„Jelképek erdején át visz az ember útja”

Az ember társadalmi lény. Létszükséglete, hogy érintkeznie kell másokkal, és ehhez jelekre van szüksége. Ezeket a jeleket az emberi test adta lehetőségek felhasználásával kell létrehoznia.

Az emberi kapcsolatok, az emberi érintkezés csodálatosan gazdag világából szinte valamennyiünknek először a beszéd jut az eszébe. Vagyis, hogy az ember szavaival közöl valamit másokkal.

Ugye Te is erre gondoltál elsőként?

De ha kicsit tovább gondolkodunk, egyre bővül kifejezési lehetőségeink köre: hiszen az embernek beszél az arca (mimika), beszélnek a mozdulatai (gesztus), beszél a testtartása, tekintete, öltözködése, mozgása, beszél azzal, ahogy a környezetéhez viszonyul (testkontaktus), és beszél a maga körül kialakított személyes környezettel is. Sőt! Azzal is, ahogyan, amilyen tempóval, hangerővel, hanglejtéssel a szavakat mondja.

Az ember egyedül kevés önmagának

Ahhoz, hogy megvalósítsd önmagad, társakra van szükséged. A másokkal való találkozás, érintkezés segíti ki az embert önmaga zárt világából, alakítja, fejleszti, formálja a személyiségét. Az emberi kapcsolatokban létfontosságú, hogy megértjük-e a másikat és meg tudjuk-e értetni magunkat másokkal.

"és szemmel, szájjal, orral fölfalni az egész világot" (Babits)

Minden ember egyik legalapvetőbb tulajdonsága, hogy mind jobban meg akarja ismerni a valóságot. A megértés és önközlés „több csatorna” igénybevételével, „több nyelven” folyik.

Hallottál már arról, hogy a kommunikáció már az állatoknál is igen sokrétű?

Minél magasabb fokon áll egy állat a törzsfejlődés szintjén, annál többet tud közölni viselkedésével, hangokkal a környezete számára. Minden állatfajnak megvannak a maga speciális, csak rájuk jellemző jelzései.

Vegyük csak a legismertebbeket! Például: egy kutya ha örül, csóválja a farkát. Ugyanez a jelzés a macskáknál idegességet jelent. (Csak zárójelben jegyzem meg: mennyi baleset elkerülhető lenne, ha ezeket a legfontosabb figyelmeztető jelzéseket ismernénk!) Ami minden állatnál megegyezik, az a jelzések öröklöttsége: a „nyelv” amit használnak, biológiai adottság.

Az embernek az „emberi jelnyelvet” ugyanúgy meg kell tanulnia, mint a beszédet. Gondolj csak a kisbabákra! Bizony, ezeknek a nem-verbális jeleknek a használata megelőzi a beszédet.  De a beszéd kialakulása után is megmarad, bővül, finomodik, és nagymértékben segíti az önkifejezést.

Ha mosolyogsz, visszanevet

Ha már előbb a kisbabákat emlegettük: hát nem csodálatos, milyen hamar megtanulnak visszamosolyogni a rájuk mosolygó arcokra? Az emberi érintkezésben rendkívül fontos szerepe van az arcnak. Azt, hogy valakit szépnek találunk vagy sem, rokonszenvesnek vagy ellenszenvesnek , fiatalnak vagy öregnek, elsősorban az arc alapján döntjük el.

baby smile

De beszédhelyzetben is nagyon fontos az arc szerepe: elsősorban a másik ember arcáról olvassuk le érzelmi reakcióit. (És a mi arcunkról is sok mindent le tudnak olvasni!)

Bár ezen jelzések nagy része önkéntelenül, a beszélő akaratán kívül jelenik meg, mégis a nem verbális kommunikációban a mindennapokban talán a mimika az, amit a legtudatosabban használunk.

Fintorgástréning

 Az arckifejezés szándékos beállítása könnyen végrehajtható. A nem-verbális jelzésekből ez áll legközelebb a gyerekekhez. („fintorogni” mindegyik nagyon szeret!)

A mimika tudatos fejlesztésével segíthetjük a gyerekek önkifejező képességét. Szó sincs arról, hogy ezzel a gyerekek szimulálóképességét kívánjuk fejleszteni! Azt kell tudatosítani bennük, hogy lényeges mondanivalónknak hogyan adhatunk még nagyobb nyomatékot  fokozott mimikával, hogy ezzel is elősegítsük a gyors és pontos közlést.

Az alábbi játékok segíthetnek gyermeked kommunikációs képességének fejlesztésében.

Tükörjáték

Melyek az arc leginformatívabb részei?

Az arcot ebből a szempontból három mezőre oszthatjuk:

- a homloktájék a szemöldökkel

- a szemek

- az alsóarc

A Tükörjáték izgalmas lehetőséget ad rá, hogy megismerjük az arc egyes részleteinek funkcióját.

A játékvezető szemben áll a gyerekekkel, akik megpróbálják "tükrözni", utánozni a változásokat: 

-szemöldök: szigorúság, csodálkozás, félelem stb.

- szemek: harag, szégyenlőség, merészség stb.

- alsóarc: lekicsinylés, öröm, ámulat stb.

Beszéljük meg az egyes arcmezők jellegzetes változásait. A játék előtt nem árt, ha a játékvezető igazi tükörben gyakorol egy kicsit!

Nézzünk farkasszemet!

A tekintetnek óriási szerepe van az emberi érintkezésben. Mondanivalónk szuggesztivitása, az igazság ereje nagyrészt a tekintetben jut kifejezésre. A tekintettartás pontosan tájékoztat bennünket a másik ember személyes tulajdonságairól. Aki sokat néz a beszélgetőpartnerére, "szemébe tud nézni", azt általában pozitívan értékelik. Aki nem tud a másikra nézni, elkapja, le-le süti a szemét, arról leggyakrabban negatív kép alakul ki, sokszor alaptalanul.

Éppen ezért fontos, hogy gyakoroljuk a bemutatkozást. Fogjunk kezet, érthetően mondjuk a nevünket (Teljes nevünket!), közben nézzünk a másik szemébe. Azt is megbeszélhetjük, mikor kinek illik először kezet nyújtani.

Kérdés-felelet: Kérdezzünk valamit gyermekünktől. Nem a tudás tesztelése a cél, tehát olyan kérdés legyen, amire valószínűleg tud válaszolni: mi volt ma az ebéd, kivel beszélgettél ma, volt-e házi matekból... A kérdezőnek és a válaszadónak tekintetkontaktusban kell lennie. Aztán cseréljünk. Lehet versenyszerűen is játszani: aki "kiesik" a szemkontaktusból, az a játékból is kiesik.

Rajzoljunk

Az életkor előre haladtával változnak az arc arányai: a növekedéssel nő az arcnak az agykoponyához viszonyított aránya.  

Rajzoljunk! Az alap egy kör. Kisgyerekre jellemző a magas homlok, nagy szemek, vékony szemöldök, kicsi orr. Mindezeket a kör alsó felébe kell rajzolnunk, hogy kisgyerek nézzen vissza ránk.

Felnőttnél a homloknak az arc többi részéhez viszonyított aránya csökken: a szemeket kicsit a kört képzeletben felező vonal fölé rajzoljuk. Erősebb, hosszabb lesz a szemöldökvonal és nagyobb az orr. Vagyis a növekedéssel az arc különböző részei eltávolodnak egymástól.

Hogyan változik meg az arc karaktere. a szemek távolságának, a szemöldök helyzetének, az orr hosszúságának, a száj formájának változtatásával? Próbálgassuk, beszéljük meg!

Gonosz vagy szomorú?

Most is rajzolni fogunk. Az alapkör marad, de most érzelmeket mutató arcokat rajzoljunk bele. Legyen az arc szigorú! Vidám! Sírós! Gonosz!

Beszéljük meg, hogyan kell változtatni a szemöldököt, a szemeket, a szájat ahhoz, hogy jól mutassa az érzelmeket!

Jó játékot kívánok!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

8 éves lányommal teszteltük az új programjukat. Gratulálok hozzá. Végre egy játék, amit a gyermek szívesen használ. Észre sem veszi, hogy közben tanul, gyakorol. Nálunk a figyelemmel vannak problémák, de ezzel a programmal az is fejleszthető, kitartóbb lesz tőle. A jutalomjáték pedig még jobban motiválja. Ki vannak éhezve a mai gyermekek a pozitív megerősítésekre.

