„Jelképek erdején át visz az ember útja”

Az ember társadalmi lény. Létszükséglete, hogy érintkeznie kell másokkal, és ehhez jelekre van szüksége. Ezeket a jeleket az emberi test adta lehetőségek felhasználásával kell létrehoznia.

Az emberi kapcsolatok, az emberi érintkezés csodálatosan gazdag világából szinte valamennyiünknek először a beszéd jut az eszébe. Vagyis, hogy az ember szavaival közöl valamit másokkal.

Ugye Te is erre gondoltál elsőként?

De ha kicsit tovább gondolkodunk, egyre bővül kifejezési lehetőségeink köre: hiszen az embernek beszél az arca (mimika), beszélnek a mozdulatai (gesztus), beszél a testtartása, tekintete, öltözködése, mozgása, beszél azzal, ahogy a környezetéhez viszonyul (testkontaktus), és beszél a maga körül kialakított személyes környezettel is. Sőt! Azzal is, ahogyan, amilyen tempóval, hangerővel, hanglejtéssel a szavakat mondja.

Az ember egyedül kevés önmagának

Ahhoz, hogy megvalósítsd önmagad, társakra van szükséged. A másokkal való találkozás, érintkezés segíti ki az embert önmaga zárt világából, alakítja, fejleszti, formálja a személyiségét. Az emberi kapcsolatokban létfontosságú, hogy megértjük-e a másikat és meg tudjuk-e értetni magunkat másokkal.

"és szemmel, szájjal, orral fölfalni az egész világot" (Babits)

Minden ember egyik legalapvetőbb tulajdonsága, hogy mind jobban meg akarja ismerni a valóságot. A megértés és önközlés „több csatorna” igénybevételével, „több nyelven” folyik.

Hallottál már arról, hogy a kommunikáció már az állatoknál is igen sokrétű?

Minél magasabb fokon áll egy állat a törzsfejlődés szintjén, annál többet tud közölni viselkedésével, hangokkal a környezete számára. Minden állatfajnak megvannak a maga speciális, csak rájuk jellemző jelzései.

Vegyük csak a legismertebbeket! Például: egy kutya ha örül, csóválja a farkát. Ugyanez a jelzés a macskáknál idegességet jelent. (Csak zárójelben jegyzem meg: mennyi baleset elkerülhető lenne, ha ezeket a legfontosabb figyelmeztető jelzéseket ismernénk!) Ami minden állatnál megegyezik, az a jelzések öröklöttsége: a „nyelv” amit használnak, biológiai adottság.

Az embernek az „emberi jelnyelvet” ugyanúgy meg kell tanulnia, mint a beszédet. Gondolj csak a kisbabákra! Bizony, ezeknek a nem-verbális jeleknek a használata megelőzi a beszédet.  De a beszéd kialakulása után is megmarad, bővül, finomodik, és nagymértékben segíti az önkifejezést.

Ha mosolyogsz, visszanevet

Ha már előbb a kisbabákat emlegettük: hát nem csodálatos, milyen hamar megtanulnak visszamosolyogni a rájuk mosolygó arcokra? Az emberi érintkezésben rendkívül fontos szerepe van az arcnak. Azt, hogy valakit szépnek találunk vagy sem, rokonszenvesnek vagy ellenszenvesnek , fiatalnak vagy öregnek, elsősorban az arc alapján döntjük el.

baby smile

De beszédhelyzetben is nagyon fontos az arc szerepe: elsősorban a másik ember arcáról olvassuk le érzelmi reakcióit. (És a mi arcunkról is sok mindent le tudnak olvasni!)

Bár ezen jelzések nagy része önkéntelenül, a beszélő akaratán kívül jelenik meg, mégis a nem verbális kommunikációban a mindennapokban talán a mimika az, amit a legtudatosabban használunk.

Fintorgástréning

 Az arckifejezés szándékos beállítása könnyen végrehajtható. A nem-verbális jelzésekből ez áll legközelebb a gyerekekhez. („fintorogni” mindegyik nagyon szeret!)

A mimika tudatos fejlesztésével segíthetjük a gyerekek önkifejező képességét. Szó sincs arról, hogy ezzel a gyerekek szimulálóképességét kívánjuk fejleszteni! Azt kell tudatosítani bennük, hogy lényeges mondanivalónknak hogyan adhatunk még nagyobb nyomatékot  fokozott mimikával, hogy ezzel is elősegítsük a gyors és pontos közlést.

Az alábbi játékok segíthetnek gyermeked kommunikációs képességének fejlesztésében.

Tükörjáték

Melyek az arc leginformatívabb részei?

Az arcot ebből a szempontból három mezőre oszthatjuk:

- a homloktájék a szemöldökkel

- a szemek

- az alsóarc

A Tükörjáték izgalmas lehetőséget ad rá, hogy megismerjük az arc egyes részleteinek funkcióját.

A játékvezető szemben áll a gyerekekkel, akik megpróbálják "tükrözni", utánozni a változásokat: 

-szemöldök: szigorúság, csodálkozás, félelem stb.

- szemek: harag, szégyenlőség, merészség stb.

- alsóarc: lekicsinylés, öröm, ámulat stb.

Beszéljük meg az egyes arcmezők jellegzetes változásait. A játék előtt nem árt, ha a játékvezető igazi tükörben gyakorol egy kicsit!

Nézzünk farkasszemet!

A tekintetnek óriási szerepe van az emberi érintkezésben. Mondanivalónk szuggesztivitása, az igazság ereje nagyrészt a tekintetben jut kifejezésre. A tekintettartás pontosan tájékoztat bennünket a másik ember személyes tulajdonságairól. Aki sokat néz a beszélgetőpartnerére, "szemébe tud nézni", azt általában pozitívan értékelik. Aki nem tud a másikra nézni, elkapja, le-le süti a szemét, arról leggyakrabban negatív kép alakul ki, sokszor alaptalanul.

Éppen ezért fontos, hogy gyakoroljuk a bemutatkozást. Fogjunk kezet, érthetően mondjuk a nevünket (Teljes nevünket!), közben nézzünk a másik szemébe. Azt is megbeszélhetjük, mikor kinek illik először kezet nyújtani.

Kérdés-felelet: Kérdezzünk valamit gyermekünktől. Nem a tudás tesztelése a cél, tehát olyan kérdés legyen, amire valószínűleg tud válaszolni: mi volt ma az ebéd, kivel beszélgettél ma, volt-e házi matekból... A kérdezőnek és a válaszadónak tekintetkontaktusban kell lennie. Aztán cseréljünk. Lehet versenyszerűen is játszani: aki "kiesik" a szemkontaktusból, az a játékból is kiesik.

Rajzoljunk

Az életkor előre haladtával változnak az arc arányai: a növekedéssel nő az arcnak az agykoponyához viszonyított aránya.  

Rajzoljunk! Az alap egy kör. Kisgyerekre jellemző a magas homlok, nagy szemek, vékony szemöldök, kicsi orr. Mindezeket a kör alsó felébe kell rajzolnunk, hogy kisgyerek nézzen vissza ránk.

Felnőttnél a homloknak az arc többi részéhez viszonyított aránya csökken: a szemeket kicsit a kört képzeletben felező vonal fölé rajzoljuk. Erősebb, hosszabb lesz a szemöldökvonal és nagyobb az orr. Vagyis a növekedéssel az arc különböző részei eltávolodnak egymástól.

Hogyan változik meg az arc karaktere. a szemek távolságának, a szemöldök helyzetének, az orr hosszúságának, a száj formájának változtatásával? Próbálgassuk, beszéljük meg!

Gonosz vagy szomorú?

Most is rajzolni fogunk. Az alapkör marad, de most érzelmeket mutató arcokat rajzoljunk bele. Legyen az arc szigorú! Vidám! Sírós! Gonosz!

Beszéljük meg, hogyan kell változtatni a szemöldököt, a szemeket, a szájat ahhoz, hogy jól mutassa az érzelmeket!

Jó játékot kívánok!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

Hogyan lehet gyorsabb a leckeírás?
Az otthoni tanulás sok szülő rémálma, mindennapi küzdelem, állandó harc a gyerekkel. Ma olyan...

Az a pokoli házi feladat
Nálatok is áll a bál, ha leckét kell írni?  Neked is könyörögnöd kell gyermekednek minden egyes...

A felnőttkori agysérülések következményei
A beszéd sajnos akkor is károsodhat, amikor már jól elsajátítottuk. Egy hirtelen baleset,...

Ubukubu zűrkalandjai - Mesekönyv az olvasási képességek fejlesztésére
Az Ubukubu zűrkalandjai című könyv szórakoztató mese, és egyben kiváló eszköz gyermeked olvasási...

Csodatévő három nap - Gyere velünk táborozni!
Amikor 2005-ben az első téli Kalandtábor szervezésébe belefogtunk, a legtöbben biztosra vették, hogy...

Játékok a ritmusérzék fejlesztéséhez
Írtam már Neked arról, hogy mennyire fontos a jó ritmusérzék gyermeked olvasási képességének...

Mi a közös az IKEÁ-ban és a magyar iskolarendszerben?
Új szekrényt vettünk a lányomnak, és amíg összeraktam, rájöttem, hogy rengeteg hasonlóság van az...

