Balogh Péterné:
Az olvasási képesség fejlesztése számítógéppel
Munkámban a napjainkban olyannyira előretörő technikai eszköz, a számítógép oktatási
eszközként való alkalmazásának vizsgálatát tűztem ki célomul.
I. BEVEZETÉS
A TÉMAVÁLASZTÁS KIJELÖLÉSE, INDOKLÁSA
Szeretném megnézni, hogy milyen lehetőségeket nyújt e területen az általános
iskola a tanulói számára. Ezen belül logopédusként a saját munkámhoz kapcsolódó
lehetőségeket, tapasztalatokat szeretném részletesebben megismerni, felvázolni.
Az elmúlt években egyre nagyobb teret hódított a gyerekek körében a számítógép-használat,
szinte nincs olyan gyerek, aki ne mesélt volna valamilyen számítógépes élményéről
nekem. Egyre újabb programok, egyre elérhetőbb áron kapható gépek és persze a korunkban
egyre erősebben jelentkező igény, a számítógép magas szintű felhasználói ismerete
sarkallja arra az embereket, hogy otthonukban is rendelkezzenek számítógéppel, internet
hozzáféréssel. Természetesen e folyamat aktív részesei a gyerekek is, akik szinte
ezzel a technikai eszközzel nőnek fel, nagyon gyorsan válik számukra mindennapi
használati eszközzé a számítógép. Sokszor gyorsabban sajátítják el az alapkészségeket,
mint a felnőttek és megdöbbentő gyorsasággal ismerik ki magukat a programok világában.
A gyerekek számítógép-használatával kapcsolatban ma is még megoszlanak a vélemények.
Sokan úgy vélik, hogy káros hatással van a gyerekek értelmi és szociális fejlődésére.
Úgy gondolom, hogy nagyon fontos kihasználni ennek az eszköznek az előnyeit, de
szem előtt kell tartani hátrányait.
Rajtunk, felnőtteken nagy a felelősség. Nekünk kell először megismerkedni a programokkal,
hogy ki tudjuk választani a gyerekek számára megfelelőt. Ezernyi program vár rájuk,
és köztük nagyon sok valóban fejlesztő, hasznos, melyet szívesen használnak a gyerekek.
Ezek által fejlődik a figyelemösszpontosításuk vagy a figyelemmegosztásuk, begyakorolhatnak
korábban elsajátított ismereteket. Fejlődik a gyerek fantáziája és sikerélményekhez
juthatnak általuk.
Szeretnék ebben a munkámban utánajárni annak, hogy a szakemberek (elsősorban
pszichológusok, pedagógusok) hogyan vélekednek a számítógép-használatról. Elsősorban
az érdekel, hogy milyen hatást fejt ki a gyerekre a számítógép-használat, mennyire
elfogadott annak a mindennapokban történő használata. Szabad-e számítógépezni és
ha igen, milyen (idői)kereteken belül? Mi az, ami elfogadott, mit tiltanak a szakemberek?
A dolgozatom végén választ szeretnék kapni (adni) arra, hogy szükség van-e ennek
a technikai eszköznek a megjelenésére a tanítás folyamatában? Ha igen, akkor milyen
formában?
Szeretném áttekinteni ebből a szempontból az oktatás egészét. Ezen belül részletesebben
azt, hogy a számítógépes programok használata hogyan kapcsolható a logopédiai munkához,
mennyiben segíti a logopédiai terápia eredményességét.
II. SZÁMÍTÓGÉP-HASZNÁLAT A LOGOPÉDIÁBAN
1. A SZÁMÍTÓGÉP-HASZNÁLAT MEGÍTÉLÉSE A SZAKIRODALOMBAN
Ma, amikor a kommunikációs és információs forradalom uralja életünket, még mindig
nem egyértelmű a számítógép-használatának megítélése a szakemberek között. Abban
nagyjából megszületett az egyetértés, hogy a számítógép-használat, mint az információszerzés
egy új formája jó, hasznos. Ugyanakkor a túl sok és a nem megfelelő információ,
mely a számítógép-használat során eláraszt bennünket, már káros lehet. Itt elsősorban
a gyerekekre van és lehet rossz hatással. (De ne feledkezzünk meg azokról a felnőttekről
és a majdnem felnőttekről, a tinédzserekről sem, akik szinte függőségben élnek a
géppel!)
A számítógép sokszor, mint „elektromos bébiszitter” működik, mikor a szülők gyermekeiket
a képernyő elé ültetik. A szülők élvezhetik a nyugalmat, de nem is tudják, hogy
mi is játszódik le ilyenkor a gyerekben. Erről a következőket írja Vekerdy Tamás:
„… a gyereknek óriási a belsőkép-éhsége. Ha belső képet hozok létre, akkor feldolgozom
vágyaimat, feszültségeimet, düheimet, ismereteimet…. (a gyerek) ezért imádja a mesét,
ezért imád és tud játszani, fantáziálni: közben kivetíti belső képeit. De nem tud
különbséget tenni belső és külső kép között! …Ráveti magát (a képernyőre), de csak
gumicsont: se kiszívni belőle, se lerágni róla nem tud semmit. Egyre kielégületlenebb,
…a feldolgozás nem történik meg. …Az ilyen gyerek idővel a meséről is leszokik …és
nem tudja feldolgozni saját vágyait, szorongásait, düheit, agresszióit, amelyek
„acting out” cselekvésekben fognak kirobbanni belőle. …a gyerek elsősorban nem a
tévéműsortól, videojátéktól lesz agresszív! …, a belső kép készítése nem történik
meg, a feldolgozás nem történik meg.”[1]
Azért idéztem ilyen hosszan Vekerdytől, mert úgy érzem nagyon fontos és megszívlelendő
gondolatait, mint szülő és mint pedagógus is szem előtt kell tartanom. De ez elsősorban
a nem megfelelő módon használt (a felnőtt által nem kontrollált!) számítógépezésre
vonatkozik.
Az ellenzők tábora kiemeli még, hogy a számítógép-használat antiszociális hatású,
mint magányos tevékenység elszigeteli a gyerekeket egymástól. Emellett „a gyerek
elveszti …természetes alkotóképességét, gyengül az emlékezete, és az életkorában
veszélyes fizikai passzivitásra kényszerül”[2]
.
Az aggodalom már csak azért sem alaptalan, mert tudományos kutatások kimutatták,
hogy a napi 1 órán túli televíziózás, videózás (és ebből következően a számítógépezés
is) már együtt jár a tanulók tanulmányi eredményeinek csökkenésével. A felmérésekből
kiolvasható, hogy a fiatalok körében az átlagos heti időráfordítást véve alapul,
szinte ugyanannyi időt töltenek a televíziózással (11,1 óra), mint a tanulással
(13,7 óra).3
Emellett egyre fontosabb szerephez jut a számítógép-használat. A tanévben heti
átlag 7,1 órát, a szünidőben heti 11,4 (!) órát töltenek a gép előtt. Tehát a televíziózás
mellett a számítógépezés is a legfontosabb időtöltési formák közé emelkedett fel.
Zárójelben megjegyzem, hogy ugyanezen vizsgálatból az is jól látszik, hogy az olvasás
mennyit veszített népszerűségéből, heti 4,5 órát töltenek vele a fiatalok![3]
Eddig a számítógép-használatot ellenzők véleményét tekintettem át, de álljon
itt a másik oldal is, a számítógép-használat mellett érvelők véleménye is!
Számos felmérés készült az Európai Unió országaiban az információs és kommunikációs
technikák (IKT) használatának vizsgálatára. Ezekben az országokban már a hetvenes
évek végén és a nyolcvanas évek elején megkezdték e technikák beépítését az iskolai
oktatásba.
Franciaországban Rachel Cohen és kutatócsoportja (pedagógusok, pszichológusok,
informatikusok) vizsgálták a 3-8 éves korú gyerekek írástanulását a számukra létrehozott
számítógépes program felhasználásával. Vizsgálatuk eredményeképpen kiemelték a számítógép-használat
hatalmas motiváló erejét, az interakcióból fakadó jótékony hatást, hiszen a hibák
nem negatív élményt jelentenek, hanem lehetőséget a jó megoldás önálló megkeresésére.
Ezáltal rámutattak a számítógéppel segített oktatás fontos szerepére az iskolai
kudarcok ellen folytatott küzdelemben (l. a 2. számú lábjegyzetet).
2. SZÁMÍTÓGÉP-HASZNÁLAT AZ ÁLTALÁNOS ISKOLÁKBAN
Az információs társadalom megköveteli az információs és kommunikációs technológiák
egyre magasabb szintű ismeretét. Ma már szinte alapfeltétel a tudás alapú gazdaságokban
egy-egy munkahely betöltésénél a számítógép felhasználói szintű (vagy valamilyen
OKJ-s vizsgához kötött) ismerete.
Ennek felismerése nyomán az Európai Unióban különböző projektek indultak az IKT-nak,
mint tanulási-tanítási erőforrásnak az oktatási rendszerbe való beépítésére. Ezek
közül kiemelkedett a 2000. nyarán elfogadott E-Learning (elektronikus tanulás) kezdeményezés,
mely programon belül a legújabb digitális technológiákat kívánja az oktatáson keresztül
a gazdasági növekedés, a foglakoztatás szolgálatába állítani[4].
A magyar kormányzat 2002-ben hirdette meg Sulinet Expressz néven IKT-stratégiáját.
A fő célkitűzése az Internet-hozzáférés biztosítása valamennyi iskola számára 2005-ig,
valamint a tanuló/gép arány javítása úgy, hogy 10 általános iskolásra jusson 1 gép.
Emellett az informatika-tanítás kezdeti időpontját az általános iskola 5. osztályára
teszi. A célok között szerepel a végzős tanulók és a pedagógusok számítógép-kezelői
vizsgájának ingyenessé tétele is.
Az európai oktatási rendszerekben az IKT iskolákban történő megjelenése a következő
módokon történik:
- egyrészt önálló tantárgyként való oktatása
- másrészt az IKT a különböző tantárgyak eszközeként történő alkalmazása
- megjelenhet az első kettő kombinációjaként
- illetve előfordulhat, hogy egyáltalán nem jelenik meg a kötelező
tantervben (l. a 4. sz. lábjegyzetet).
Magyarországon (az akkor még tagjelölt országokkal együtt), 2003-ban még kizárólag
tantárgyként jelent meg az IKT és tantárgyi óraszám évi 15 volt (szemben Franciaországgal
vagy Hollandiával, ahol ez az óraszám évi 55 volt).
Magyarországon az 1995-ben kiadott Nemzeti alaptanterv helyezte be a tanrendbe
az informatika oktatását. A kerettantervek a 7. osztályra tették az informatika-oktatás
kezdetét, holott felmérések mutatták (1999-ben), hogy erre az életkorra a tanulók
77%-a már önálló használónak vallotta magát (l. a 4. sz. lábjegyzetet)!
A számítógép-használat mértéke az általános iskolás gyerekek körében nagymértékben
függ a szülők iskolázottságának szintjétől. Az általános iskolai nyolc osztállyal
rendelkező apák gyerekeinek 80 %-a nem használ számítógépet. Ezzel szemben a felsőfokú
végzettségű apák gyerekeinél ezt csak 10-20 %-nál tapasztalták (l. a 4. sz. lábjegyzetet).
Így azok a gyerekek, akiknek otthonában nincs számítógép, a 7. osztályra (amikor
elindul az informatikaoktatás az iskolában) már komoly hátrányba kerülnek azokkal
a gyerekekkel szemben, akiknek van. S bár az IKT otthoni használata elsősorban a
játékok használatát, kommunikációs kapcsolattartást (e-mail) és a neten való „böngészést”
jelenti, mégis, egyes felmérések szerint, a magyar fiatalok információkezelése elég
jónak mondható. A többség képes az önálló ismeretszerzésre az informatikai eszközökkel,
ismerik az internetes keresés technikáit.
Amiben lemaradás mutatkozik, az a számítógép kooperatív használata, pl. más iskolák
diákjaival végzett közös munka, (cf. az írországi Sligo-projekt[5]),
pedig a későbbiekben, a munka világában ennek ismerete fontos lehet.
A 243/2003. (XII.17.) Kormányrendeletben az információs és kommunikációs kultúra
kiemelt fejlesztési feladatként jelenik meg: „Az iskolának az elektronikus média
hatásmechanizmusának megértésére, általában a különböző médiumokban való eligazodásra,
az igényelt információ megtalálására, szelektív használatára kell nevelnie,… Olyan
fiatalokat kell kibocsátania, akik sikeres tanulási stratégiákkal használják ki
az információs világháló lehetőségeit és eszközeit az élethosszig tartó tanulás
során. Az információs és kommunikációs kultúra részben az egyén szocializációjának,
a társadalmi érintkezésnek, az egyéni és közösségi érdek érvényesítésének, egymás
megértésének, elfogadásának, megbecsülésének döntő tényezője.”
Az információs és tudástársadalom kialakulása a pedagógiai rendszer átalakulását
hozza. Újfajta tanulási lehetőségek kerülnek előtérbe, hiszen a régi módszerek önmagukban
már nem alkalmasak a tudás átadására, az ismeretszerzésre. Megváltozik és megújul
a tudásanyag is és az új technikai eszközök segítségével az információhoz való hozzáférés
lehetőségei is bővülnek.
Mindez együtt jár a pedagógus szerepének megváltozásával, átalakulásával is.
Már nem feltétlenül ő a tudásanyag egyedüli közvetítője, mint ahogyan a hagyományos
pedagógiában megfigyelhettük. Olyan tanulási környezetet kell teremtenie a tanulók
köré, amelyben lehetőség van a gyermek önálló felfedezésére, amely fejleszti a kreativitását,
támogatja az ismeretszerzést.
Ahhoz, hogy a pedagógus élni tudjon az IKT adta lehetőségekkel, nem elégséges
őket a számítógépes alapismeretekre megtanítani. Emellett pedagógiai, módszertani
ismeretekkel is rendelkezniük kell. A kezdő lépéseket már a tanító- és tanárképző
intézményekben kell megtenni, azaz a felsőfokú képzésbe beépíteni olyan tanítás-módszertani
elemeket (pl. az információ szerzése, szelekciója, felhasználása, megjelenítése
stb.), melyek megkönnyítik az IKT beépítését az oktatás folyamatába.
3. LOGOPÉDIA ÉS SZÁMÍTÓGÉP-HASZNÁLAT
Mindezen általános bevezetés után egy kicsit részletesebben tekintek ki arra,
hogy szűkebb működési területemen, a logopédiában, milyen lehetőségeket tapasztaltam
és mennyiben sikerül ezeket kihasználni a mindennapi munkában.
3.1. LOGOPÉDIAI MUNKA – TANULÁSI ZAVAROK - DISZLEXIA
Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Munkám nagy részét
a beszédhibák korrekciója teszi ki. A gyerekek másik nagyobb csoportja tanulási
zavaroktól szenved. Ez utóbbi csoportot szeretném munkám ezen szakaszában egy kicsit
részletesebben megvizsgálni, hogy lássuk, milyen problémával állunk szemben és ennek
sikeres korrekciójához hogyan járulhat hozzá a foglakozásokhoz kapcsolódó számítógépes
munka.
„Tanulási zavarnak … nevezzük, amikor egy gyerek normális, átlagos oktatási
körülmények között nem tud megtanulni írni, olvasni vagy számolni, ha ezeken a területeken
iskolai teljesítménye jelentősen elmarad az intelligencia szintje alapján elvárható
teljesítménytől.”[6]
A háttérben fennálló okok különbözőek lehetnek: leggyakoribb tényezők között a születés
előtti, alatti, utáni sérüléseket, kisgyermekkori betegségeket, genetikai eltérés
okozta enyhe idegrendszeri zavarokat (minimal cerebral disfunctin – MCD) találhatjuk.
Természetesen vizsgálták a tanulási zavar és az intelligencia közötti összefüggéseket
is. Általában elmondható, hogy ezek a gyerekek normál vagy magas intelligenciaövezetbe
tartoznak. Míg az értelmi fogyatékosok minden területen általános és egyenletes
elmaradást mutatnak, a tanulási zavaros gyermekek kiegyenlítetlen képet mutatnak,
csak egyes területeken figyelhető meg elmaradás.
Tanulási zavarokat a sérült részképességek alapján a következő csoportokba sorolhatjuk:
diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia.
Munkámban a diszlexiával, az olvasás-helyesírás zavarával foglakozom részletesebben.
Ennek oka, hogy jelenleg Magyarországon (és talán elmondható, hogy a világon mindenhol)
egyre nagyobb számban tűnnek fel diszlexiás gyerekek. A külföldi szakirodalomban
is igen erős a szórás, az 1%-tól (pl. Japán) egészen 19%-ig (pl. Anglia)[7].
De még ennél is meglepőbb, hogy Magyarországon 5-35% közötti értékekről beszélnek.
Mi lehet az oka ennek a nagy különbségnek?
Már magában a diszlexia meghatározásában is nagy eltérések figyelhetők meg,
nehéz ezek alapján pontosan meghatározni, ki igazán diszlexia által érintett és
ki ún. „áldiszlexiás”. Ki az, aki magában hordozza a hibát (pl. MCD) és ki az, akinél
a problémát az őt körülvevő környezet mesterségesen idézi elő (pl. nem megfelelő
szülői, elsősorban anyai háttér; a túl korai beiskolázás; rossz olvasástanítási
módszer stb.).
A valódi diszlexia kialakulásának okai a következők lehetnek:
- örökletes (genetikus) tényező
- a méhen belüli életben vagy a szülés során elszenvedett enyhe sérülés
- a kisgyerekkorban elszenvedett betegségek során kialakult idegrendszeri sérülés.
Ezen okok mindegyike zavart okoz a beszédfejlődésben, ami később, az iskolában,
az olvasás területén okoz nehézségeket.
A diszlexia tüneteinek megállapításánál figyelembe kell venni, hogy a diszlexia
ugyan olvasászavar, de nem minden olvasászavar diszlexia. Tehát oda kell figyelni
a valódi- és az áldiszlexia elkülönítésére.
A valódi diszlexiára a következő tünetek utalnak:
- a beszédpercepció zavart vagy elmaradott fejlődése és zavart szeriális és
temporális percepció
- a kifejezőkészség alacsony szintje
- szegényes szókincs
- a nyelvtani eszközök bizonytalan használata (pl. a toldalékolás)
- rossz tagolási (szegmentálási) készség (szavak-szótagok, szótagok-hangok)
- a fonémák megkülönböztetésének hiánya
- a rövidtávú verbális memória alacsony szintje
- a ki nem alakult dominancia, illetve a kétkezesség (a lateralizáció elmaradása).
Érdekes adalék lehet egy kínai kutatócsoport vizsgálatának eredménye, mely szerint
az olvasási zavarok nem vezethetőek vissza egy bizonyos agyi régió működésének zavarára.
Szerintük egészen máshol helyezkedik el egy kínai embernél az olvasásért felelős
agyi régió, mint mondjuk egy magyar embernél (ezt a két nyelv között lévő különbségre
vezetik vissza, hiszen a kínai nyelv képírás, ahol egy szimbólum egy szónak felel
meg, míg a magyar nyelv ún. alfabetikus nyelv, tehát a betűjeleket hangokká alakítja
át). Így maga az olvasási zavar oka is más, a kínainál a hatalmas mennyiségű szimbólum
jelentésének megjegyzése okoz problémát, a magyarnál ezzel szemben elsősorban a
rövidtávú memória zavara állhat a diszlexia hátterében. Tehát „ahány (féle) nyelv,
annyi diszlexia”[8].
Magyarországon a diszlexiával, annak terápiájával az 1960-as években kezdtek
el foglakozni. A munka, amely Meixner Ildikó nevéhez fűződik, pszicholingvisztikai
elméletre alapoz. Eszerint a nyelvi fejlődés elmaradása áll az olvasási zavar hátterében,
így a kezelést is nyelvi fejlesztéssel látta megoldhatónak.
A terápia kidolgozásában nagy fontosságot tulajdonított a Ranschburg Pál által
1901-ben megfogalmazott homogén gátlás törvényének. Eszerint „a lélek egymással
érintkező tartalmai és folyamatai (érzetek, képzetek, akarások) egymást önálló fejlődésükben
annál kevésbé zavarják, mennél eltérőbbek, és annál inkább, mennél homogénebbek.”[9]
Ranschburg a legasthenia elnevezést használja az olvasás zavarának megnevezésére.
Az olvasás technikájának vizsgálata során 1898-ban Erdmann és Zeiter (l. a 7.
sz. lábjegyzet) úgy találták, hogy egy-egy szókép felismerését két tényező működése
eredményezi:
- optikai összkép (globális megközelítés az olvasásban)
- az egyes betűk jellegzetes vonásai (analitikus megközelítés)
Szerintük az olvasás során mindkét percepció jelen van, ennek mértéke alapján
3 olvasási típust feltételeznek:
- a kétféle percepció egyenlően van jelen
- leginkább szimultán vagy
- a leginkább szukcesszív percepció jelentkezik az olvasás során.
A diszlexia osztályozásánál technikai szempontból a következő csoportokat találták
1990-ben Bakker, Bouman, Gardian (l. a 7. sz. lábjegyzet):
- Lingvisztikus: gyorsan, de sok hibával olvas
- Perceptuális: lassú, de viszonylag pontos olvasás
- Kevert: mindkét csoport jellemzői megtalálhatóak náluk.
A pszicholingvisztika képviselői két csoportba sorolják az olvasási zavarokat:
- mély diszlexia: Jellemző rá, hogy az egyén nem tudja a globális szóképet
betűkre felbontani. Felismeri a már megtanult szóképet, de nem tudja, képtelen
jelentés nélküli, ismeretlen szócsoportot elolvasni, illetve az optikailag hasonló
szavakat megkülönböztetni (pl. zene-mese, bolt-hold).
- felszíni diszlexia: a szavak betűit felismeri, de nem tudja azokat szavakká
összekapcsolni.
Az olvasáshoz három tényező helyes működése szükséges:
- az első a térbeli orientáció
- a második az analízis-szintézis képessége
- a harmadik az emlékezés.
A mély diszlexiánál az analizáció, a felszíninél a szintetizáló képesség hibás
működése okozza a bajt. Ha a másik két tényező helytelen működése is megjelenik,
az olvasási zavar még súlyosabbá válik.
Az olvasástanítási módszereknek három típusa alakult ki az évszázadok során:
- szintetikus módszer: a betűket tanítja meg először és utána ezekből az elemekből
építi fel a szótagokat, szavakat; nagy szerepe van az összeolvasás megtanításának
- analitikus módszer: a nagyobb nyelvi egységekből indul ki (szöveg, mondat,
szó), valamennyi globálisan elsajátított egység után kezdi el azokat betűkre
bontani. Az összeolvasást nem tanítja külön a gyereknek, e módszer hívei szerint
a gyerek magától ráérez erre.
- kombinált módszer (analitikus-szintetikus): egyformán fontosnak tekintik
a rész és az egész tanítását, megtanítják a betűt, de úgy, hogy a szavakból
választják le és rögtön össze is kapcsolják a már ismert betűket.
A tisztán szintetikus és a tisztán globális módszerek között helyezkednek el
a kombináltak. Ezeken belül több szintetikus elemet tartalmaz a Meixner-féle Játékház
program. Több az analitikus elem a Romankovics-módszerben és a Zsolnay-módszerben.
Az ún. kiegyensúlyozott módszerek a Tolnai, Hernádiné-féle ABC-ház és az Istvánné-féle,
fenomimikát is tartalmazó program.
A sikeres olvasástanítás feltétele, hogy a módszer jól illeszkedjen a tanítandó
nyelv sajátosságaihoz. A magyar nyelv agglutináló (ragasztó) nyelvek családjába
tartozik, tehát nagyon fontos szerepük van az alapszóhoz illesztett toldalékoknak
a nyelvi kifejezésben. Ezért elsősorban a szintetikus olvasástanítási módszerek
járhatnak a legnagyobb sikerrel, illetve azok a kombinációk, amelyek elsősorban
szintetikus elemeket tartalmaznak.
Hazánkban a diszlexia reedukáció területén a Meixner-féle program alkalmazása
terjedt el. E terápia a Ranschburg-féle homogén gátlás figyelembe vételével kezdi
a betűk tanítását.
Az általam használt terápia fő részét az olvasási zavarok reedukációja jelenti.
Emellett még kiemelkedően fontos a beszéd (szókincs, beszédészlelés, beszédmegértés)
fejlesztése, a nyelvi-grammatikai hibák rendezése és természetesen az írás-helyesírás
zavarainak korrigálása.
3.2. LOGOPÉDIA ÉS A SZÁMÍTÓGÉP
Információs társadalomban élve egyre nagyobb szerephez jut életünkben a számítógép.
Nekünk felnőtteknek még komoly tanulást igényelt egy-egy számítógépes program megismerése,
használata, pedig manapság már szinte minden írásos munkát szövegszerkesztővel megszerkesztve
illik leadni (kivéve, ahol a kézírásra is kíváncsiak pl. új munkára jelentkezés).
Számítógépes táblázatok, programok könnyítik meg munkánkat. Így sokszor alapfeltétel
lehet egy-egy munkakör betöltéséhez a számítógép felhasználói szintű, vagy ennél
komolyabb ismerete.
Aki részképesség-zavarosokkal foglalkozik, tudja, hogy, hogy milyen komoly gondot
jelent számukra az írás, mennyire próbálják hárítani az írásbeli feladatokat. Számukra
óriási jelentőségű lehet a számítógép világának felfedezése, a szövegszerkesztő
programok megismerése.
Úgy gondolom, hogy a gyerekek nagy része már otthon is belekóstolhat a számítógép
használatába, hiszen rengeteg számukra készült, jó (és kevésbé jó) program ad erre
lehetőséget nekik. Így, mire iskolába kerülnek, már nem probléma számukra az egér
használata, az egyes programok működtetése.
Erre az ismeretre támaszkodva bátran neki lehet vágni már egészen korán (akár
elsős gyerekkel is) a tananyag számítógépes programokkal való színesítésére, a gyakorlási
rész érdekesebbé tételére. De az a gyerek is, akinek otthon nincs lehetősége a géphasználatra,
szívesen kapcsolódik be ebbe az újfajta munkába és szinte pillanatok alatt válik
számára is ismertté a számítógép használata.
3.3. PROGRAMOK, TAPASZTALATOK
A számítógépes programok világában történő vizsgálódást egyrészt könyvtárban
(ma már a könyvek mellett rengeteg videó, CD, DVD és számítógépes program kölcsönözhető
ki onnan!), másrészt az Interneten kezdtem meg. Magam is meglepődtem, hogy mennyi
nagyon hasznos, a gyerekek életkorához igazodó, fejlesztő játék áll rendelkezésünkre.
Hogy megkönnyítsem magam számára is a választást, logopédus kollégáimtól kértem
tanácsot és egy kis felmérést is végeztem az interneten keresztül, vajon hányan
használnak az oktató munkájuk során számítógépet.
Nagy meglepetésemre ez már koránt sem elérhetetlen és kivitelezhetetlen egy
pedagógus számára. Sokan számoltak be róla, hogy különféle pályázatokon nyert összegekből
hozták létre a számítógépes rendszerüket, valamint ezekből tudták finanszírozni
a manapság még meglehetősen borsos árú szoftverek beszerzését is.
Örömmel meséltek a munkájuk kiegészítéseként szánt számítógéppel támogatott
terápiájukról. Mindenki első helyen emelte ki a gép motivációs szerepét. A gyerekek
már alig várják, hogy az óra végén végre leülhessenek a monitor elé és megoldhassanak
egy-egy feladatot. Szinte észre sem veszik, hogy a játék közben mennyi mindent megtanulnak,
hogyan erősítik meg az órán elsajátított anyagot anélkül, hogy annak gyakorlás „íze”
lenne.
Nagy lelkesedéssel álltam neki ezek után a programok felkutatásának az interneten
keresztül. Szinte hihetetlen a választék! Mennyi program található már a logopédus
munkájának megsegítésére!
A továbbiakban szeretném ismertetni azokat a fejlesztő-programokat, melyek a
legismertebbek és leginkább használhatóak a logopédiában napjainkban.
3.3.1. A beszédhibák javításához használható program
Beszédkorrektor
Ez az internetről ingyen letölthető szoftver segítséget nyújt a beszédhibás
és hallássérült gyerekek helyes beszédhang-képzésének kialakításához. Feladatai
alkalmazhatóak a pöszeség korrekciója, a megkésett beszédfejlődés terápiája és a
hallássérültek beszédfejlesztése során.
A kiejtett hangok színképét vethetjük össze a normál ejtés színképével. Ilyenkor
a gyerek egyszerre látja és hallja a hangmintát. A helyes képzés ellenőrzését különböző
színes háttérképekkel egészítik ki, mellyel vidámabbá teszik a gyakorlást.
3.3.2. Készségfejlesztő programok
Játszóház 1. és 2.
A program óvodásoknak és kisiskolásoknak készült, mellyel a gyerekek fejleszthetik
ügyességüket, memóriájukat, logikai készségüket. Feladatai: formák, memória, kirakó,
egyformák, betűk, számok, hangok.
Manó szoftvercsalád: Manó-kaland
5-9 éves gyerekek számára készült program, mely alapvető készségeket, képességeket
fejleszt játékosan, ezáltal segíti a diszlexia-prevenciós terápiát. A zöld manók
segítségével ismerkedhetnek meg a gyerekek a családdal, az otthonukkal, az iskolával,
a közlekedéssel. Megtanulják az óra használatát, megismerkedhetnek az időjárással.
3.3.3. A diszlexia és diszkakulia terápiájához használható programok:
ABC Professzor
A Professzor programcsomag részeként található meg, az olvasástanításában nyújt
segítséget. Olyan készségeket gyakoroltat, mint a kiejtés, magán-és mássalhangzó
differenciálás, betűazonosítás, szótagolás, betűkből szavak szintézise, stb.
A program előnye, hogy kétféleképpen használható. Egyrészt gyakorló anyagként,
ilyenkor a 16 különböző feladatból kiválasztott bármelyiket használhatja a gyerek.
Másrészt a lecke üzemmódban megszabott sorrendben követik egymást a feladatok. A
Karbantartó egység lehetővé teszi, hogy az egyes programokat az egyéni igényekhez
igazítva használjuk.
Aprófalva
Játékos program 4-8 évesek számára, melynek segítségével fejleszthetjük az emlékezetüket,
a logikai készségüket, valamint megismerhetik a betűk és a számok világát. Nagyon
kedves, színes program, amelyben Aprófalva kis állatkái között a gyerekek aktív
szereplőként oldhatják meg a feladatokat.
Helyesírás gyakorló szoftver 1-4. osztályosoknak és haladóknak.
A program lehetőséget ad különböző osztályfokon állók szójegyzékében található
szavainak gyakoroltatására. A kiválasztott osztály szavai betűkihagyásokkal kerülnek
a képernyőre, ezeket a szavakat kell a gyerekeknek begépelniük helyesen. A program
30 szavanként összegzi a helyes és helytelen válaszokat. Alkalmas saját szókészlet
bevitelére és gyakoroltatására is és feladatlapokat is nyomtathatunk a segítségével.
ManóABC – Manóolvasás
A ManóABC a jelek, formák, irányok megismerését, a kis- és nagybetűk olvasását,
a téveszthető betűpárok differenciálását gyakoroltatja. Emellett fejleszti a szókincset
is. A Manóolvasás program segítségével a már megtanult betűk összeolvasását gyakorolhatják
a gyerekek. Feladatai között a szótagok, szavak, mondatok olvasása és egyszerűbb
szövegértési feladatok szerepelnek.
ManóMatek 1.2.
A diszkakulia terápiánál használható program játékosan fejleszti a matematikai
gondolkodásmódot. A feladatokhoz kinyomtatható füzetlapok is tartoznak. A pedagógus
munkáját részletes segédlet könnyíti meg.
Mókusiskola
A program az 1. osztályos olvasás-tanulás tematikáját dolgozza fel egy kerettörténet
formájában. A helyesen megválaszolt feladatokért pontok járnak, a pontokért pedig
kulcsok. A kulcsokkal ládákat lehet kinyitni, melyek közül egyben egy aranydió található.
Az összeállított feladatsorok közül választhatunk a tanult betűk szerint is, illetve
szabadon, valamennyi feladattípus közül.
3.3.4. VARÁZSBETŰ PROGRAMCSALÁD
Az összes megismert program közül szeretném kiemelni ezt, az én elvárásaimnak
leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Már a készítők köre is nagyon körültekintően lett megválogatva. A számítógépes
szakemberek mellett komoly tapasztalattal rendelkező logopédusok, fejlesztő pedagógusok,
gyógypedagógusok, tanárok, pszichológusok vettek részt a programok kidolgozásában.
A hat év alatt, amióta ez a team munkálkodik, sikerült egy nagyon átfogó, színes
programcsaládot kifejleszteniük az olvasási és a számolási zavarokkal küzdő gyerekek
játékos fejlesztésére. A Varázsbetű Diszlexia-Diszkalkulia programcsalád hét tagból áll (1.
sz. ábra). Ezek közül négy a diszlexia, három pedig a diszkalkulia kezelésére szolgál.
1. sz.ábra
A diszlexia programcsalád 4 része:
- Dyslex
- Szódominó
- Anagramma
- Betűkirakó
A programok nagyon színesek, érdekesek a gyerekek számára. Amellett, hogy játékosan
gyakoroltat, lehetőség van a gyerek olvasási képességének megfelelő szint kiválasztására
és annak beállítására. Így lehetőséget nyújt a tanulásban a fokozatosság megteremtésére,
így a sikerélmény biztosítására is.
Ha beállítottuk a gyerek képességeinek megfelelő gyakorló feladatot, a gyerek
önállóan dolgozhat, munkája nem igényel külön felügyeletet. Hogy mégis ellenőrizni
tudjuk a teljesítményét, nyomon követhessük a fejlődését, a program biztosít számunkra
egy jegyzőkönyvet, melyben a gyakorlás végén megnézhetjük, hány hibát és milyen
típusú hibát követett el a gyerek a „játék” során. Ez ad lehetőséget arra, hogy
kiscsoportos foglalkozásokon is nagy eredményességgel használhatjuk a programot,
mert amíg az egyik gyerekkel foglalkozunk, a másik gyakorolhat a gép mellett.
3.3.4.1.Varázsbetű – Dyslex
A program kifejezettem olvasási nehézségekkel küzdő gyerekek számára készült.
Kétféle feladattípus található meg benne. Az egyikben szótagok azonosítása, a másikban
szóösszetételek megalkotása a cél. Mindkét feladattípusban 23 különböző szókészlet
található, melyeket a leggyakrabban előforduló betűtévesztési típusok szerint állítottak
össze. A programon belül beállítható a nehézségi fok (1-9-ig), mely lehet kiindulási
pont, és ha kérjük, a program fokozatosan nehezíti a feladatokat. A játékot a meglévő
szókészlettel is használhatjuk, de összeállíthatunk a saját igényeinknek megfelelő
készletet is. Emellett a feladatlapok kinyomtathatók, így gép nélkül is játszhatók
a játékok.
A számítógép a gyerekek eredményeiről nyomtatható jegyzőkönyvet készít, mely
tartalmazza a hibákat, ezzel lehetőséget adva az önálló, mégis a tanár által követhető
játéktevékenységre.
3.3.4.2.Varázsbetű – Szódominó
A játék a dominó szabályai szerint gyakoroltatja az olvasást. A szókészlet óriási,
72 téma köré csoportosítva választhatunk belőle. Három nehézségi fokozatból választhatunk
a beállításnál. A program önállóan játszható, a játék közben folyamatosan figyeli
a hibákat és a végén nyomtatható jegyzőkönyvet készít róla, így a gyerek feladatmegoldásai
az önálló munka mellett is nyomon követhetővé válnak.
A program készítői gondoltak az iránytévesztő gyerekek gyakoroltatására is.
Lehetőség van a jobb és bal feliratú gombok segítségével a dominók irány szerinti
elhelyezésére. Ezzel egy nagyon összetett, sokoldalúan fejlesztő játékot emeltek
be a programba.
3.3.4.3.Varázsbetű – Anagramma
2.sz. ábra
A program Anagramma csoportjának főbb gyakorlatai (2. sz. ábra):
- Merre mutat?
- Hol van?
- Betűnézegető
- Betűfelesleg
- Betűhiány
- Betűválogató
- Betűkeverő
- Rövid-hosszú
- Szótagoló
- Mondat-kép
- Képhatározó
- Igaz-hamis
- Mondatpárosító
- Képmemória
- Szótagkereső
- Szólánc
- Lóugrás
- Tekergő
- Anagramma
Ebben a programrészben található feladatok az olvasáshoz szükséges alapkészségeket,
képességeket fejlesztik. Így az irányok felismerését, a szóolvasást, a szövegértést,
a vizuális észlelést fejleszti. Javítja a koncentrációs képességet, növeli a szókincset,
javul az olvasás tempója. A programok szókészleteit (közel 2000 darabos szó- és
mondatkészlettel rendelkezik) a leggyakrabban előforduló betűtévesztési típusok
szerint állították össze. A játékokat kisiskolás kortól egészen fiatal felnőtt korig
alkalmazhatóak, hiszen a feladatok nehézségi fokát széles skálán lehet változtatni.
1.) Merre mutat? 2.) Hol van?
A program e két fejezete az olvasástanítást megelőző készségfejlesztésben, ezen
belül az irányok gyakorlásához ad játékos segítséget. A Hol? és a Hová? (Merre?)
kérdésekre kell úgy válaszolni, hogy a megfelelő irány szavára kell kattintani.
Hogy a figyelem se lankadjon és ne csak automatikusan válasszon a gyerek a gombok
között, minden képnél új sorrendben jelennek meg az irányok nevei is. A nagyon fontos,
de sokszor nagyon unalmas gyakorlást így teszi érdekessé a gyerekek számára.
Emellett a tanárnak lehetősége van beállítani, hogy a négy irány közül melyiket
gyakoroltassa, külön a jobb-bal, fent-lent irányokat, vagy már együtt mind a 4 irányt.
3.) Betűnézegető
Szintén a kezdő olvasók gyakoroltatásához használható e feladatsor. Azok a gyerekek,
akik még csak most kezdték megismerni a betűket, alapszinten használhatják a feladatot.
Megjelenik egy nagy kép, alatta a neve, benne kiemelve a keresett betű. A legalul
látható két betűből kell kiválasztania a névben kiemelt betűt. Beállítható, hogy
kezdetben a szó elején jelenjen meg a kívánt betű. A későbbiekben nehezíthető a
feladat azzal, hogy a névben már bármilyen helyzetben (a szó végén, vagy szó közben
is) megtalálható a betű.
Még magasabb szinten, amikor már az olvasást is gyakoroltatjuk, a megjelenő
szó képét 6 képből kell kiválasztani első lépésként és csak ezután kell megkeresni
a megfelelő betűt.
4.) Betűfelesleg 5.) Betűhiány
Az analízis-szintézis problémákkal küzdő gyerekek számára nagyon hasznos mindkét
típusú feladat. Számukra nagy nehézséget jelent egy nagyobb egység felbontása kisebbre
(szó-betű), illetve a kisebb egységekből a nagyobb megalkotása (betű-szó). A kép
alatt megjelenő szó csak egy betűben tér el a helyestől (több vagy kevesebb van
eggyel), a gyereknek kell megtalálni és kijavítani a helyesre.
A pedagógus itt is használhatja az egyénre szabott beállítást. Kiválaszthatjuk,
hogy véletlenszerűen, a magyar abc bármely betűje jelenjen meg feleslegben, vagy
a szóban használt betűkből történjen a duplikáció.
6.) Betűválogató
Ez a feladatsor, bár a gyerek számára egyszerűen használható, mégis a sok beállítási
lehetőséggel nagyon sokféleképpen variálható. Lehetőség van az egyszerűbb kiválasztástól
a bonyolultabb, irányokkal kombinált megoldások alkalmazására attól függően, hogy
a gyerek milyen szinten áll az olvasástanulás folyamatában.
A beállítás lehetőséget ad annak kijelölésére, hogy milyen hangpárokkal és milyen
hosszú szavakkal dolgozzon a program. Ezzel lehetővé teszi, hogy a már megismert
és megtanult differenciált betűpárokat fokozatosan bővítsük. Akár úgy, hogy az éppen
aktuálisat gyakoroltatjuk, akár úgy, hogy a már ismert 3-4-5… betű pár szerepeljen
a feladatok között.
Nagyon hasznos feladatsor a diszlexia által érintett gyerekek számára, hiszen
az általuk kevert betűpárok felismerése, ennek gyakoroltatása az első lépés a helyes
olvasáshoz. Miután a gyerek számára ez nehéz feladat és már általában sok kudarcot
élt át ezen a területen, kell egy olyan gyakoroltatási lehetőség, ahol nem kell
tartania a hibázástóll. Ennél a programnál sincs negatív visszajelzés, ha rosszul
választ, a program vár a jóra és ha telerakta az asztalt jó megoldásokkal, megkapja
érte a dicséretet. Több dicséret után pedig kijár neki a jutalom rajzolás is.
7.) Betűkeverő
A feladatban megjelenik egy nagy színes kép, mellette a beállítástól függően
3-6 betűsor. Mindegyik nagyon hasonlít a helyes szóra, de egy betűben eltér tőle
(pl. szttakötő, szitakötő, szitaktöő, szitaiötő). Ezekből a betűsorokból kell kiválasztani
a helyeset és arra rákattintani.
Megint egy nagyszerű feladat az analízis-szintézis, a soralkotás gyakoroltatására
anélkül, hogy a gyerek számára unalmassá válna.
8.) Rövid-hosszú
Tapasztalatom szerint a diszlexia által érintett gyerekek számára az egyik legnehezebb
feladat a magánhangzók és a mássalhangzók hosszúságának érzékelése, megítélése és
helyes alkalmazása az írás során. Ennek a begyakoroltatására ad lehetőséget ez a
program. A megszokott módon beállíthatók a gyakorolni kívánt betűpárok, itt is lehetőséget
adva a feladat egyre nehezebbé tételére.
9.) Szótagoló 10.) Szótagkereső
Sok gyerek szenved attól, hogy nem érzékeli a szótaghatárokat, ezért nem tudja
helyesen elválasztani a szavakat. Bár első osztályban rengeteget gyakorolják, a
súlyosabb gondokkal küzdő gyereknek szinte szavanként kell megtanulni a szótagolást.
Ennek begyakoroltatása történhet meg a Szótagoló feladatsor segítségével.
A szótagolás nehézségét a program készítői is figyelembe vették, mert szinte
az összes alprogramnál lehetőség van ennek gyakoroltatására. Vagy úgy, hogy a beállítás
szerint szótagolva látja leírva a gyerek a szavakat és passzív módon tanulja, vagy
úgy, hogy neki kell más feladat mellett a szótaghatárokat is megállapítani.
A szótagolás fordítottja, amikor a szótagokból kell szavakat létrehozni. Ezt
teszi lehetővé a Szótagkereső feladat. Ebben a feladatban is gyakoroltathatjuk a
szintézis- és a sorrendiségi-problémás gyerekeket.
A nehézségi fok beállításával a kezdők egy kép segítségével keresik a szavakat
és rakják össze azt a meglévő szótagokból. Az ügyesebbek már nem látják a képet
addig, amíg ki nem rakják helyesen a szót.
11.) Szólánc
Gyerekek kedvelt játékát rakták át a számítógép világába a program készítői.
Amilyen egyszerű, annyira fejlesztő a gyerek számára. Hiszen egyrészt tudni kell
a szavak helyes szótagolását, másrészt a térbeli elhelyezkedést is, hiszen először
a szó elejét keressük, majd a szó végére kell ugrani a folytatáshoz.
Amit szóban is sokszor gyakorlunk minden olvasási problémás gyerekkel, azt a
színes képek még érdekesebbé, a leírt szavak pedig nehezebbé teszik.
12.) Képmemória
Egy újabb általánosan ismert és kedvelt játék számítógépes változata. Az teszi
érdekesebbé és felhasználhatóbbá a hagyományos memóriánál, hogy különböző nehézségi
fokra lehet beállítani a játékot.
Kezdheti a gyerek a feladatmegoldást a két egyforma kép keresésével. Ezt az
óvodások és a kisiskolások is nagyon szeretik. Majd jöhet a nehezebb változat, ahol
a képhez már a nevét kell párosítani. Ez a feladat az éppen olvasni megtanult és
az olvasási problémákkal küzdő gyerekek szintje. A legnehezebb szinten a szóhoz
kell szót keresni. Itt már nem segít a kép, maximális az elvonatkoztatás.
A beállítások még ennél több választási lehetőséget adnak. Meghatározhatjuk
a szópárok számát (5-18 pár), a képek felfedési idejét, melynek csökkentésével szintén
nehezíthetjük a feladatot, edzhetjük a gyerekek figyelmét. Lehetőség van a szó betűinek
maximális számát megadni. Így a kezdő olvasóknál a rövidebb szavakkal kezdhetjük,
majd a szavak hosszúságának növelésével is nehezebbé tehetjük a játékot. Szintén
segítség lehet a nehezebben olvasóknak (és még gyakoroltat is), ha a szavak neve
szótagolva jelenik meg, de beállítható, hogy a szavakat egyben lássa a gyerek.
13.) Mondat-kép 14.) Szóvillám
Ez a két feladat megjelenésében is és céljában is hasonló. A középen lévő sávban
olvasható a szó/mondat és körülötte 6 kép látható, amelyekből ki kell választani
a szóhoz/mondathoz illőt.
A Mondat-kép annyiban nehezebb, hogy nem egy szó jelenik meg, hanem az egész
mondatot kell a képre vonatkoztatni. A Szóvillámnál viszont a szavak felvillanásának
idejét lehet beállítani akár tized másodpercre is, ezzel nehezítve a felismerést.
15.) Képhatározó 16.) Mondatpárosító 17.) Igaz-hamis
A haladóbb olvasók gyakoroltatására alkalmas mindhárom feladat. A szövegértés
fejlesztésére kiválóan alkalmasak.
A Képhatározónál 1 kép mellett 5 meghatározás áll, ebből kell kiválasztania
a helyeset. A Mondatpárosítóban 6 kép és 6 mondat látható, itt minden képhez a megfelelő
mondatot kell megkeresni. Az Igaz-hamis feladatban 1 kép mellett 2 mondatot olvashat
a gyerek, de ebből csak 1 igaz. Ezt kell megkeresnie és bejelölnie.
18.) Lóugrás 19.) Tekergő 20.) Anagramma
A legutolsó három feladat már a haladó szinten lévő gyerekek (és felnőttek)
játéka lehet. Mindegyikhez kell figyelem, türelem, jó kombinatív készség és gyakorlat.
Ahogy eddig is megszokhattuk, állítható a nehézségi szint az egészen könnyűtől az
igazán nehézig.
Ha már az egyszerűbb feladatok jól mennek, de az analízis-szintézis gyakorlására
van szükség, nagyon jó fejlesztő játékot találunk a Lóugrás programban. A sakkból
ismert lóugrásban kell haladni a megadott betűk között úgy, hogy a képeknek megfelelő
szavakat írja le velük.
Nincs baj akkor sem, ha eltéved az ember a betűk között, mert egyrészt kérhet
segítséget (ha a beállításon engedélyezzük) és akkor a program megmutatja a helyes
utat. Emellett a Garfield gomb megnyomásával mindig eggyel visszamehetünk a játékban
és újra kereshetjük a megfelelő betűt.
Természetesen itt is sokféle beállítás segíti a munkánkat. A betűtábla sorainak
és oszlopainak számát, a képek szavainak maximális betűszámát, a megjelenő képek
számát is beállíthatjuk. Lehetőség van a képek bemutatására a játék megkezdése előtt,
de ha nem ismerné fel a képet a gyerek, vagy elfelejtette a nevét, természetesen
a képre kattintva megjelenik alatta a neve is. Kérhetjük azt is, hogy a szavak beírása
után a gyerek olvassa fel a szavakat, így megjelennek egyenként a képek a nevükkel
a játék végén. Ha a lólépés még nehéz lenne, beállíthatjuk a programot arra, hogy
a szomszédos mezőkre lépve haladhasson a játék.
Az egyik legötletesebb és legnehezebb játék a Tekergő. 10 betűoszlopban állnak
betűk egymás mellett. Mellettük a beállítástól függően 4-10 db kép látható. A képek
nevét kell a középső sorba beírni az ott található betűkből összeválogatva. Természetesen
az oszlopok fel-le illetve jobbról-balra mozgathatók attól függően, hogy melyik
betűre van szükség a szóban.
Az analizáló-szintetizáló készség magas fokát kívánja meg a gyerektől, a kombinatív
készség fejlesztését garantálja ez a fejlesztőjáték.
A programcsomag névadó játéka zárja a ezt a sokszínű, jól kombinálható és használható
fejlesztőjáték-sort. Szintén egy régi, jól ismert játék, amikor az összekevert és
a képernyőn szétszórt betűkből kell kirakni az értelmes szót úgy, hogy minden betűt
felhasználjunk. Természetesen ennek is van könnyebb, 3-4-5 betűből álló sorozata,
de egészen 10-12 szavas játékig juthatunk el.
A játék nehézségét az adja, hogy már minimális a segítségadás lehetősége. A
jobb ill. bal gomb megnyomásával átrendezhetjük a betűk sorrendiségét, illetve egy
sorba rendezhetjük a betűket.
3.3.4.4. Varázsbetű – Betűkirakó
A program Betűkirakó csoportjának főbb gyakorlatai:
- Képnézegető
- Betűkereső
- Szókirakó
- Képválasztás
- Névválasztás
- Párosítás
- Hibajavítás
- Hiánypótlás
- Helykereső
- Memória
- Keresztrejtvény
1.) Képnézegető
A kezdő illetve a gyengén olvasó gyerek feladata lehet. A színes kép mellett
látható a kép neve (szótagolva vagy egybeírva). A gép automatikusan váltja a képeket
az időbeállításnak megfelelő tempóban. Természetesen egy kezdőnek hosszabb időt
hagyva, míg a jobban olvasónak gyorsabb képváltást biztosítva.
Bár egyszerű a feladat, lehet kombinálni más feladatokkal. Például 4-10 kép
megnézése és elolvasása után emlékezetből lerajzolni a képeket vagy leírni azok
nevét. De használható a játék úgy is, hogy egy gyerek ül a gép előtt, ő látja a
képeket és ezek nevét diktálja a többieknek. Ők pedig vagy rögtön leírják a nevet,
vagy emlékezetfejlesztésként 4-5 kép nevének elhangzása után írják le a hallott
neveket.
2.) Betűkereső
Szintén a kezdők hasznos feladata. 9 képből kell azokat megkeresni, amelyiknek
a nevében található a megadott betű. Ezt a játékot is variálhatjuk memóriafejlesztéssel,
amelynek során a megtalált képek nevét kell utólag felsorolni vagy leírni.
3.) Szókirakó
A kép mellett összekeverve állnak a nevének betűi. (Beállítható 3-12-ig a szavak
betűinek maximális száma.) Kezdetben igénybe veheti a gyerek a gép segítségét, mely
kattintásra kiírja a kép nevét. Később már elvehetjük ezt a segítséget és egyedül
kell megfejtenie a rejtvényt.
4.) Képválasztás 5.) Névválasztás 6.) Párosítás
1 feladat, kétféle megközelítés. A Képválasztásnál 9 kép mellett áll 1 név,
a megfelelő képet kell hozzá megkeresni. A Névválasztásban viszont az 1 képhez rendelt
6 szóból kell kiválasztani a kép nevét.
A párosító feladat a kettő keveréke, hiszen itt minden képhez tartozik egy szó,
ezeket kell összepárosítani.
7.) Hibajavítás 8.) Hiánypótlás
Mindkét feladatban a hibákat kell megkeresni és kijavítani. A Hiánypótlásban
a szóból hiányzó betűt kell megkeresni és az ABC betűi közül kiválasztva beírni
a megfelelő helyre. A Hibajavítás feladatban a kép alatt hibásan jelenik meg a neve,
ennek kijavítása után megy tovább a program.
A feladatok segítenek a gyereknek egyrészt a figyelme fejlesztésében, másrészt
segít egyfajta önkontroll, önellenőrzés kialakításában is. Nagyon sokszor tapasztalom,
hogy a kihagyással, betoldással, szótagcserével író gyerekek, ha újra olvassák írásukat,
felfedezik hibájukat és így sikerül azok javítása. De ezt a hibakeresést önmaguktól
nem csinálják meg (megjegyzem ez a hibakeresés elmulasztása a teljesen ép társaiknál
is nehézséget okoz fiatalabb korban!). Ezért is tartom nagyon fontosnak a terápia
folyamán az önellenőrzés beiktatásának megszoktatását. Ilyenkor a gyerekek is érzik,
hogy a hibák kijavíthatóak és így többször tapasztalhatják meg a jó munka sikerét.
9.) Helykereső
A feladatlapon látható kép alatt annyi pont található, ahány betűből áll a szó.
A megadott betűnek a helyére kattintva kereshetjük a betűket. Nagyon összetett és
gondolkodtató a feladat. Egyrészt a gyereknek rá kell jönnie a kép nevére (kezdő
szinten ebben kérhet segítséget), azt fel kell bontania betűkre (analízis), majd
megtalálni benne a betű helyét.
10.) Memória 11.) Keresztrejtvény
A már jól ismert feladatok számítógépes változata. A Memória feladatban a fokozatok
szépen kihasználhatók. A legkönnyebb kép-kép egyeztetés után a kép-szókép egyeztetésen
át eljuthatunk a szókép-szókép párosításáig.
A programcsalád eddig bemutatott fejezetei is mutatják, hogy milyen széles tárházát
vonultatja fel az olvasástanítás és az olvasásjavítás terén. Ugyanezt a törekvést
fedezhetjük fel a Varázsbetű programcsalád diszkalkuliás gyerekek számára készült
programrészeiben is.
IV. ÖSSZEGZÉS
A dolgozatom elején abból a kérdésből indultam ki, hogy szükség van-e a számítógépnek,
mint oktatási eszköznek a megjelenésére az oktatás és ezen belül is a logopédiai
fejlesztés területén?
A válaszom egyértelműen az, hogy igen!
A vizsgálódásaim során megismerkedtem egyes ellenzők véleményével is. Úgy gondolom,
hogy a gondolataik azok számára is nagyon hasznosak lehetnek, akik felhasználóként
már alkalmazzák a számítógépes oktatást. A jól, személyre szabottan megválasztott
programokkal, az alkalmazás idejének helyes megállapításával és betartásával (betartatásával)
nagyon hatékony kiegészítése az oktatás folyamatának. De láthattunk olyan kísérleteket
is, melyek egyértelműen kiálltak a számítógép-használat korai, akár 3(!) éves korban
történő bevezetése mellett.
Az Európai Uniós országokban már a hetvenes évek végén megkezdték az IKT használatának
beépítését az iskolai oktatásba. Magyarországon, egy kicsit megkésve, 1995-ben került
bele a tanrendbe az informatika oktatás. A Kormány 2002-ben indította el IKT-s programját.
Ez a törekvés érezhetővé vált napjainkra már az oktatási intézményekben is. Ha lassan
is, de folyamatosan, pályázatok segítségével lehetővé vált az információs eszközök
beszerzése. Sőt, tanfolyamok segítségével a pedagógusok ezek használatát is elsajátíthatják.
A problémát az jelenti, hogy azt nem tudjuk mi pedagógusok, hogyan lehetne hatékonyan
felhasználni, az oktatás folyamatába beépíteni az IKT-kat. Talán az utánunk felnövekvő
nemzedék már szerencsésebb lesz és a főiskolák tananyaga tartalmazza ezen technikák,
tanítás-módszertani alapismeretek elsajátításának és az oktatásban való felhasználásának
megismertetését is.
Vizsgálódásaim során azt tapasztaltam, hogy a számítógéppel segített oktatás
folyamatában elsősorban a már bemutatott, megtanított tananyag begyakorlásánál van
kiemelkedő szerepe a számítógépes oktatásnak. Kihasználva a számítógépes fejlesztő-játékok
motiváló erejét, eredményessé és a gyerek számára élvezetessé lehet tenni a sokszor
már unalmas, ezért kevéssé hatékony gyakoroltatást.
A másik igen fontos érv a számítógép-használat ilyen korai megismertetése és
megszerettetése mellett, hogy a különböző részképesség-zavaros gyerekek számára
sokszor az írás, a grafomotoros készségek is sérültek. Ezáltal csak nagyon nehezen
fognak neki az írásnak, sokszor az írásképük rendezetlen, sokszor szinte olvashatatlan.
A fejlesztéssel egy bizonyos szintre el lehet juttatni őket, de mind a külalak,
mind a tempó elmarad az elvárhatótól, ezért nem szívesen használják az önkifejezés
ezen formáját. Ezért is nagyon fontos a logopédiai fejlesztés során a gyerekeket
eljuttatni egy olyan stabil számítógépfelhasználói-ismerethez, melyet a későbbiekben
munkájuk során is fel tudnak használni. Ehhez nyújtanak nagy segítséget ezek a játékos
programok. Megtanítják mind a billentyűzet használatát, mind az egyes programok
elérésének módját.
Összességében nagyon hasznosnak ítélem meg a számítógéppel való megismerkedést
már az iskolás (esetleg óvodás) korban. Hasznossága nemcsak a játékos gyakoroltatás,
fejlesztés területén mutatkozik meg, hanem a későbbiekben, mint munkaeszköz is segíti
a különböző részképesség-zavaros gyerekként felnövő embereket
IV. A TANULMÁNYOZOTT IRODALOM JEGYZÉKE
1. BIBLIOGRÁFIA
a. 243/2003. (XII. 17.) Kormányrendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről
és alkalmazásáról, pp. 5-6.
b. Deirdre Cook – John Ralston: Hogyan épül a megismerés hídja? Gyerekek, információs
technológia és gondolkodás, In: Új Pedagógiai Szemle 2005. július-augusztus pp.
111-122.
c. Fehér Péter: A számítógép az oktatásban a harmadik évezred küszöbén, In:
Új Pedagógiai Szemle 1999. július-augusztus pp. 181-195.
d. Fehér Péter: Milyen legyen az Internet-pedagógus?, In: Új Pedagógiai Szemle
1999. április pp. 91-97.
e. Gondolatok az informatika-kerettanterv kapcsán (Kerekasztal-beszélgetés),
In: Új Pedagógiai Szemle 2000. december pp. 82-90.
f. Gósy Mária Dr.: Az olvasási nehézség és a diszlexia határa, In: Fejlesztő
Pedagógia (különszám), 1992. pp. 39-41.
g. Jelentés a magyar közoktatásról 2003., Szerkesztette: Halász Gábor és Lannert
Judit, Országos Közoktatási Intézet, Budapest 2003.
h. Kárpáti Andrea: Az informatika hatása az iskola szervezetére, kommunikációs
és oktatási-nevelési kultúrára, In: Új Pedagógiai Szemle 2003. május pp. 38-49.
i. Kőrösné Mikis Márta: Az informatikai nevelés etikai kérdései az OKI honlapján,
In: Új Pedagógiai Szemle 2001. június pp. 111-112.
j. Kőrösné Mikis Márta: Tanulás a 21. századra – Mi az, ami igazán számít?,
In: Új Pedagógiai Szemle 2005. június pp. 39-41.
k. Libby Jared: Három ország, harminchat tanár, egy tantárgyi téma: szerepjáték
az interneten keresztül, In: Új Pedagógiai Szemle 2005. július-augusztus pp. 106-110.
l. Ludányi Lajos: A Sligo-projekt, In: Új Pedagógiai Szemle 2005. június pp.
65-79.
m. Maria Manuela Novais Santos – Tompa Klára: Médiaoktatás Európában, In: Új
Pedagógiai Szemle 2001. december pp. 75-80.
n. Matthew Pearson: Videoklipek, mesélő történetek: tanulók interakciói a digitális
videó használata során, In: Új Pedagógiai Szemle 2005. június pp. 50-60
o. Mihály Ildikó: Korszerű információs és kommunikációs technikák az Európai
Unió iskoláiban, In: Új Pedagógiai Szemle 2001. október pp. 100-109.
p. Mihály Ildikó: Rachel Cohen a betűvilág kisgyermekkori, számítógéppel segített
felfedezéséért, In: Új Pedagógiai Szemle 2002. március pp. 41-48
q. Ötletek a hazai oktatási informatikai alkalmazások fejlesztésére (Kerekasztal-beszélgetés),
In: Új Pedagógiai Szemle 2001. július-augusztus pp. 148-156.
r. Reindl Gyula: Az informatika tanítása és felhasználása a magyar oktatásban,
In: Új Pedagógiai Szemle 2004. szeptember pp. 116-120.
s. Réthey-Prikkel Brigitta: Kreatív írás, avagy interaktív meseszerkesztés gyerekeknek,
In: Új Pedagógiai Szemle 2005. július-augusztus pp. 148-153.
t. Torda Ágnes Dr.: Korai kutatások az olvasás- és írászavar tárgykörében, In:
Fejlesztő Pedagógia (különszám), 1992. pp.20-22.
u. Török Balázs: A diákok számítógép-használati szokásai – internetezés és elektronikus
levelezés, In: Új Pedagógiai Szemle 2001. július-augusztus pp. 105-122.
v. Turcsányiné Szabó Márta: Számítógépet az ovisoknak!, In: Új Pedagógiai Szemle
2004. január pp. 87-98.
w. Turcsányiné Szabó Márta: Kollaboratóriumok – A Colabs-projekt eredményei,
In: Új Pedagógiai Szemle 2005. július-augusztus pp. 132-147.
2. WEBOGRÁFIA
1. Baharevné Nádudvari Katalin: Hogyan segítette az írott nyelv felfedezését
a számítógép?
http://nadudvari.freeweb.hu
2. Bicsákné Némethy Terézia: A számítógép alkalmazása a gyógypedagógiai
ellátásban Esettanulmányok
http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=gyermek-Bicsakne-Szamitogep
3. Démoni technika; Beszélgetés Vekerdy Tamással
http://hjem.get2net.dk/hamv.laz/Vekerdy.html
4. Gyarmathy Éva, PhD: Tanulási zavarok azonosítása és kezelése az óvodában
http://www.diszlexia.hu/Tzcikk2.htm
5. MMM (Mini-web, Multilingue – Többnyelvűség, Maxi-tanulás) – Európai és
nemzetközi program
http://www.oki.hu/cikk.php?kod=informatika-Korosne-MMM.html
6. Nyirati László: A számítógép, mint oktatási eszköz
http://thaleie.kodolanyi.hu/nyirati/public/aszgazok.html
7. Pluhár Zsuzsa: A Logo és az Internet
http://www.oki.hu/printerFriendly.php?kod=egyeb-pluhar-logo.html
9. Számítógépes játékok és erőszak
http://www.pszichologia.hu/cikk/cikk.phtml?id=19
10. Vékony Andrea: A számítógép sokoldalú felhasználási lehetőségei a logopédiában
http://avekony.freeweb.hu/cikk01.html
11. Ágoston Viktor: Ahány nyelv, annyi diszlexia
http://www.oktatoprogram.hu/anyanyelv.html
[1] Démoni technika, Beszélgetés
Vekerdy Tamással;
http://hjem.get2net.dk/hamv.laz/Vekerdy.html p. 4.
[2] Mihály Ildikó: Rachel
Cohen a betűvilág kisgyermekkori, számítógéppel segített felfedezéséért,
In: Új Pedagógiai Szemle 2002. március p. 41
[3] Török Balázs: A diákok számítógép-használati szokásai – internetezés
és elektronikus levelezés, In: Új Pedagógiai Szemle 2001. július-augusztus,
pp. 105-122
[4] Jelentés a közoktatásról
2003. Szerkesztette: Halász Gábor és Lannert Judit, OKI, Budapest 2003.,
pp. 215-220
[5] Ludányi Lajos: A Sligo-projekt, In: Új Pedagógiai Szemle, 2005. június
pp. 65-79.
[6] Gyarmathy Éva, PhD: Tanulási
zavarok azonosítása és kezelése az óvodában, http://www.diszlexia.hu/Tzcikk2.htm
[7] Dr. Gósy Mária: Az olvasási
nehézség és a diszlexia határa, In: Fejlesztő Pedagógia (különszám) 1992.,
pp. 20-22 [8]
Ágoston Viktor: Ahány nyelv, annyi diszlexia
http://www.oktatoprogram.hu/anyanyelv.html
[9] Dr. Torda Ágnes: Korai
kutatások az olvasás- és írászavar tárgykörében, In: Fejlesztő Pedagógia
(különszám), 1992., pp. 20-22
Érdekes cikkek a blogról
Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
|
Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...
|
10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...
|
Mi a közös az IKEÁ-ban és a magyar iskolarendszerben? Új szekrényt vettünk a lányomnak, és amíg összeraktam, rájöttem, hogy rengeteg hasonlóság van az...
|
Benedek Elek - Az aranygyapjas kosok - hangos mese Letölthető és meghallgatható hangos mese...
|
Olvasásfejlesztés születéstől fogva Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...
|
Tiltsuk be a házi feladatot! Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...
|
Hogyan együnk meg egy elefántot? Áron 19 éves. Okos gyerek volt, nyitott, érdeklődő. Már egészen kicsi korában, ha megkérdezték, hogy...
|
Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...
|
15 tipp, mellyel a szótanulás szórakoztatóvá válik A szótanulás, szókincsbővítés fontos része a nyelvtanulásnak. Sajnos monoton és unalmas. Legalábbis...
|
Az az átkozott helyesírás! Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...
|
Képességfejlesztés a családban Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...
|
Megelőzhető-e a pöszeség? A pösze gyermek beszédében egy vagy több hang torzul, hibásan jelenik meg, ami az iskolába érve...
|
Mi lesz a kitűnők sorsa? Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa?
Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...
|
Szóvirág A kisiskolásoknak sokszor okoz problémát a szavak hangokra bontása. Mai játékunk ezt könnyíti meg. ...
|
Csikorgó fogak Ébredtél már arra, hogy furcsa zajok jönnek a gyerekszoba felől? Vetted már észre Te is, hogy...
|
|