Új eredmények a diszlexia okainak kutatásában

Amikor a diszlexiáról beszélünk, általában az olvasásra és az írásra gondolunk – esetleg még az érintett területek közé soroljuk a nyelvi képességeket is. Azonban valójában a diszlexia ennél sokkal alapvetőbb területet érintő jelenség: Hogyan képes az agyunk alkalmazkodni ahhoz, amit éppen vizsgál?

Két, nemrégiben megjelent tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a diszlexiások agyi plaszticitása (formálhatósága, változásra való képessége) alacsonyabb, mint azoké, akik nem küzdenek olvasási problémákkal. A felfedezés új kezelési módszereket eredményezhet.

Kevésbé változik

Bár a két tanulmány szerzői (az izraeli Héber Egyetem, és a Massachusettsi Műszaki Egyetem kutatói) különböző módon és különböző eszközökkel végezték a vizsgálatokat, egybehangzóan arra a következtetésre jutottak, hogy a diszlexiások agya kevésbé változik meg  az olyan ismétlődő ingerek hatására, mint például a kiejtett szavak, a zenei hangok vagy az arcok, azaz gyengébbek az ezekkel kapcsolatban kialakuló emlékek.

Mindkét kutatócsoport azt állapította meg, hogy a diszlexiások gyorsabban felejtkeznek el a friss eseményekről. Az emlékezésnek ezt a fajtáját nevezzük implicit (vagy nem tudatos) emlékezetnek. Ez a nem szándékos memória, amikor az esemény megtörténtének pillanatában nem tudjuk, hogy emlékeznünk kell majd rá. Mivel a diszlexiások implicit emlékei gyorsabban elhalványulnak, ezért az agyuk nem tud olyan mértékben alkalmazkodni, ha valamit ismétlődően olvasnak vagy hallanak - valószínűleg ez okozza az olvasott szöveg feldolgozásának nehézségét.

Négylábú, szőrős és ugat: kutya

Az agy számára általában előnyös az ismétlés, hiszen ilyenkor az inger összekapcsolódik egy korábbi emlékkel – mint egy ismert hang, vagy egy ismerős arc.

A kutatók ezt EEG vizsgálattal is igazolták. (Az EEG az agy elektromos aktivitását a fejbőrre helyezett elektródák segítségével mérő módszer.) A vizsgálat azt mutatta, hogy ismétlődő inger esetén az agyi válasz általában csökken. Az ismétléssel az agyi feldolgozás hatékonyabbá válik, hiszen már tudunk valamit a jelenségről, tehát nem kell annyira keményen dolgoznunk, hogy minden részletében megérthessük azt. Kicsit olyan ez, mint amikor az ember lát egy kutyát: nincs szükség egy rá, hogy egy listában sorra vegyük a kutya jellegzetességeit - egyszerűen felismerjük a kutyát, mert már elég sokat láttunk.

Rövidebb emlékezet, alacsonyabb alkalmazkodóképesség

A Héber Egyetem Merav Ahissar által vezetett csoportjában a kutatók egy zenei feladatot adtak a vizsgálati alanyoknak: két különböző hangot játszottak le, ezek közül kellett meghatározni, hogy melyik a magasabb. Korábbi kutatások eredményei azt mutatták, hogy azok, akiknek már lejátszották valamelyik hangot, jobb eredményt értek el a teszten, mint azok, akik első ízben hallották. A jelenlegi kutatás során azonban kiderült, hogy a diszlexiásoknál nem ilyen határozott a fejlődés. Ha az ismétlések között csak három másodperc telik el, akkor észrevehető némi javulás, de kilenc másodperc esetén a változás már nem mérhető. Az EEG is hasonló eredményt mutatott: az agyi válasz nem csökkent, azaz az agyi feldolgozás nem vált hatékonyabbá, az agy kevésbé változott meg az új információk hatására.


Merav Ahissar professzor

Szavak, arcok tárgyak

Az MIT csoportja, melynek vezetője John Gabrieli, egy egészen más kísérletben jutott hasonló eredményre. A kutatók funkcionális mágneses rezonanciavizsgálat (fMRI) segítségével kísérték figyelemmel a páciensek agyában a véráramlás változásait, és ezáltal az agyi aktivitás alakulását. A vizsgálatban az alanyokat ismétlődő ingereknek tették ki őket – hallott és írott szavakat, arcokat, hétköznapi tárgyak képeit mutatták meg nekik. A feladat végrehajtása során a diszlexiások idegi aktivitása kisebb alkalmazkodóképességet mutatott.

- Ez nagy meglepetés volt számunkra – nyilatkozta a kutatás vezetője – hiszen az olvasási problémával küzdő embereknek általában nem okoz problémát az arcok vagy tárgyak felismerése.


John Gabrieli professzor

Ez a két tanulmány segíthet megérteni a diszlexia kialakulását. Az eredmények már csak azért is meggyőzőek, mert a a két vizsgálat különböző módszerekkel jutott hasonló következtetésre. Ugyanakkor a kutatások egy új kérdést is felvetnek: Miért leginkább csak az írás és az olvasás területén vehető észre a diszlexia káros hatása, ha kiváltó oka valójában olyan memóriaprobléma, mely más területeket is érint?

Az olvasás új és nehéz

Az egyik elmélet szerint az olvasás egyszerűen egy különösen nehéz feladat.

- Az evolúció során az agynak rengeteg ideje volt alkalmazkodni a tárgyak és arcok felismeréséhez. – magyarázta Gabrieli professzor. – Az olvasás azonban viszonylag új funkció, melynek elsajátítása az egyik legnagyobb kihívás az agy számára.

Van tartalék

Az evolúció során az agyban tartalék megoldások alakultak ki ugyanannak a feladatnak az ellátására. Talán a diszlexiások ennek köszönhetően képesek ellensúlyozni az emlékezeti működés problémáit az arcok és a beszélt nyelv szavainak felismerése során.  

A két kutatás vezetői szerint ezek az eredmények nagy előrelépést jelentenek. Ha a diszlexia jelensége – ahogy azt korábban gondoltuk - kizárólag a nyelvi képességeket és az olvasást érintené, akkor azt nem lehetne állatokon végzett kísérletek segítségével tanulmányozni. Ha azonban a diszlexia oka az idegrendszer alacsonyabb szintű formálhatósága, rugalmassága, akkor van lehetőség állatkísérletek elvégzésére – sőt, valójában sok, ebbe a témába vágó kutatást el is végeztek már.

Gyógyszer diszlexiára

- Nem tudok elképzelni olyan gyógyszert, mely közvetlenül hatna a nyelvi képességekre. Ez egyszerűen túl komplikált. – jegyzi meg a kutató – De az agyi plaszticitás javításának területén már eddig is értünk el meglepő eredményeket. Elképzelhető, hogy egy nap olyan gyógyszereket fejlesztünk ki, melyek a diszlexiát az agy változóképességének javításával kezelik majd – bár ezzel kapcsolatban nagyon óvatosan kell eljárni mind gyakorlati, mind etikai téren.


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Még csak 4 napot játszottak vele a gyerekek, de nagyon tetszett nekik. Az iskolás és az óvodás kislányom is tudott magának játékot választani. Nekem a naplózás is nagyon tetszik, mert meg tudom nézni, hogy mikor mit hibáztak.

Páczelt Nóra, Miskolc

Érdekel >>>


A lányomnak nagyon tetszik, és ez már jó pont. Bár van olyan játék, amit még nem tud használni, lévén, hogy csak pár betűt ismer, ám ez is ösztönzőleg hat rá.

Miklós Lászlóné, Várpalota

Érdekel >>>


Nagyon jónak és hasznosnak tartom. Vannak gondjaink Zsófi lányom olvasásával.A Varázsbetű játékait viszont szívesen használja, ezért, annak ellenére, hogy a hangos olvasást nem igazán szereti, a szövegértési feladatokat mégis jól készíti el. Ezen a tanító néni rendszeresen meglepődik.

