|
|||||||||||||||||||||
A diszlexia szégyen
Amikor a diszlexia kerül szóba, akkor a legtöbb embernek az olvasás és az írás jut eszébe. Ez természetes is, hiszen a diszlexiás gyermek helyesírása, olvasási képessége, szövegértése gyenge. Valójában azonban nem az olvasási nehézség a diszlexia legsúlyosabb következménye, hanem a szégyen. Az a szégyen, amit a diszlexiás gyermek érez. A szégyen, hogy értéktelen, hogy olyan, amilyen. Lassan hatA diszlexia szégyene lassan ható méreg. A diszlexiás gyermeket az iskola arra kényszeríti, hogy minden nap szembesüljön hibáival, hiányosságaival, és hogy nem képes a problémáját megoldani. Minden nap érzi, hogy ő nem olyan, mint a többiek, hogy ő különbözik, rosszabb, mint az osztálytársai. Hogy ő nem "normális". Nem normálisDe mit jelent ez? Mi az, hogy "nem normális"? Ez a kifejezés általában negatív töltetet hordoz, ítélkezést rejt. Ha valaki nem tartja magát "normálisnak", az azt jelenti, hogy átlag alattinak érzi magát. Nem egy területen, hanem általánosan. Ha egy gyereknek rossz olvasása miatt ítéli magát "nem normálisnak", az magával vonja azt is, hogy általában a tanulással kapcsolatban gondolja magát gyengének. A mai magyar iskolarendszer az olvasásra és az írásra épül, ezért ha egy gyermek ezen a szűk területen rosszul teljesít, akkor az - talán a készségtárgyak kivételével - minden tantárgy eredményeire hatással van. Így aztán a diszlexiás gyermek azzal szembesül, hogy minden erőfeszítése ellenére sem képes megfelelni azoknak az elvárásoknak, melyeknek a többiek könnyedén eleget tesznek az iskolában. Ha pedig az ember (a gyerek) az életének központi területén - a tanulásban - kudarcot vall, akkor hajlamos a probléma okát önmagában keresni. Miért vagyok más?Melyik gyerek ne érezné magát ostobának, ha nem képes egy olyan, mindenki más számára egyszerű feladatot végrehajtani, mint az olvasás? És melyik gyerek ne próbálná rejtegetni, hogy ő más? Ez a szégyen. Sokak számára szinte elviselhetetlen ez az érzés: a dadogás és találgatás hangos olvasás közben, a szinte olvashatatlan, helyesírási hibáktól hemzsegő szöveg tollbamondáskor vagy ha a táblára kell írni, az osztálytársak gúnyos mosolyai és csúfolódása, a tanár, a szülő és a rengeteg segítő szándékú felnőtt makacs értetlensége. Kegyetlen időzítésA diszlexia miatt érzett szégyen a lehető legrosszabbkor érkezik. Az iskolakezdés minden gyermek számára sebezhető időszak: a legtöbb gyermek számára ez az első valódi megméretés, amikor meg kell mutatnia, mire képes. Új környezetbe, új társak közé kerülnek, akik előtt bizonyítaniuk kellene, hogy stabil helyet szerezhessenek maguknak a közösségben. Bizonyítaniuk kellene, de nem tudnak, és nem értik a helyzetet. Gyermekként nem könnyű másnak lenni. A szégyen minden nappal egyre mélyebben ég be gyermeked lelkébe. Egyre több a seb, és egyre mélyebbek a sérülések, míg fokozatosan elveszíti magabiztosságát. Sokak önbizalma egész életükre kihatóan sérül, hiába tanulnak meg később olvasni, hiába pótolják be a hiányosságokat, egész életükben megmarad az érzés, hogy ők értéktelenek. A küzdelem, amit a gyermek arra fordít, hogy a tanárai és osztálytársai elől elrejtse problémáit, egyre több időt és energiát emészt fel. Ez az állapot nem tartható fenn sokáig. Előbb-utóbb a gyermek környezete számára is nyilvánvalóvá válik, hogy valami nincs rendben. ŐszinténTermészetesen diszlexiásként sem lehetetlen jó iskolai eredményeket elérni és sikeressé válni. A siker kulcsa az, ha mindketten, Te is és gyermeked is, őszinték vagytok egymással. Ez segít megérteni, hogy mit is jelent a diszlexia, miben gyenge és miben erős gyermeked. A korai diagnózis segítségével gyermeked személyre szabott terápiában vehet részt, otthon is célzottan fejlesztheted a képességeit, illetve olyan könnyítéseket kaphat az iskolában, melyek segítenek a diszlexia által okozott nehézségek leküzdésében, ilyenek lehetnek például az extra idő egy dolgozatírásnál, vagy számítógép és helyesírás-ellenőrző program használata. A szégyenérzet eltörlésének utolsó lépése, ha nyíltan felvállaljátok a diszlexiát, nem csak tanárok, de az osztálytársak és a szülők előtt is. Ha nagyobb körnek is tudtok beszélni a diszlexiáról és tapasztalataitokról, azzal sok más, hasonló cipőben járó gyereknek és felnőttnek tudtok segíteni. Hogyan fejlesztheted gyermeked olvasási képességét?A Varázsbetű Programcsalád segítségével gyorsan és hatékonyan fejlesztheted gyermeked olvasási képességét és helyesírását, ráadásul játékos, szórakoztató módon, feszültségtől mentesen. Az olvasás nagyon összetett folyamat, mely sok részképesség összehangolt munkáját igényli, ezek javítására rengeteg játékot és gyakorlatot tartalmaz a szoftver. Napi 20-30 perc gyakorlás a Varázsbetűvel, és már pár hónap alatt látványos eredményt érhettek el, a javuló eredmények pedig hozzájárulnak a szégyenérzet megszüntetéséhez. Kattints ide, és tudd meg, hogyan segíthetsz gyermeked olvasási képességének fejlesztésében >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||