Miért nem beszél rendesen?
A beszéd esetében a normális fejlődés meglehetősen széles tartományban mozog, és általában azok is...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

Én azután rendeltem meg a programot, miután letöltöttem, és megnéztem a próbaverziót. Nagyon tetszik. Igényesen elkészített program. Köszönöm a munkájukat!

Kiss Lászlóné Willant Mónika, Egerág

Érdekel >>>


Logopédusként először intézményemnek rendeltem meg a programcsomagot, melyet minden órámon használok, a gyerekek nagyon szeretik. Azt hiszem, egyértelműen kifejezi a véleményemet a programról az a tény, hogy most otthoni használatra is megvásároltam a saját gyermekeimnek.

Frank Sándorné, Budapest

Érdekel >>>


Kislányom diszlexiás és dysgraphias, mi már egy éve használjuk ezt a " játékot", mert lányom így nevezi. Játszva gyakorol minden nap, és nagyon sokat javult az írása és az olvasása is. Aki még nem használta ezt a programot, próbálja ki.

Kovácsné Mariann

Érdekel >>>


Szemmel láthatóan javított a gyermekem matekeredményén, a tanulási kedvét is javította!!! Örömmel és magától gyakorol !

Váti Csilla, Budapest

Érdekel >>>


Iker lányaimnak nagyon tetszik nagyon élvezik a tanulásnak ezt a játékos formáját, így szívesen gyakorolnak akár önállóan is, amit egyébként nem lehet elmondani róluk.

Bognár Erzsébet, Fadd

Érdekel >>>


Még az 1. szinten vagyunk, de a gyerek szívesen játszik vele. Sőt, még a 6 éves öccse is mindig ideül, és együtt játszanak: a nővére mondja, hová kattintson, a kicsi meg klikkel!

Szakács Mónika, Miskolc

Érdekel >>>


Nagyon jó program, mert a gyerek játszva tanul! Szívesebben tanulnak a mai gyerekek számítógépen, emiatt is könnyebben rávehetőek a tanulásra.

Magyar-Almási Ildikó, Nyírábrány

Érdekel >>>


Öt vagy hat éve vettem a Varázsbetűt a nagyobbik fiamnak, Sokat használta, látszott is az eredménye. Most fedeztük újra fel, ahogy az új gépre is feltettem és most a kicsik vesznek össze a gépen, hogy melyikük játsszon.

Hajdú Zsuzsa, Sátoraljaújhely

Érdekel >>>


Felkeltette a gyerkőc érdeklődését ez a program. Ennek tényleg örülök, mert sok gondja van a tanulással, és láthatóan zavarja, hogy neki nem megy minden olyan könnyen, mint másnak. Köszönjük szépen!

Szurdiné Barkai Anita, Győr

Érdekel >>>


A kislányom nagyon szívesen használja a Varázsbetűs programokat. Egész nap el lenne vele, ha engedném. Amióta használja a játékokat, az olvasási készsége és kedve is javult.

Pásztorné Soós Éva, Szombathely

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Játékötletek matekfóbia ellen
Mára olyan játékötletekkel készültünk, melyekkel sikerrel szállhatsz szembe a matekfóbiával....

Matekfóbiások
Neked hogy ment annak idején a számtan? Szeretted a matematikát? Erre a kérdésre jóval többen...

Számok nélkül élni
Belegondoltál már, hogy a számok és a számolás mennyire fontos része életünknek? Megpróbáltam...

10 módszer, mellyel gyermeked tanulásra ösztönözheted
A Te gyermeked is unja az iskolát, és mélyen a képességei alatt teljesít? Pedig a továbbtanuláshoz...

Játsszunk valamit!
Ma már természetes, hogy gyerekeink a szabadidejük egy részét a számítógép előtt töltik. Én úgy...

A diszlexia szégyen
A diszlexiáról a legtöbb embernek az olvasási probléma jut eszébe. Valójában azonban nem ez a...

Játékötletek a hadarás kezeléséhez
A hadarás, azaz a szinte érthetetlenül gyors beszéd sok gyermek életét nehezíti meg. Mit tehetsz,...

Ne hadarj!
Kerültél már Te is olyan helyzetbe, hogy izgatottságodban a szokásosnál jóval gyorsabb tempóban...

Tanulás nem létezik
Mi az, hogy tanulás?! A tanév elején nem árt tisztázni, hogy iskolai tanulás valójában nem is...

Vedd észre, ha gyermeked diszkalkuliás!
Amikor jósokról, jövőbelátó szerkezetekről hallunk, akkor általában kételkedően húzzuk össze a...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu