Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg is hatódtál, példák jutottak eszedbe, és úgy gondoltad, hogy milyen igazak ezek a sorok. De valahogy a rohanó hétköznapokban gyakran mégis a látszat szerint ítélünk.
Ennek ellenére valószínűleg veled is megesett már, hogy ha jobban megismertél valakit, a róla alkotott véleményed is megváltozott. Hogy csak olyan példákat említsek, melyeket a televízióból mindannyian ismerhetünk: Egy ország néz ma már másként a félszeg teremőrre, vagy csodálja a korábban beszédhibája miatt lenézett rappert, akik a különböző tehetségkutató műsorokban megmutathatták mindazt, ami eddig láthatatlan volt bennük a felületes szemlélő számára.
Valahogy minden úgy történt velük, akárcsak a mesében.
Régi mesékre emlékszel-e még?
Milyen sokszor fordul elő a népmesékben, hogy aki a látszat után ítél, az elbukik! A próbák egyike például, hogy a kápráztató, öntelt "csalimének" helyett a girhes, ám kedves gebét kell választani. Esetleg még cipelni is kell mindaddig, míg csak le nem téteti magát, hogy megrázkódva, látszat-énjét letéve fölvegye végre igaz valóját, amellyel jóságáért megsegíti a királyfit, a szegénylegényt, a küldetésben járó embert. Bizony, ezekben a mesékben még az is bennük van, hogy csak annak van esélye a győzelemre, aki ezt a segítséget előre meg is szolgálja: kitartással, jótettel, jó szívvel.
Jótett helyébe jót várhatsz?
A mesében minden jótett elnyeri jutalmát, mert a mese az emberségre tanít. De az a világ, ami azt sugallja, hogy minden olyan, amilyennek látjuk, az önző, öncélú, szomorú és magányos hely. Ebben a világban az egyén a maga tetszése szerint cselekedhet, ha kellően hangzatos ideológiával azt jól meg tudja magyarázni. Elég, ha a fogyatékosok helyzetére gondolok: Különítsük el, ne is lássuk a gyengébb képességűeket, a betegeket, a rászorulókat, hiszen ezzel nekik teszünk jót, mert nem kell érezniük a sajnálatot vagy éppenséggel a lenézést!
Sajnos, megbolydult értékrendű világunkban a lényeg: minél előbb elkezdve minél több ismerettel tömni a gyermek fejét, hogy vigye valamire, hogy le ne maradjon a lélektelen hajszában. A lélek, a felelősségérzet, az életigazgató erkölcs munkálására nincs idő az oktatásban. A nevelés legyen a szülő feladata (mármint ha neki van rá ideje), mondja az átlagiskola – tisztelet és megbecsülés a kivételnek!
Láss, ne csak nézz!
Bródy János dalával kezdtem, Szörényi Levente 70-es évekbeli "szemnyitogató" slágerével zárom. Aki csak "néz", az csak feldolgozó gondolkodás nélkül működteti a vizuális érzékelésre szolgáló szervét. Aki "lát" az már értelmezi is azt amit a szemével érzékel, felfogja a saját vagy mások számára lehetséges jelentőségét is. Nem véletlenül használjuk így a szót: "lényeglátás"!
A mese nem "mesebeszéd". Igaz, mert a látott, valón túli magasabb igazságról szól.
József Attila is tudta, hogy esetleg lódít az, aki csak a valódit mondja. Ugye Ön is ismeri ezeket a szavakat:
"Az igazat mondd, ne csak a valódit!"
Szép és igaz
A mese erkölcse a szépség által tanít a jóra és az igazra.
Ha teheted, olvass vagy mondj gyermekednek mesét, minél többet! Ez egy olyan eszköz lehet a kezedben, mely szebbé, boldogabbá és igazabbá teszi gyermeked életét! Ha pedig nincs időd, vagy fáradt vagy, válogass a Varázsbetű Mesetár rengeteg hangos meséje közül. http://varazsbetu.hu/mesetar/
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Mi lesz a kitűnők sorsa? Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa?
Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...
Képességfejlesztés a családban Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...
Tiltsuk be a házi feladatot! Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...
Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
Mennyit olvasson gyermeked? Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni.
A válasz...
Logikus? Szórakoztató észjátékok A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Ami számomra a legfontosabb, hogy a gyerek magától ül le feladatokat csinálni. Nem kell mellé ülni, és élvezi az egészet. Ő azt hiszi, hogy játszik, fel sem tűnik neki, hogy közben tanul is.
A 4 napos kipróbálás sokat segített abban, hogy meggyőződjünk a program erényeiről, és a logopédusunk is megerősítette a döntésünk helyességét, így már alig várjuk, hogy használhassuk. Problémamentes felnőttként is élvezetesnek találom, és a gyerekeknél is eredményesebb a hagyományos módszernél.
Első látásra azt gondoltam, hogy ez a program nem jó, mert van, ahol nem értelmes szavakat kell a gyereknek megtalálni, és elolvasni De amikor láttam, hogy ezeknek a betűknek az összeolvasása gondot okoz neki, akkor rájöttem, hogy nagy szükségünk van erre a gyakorlásra. Rákényszeríti a gyereket, hogy odafigyeljen, és koncentráljon.
A Varázsbetű programcsalád nagyon sokat segít az iskolai fejlesztő munkában. SNI-és és BTM-es tanulóink egyaránt használják. A program lehetővé teszi az önellenőrzést, ez segíti az óraszervezést és a differenciált, egyénre szabott fejlesztést.
Frühwirth Ildikó, Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Győr