|
Egy falat b, egy korty d - Használjuk az érzékszerveket!
Diszlexiás gyerekekkel végzett kutatások azt mutatják, hogy az olvasási nehézséggel küzdő gyerekek akkor tanulnak a legkönnyebben, ha a tanítás során a lehető legtöbb érzékszervet igénybe vesszük. De mit is jelent ez pontosan?
Látás és hallás
Az iskolában az ismeretek döntő többsége két érzékszervi csatornán keresztül jut el a diákok tudatához: a látás és a hallás segítségével. A látást használják a gyerekek, ha egy ábrát néznek, egy képet kell megfigyelniük, vagy a könyvből, esetleg a tábláról kell olvasniuk. A hallást akkor használják, ha a tanár magyaráz el valamit, vagy például egy hanganyagot hallgatnak meg. A gond az, hogy pontosan ez a két érzékszerv az, amelynek használatával, pontosabban az ezen a csatornán át érkező információk feldolgozásával a diszlexiás gyerekeknek problémáik lehetnek. Ez nem azt jelenti, hogy a gyerek rövidlátó vagy halláskárosult lenne, hanem neki nehézséget okoz a hosszabb írott szövegek feldolgozása, megértése, vagy éppen a hallási emlékezete szorul fejlesztésre. A gyermekhez az egy érzékszerven keresztül érkező információ éppen ezért hiányos, sérült. Ha lehetőséget adunk rá, hogy több érzékszervét használja a tanulás során, akkor az ismeretek sokkal kevésbé sérülhetnek, és könnyebben megtapadnak gyermeke memóriájában.
Párhuzamos információátadás
Mit is jelent pontosan az, hogy használjunk több érzékszervet?
Ahogy már írtam, a tanulás szempontjából a látás és a hallás a két legfontosabb érzékszerv. Már azzal is sokat segítünk, ha ezt a két csatornát nem külön, hanem párhuzamosan használjuk. Ha gyermeke eddig egy tananyagot csak olvasva próbált elsajátítani, akkor most adjon neki segítséget, és olvassa fel az anyagot. Esetleg a felolvasást rögzítse magnószalagra, így gyermeke többször meghallgathatja.
Beszélgessenek az anyagról! Engedje, hogy gyermeke kérdezzen, és próbáljon meg rá válaszolni. Kérje meg, hogy ő magyarázza el Önnek az anyagot a saját szavaival. Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen az interneten szinte minden témában található információ, rengeteg videót, képet és animációt használhhat fel a tanultak illusztrálására.
Lásd, halld, érezd
De nem csak ez a két érzékszervünket lehet bevonni a tanulásba. Fontos a tapintás és a mozgás is. Például a készítsenek gyurmabetűket! Ahogy gyermeke megformálja az alakokat, a betű alakja nem csak képként rögzül, hanem mozgásként és tapintási élményként is. Ráadásul - ha a gyurma kiszárítható, megkeményedő, kisüthető fajta - az elkészült alkotások később szobadíszként, falra helyezhető dekorációként is szolgálhatnak. A színeket is felhasználhatják: a 'p' betű legyen piros, a 'b' barna, az 's' sárga, a 'z' zöld.
Kóstolj meg egy 'b'-t!
Bevonhatják a tanulásba az ízérzékelést, és a szaglást is. Készítsenek tésztából betűket, majd töltsék meg a betűnek megfelelő töltelékkel. A 'b' például lehet barackos, a 'd' diós, a 'p' porcukros, az 'm' mákos, a 'z' zöldséges. A variációknak csak a képzelet szabhat határt.
Újabban megint lehet betűtésztát kapni, ezzel is jót lehet játszani vacsora közben. Pl: az lesz "kitűnő", aki először talál egy 'k'-t. Az lesz az "angyal", aki az első 'a' betűt a tányér szélére teszi.
Csomagolópapír, homok, hó
A mozgási memóriába másképp is elraktározhatjuk a betűk képét. Például terítsünk le egy hatalmas csomagolópapírt a földre, és erre rajzoljuk le a betűt olyan nagy méretben, amekkora csak kifér. Használhatunk filctollat, zsírkrétát vagy festéket is, és akár díszíthetjük is a betűt képekkel, például a 'b' esetén rajzolhatunk mellé babát, babot, bringát, bakát, békát, bikát, bokát. Az elkészült képet aztán kifüggeszthetjük gyermekünk szobájában is egy időre. De megtehetik azt is, hogy például építőkockából rakják ki a betű alakját, majd olyan tárgyakat keresnek a lakásban, melyek neve ilyen betűvel kezdődik.
A szabadban is játszhatnak: rajzolják nyáron a homokba, télen a hóba a betűket, jó nagy méretben. Amikor ilyen nagyban rajzolnak, akkor még gyermeke egyensúlyérzékére is szükség van, ez is segít az emlék rögzítésében. A homok a lakásban is használható, ha nem is ilyen nagy méretben. A homokot terítse egy magas peremű tálcára, majd ebbe rajzoljanak betűket. A homok felszíne gyorsan elsimítható, ezért hamar lehet újra rajzolni rá. Ha nincs kéznél homok, a só is megteszi.
Dörzsölt vagy?
Hasznos segítség lehet a dörzspapír is. Egy-egy ív smirgliből vágja ki a betűket, majd simogassák végig a betűk felszínét. Így a tapintási memória is aktívvá válik. Ezekkel a dörzspapír-betűkkel játszhatnak is: próbálják meg bekötött szemmel, kizárólag tapintás útján felismerni az egyes betűket!
A dohányzás hasznos is lehet
Természetesen a dohányzás káros az egészségre, de a pipázásnak van egy hasznos kelléke, a pipatisztító pálca.
Ez egy vékony kis kefe, hasonló, mint az üvegtisztító kefe. Finom szőrei kellemes tapintást biztosítanak, ugyanakkor drótvázának köszönhetően könnyen formálható, és alakját jól tartja. Pipatisztítót általában trafikokban, dohány-szakboltokban lehet venni.
Egy vagy több pálcika segítségével kiválóan lehet betűket formálni, akár kisbetűket, akár nagyokat. Készítsenek betűalbumot, azaz egy olyan füzetet, melybe az elkészített betűket beragasztják - egyik oldalra a kicsiket, másikra a nagyokat. Ezt az albumot gyermeke bármikor előveheti, nézegetheti, végigsimíthatja, követheti az ujjaival a vonalakat, ha emlékeztetni szeretné magát a betű formájára. Az album egyes oldalait díszítsék olyan rajzokkal, melyek neve az adott betűvel kezdődik.
Kerüljék a hasonlókat!
Még egy tanács a végére: Ne készítsenek egyszerre egymáshoz hasonló betűket. Kerülje az alaki hasonlóságot (pl: b-d) és a hasonlóan ejtett betűket is (pl: k-g). Ezeket a gyerekek könnyen összetévesztik, így összezavarodhatnak. Inkább legyen türelmes, ne akarjon mindent egyszerre megtanítani!
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...
| Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...
| Hogyan válassz iskolát gyermekednek? Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...
| Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...
| Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben? Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...
| Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
| Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
| Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
Ami számomra a legfontosabb, hogy a gyerek magától ül le feladatokat csinálni. Nem kell mellé ülni, és élvezi az egészet. Ő azt hiszi, hogy játszik, fel sem tűnik neki, hogy közben tanul is. Szűcsné Pindzsu Mária, Ópályi Érdekel >>>
15 éves lányom szeret számítógépezni, így a Varázsbetű program nagyon jól hasznosítható az ő tanításánál, gyakorlásánál. A legkisebb fiam olvasási nehézségekkel küzd, nála is nagyon fontos szerepet tölt be ez a fejlesztő program. Szívesen játszanak ezekkel a feladatokkal, és észrevétlenül fejleszt sok területet. Logopédusként tudom, milyen nagy hasznát veszik a gyerekek. A szülőknek mindig felhívom a figyelmét a Varázsbetű program nagyszerűségére. A visszajelzések alapján többen használják már. Megéri, mert kiváló a Varázsbetű! Meláth Edina, Budapest Érdekel >>>
A program nagyon jó, a 4. osztályos fiam örömmel és - tőle szokatlan módon - nagy kitartással csinálja a feladatokat. dr.Pethő Anada Zsuzsa, Tiszaalpár Érdekel >>>
Hasznosnak találom a programot, mert sokféle játékot tartalmaz. A fiamat jól motiválja a jutalomjáték lehetősége. Szívesen játszik a számítógépen, így könnyebb a gyakorlás is. Perneckerné Laboda Edit, Pécs Érdekel >>>
A fiam nagyon kedveli a játékos olvasást. De a legnagyobb öröm akkor érte, mikor egy jól elvégzett feladat után a program hangosan megdicsérte. Pisztrán József, Kecskemét Érdekel >>>
A „Keresd a Szfinxet” c. játék óta figyelemmel követem tevékenységüket, és a Varázsbetű programban sem csalódtunk! :) Leidalné Kovács Mária, Székesfehérvár Érdekel >>>
Fejlesztő pedagógusként 20 éve használom a Varázsbetű különböző verzióit. Nagyon hasznosnak találom ma is, jobb anyagot összegyűjtve ma sem találok. A Varázsbetű rengeteg munkát spórol meg nekem, nélküle magamnak kellene hasonló feladatokat kitalálnom a gyerekek fejlesztéséhez. Kozma Márta, Budapest Érdekel >>>
Meg vagyunk elégedve. A gyerekek nagyon szeretik! Köszönettel: Kirschnerné Andi Kirschnerné Benczik Andrea, Kecskéd Érdekel >>>
Az idén érettségiző lányomnak még általános iskolás korában vettük meg és 2 év után folyamatos gyakorlás mellett, az akkori felülvizsgálaton már hibahatáron belül teljesített, már csak olvasási nehézségei voltak. Végig 4-es és 5-ös jegyei voltak. :) Filipkóné Nagy Mónika, Pápa Érdekel >>>
Eleinte idegenkedtem a gondolattól, hogy a gyerek a számítógép előtt töltse az időt. Nos a Varázsbetű nem csak hasznossá tette ezt az időt, hanem a gyerek a "hagyományos", nyomtatott feladatlapjaihoz is szívesebben ül le, és a hibái nagymértékben csökkentek. Bernadett Kreácsikné Lévai, Debrecen Érdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
Szorzótábla - Ingyenes játék A matematikai műveletek végzésekor nagyon fontos, hogy az alapok automatikussá váljanak, ne kelljen...
Miért fontos fejlesztened gyermeked olvasási képességét? Sokat beszélünk az olvasási képesség fejlesztéséről, arról, hogy hogyan tudjuk fejleszteni...
Mesés játékötletek Sajnos, a civilizáció gyermekei nemcsak királyfit, és huszárt, de gyakran még lovat sem látnak...
Szóláncoló - Ajándék kártyajáték Minden gyerek számára örömet jelent, ha végre nincs iskola, és lehet egy kicsit pihenni, nem kell...
Üssem vagy ne üssem? Régebben teljesen természetes volt, ha egy szófogadatlan vagy éppen hisztis gyereket az apja...
Már megint nem figyeltél! Hányszor kell elmondanom neked valamit, hogy végre meg is csináld?!
Mondtad ezt már Te is a...
Összeadás - Ingyenes játék A gyerekek olvasási és számolási képességének fejlesztésére leginkább akkor van lehetőség, amikor...
Három halálos bűn a gyermeknevelésben Nemrég egy anyukával beszélgettem. Kisfia most lesz hat éves. Első gyerek. Hamar kiderült, hogy az...
Szó-doku - Játék a betűkkel Az olvasás sebességének fokozására az egyik lehetőség az, ha fejlesztjük gyermekünk formafelismerési...
Ügyesebb kéz - szebb írás A kéz az egyik legösszetettebb szerkezet az emberi testben. Rengeteg apró izom található benne, ezek...
|
|