„Jelképek erdején át visz az ember útja”

Az ember társadalmi lény. Létszükséglete, hogy érintkeznie kell másokkal, és ehhez jelekre van szüksége. Ezeket a jeleket az emberi test adta lehetőségek felhasználásával kell létrehoznia.

Az emberi kapcsolatok, az emberi érintkezés csodálatosan gazdag világából szinte valamennyiünknek először a beszéd jut az eszébe. Vagyis, hogy az ember szavaival közöl valamit másokkal.

Ugye Te is erre gondoltál elsőként?

De ha kicsit tovább gondolkodunk, egyre bővül kifejezési lehetőségeink köre: hiszen az embernek beszél az arca (mimika), beszélnek a mozdulatai (gesztus), beszél a testtartása, tekintete, öltözködése, mozgása, beszél azzal, ahogy a környezetéhez viszonyul (testkontaktus), és beszél a maga körül kialakított személyes környezettel is. Sőt! Azzal is, ahogyan, amilyen tempóval, hangerővel, hanglejtéssel a szavakat mondja.

Az ember egyedül kevés önmagának

Ahhoz, hogy megvalósítsd önmagad, társakra van szükséged. A másokkal való találkozás, érintkezés segíti ki az embert önmaga zárt világából, alakítja, fejleszti, formálja a személyiségét. Az emberi kapcsolatokban létfontosságú, hogy megértjük-e a másikat és meg tudjuk-e értetni magunkat másokkal.

"és szemmel, szájjal, orral fölfalni az egész világot" (Babits)

Minden ember egyik legalapvetőbb tulajdonsága, hogy mind jobban meg akarja ismerni a valóságot. A megértés és önközlés „több csatorna” igénybevételével, „több nyelven” folyik.

Hallottál már arról, hogy a kommunikáció már az állatoknál is igen sokrétű?

Minél magasabb fokon áll egy állat a törzsfejlődés szintjén, annál többet tud közölni viselkedésével, hangokkal a környezete számára. Minden állatfajnak megvannak a maga speciális, csak rájuk jellemző jelzései.

Vegyük csak a legismertebbeket! Például: egy kutya ha örül, csóválja a farkát. Ugyanez a jelzés a macskáknál idegességet jelent. (Csak zárójelben jegyzem meg: mennyi baleset elkerülhető lenne, ha ezeket a legfontosabb figyelmeztető jelzéseket ismernénk!) Ami minden állatnál megegyezik, az a jelzések öröklöttsége: a „nyelv” amit használnak, biológiai adottság.

Az embernek az „emberi jelnyelvet” ugyanúgy meg kell tanulnia, mint a beszédet. Gondolj csak a kisbabákra! Bizony, ezeknek a nem-verbális jeleknek a használata megelőzi a beszédet.  De a beszéd kialakulása után is megmarad, bővül, finomodik, és nagymértékben segíti az önkifejezést.

Ha mosolyogsz, visszanevet

Ha már előbb a kisbabákat emlegettük: hát nem csodálatos, milyen hamar megtanulnak visszamosolyogni a rájuk mosolygó arcokra? Az emberi érintkezésben rendkívül fontos szerepe van az arcnak. Azt, hogy valakit szépnek találunk vagy sem, rokonszenvesnek vagy ellenszenvesnek , fiatalnak vagy öregnek, elsősorban az arc alapján döntjük el.

baby smile

De beszédhelyzetben is nagyon fontos az arc szerepe: elsősorban a másik ember arcáról olvassuk le érzelmi reakcióit. (És a mi arcunkról is sok mindent le tudnak olvasni!)

Bár ezen jelzések nagy része önkéntelenül, a beszélő akaratán kívül jelenik meg, mégis a nem verbális kommunikációban a mindennapokban talán a mimika az, amit a legtudatosabban használunk.

Fintorgástréning

 Az arckifejezés szándékos beállítása könnyen végrehajtható. A nem-verbális jelzésekből ez áll legközelebb a gyerekekhez. („fintorogni” mindegyik nagyon szeret!)

A mimika tudatos fejlesztésével segíthetjük a gyerekek önkifejező képességét. Szó sincs arról, hogy ezzel a gyerekek szimulálóképességét kívánjuk fejleszteni! Azt kell tudatosítani bennük, hogy lényeges mondanivalónknak hogyan adhatunk még nagyobb nyomatékot  fokozott mimikával, hogy ezzel is elősegítsük a gyors és pontos közlést.

Az alábbi játékok segíthetnek gyermeked kommunikációs képességének fejlesztésében.

Tükörjáték

Melyek az arc leginformatívabb részei?

Az arcot ebből a szempontból három mezőre oszthatjuk:

- a homloktájék a szemöldökkel

- a szemek

- az alsóarc

A Tükörjáték izgalmas lehetőséget ad rá, hogy megismerjük az arc egyes részleteinek funkcióját.

A játékvezető szemben áll a gyerekekkel, akik megpróbálják "tükrözni", utánozni a változásokat: 

-szemöldök: szigorúság, csodálkozás, félelem stb.

- szemek: harag, szégyenlőség, merészség stb.

- alsóarc: lekicsinylés, öröm, ámulat stb.

Beszéljük meg az egyes arcmezők jellegzetes változásait. A játék előtt nem árt, ha a játékvezető igazi tükörben gyakorol egy kicsit!

Nézzünk farkasszemet!

A tekintetnek óriási szerepe van az emberi érintkezésben. Mondanivalónk szuggesztivitása, az igazság ereje nagyrészt a tekintetben jut kifejezésre. A tekintettartás pontosan tájékoztat bennünket a másik ember személyes tulajdonságairól. Aki sokat néz a beszélgetőpartnerére, "szemébe tud nézni", azt általában pozitívan értékelik. Aki nem tud a másikra nézni, elkapja, le-le süti a szemét, arról leggyakrabban negatív kép alakul ki, sokszor alaptalanul.

Éppen ezért fontos, hogy gyakoroljuk a bemutatkozást. Fogjunk kezet, érthetően mondjuk a nevünket (Teljes nevünket!), közben nézzünk a másik szemébe. Azt is megbeszélhetjük, mikor kinek illik először kezet nyújtani.

Kérdés-felelet: Kérdezzünk valamit gyermekünktől. Nem a tudás tesztelése a cél, tehát olyan kérdés legyen, amire valószínűleg tud válaszolni: mi volt ma az ebéd, kivel beszélgettél ma, volt-e házi matekból... A kérdezőnek és a válaszadónak tekintetkontaktusban kell lennie. Aztán cseréljünk. Lehet versenyszerűen is játszani: aki "kiesik" a szemkontaktusból, az a játékból is kiesik.

Rajzoljunk

Az életkor előre haladtával változnak az arc arányai: a növekedéssel nő az arcnak az agykoponyához viszonyított aránya.  

Rajzoljunk! Az alap egy kör. Kisgyerekre jellemző a magas homlok, nagy szemek, vékony szemöldök, kicsi orr. Mindezeket a kör alsó felébe kell rajzolnunk, hogy kisgyerek nézzen vissza ránk.

Felnőttnél a homloknak az arc többi részéhez viszonyított aránya csökken: a szemeket kicsit a kört képzeletben felező vonal fölé rajzoljuk. Erősebb, hosszabb lesz a szemöldökvonal és nagyobb az orr. Vagyis a növekedéssel az arc különböző részei eltávolodnak egymástól.

Hogyan változik meg az arc karaktere. a szemek távolságának, a szemöldök helyzetének, az orr hosszúságának, a száj formájának változtatásával? Próbálgassuk, beszéljük meg!

Gonosz vagy szomorú?

Most is rajzolni fogunk. Az alapkör marad, de most érzelmeket mutató arcokat rajzoljunk bele. Legyen az arc szigorú! Vidám! Sírós! Gonosz!

Beszéljük meg, hogyan kell változtatni a szemöldököt, a szemeket, a szájat ahhoz, hogy jól mutassa az érzelmeket!

Jó játékot kívánok!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

Hangoskodjunk!
Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...

Ismerd meg gyermekeidet!
Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...

Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek
Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...

Miben jók a diszlexiások? 9 pozitív példa
Ha a diszlexiáról van szó, legtöbbször a problémáról, a tünetekről vagy épp a fejlesztési...

Nem elég, ha olvasni tud!
Áron tíz éves. Ha kézbe kap egy szöveget, azt minden gond nélkül felolvassa. Azonban értelmezéskor...

Jól csak a szívével lát az ember!
Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...

Játékötletek matekfóbia ellen
Mára olyan játékötletekkel készültünk, melyekkel sikerrel szállhatsz szembe a matekfóbiával....

Matekfóbiások
Neked hogy ment annak idején a számtan? Szeretted a matematikát? Erre a kérdésre jóval többen...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

Nem tudtam, mit várhatok, de nagyon jók az első benyomásaim. A játékok változatosak, jó felépítésűek, igényes, szép kivitelezésűek. Hamar fény derül a betűtévesztésekre, nagyon használhatónak találom.

Molnár Róbertné, Nagykálló

Érdekel >>>


Nagyon jó, a feladatok ötletesek, érdekesek, játékosak. Leköti a gyermek figyelmét, izgatottan várja a következő feladatot. Nem csak diszlexiás gyermek számára jó, hanem gyakorlás szintjén bárkinek.

Haluska Zoltánné, Makó

Érdekel >>>


Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt idáig nem találtunk.

Murányiné Hajnalka

Érdekel >>>


Kislányunk számára élvezetessé teszi a tanulást. Most 6 éves, magas az IQ-ja, és "uncsi" az elsős tananyag. Környékünkön nincs lehetőség a speciális oktatásra. Ezzel a programmal szórakozva sajátítja el a magyar nyelvtani szabályokat.

Mária Borbášová, Rimaszombat

Érdekel >>>


Kisfiam nagyon szeret vele játszani, sokat jelentenek neki a dicséretek, amiket kap a feladatok végén. Fantasztikus!

Szabóné Fürjes Klaudia, Csém

Érdekel >>>


Nagyon örülök, hogy aktuális problémánkra "orvosságot" találtunk, és otthon is gyakorolhatunk, fejleszthetünk. :)

Dr. Bálintné Szab Eszter, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon tetszik. Játékos, kreatív, sokoldalú, több területet fejleszt, és hatalmas motiváló ereje van.

Szigetbecse-Makád Általános Iskola (SZMKIKIFT), Szigetbecse

Érdekel >>>


Kellemesen "csalódtam" :) Gyermekem nagy örömmel használja, alig várja, hogy további érdekes feladatokat oldhasson meg, és tanulhasson! Szívesen ajánlom mindenkinek!

Fodorné Gubik Eszter, Szentkirályszabadja

Érdekel >>>


Nagyon jó a Varázsbetű! Nemrég rendeltem, de a kislányom már magától bekapcsolja, és játszik! Köszönöm.

Ökrös Zsuzsanna, Tatabánya

Érdekel >>>


Gondolkodtató és játékos. A gyermekem igazán élvezi a feladatokat.

Kronvalter Vendelné, Dabas

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Játékötletek matekfóbia ellen
Mára olyan játékötletekkel készültünk, melyekkel sikerrel szállhatsz szembe a matekfóbiával....

Matekfóbiások
Neked hogy ment annak idején a számtan? Szeretted a matematikát? Erre a kérdésre jóval többen...

Számok nélkül élni
Belegondoltál már, hogy a számok és a számolás mennyire fontos része életünknek? Megpróbáltam...

10 módszer, mellyel gyermeked tanulásra ösztönözheted
A Te gyermeked is unja az iskolát, és mélyen a képességei alatt teljesít? Pedig a továbbtanuláshoz...

Játsszunk valamit!
Ma már természetes, hogy gyerekeink a szabadidejük egy részét a számítógép előtt töltik. Én úgy...

A diszlexia szégyen
A diszlexiáról a legtöbb embernek az olvasási probléma jut eszébe. Valójában azonban nem ez a...

Játékötletek a hadarás kezeléséhez
A hadarás, azaz a szinte érthetetlenül gyors beszéd sok gyermek életét nehezíti meg. Mit tehetsz,...

Ne hadarj!
Kerültél már Te is olyan helyzetbe, hogy izgatottságodban a szokásosnál jóval gyorsabb tempóban...

Tanulás nem létezik
Mi az, hogy tanulás?! A tanév elején nem árt tisztázni, hogy iskolai tanulás valójában nem is...

Vedd észre, ha gyermeked diszkalkuliás!
Amikor jósokról, jövőbelátó szerkezetekről hallunk, akkor általában kételkedően húzzuk össze a...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu