Nem elég, ha olvasni tud!

Egy kedves anyuka írta a minap, hogy tehetetlennek érzi magát. Kisfia, Áron tíz éves, és - látszólag - nincs gondja az olvasással. Ha kézbe kap egy szöveget, azt minden gond nélkül, nem túl sok hibával felolvassa. Ennek ellenére, ha utána próbálják megbeszélni, kiderül, hogy Áron gyakorlatilag semmire sem emlékszik az olvasottakból. Olyan, mintha a szöveget betennénk egy felolvasógépbe: a szöveg bemegy, a hang kijön. Ezt a hatást az is erősíti, hogy Áron olvasása rettentő monoton: nem használ hangsúlyokat, nincs a szövegnek ritmusa, dallama.

Nem felületesség!

Ez a probléma meglepően gyakran előfordul. Sok szülő ilyenkor figyelmetlenséggel, felületességgel vádolja gyermekét, pedig nem erről van szó.

b-a-b-a ... Baba!

Az olvasás - azaz a leírt információ értelmezése, megértése - két nagy szakaszra bontható. Az első szakasz az írott jelhez tartozó beszédhang azonosítása, és a hangok sorrendbe rendezése, a második szakasz pedig a kibetűzött hangsor jelentésének megkeresése. Ez a folyamat nagyon jól megfigyelhető az olvasástanulást éppen megkezdő kisgyereknél. Előbb kibetűzi a szót: b-a-b-a, ekkor még csak a betűket fordítja hangokká. Majd megismétli: baba. Ekkor már felismeri a szó jelentését is.

Áron esetében az első szakasz több-kevesebb hibával, de működik: a betűket képes hangokká alakítani. A gond a második szakasszal van, azaz Áron nem tudja a hangokat jelentéssel felruházni.

Mi lehet ennek az oka?

Az olvasástanulás során az írott jelek hangokká alakítása egy idő után általában annyira automatikussá válik, hogy tudatosan nem is észleljük. Áron esetében azonban az első szakasz, azaz az olvasás technikai kivitelezése annyi energiát elvesz, hogy nem marad figyelme a szöveg értelmének elemzésére. Ezt a problémát az okozza, hogy még fejletlenek az agyban a idegi kapcsolatok, ezért a betűfelismerés nem válik alapkészséggé. Ezt a gondot csak fokozhatja, ha a gyermek szókincse szegényes, ezért nem érti a szöveg szavait.

Ez a lényeg!

Ilyen esetekben a gyerekek számára gondot okoz a szöveg tartalmának megjegyzése, a lényeg kiemelése, sok esetben a szóolvasás is. Kudarcaik miatt lehetőleg kerülik az olvasással járó helyzeteket, ha pedig mégis rákényszerülnek, zavarba jönnek.

Mit tegyünk?

Talán a legfontosabb: ilyenkor ne olvastass hosszú, unalmas szövegeket gyermekeddel. A mechanikus, csak a technikára, csak a mennyiségre, sebességre koncentráló olvasási környezet csak árt a gyereknek.

Inkább lépjünk egy lépést vissza, és ne magát a szövegolvasást, hanem a szótagok, szavak olvasását gyakoroljuk. A szavak olvasásánál nagyon fontos, hogy ne csak a hangalakot kérjük vissza, hanem bizonyosodjunk meg arról is, hogy a szó értelmét is megértette a gyermek. Erre játékos feladatokat találhatunk ki, például foglaljuk mondatba a szót, keressünk szinonimákat, ellentéteket, vagy keressünk olyan szavakat, melyekkel sorozattá lehet a szót kiegészíteni (szellő-szél-vihar, csermely-patak-folyó-folyam). Nagyon jó gyakorlási lehetőséget ad a Fekete Péter párkereső játék is, mikor a szót a hozzá tartozó képekkel kell párosítani, de ez persze egy kis előkészületet igényel.

Nagyon fontos az is, hogy ne csak magát az olvasást, hanem az olvasáshoz szükséges egyéb képességeket is fejlesszük. Ezek közé tartoznak például a nagymozgások, a finommozgások, a szókincs, az emlékezet, a képzelet, vagy a figyelem. Természetesen léteznek ezek fejlesztésére speciális gyakorlatok, de nem szeretném túlbonyolítani. A gyerekek legalapvetőbb fejlesztő közege a játék, a mese, a beszélgetés. Gondoskodj róla, hogy gyermeked gyakran és sokat játszhasson. Labdázzatok, rajzoljatok, gyurmázzatok, főzzetek közösen, beszélgessetek, és olvassatok esténként mesét. Ha lehet, játsszatok társasjátékokat, fessetek, hajtogassatok papírrepülőt, origami-figurákat. Válogassatok csavart, a konyhában lencsét és babot. Nyugodtan vond be a gyerekeket a házimunkába, ennek is jó hatása van az olvasási képességek fejlődésére, és a feladattudatra egyaránt.

Próbáld ki!

A szóolvasás és a szövegértés fejlesztésében nagyon sokat segít a Varázsbetű Pogramcsalád, melynek segítségével a gyerekek játékosan, saját képességeiknek megfelelően gyakorolhatnak. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek >>>


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

A teljesítménykényszer rabságában
A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...

Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak
Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi eddig használt módszerrel.

Fülöp Krisztina

Érdekel >>>


A Varázsbetű és az évek során a hirleveleik által nyújtott sok jó tanácsuknak köszönhetően ma egy tanulni szerető és tudásra szomjazó kisfiú büszke anyukája lehetek. A Varázsbetűvel játszva és nevetve sajátította el az alapvető ismereteket! Ma már szinte szárnyal!

Fülöp Erzsébet Nóra, Marosvásárhely

Érdekel >>>


A varázsbetűs programokat minden családtag szereti és használja... sikerélményt ad, a fiúk a dicsérő szavakat szeretik a legjobban.

Ferenczi Bernadett, Veresegyház

Érdekel >>>


Logopédusként használom a Varázsbetű Programcsaládot fejlődési diszfázia, megkésett beszédfejlődés és diszlexia terápiák során kiegészítő "játékként". A gyerekek imádják, mert játékként fogják fel. Én csak javasolni tudom használatát, mert ez a program egy igazi "CSODA"! Nagyon sok részképességet fejleszt, játékosan! Módszeresen, jól felépítetten kapcsolódnak egymáshoz a feladatok! Gratulálok a fejlesztőknek nagyon tartalmas munkájukhoz!

Szálas Márta igazságügyi logopédus szakértő, Kiskőrös

Érdekel >>>


Az ötlet és a megvalósítás is kiváló! Köszönöm a gyerekek, a szülők és a pedagógusok nevében is kitartásukat és ötletességüket!

Pingor Zsoltné, Családsegítő És Pedagógiai Szakszolgálat, Sárospatak

Érdekel >>>


Gyermekem szereti a feladatokat, iskolából hazaérve szinte azonnal elindítja a játékokat.

Badariné Terjék Anikó, Újdombrád

Érdekel >>>


Eddig nagyon jó tapasztalataim vannak. A Varázsbetűtől nem lehet elhozni a gyerekeket. Rengeteg mindent megtanultak, amióta használjuk. Köszönet érte!

Antal Jánosné, Budapest

Érdekel >>>


Iskolánkban több mint 6 éve használom a programot, a diszlexiás diákok reedukációja, fejlesztése során. Kiváló szakmai segítségnek tartom, és szinte minden órán használom. Köszönettel és üdvözlettel: Bagoly Lászlóné szakvizsgázott fejlesztőpedagógus

Nyáry Pál Általános Iskola és AMI, Nyáregyháza

Érdekel >>>


Nagyon hasznos, egyszerű, könnyen kezelhető. A nehezen olvasó gyereknek is van sikerélménye!

Ambrusné Huszár Judit, Kaposvár

Érdekel >>>


A fiaim (ikrek) nem hivatalosan diszlexiások. Az önök által kiadott játékcsomaggal sokat javult az olvasásuk. Köszönettel tartozom ennek a játéknak a kitalálójának és forgalmazójának! Minden szempontból tökéletes munkát adtak közre! Csak ajánlani tudom mindenkinek!

Koschik Beatrix, Budapest

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Szintetikus vagy szóképes? Olvasástanítási módszerek
A magyar olvasás és írástanítás-tanulás történetében két alapvető módszert - szintetikus és a...

Jamie Oliver a diszlexiáról
Jamie Oliver beszél a diszlexiáról és az iskoláról. Videó....

Levél a kitűnő tanulók szüleinek
Ülök a gép előtt, görgetem végig a Facebookot, és látom a képeidet. Büszke vagy. Én pedig...

Fejleszd otthon is gyermeked képességeit!
A tanulási zavarokkal küzdő gyermek számára nem elegendő az óvodai vagy iskolai fejlesztés. Legalább...

Így nevelj magabiztos gyereket - 6 ötlet
Szülőként valamennyien szeretnénk, hogy gyermekünk magabiztos felnőtté váljon, de ezt nem lehet...

Jól csak a szívével lát az ember!
Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...

Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek
Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...

A mozgás nem helyettesíthető semmi mással
Sokszor beszélünk róla, hogy a mozgásnak milyen jó hatása van a tanulási képességekre. De vajon mi...

Ne hadarj!
Kerültél már Te is olyan helyzetbe, hogy izgatottságodban a szokásosnál jóval gyorsabb tempóban...

15 tipp, mellyel a szótanulás szórakoztatóvá válik
A szótanulás, szókincsbővítés fontos része a nyelvtanulásnak. Sajnos monoton és unalmas. Legalábbis...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb