|
|||||||||||||||||||||
A Te gyermeked érti, amit a tanár mond?
Sajnos ma már egyre ritkábban hallunk szabatosan megfogalmazott, csúnya szavaktól mentes, szép beszédet, és ez nem csak a gyerekekre, hanem a felnőttekre is jellemző. Nyelvezetünk olyan átalakuláson megy át, amely a magyar nyelv kultúrájának sorvadásához vezethet. A köznyelv egyre szegényesebb mind szókincsében, mind nyelvtani szerkezeteiben. A szavak az SMS-ek és csevegőprogramok következményeiként rövidülnek, csonkítottan jelennek meg az írásban és egyre inkább az élőbeszédben is. SMS kódokAz sms-ben a cél minél több információt írni minél kevesebb karakterrel, ezzel pénzt, időt és energiát spórolva meg. Azonban egy idő után sajnos a beszélt nyelvben is megjelentek ezek a kifejezések. Fura szavakEgy kis ízelítő a fura "szavakból", amelyeket mi annak idején megmosolyogtunk a Mézga Gézában Köbüki Öcsi szájából: h - hogy, vok - vagyok, meek - megyek, valszeg - valószínűleg, sztem - szerintem, jó8 - jó éjt, bnő - barátnő, np - no problem, nm - nincs mit, hnap - holnap, vunk - vagyunk, meik - melyik, tok- tudok, tom - tudom, szal - szóval, vaok - vagyok, hp - házi pálinka, vhova - valahova, vhol - valahol, 7fő - hétfő, asszem - azt hiszem, vszínű - valószínű, rem - remélem, szól6sz - szólhatsz. A nagybetűk az ábécés nevükön illeszkednek a szavakba, illetve a hosszú egyjegyű mássalhangzókat helyettesíthetik: lSZ - lesz, mNt - ment, rM - remélem, rNdLésN - rendelésen, hLYeT - helyett, nMfLLYteTML - nem felejtettem el. Az \'X\' helyettesíti a \'ksz\' betűket: lax - laksz, taláxunk - találkozunk. A \'C\' helyettesíti az \'sz\'-eket: köc - kösz, lecek - leszek. Nyelvfejlődés, beszéd és gondolkodás összhangjaA jó írási és olvasási képesség kialakulásához alapvető a jó beszédkészség megléte. Gyermeked beszéde akkor fejlődik kiegyensúlyozottan, ha stabil családi és társas kapcsolatok, szervezett, differenciált környezet veszi körül. Szövegértési gondokA pedagógusok és a tankönyvek nyelvezete minőségében más, mint sok diáké. Ez magában hordozza annak a veszélyét, hogy a gyerekek nem értik meg a tanárt. A hátrányos helyzetű, elhanyagolt, vagy épp tanulásban akadályozott gyermekek egészen másfajta nyelvhasználatot tanulnak meg, mint a középosztálybeli vagy a jobb módú gyerekek. A szűk nyelvi kódokat használó gyerekek szegényes szóhasználattal rendelkeznek, mondataik rövidek, egyszerűek, sokszor befejezetlenek. Beszédükben, fogalmazásaikban sok a jelentéssel nem bíró kötőszó (így, aztán, és, mert), helyettesítő szó (izé). Jelzőket és határozószókat mereven és korlátozottan használnak. Összekeverednek az érvelések a következtetésekkel. Érzelmeik kifejezése is csorbul, a beszélt nyelv személytelen lesz. Az ilyen nyelvet használó gyermek elszigetelődhet, és ezért a környezetét hibáztatja. A formális nyelvhasználattal beszélő tanárok pontos nyelvtani rendben, szabályos mondatalkotással fogalmazzák meg gondolataikat. Használják mind az alá-, mind a mellérendelő mondatszerkesztéseket. Viszonyszavak vannak a logikai kapcsolatokban, időbeli-, térbeli folyamatosság jellemzi a közlést. A jelzők, határozószók helyesen megválasztottak, változatosak. Érted? Nem érted!A kétféle nyelv használata kommunikációs zavart hozhat létre a tanár és a gyerek között. A gyermek csak akkor érti meg tanárt, ha "lefordítják" neki, amit mond. Ha idegenül hat számára a nyelvhasználat, elutasítja azt. Ebből mechanikus tanulás - magolás - következik, a betanult szöveget azonban a gyerek a következő órára már elfelejti, és a lényegét nem érti. Kis létszámú osztályokA mai gazdasági helyzetben újra osztályösszevonásokról hallunk, megszűntetik a csoportbontásokat, hogy pedagógusbéreket takarítsanak meg. Pedig a szűk nyelvi kódokat használó, hátrányos helyzetű tanulók oktatása, felzárkóztatása csak kis létszámú osztályokban lehet eredményes. A nagy létszámú osztályban való tanításnak lassan meg kellene szűnnie, és egyéniesített, minden személyre odafigyelő bánásmódot kellene alkalmazni. Az eredményes munka alapfeltétele a szoros kapcsolat tanár és diákja között. Ha egy gyerek megnemértő környezetben nevelkedik, akkor védekezni fog az oktatással szemben, ellenáll a tanár munkájának. A megértés csak a kölcsönös megbecsülés és törődés segítségével érhető el. Beszéd és gondolkodásA beszéd és gondolkodás harmonikusan működik együtt. A beszéd során gondolatainkat öntjük szavakba, a gondolkodás nagyrészt a beszédben valósul meg. Óvodásoknál (és felnőtteknél stresszhelyzetben)gyakran megfigyelhető, hogy magukban beszélnek, így erősítik a gondolatot ténnyé. Az olvasás jelentőségeGyermeked beszédének és értelmi képességeinek fejlődésében meghatározó pont az olvasás elsajátítása. Az olvasás természetesen nem pusztán a betűk felismerését és összeolvasását jelenti, hanem a leírt szöveg értelmezését is. Az írott szöveget jóval nehezebb megérteni, mint a beszédet. Az élő beszéd megértését segítik a hanglejtések, szünetek, hangsúlyozások, a beszélő reagálhat a hallgató kérdéseire, arckifejezésére, hangulatára. Az olvasás során ezek a mankók nem állnak rendelkezésre. Ez a folyamat egy sajátságos gondolkodási műveletet követel meg a gyermekedtől. Az önálló olvasás magas értelmi szintet követel, és további szellemi fejlődéshez vezet. Olvasáskor gyermeked megtanulja új módon, összefüggően felépíteni beszédét. Az írott beszéd művészetAz írás még az olvasásnál is magasabb szintű gondolkodási művelet. Az írott beszéd tervszerűbb, átgondoltabb, tömör, szisztematikusan felépített. Gyermeked fogalmazásainál eleinte az élő beszéd dominál, úgy ír, ahogy beszél. Később egyre átgondoltabbá, logikailag és formailag is felépítettebbé válik. Segítsünk gyermekeinknek, neveljük őket olvasóvá!Gyermeked értelmi képességei, gondolkodása sokat fejlődhet, ha rendszeresen olvas. Ehhez természetesen arra van szükség, hogy az olvasás ne legyen számára kudarcélmény. Ha van idő, és gyermeked a saját egyéni fejlődési ütemében sajátíthatja el a betűket, az összeolvasás képességét, ha nem gyötrelem, hanem kellemes élmény lesz számára, hogy már ő is el tud olvasni egy kedves kis mesét, akkor nagy lépést tettél az olvasóvá nevelésben. Szerettesd meg gyermekeddel a könyveket, és légy nagyon türelmes az olvasás, írás elsajátításának időszakában. Bíztass őt, és semmiképpen se erőltesd az olvasást! Az olvasás megutaltatásához vezető egyenes út, ha sírásig gyakoroltatod az olvasást! Már az olvasástanulás kezdetétől hangsúlyozd, hogy az olvasás a szöveg tartalma miatt fontos. így nagyobb esély van rá, hogy gyermeked majd valóban érdeklődve olvas. Legyen az olvasás szép élmények megszerzésének eszköze, ne technikai gyötrelem! Kudarcmentesen a VarázsbetűvelA Varázsbetű Programcsalád a kudarcmentes olvasástanulást tűzte ki célul. A Varázsbetűt használó gyerekek játékosan tanulnak meg olvasni, gyakorolják a helyes magyar nyelvhasználatot. Az értő olvasást szolgálja rengeteg képe, változatos feladatai bővítik a szókincset. Bíztat, dicsér, jutalmaz, hogy az olvasás öröm legyen, és ne kínlódás! A Varázsbetű azoknak is segít, akiknél már kialakultak a másodlagos pszichés gondok. A programot használó gyerekek önbizalma erősödik, visszanyerik tanulási kedvüket, érdeklődővé válnak a betűk, szavak, mondatok világa iránt, akár annak ellenére is, hogy az olvasás eddig csak kudarcélményt jelentett számukra. A játékba ágyazott tanulás nagyon fontos, ha gyermeked elveszítette olvasási kedvét, eredményessége hamar érezhető az iskolai feladatok teljesítésekor. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||