Zsebéné Tokay Éva, Eger

Érdekel >>>


A lányom, aki miatt megrendeltem a Varázsbetű Programcsaládot, élvezettel gyakorolja a játékos feladatokat. Számtannal és szövegértéssel vannak gondjai. A nagycsoportos kislányom is belekóstolt a könnyebb, egyszerűbb számtanba, neki ezek játékos, élvezetes feladatok. Ez a Programcsalád alkalmas a gyerekek fejlesztésére, azoknak is nagy segítség, akiknek nincs módjuk fejlesztő pedagógussal dolgozni.

Lengyel Zsuzsanna, Dunaföldvár

Érdekel >>>


A programról csupa jót mondhatok, nagyban segít! A legékesebb bizonyíték, hogy lassan egy évtizede tudom használni.

Kovács Andrásné, Maglód

Érdekel >>>


Szerintem nagyon jó, a kisfiamnak is nagyon tetszik. Örülök, hogy megrendeltem, sokat használjuk, és segít.

Patyna Márta, Táska

Érdekel >>>


Nagyon kétségbe voltam esve, mert négy fiam közül az egyik súlyos diszlexiával küzd, szabályos tükörírással ír, jobbról balra olvas, a betűket sorban felcseréli. Most 3. osztályos. Már ott tartottam vele, hogy teljesen megutálta az írást és az olvasást, de a Varázsbetű sokat segített. Nagyon köszönöm a programot, gyermekeim nagyon szeretnek vele játszani és közben észre sem veszik, hogy tanulnak.

Király Erzsébet, Szeged

Érdekel >>>


Kellemesen "csalódtam" :) Gyermekem nagy örömmel használja, alig várja, hogy további érdekes feladatokat oldhasson meg, és tanulhasson! Szívesen ajánlom mindenkinek!

Fodorné Gubik Eszter, Szentkirályszabadja

Érdekel >>>


Bekapcsoltuk a Varázsbetűt és kipróbáltuk az összes játékot! A gyermekeimnek nagyon tetszik, 5 és 8 évesek, persze mindenkinek a saját korcsoportjához igazítva! Lekötötte azonnal a figyelmüket. Plusz a férjemnek és nekem is egy kis kikapcsolódás:)))! Köszönjük!

Várdainé Stefán Edit, Siklós

Érdekel >>>


Eleinte idegenkedtem a gondolattól, hogy a gyerek a számítógép előtt töltse az időt. Nos a Varázsbetű nem csak hasznossá tette ezt az időt, hanem a gyerek a "hagyományos", nyomtatott feladatlapjaihoz is szívesebben ül le, és a hibái nagymértékben csökkentek.

Bernadett Kreácsikné Lévai, Debrecen

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Miért jobb a jó szülő, mint a tökéletes?
Csak akkor lehetünk tökéletes szülők, ha feladunk mindent, és csak gyermekeink nevelésére...

Játékok a beszédészlelés fejlesztéséhez
A gondolkodás, és a kommunikáció alapja a beszéd, és természetesen a tanulás sem képzelhető el a...

Tényleg diszlexiás?
Vajon egy óvodás gyerek lehet diszlexiás? Mire kell figyelni, milyen tünetek jelezhetik előre a...

Minden tizedik!
A nyelvfejlődési zavarokat kutató szakemberek egyre gyakrabban találkoznak olyan gyermekekkel,...

Beszédfejlesztés születéstől kezdve
A beszéd alapvetően két nagyon fontos mozzanatból áll: az egyik a beszéd észlelése és megértése, a...

Erről szól a karácsony!
Pillanatokon belül itt a karácsony, mely örömet, varázslatot, reményt és fényt hoz a sötétségbe....

Ez nem lustaság!
Előfordult már veled, hogy úgy érezted, gyermeked több erőt fektet a tanulás elkerülésébe, mint...

Hogyan válassz ajándékot?
Valószínűleg Te is eltöprengtél már rajta, hogy mi a jó ajándék, mit érdemes keresni és megvenni....

December van. Hideg és sötét.
December van. Hideg és sötét. Az utca csepeg a ködtől, a levegő ázott füsttől bűzlik, a fagy...

Ajándékdobozok saját kézzel
Hamarosan itt a karácsony. Ma arról olvashatsz, hogy hogyan készíthettek gyermekeddel saját kézzel...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb