|
|||||||||||||||||||||
Hogy segíthetsz tehetséges gyermekednek?
A természetes tehetség támogatása - A napokban találkoztam ezzel a kifejezéssel, és elgondolkodtatónak találtam. Két dologra is felhívja a figyelmet. Egyrészt a tehetség természetes dolog. A tehetséget kapjuk, és nem kialakítjuk. A tehetséget nem feltalálni, hanem felfedezni lehet. A legtöbb gyerek már születésekor rendelkezik nagyon sokféle képességgel, amelyek csak arra várnak, hogy kibontakozhassanak. Másrészt a tehetségnek támogatásra van szüksége. Ez a támogatás mindkét fél számára élvezetes, szabad akaratból és önkéntes együttműködésből történik. A tehetség gyertyalángSzent-Györgyi Albert egy gondolata jut eszembe: "Van egy téveszme, hogy a lángelmét nem lehet elnyomni, az utat tör magának. Csodát tör utat! Nincs könnyebb dolog, mint egy lángelmét elnyomni, mert az nagyon érzékeny. Azt úgy el lehet fújni és taposni, mintha ott se lett volna." A tehetséggondozás attól szép és egyszerű, hogy nem kell semmi újat kitalálni, hosszas elemzéseket folytatni, hogy vajon milyen irányba fejlesszünk, csupán a gyermekre kell odafigyelni, aki előbb-utóbb magától "elárulja" azt, hogy mihez van tehetsége. Meglévő dolgokkal gazdálkodhatunk, a gyermek javára és örömére. Ki ne szeretné, hogy gyermeke boldog és kiegyensúlyozott legyen? És vajon mi más tesz minket felnőtteket boldoggá és elégedetté, ha nem az a tudat, hogy a helyünkön vagyunk, hogy azzal foglalkozunk, amihez értünk, és amit szívesen teszünk? Ez azonban még nálunk, felnőtteknél sem működik támogató háttér nélkül. Érte, de nem helyetteA gyermekek alapvetően kreatívak, a kreativitás velünk születik. A kisgyerek nem tervez meg dolgokat, hanem végrehajt, belevág a közepébe. Nem gondolkodik, hogy forró-e a vasaló, hanem odanyúl, hogy megfogja. Aztán, ha nem vigyázunk, megtapasztalja, hogy nagyon is forró. És legközelebb elkerüli. A tapasztalatokból tanul. Ezek segítik őt a következetesség kialakulásában. Természetesen segíthetünk neki, de nem csinálhatunk meg helyette mindent. A helyes egyensúlyt a felnőttnek kell megítélnie. A kisgyerek időnként elesik, felborul, vagy megkarmolja a cica, néha kellemetlen élmények érik. Ne essünk abba a hibába, hogy helyette akarunk megtenni dolgokat, pusztán szeretetből, hogy neki könnyebb legyen. Kié a jegy?Nemrég egy kis ismerősöm mesélte, hogy 2-es lett a német dolgozata. - De másnap kijavítottam, kaptam egy 5-öst! - újságolta. - Tényleg? Sikerült bepótolni? - kérdeztem örömmel. - Ja, nem. - válaszolta. - Salzburgról kellett képeket gyűjteni, és anyu megcsinálta nekem. Vannak szülők, akik azt gondolják, hogy a házi feladatot a tanítónő nekik adja fel. Miért bajlódjon a gyerek különféle alakú és színű levelek gyűjtésével, vagy virágok lepréselésével? "Majd én megcsinálom, akkor szebb is lesz, hamarabb kész, és a tanító néninek jobban fog tetszeni." De a feladat célja éppen a gyermek fejlesztése, kihívások elé állítása. A jó tanító néni jobban örül a kicsit sután, és maszatosan összeállított képkivágásoknak és ragasztásoknak, amin látszik, hogy a gyerek saját keze munkája, mint a tökéletesen összeszerkesztett képgalériának, ami anyuka és apuka gondos, de felesleges műve. Az ilyen feladatok lényege a tapasztalatszerzés, az önálló munka, a kreativitás megélése, a kíváncsiság felkeltése. Ha ezeket a feladatokat helyettük végezzük el, éppen ezektől az élményektől fosztjuk meg őket. Akkor hogyan segíthetek?Fontos, hogy a gyerekek testi és szellemi energiáit is lekössük. De figyeljünk arra, hogy ha segítünk is, (amikor nem tudja, hogy induljon el) mindig a háttérben maradjunk. Ötleteit erősítsük meg, elképzeléseiben támogassuk. Adhatunk iránymutatást, de csak észrevétlenül. A kibontakozás öröme mindig legyen a gyermeké, hiszen ez viszi előre. Fontos, hogy felkeltsük és fenntartsuk kíváncsiságát, mert ez a mozgatórugója a fejlődésnek. Azt hiszem, ez talán az egyik legnehezebb dolog. Meg kell tanulnunk gyermekeink mellett "árnyéknak" lenni, segíteni, ha megszorul egy probléma megoldásában, de nem oldhatjuk meg helyettük a problémát. Irányt mutatunk, ha nem tud merre indulni, de nem megyünk el helyette. Hiszen mindannyian kiegyensúlyozott, önálló, kreatív, később a saját lábán megállni tudó felnőtteket szeretnénk nevelni. Beszélgessünk!Neked milyen tapasztalataid vannak? Tudsz úgy segíteni, hogy közben a megoldás örömét ne vedd el gyermekedtől? Okozott-e már dilemmát Neked az egyensúly fenntartása az önállóságra nevelésben? Gondolkodjunk közösen! Mondd el véleményed!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||