a maga kis útján.

Miklós Lászlóné, Várpalota

Érdekel >>>


Nagyon jo tapasztalaim vannak az egesz Varazsbetu programcsaladrol. A gyerekeim nagyon szeretik, versengnek, hogy melyik jatsszon. Nagyon halas vagyok ezekert az oktato programokert, nagyon nagy segitseg a tanulasban is.

Both Edit, Románia, Tekerőpatak

Érdekel >>>


Nagyon hasznos ajándék az alsó tagozatos gyerekeknek! Pedagógusként és szülőként kiváló fejlesztő programnak tartom! Bárcsak minden iskolába eljuthatna legalább egy példány! A gyerekeim naponta játszanak vele és rendkívül élvezik megdönteni saját és testvérük rekordját! A gyerekeim 1. és 2. osztályosak és napi 1 másfél órát képesek vele tölteni!

Csernely Csabáné, Kazincbarcika

Érdekel >>>


Gyermekemet nagyon nehéz rávenni az olvasásra, de ezzel a programmal szívesen tanul, és napról napra észrevehető a fejlődése is.

Sneider Gabriella, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Nagyon szórakoztató, újszerű formában, ugyanakkor egyszerűen kezelhetően gyakorolhatnak a gyerekek, játék formájában. A kisfiam kedvencévé vált!

Szécsényi Erika, Kecskemét

Érdekel >>>


Nagyon köszönöm a segítségét! Sikerült a telepítés, meglepően egyszerű volt! Sok segítséget nyújt az Ön által készített programcsomag, a fiamnak mindig van kedve hozzá. És nekem is :)

Hargittai Jolán, Szolnok

Érdekel >>>


Az ötlet és a megvalósítás is kiváló! Köszönöm a gyerekek, a szülők és a pedagógusok nevében is kitartásukat és ötletességüket!

Pingor Zsoltné, Családsegítő És Pedagógiai Szakszolgálat, Sárospatak

Érdekel >>>


Nagyon megtetszett a program, gyermekeim örömmel használják. Köszönjük szépen a készítőknek ezt a remek interaktív tanulássegítő lehetőséget.

Zsilinszky Cecília, Veszprém

Érdekel >>>


Évek óta használjuk a programcsomagot halmozottan hátrányos helyzetben lévő tanulók hátránykompenzálására. Játékos, színes, hasznos.

SÁI Dornyay Béla Tagiskolája, Salgótarján

Érdekel >>>


Eleinte idegenkedtem a gondolattól, hogy a gyerek a számítógép előtt töltse az időt. Nos a Varázsbetű nem csak hasznossá tette ezt az időt, hanem a gyerek a "hagyományos", nyomtatott feladatlapjaihoz is szívesebben ül le, és a hibái nagymértékben csökkentek.

Bernadett Kreácsikné Lévai, Debrecen

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Jamie Oliver a diszlexiáról
Jamie Oliver beszél a diszlexiáról és az iskoláról. Videó....

Levél a kitűnő tanulók szüleinek
Ülök a gép előtt, görgetem végig a Facebookot, és látom a képeidet. Büszke vagy. Én pedig...

Fejleszd otthon is gyermeked képességeit!
A tanulási zavarokkal küzdő gyermek számára nem elegendő az óvodai vagy iskolai fejlesztés. Legalább...

Így nevelj magabiztos gyereket - 6 ötlet
Szülőként valamennyien szeretnénk, hogy gyermekünk magabiztos felnőtté váljon, de ezt nem lehet...

Jól csak a szívével lát az ember!
Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...

Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek
Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...

A mozgás nem helyettesíthető semmi mással
Sokszor beszélünk róla, hogy a mozgásnak milyen jó hatása van a tanulási képességekre. De vajon mi...

Ne hadarj!
Kerültél már Te is olyan helyzetbe, hogy izgatottságodban a szokásosnál jóval gyorsabb tempóban...

15 tipp, mellyel a szótanulás szórakoztatóvá válik
A szótanulás, szókincsbővítés fontos része a nyelvtanulásnak. Sajnos monoton és unalmas. Legalábbis...

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb