|
|||||||||||||||||||||
11 tény a diszkalkuliáról
Hallottál már a számolási zavarról, a diszkalkuliáról? Az mai cikkünkben található információk segíthetnek Neked megérteni, miért küszködik gyermeked a matekkal. Már az 1940-es években felfigyeltek ráA diszkalkulia kifejezés az 1940-es években jelent meg először, de csak később - 1974-ben - vált ismertté. A diszkalkuliát Ladislav Košč csehszlovák kutató definiálta számolási zavarként 1974-ben. Ezt a tanulási nehézséget az agy matematikai számításokért felelős részének károsodása okozza, azonban ez a károsodás mentális problémákat nem okoz. A diszkalkuliás gyermek nehezen boldogul a matematikával, de ezt a problémát nem az alacsony intelligencia okozza, sőt, a diszkalkuliások gyakran átlag feletti IQ-val rendelkeznek. E jellemzői miatt a diszkalkuliát gyakran a diszlexia matematikai megfelelőjének nevezik. Két fajtája létezikA diszkalkuliának két fajtája létezik. Az első a születési eredetű számolási zavar, mely genetikai eredetű, vagy a terhesség és szülés során bekövetkezett károsodások következménye. Azonban a diszkalkulia később is kialakulhat agyvérzés vagy egyéb agykárosodás következtében. Ez a szerzett számolási zavar. Nem biztos, hogy diszkalkuliás vagyHa nehezen megy a matematika, még nem jelenti azt, hogy diszkalkuliás vagy. A súlyos matematikai tanulási zavarral küszködő gyerekek a legalapvetőbb matematikai műveleteket sem képesek megoldani, például nem értik a 2+5=7 műveletet. Nincsenek tisztában a pénz használatával, nem tudják használni a mennyiségeket, sőt gyakran a számok fogalmát sem. Mi okozza a diszkalkuliát?A diszkalkulia az agy parietális lebenyének rossz funkciójából adódik.A diszkalkuliás személy nem képes megítélni mennyiségeket. A mennyiségek meghatározását, megítélését az agy parietális lebenye végzi. Ennek segítségével döntjük el azt, hogy öt alma több vagy három. Mesterségesen is előidézhetőA kutatók képesek arra, hogy mesterségesen ideiglenes diszkalkuliát idézzenek elő a páciensekben, így be tudják határolni, hogy mely agyterületek sérülése felelős a számolási zavar kialakulásáért. 2007- ben egy csoport kutató ideiglenes matematikai zavart idézett elő külső mágneses stimulációval (TSM) nem diszkalkuliás betegeknél. A kísérlet résztvevői a stimuláció hatására nehezen határozták meg a mennyiségeket, nem tudták megmondani, hogy az eléjük rakott mennyiségek közül melyik több. Nem egyformákA diszkalkulia mindenkinél máshogy nyilvánul meg. Vannak, akik nem tudják összekötni a szám szimbólumokat a mennyiségekkel, míg mások az alapvető matematikai műveletekkel nem boldogulnak. Diszkalkuliások a popkultúrábanA popkultúrában is találkozhatunk diszkalkuliás szereplőkkel, például: Liberty Van Zandt a Degrassi tévésorozatból vagy Jubilee az X-Men-ből. A diszkalkulia nemtől függetlenAnnak ellenére, hogy az előbb említett szereplők nőneműek, nincs bizonyíték arra, hogy a nők gyengébbek matematikából, mint a férfiak. A matematikai tanulási zavar kialakulása nemtől független. Veszélyeztetett csoportokVan néhány olyan csoport, melyek tagjai fogékonyabbak a diszkalkuliára. A diszlexiások, a figyelemzavarban, hiperaktivitásban, Turett szindrómában, epilepsziában, vagy törékeny X-szindrómában szenvedők körében gyakoribb a számolási zavar. Szintén veszélyeztetettek azok a gyerekek, akik édesanyja alkoholt vagy drogot fogyasztott terhesség alatt. Figyelmeztető jel lehet az is, ha a szülés során valamilyen sérülés történt, például oxigénhiány alakult ki. Nehezen diagnosztizálhatóA diszkalkulia általában gyakran más problémákkal együtt jelentkezik. Az előbb említettük, hogy a diszlexiás, figyelemzavaros, hiperaktív gyermekek gyakran diszkalkuliások is, így a tünetek gyakran eltakarják egymást. Nem múlik el, de kezelhetőSzerencsére az agy formálható, azaz az egészséges területek képesek átvenni a sérült részek feladatait. Ennek köszönhetően a diszkalkuliások is képesek matematikát tanulni. Mindig lesznek olyan részek, amelyekkel nehezebben boldogulnak, de sok gyakorlással javítható a helyzet. A diszkalkulia kezelésével kapcsolatban a helyi Pedagógia Szakszolgálatnál, Nevelési Tanácsadóban vagy gyermeked osztályfőnökénél kell érdeklődni. Otthon is sokat segíthetsz gyermeked matematikai képességeinek fejlesztésében.A matematika témái egymásra épülnek, így az új témák megértéséhez érteni kell a régebbieket is. Ezért ha javítani szeretnéd gyermeked eredményeit, előbb a matematikai alapkészségeket kell elsajátítani. Nagyon fontos, hogy mindig térjünk vissza az alapokra. Ez bizony hosszú, és gyakran unalmas folyamat, amit csak játékossággal és változatossággal lehet könnyebbé tenni. A Varázsbetű Programcsalád nagy segítségedre lehet nem csak gyermeked olvasási, hanem számolási képességének fejlesztésében is. A Varázsbetű segítségével sikeresen megerősítheted és fejlesztheted gyermeked olvasási és számolási alapkészségeit, így jobb eredményt érhet el az iskolában. Kattints ide, és tudd meg, hogy hogyan segíthetsz gyermeked képességeinek fejlesztésében >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||