Karáthné Horváth Mariann, Celldömölk

Érdekel >>>


Nagyon jó és hasznos, egyszerű és érthető! A gyermekem már első alkalommal sikerélményben részesült, ami nagyon fontos a tovább fejlődésében! Köszönjük!

Asztalos Zsófia, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon tetszik, könnyen kezelhető és ami a legfontosabb a gyermekem szívesen használja, észre sem veszi, hogy nemcsak játszik.

Gombkötőné Markó Erika, Battonya

Érdekel >>>


A programot rendkívül hasznosnak találom. Kislányom játszva, könnyedén jut szintről-szintre, észre sem veszi a feladatok nehézségét.

Pikó Andrea, Debrecen

Érdekel >>>


Nagyon jó véleménnyel vagyok róla, úgy látom, hogy hasznos és nagyon hatásos, mert van változás és fejlődés.

Lénárt Pál, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Kislányom nagyon megkedvelte, és alig várja,hogy újból használhassa a programokat! Sokat segít neki a tanulásban!

Kaiserné Stettner Márta, Mór

Érdekel >>>


Már mostanáig is sokat tanultunk vele. Érezhető az előrelépés, elégedettek vagyunk a Varázsbetűvel.

Biró Ágnes, Gödöllő

Érdekel >>>


Milán fiamnak vettem ezt a programot, aki minden olvasás házi feladatot büntetésként él meg. Mióta a Varázsbetűvel olvas, alig várja, hogy este tudjon "játszani". Nagyon szereti, hiszen hatalmas öröm számára, hogy ha valami sikerül, ott a csillag, meg a dicséret...

Kasparik Edit, Szombathely

Érdekel >>>


A program nagyon jó, nagyobbik fiamnak sokat segített az olvasásban. Most kisebbik gyerekemnél használom, neki is nagy segítség.

Horváthné Weisz Mónika, Mosonmagyaróvár

Érdekel >>>


Gratulálok! Gyermekeim nagyon szeretik a Varázsbetűt. Nagyobbik fiamnak (9 éves) sokat segít, kisebbik fiam (6 éves) pedig a programok segítségével lassan már folyamatosan megtanult olvasni. Köszönjük!! Tünde (tanító, angol tanár, 3 gyermekes édesanya)

Jákob Zoltánné, Sárbogárd

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Hogyan segíthetsz gyermekednek a nyelvtanulásban?
Napjainkban már alapszükségletté vált az idegen nyelvek ismerete. Már a középvezetői állások...

Péter és a hasfájás - Mi a reggeli sírás oka?
Péter minden kedden és csütörtökön hasfájósan ébredt, sírt, és gyakran megbetegedett. Ezen a két...

Hogy mondjam el neki?
Egy idő után minden diszlexiás gyerek észreveszi, hogy valami nincs rendben. Ekkor teszi fel a...

Míg a halál el nem választ...
Válás. Olyan társadalomban élünk, melynek értékrendje elfogadja, sőt bizonyos esetekben akár...

Tanárok bohócruhában
A szülők szeretnek gyerekeikről beszélni. Sokszor mesélnek például arról, hogy az öt-hat éves...

Nyelvtanuló memória
Mára gyermeked angol és német szókincsének fejlesztésére készítettünk egy játékot. Jó szórakozást!...

Játékos beszédfejlesztés
A mondókák - amellett, hogy segítségükkel bővül gyermeked szókincse - a ritmusérzékét is fejlesztik,...

8 ötlet, hogy ne legyen rossz a bizonyítvány
Mit teszel, amikor gyermeked rossz jegyet hoz haza, vagy ha a bizonyítványban szerepel egy vagy több...

Szerettesd meg gyermekeddel az olvasást ezen a nyáron!
Sajnos a járvány alatt mindannyian sok időt töltöttünk a lakásban és képernyők előtt ülve,...

Így nevelj optimista gyereket
A világ folyamatosan változik, és egyre nagyobb szükség van az optimista emberekre. A szakemberek...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb