Ki segít diszlexiás gyermeked oktatásában?

Előző cikkeinkben már sokat olvashattál a tanulási nehézségekről. Megtudhattad, mire kell odafigyelned, melyek azok a jelek, melyek előre figyelmeztetnek, és hogy mit kell tenned azért, hogy gyermeked ne kerüljön ilyen helyzetbe.

Sajnos előfordulhat, hogy legnagyobb igyekezeted ellenére sem sikerül szemed fényét megóvni a kudarctól, jelentkeznek nála a tanulási zavar egyes tünetei - nem tud megtanulni írni, olvasni vagy számolni.

Előre is bocsánatot kérek a mai levélben sok lesz a szakkifejezés és a jogszabályi hivatkozás, de ezek szükségesek ahhoz, hogy megértsd a gyermeked körül zajló eseményeket, és hogy gyermeked érdekeit hatékonyan képviselhesd. Természetesen ezeket a szakkifejezéseket megpróbálom megmagyarázni.

Hová fordulj?

Tapasztalataim szerint az anyák nagyon érzékeny "műszerek" - mindig megérzik, ha valami nincs rendjén csemetéjükkel. Persze van, aki ezt önmagának sem meri bevallani. Nagy többségük azonban észleli a problémát, de nem tudja, kit is keressen ez ügyben.

Legfontosabb az óvónő vagy tanítónő véleménye. Napjainkban egyre nagyobb figyelmet kap a tanulási nehézség, elég sok előadást szerveznek óvónőknek, tanítóknak éppen azért, hogy ők is tudják, melyek azok a jelek, amelyekre oda kell figyelni. Tehát először fordulj hozzájuk bizalommal, beszélgessetek, mondd el, Te mit tapasztalsz, és kérd ki az ő véleményüket is. Ka úgy látjátok, hogy gyermeked tanulási képessége körül probléma van, akkor lépjetek tovább!

BTMN - Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség

Ha gyermeked magatartási, beilleszkedési vagy tanulási nehézséggel küzd, de idegrendszeri sérülése nincs (problémamentes terhesség, szülés, egyenletes fejlődés jellemzi), akkor a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálat (Nevelési Tanácsadó) vizsgálatát kérheted az óvoda vagy az iskola közbenjárásával. A vizsgálat alapján szakvélemény készül, melyet megkapsz Te is és az intézmény is. Ebben meghatározzák, hogy gyermekednek milyen jellegű elmaradásai vannak, valamint azt is, hogy ki, és heti hány órában végzi a fejlesztést. A közoktatási törvény az ebbe a kategóriába eső gyermeket beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermeknek (BTMN) nevezi.

SNI - Sajátos nevelési igény

Ha gyermeked a megismerő funkciók (pl. emlékezet, gondolkodás...) vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenességével küzd, akkor a megyei Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottsághoz kell fordulni. Ők is ugyanúgy vizsgálnak, mint a Pedagógia Szakszolgálat, ugyanúgy meghatározzák a tanulási problémát, ugyanúgy kiírják a fejlesztést, azonban az általuk kiadott igazolás szerint a gyermek sajátos nevelési igényű (SNI).

Mi a különbség a Pedagógia Szakszolgálat és a Rehabilitációs Bizottság között?

Az utóbbi években nagyon megszaporodott a tanulási nehézséggel küzdők száma, akik után az őket ellátó intézmények több juttatást igényelhettek, ha biztosították számukra a gyógypedagógiai ellátást. Itt a hangsúly a gyógypedagógiai szón van. Tehát csak és kizárólag ilyen végzettségű pedagógusok jogosultak a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésére. De nagyon sok olyan fejlesztő pedagógusi végzettséggel rendelkező szakember van az országban, akinek munkája éppoly hatékony, mint egy gyógypedagógusé. Azonban a törvényi előírások értelmében ők nem foglalkozhatnak a tanulási nehézséggel küzdők fejlesztésével. Ezért a Szakértői és Rehabilitációs Bizottság felülvizsgált valamennyi SNI gyermeket, és akik "csak" magatartási, beilleszkedési vagy tanulási nehézséggel küzdenek, de szerencsére idegrendszeri károsodásuk nincs, azok nyomon követését átadják a pedagógiai szakszolgálastoknak, akik már nem a gyógypedagógiai fejlesztést írják elő a gyerekekek, hanem a fejlesztőpedagógiai megsegítést. 

Mindkét szervezet, azaz a Pedagógiai Szakszolgálat és a Rehabilitációs Bizottság is szakvéleményt ad ki, mely alapján jogosult a gyermek az ellátásra, azaz az iskola köteles biztosítani számára az előírt foglalkozásokat.

Mentesítve

Mindkét pedagógiai szolgálat jogosult a mentesítések megadására (erről később részletesen írok), magántanulói státuszra javaslatot tenni. Ha a sajátos nevelési igényű tanuló, illetve a beilleszkedési, tanulási nehézséggel, magatartási rendellenességgel küzdő tanuló szakértői vélemény alapján a tanulmányait magántanulóként folytatja, a szakértői véleményben megjelölt szakember biztosításáról az iskolának kell gondoskodnia. Az egyéni foglalkozás keretében történő felkészítésére az iskolának tanulónként a kötelező és a nem kötelező tanórai foglalkozás megszervezésére rendelkezésre álló órakereten felül - átlag - heti tíz óra áll a rendelkezésre.

A Nevelési Tanácsadó nem jelölheti ki az intézményt, ahol a gyermek a tanulmányait folytathatja - erre csak a Rehabilitációs Bizottság jogosult, illetve SNI kategóriát is csak a Rehabilitációs Bizottság állapíthat meg. A BTMN tanulók felülvizsgálata és fejlesztése a Nevelési Tanácsadó feladatkörébe tartozik. AZ SNI tanulók felülvizsgálata a Rehabilitációs Bizottságok feladata, a fejlesztésről pedig az önkormányzat gondoskodik.

Hogyan segíti a közoktatási törvény a tanulási nehézséggel küzdőket?

Minden szakvéleménnyel rendelkező tanulónak joga van bizonyos tantárgyak, tantárgyrészek értékelése alól részben vagy teljesen mentesítést kérni. Erre a mentesítésre valamelyik pedagógiai szolgálat javaslatot tesz, az iskola igazgatója pedig megadja a mentesítést - ha a szülő kéri.

Ez a lehetőség azonban kétélű fegyver! Gyakori, hogy a gyermek - a mentesítésre hivatkozva - nem is tanulja az adott tárgyat. De ebben nincs igaza! A szakértői vélemény alapján csak az értékelés alól mentesítették, tanulnia bizony kell(ene).

Diploma - nyelvvizsga nélkül

Ezekre a mentesítésekre tanulmányai alatt végig jogosult lesz a gyermek - azaz akár egyetemi diplomát is szerezhet, hiszen ha le van írva, hogy pl. idegen nyelv értékelése alól mentesítették, akkor nyelvvizsgát sem tud tenni - így a diplomáját anélkül is megszerezheti. A felmentés feltételeit és módját az egyes egyetemek eltérően szabályozzák, ezzel kapcsolatban érdemes a tanulmányi osztályokon tájékozódni.

Más lehetőségek

A teljes mentesítések helyett én szerencsésebbnek tartom a részleges mentesítéseket: pl. szóbeli feleletek előnyben részesítését, helyesírás értékelés alóli mentesítést, stb.

A felmentéseken túl a tanulási nehézséggel küzdő gyermek a dolgozatok írásakor jogosult még hosszabb felkészülési időre. Előfordul azonban (főleg felsőbb évfolyamokon), hogy egyszerűen nem tudják megoldani a hosszabb idő biztosítását, hiszen a következő óra már nem ugyanazzal a tanárral zajlik. Ezért ilyen esetekben érdemes megbeszélni a tanárral, hogy a gyermeknek kevesebb feladatok kelljen megoldania, mint a többieknek. Így nem éri hátrányos megkülönböztetés azért, mert Ő lassabb, mint a többiek.

Segédeszközöket is használhatnak a tanulmányaik alatt: számítógépet (nyelvi-helyesírási ellenőrző programmal), számológépet (a számolások megkönnyítése érdekében).

Hová fordulhatnak a felnőttek?

Ha gyermeked már elmúlt 18 éves, de még mindig a közoktatásban "bukdácsol", vagy nagy szenvedések és kitartó munka árán eljutott a felsőoktatásba, de nem bír megküzdeni a nyelvvizsgával, kérheti egy igazságügyi szakértő segítségét. Igazságügyi szakértői vizsgálatot az alábbi szakemberek végeznek:

- diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia esetében: Krasznárné Erdős Felícia 06-20-958-10-88 krasznarfelicia@t-online.hu

- dadogás és hadarás esetében: Feketéné Gacsó Mária 06-20-510-49-69 gacsom@gmail.com

Ők elvégzik a szükséges vizsgálatot, szakvéleményükben megállapítják, hogy van-e tanulási nehézség a háttérben vagy nincs, és ha jogos a kérés, megadják a szükséges mentesítéseket.

Hogyan segíthet a Varázsbetű?

Nem ritka, hogy egy diszlexiás vagy diszgráfiás gyermek számítógép használatával kitűnően boldogul tanulmányai során, hiszen a helyesírási vagy nyelvhelyességi ellenőrző programmal ki tudja javítani esetleges hibáit, így eredményes dolgozatokat tud készíteni. Ehhez azonban nagyon jól kell használnia ezt a "masinát" - azaz viszonylag sokat kell vele foglalatoskodnia. A Programcsaládunk egyik előnye éppen ebben rejlik. A játékokkal fejlődik olvasási, helyesírási, számolási készsége, ugyanakkor profi módon megtanulja kezelni az egeret, a billentyűzetet, használni tudja a segítségeket. El kell végeznie a különböző beállításokat, reagálnia kell az előugró ablakokra. Innen már csak egy lépés a szövegszerkesztő program használata, mely jelentősen megkönnyítheti gyermeked tanulmányait.

Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

A diszlexia-veszélyeztetettség jelei
A kisgyermekek mozgása és beszéde alapján már az iskola megkezdése előtt megjósolhatóak a későbbi...

Hogy javíthatod legegyszerűbben gyermeked iskolai eredményeit?
Bár mindannyian tudjuk, hogy iskolába kipihenten kell menni, mégis sok gyerek fáradtan lép be reggel...

A teljesítménykényszer rabságában
A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...

Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak
Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Nem tudtam, mit várhatok, de nagyon jók az első benyomásaim. A játékok változatosak, jó felépítésűek, igényes, szép kivitelezésűek. Hamar fény derül a betűtévesztésekre, nagyon használhatónak találom.

Molnár Róbertné, Nagykálló

Érdekel >>>


A játék szuper, a gyerekek nagyon élvezik a dicsérő szavakat. Most láttam először milyen hatása tud lenni a pozitív motivációnak.

Zolnay Ildikó, Biatorbágy

Érdekel >>>


Kellemes játék, sok hasznos, játékos tanulási lehetőség. Az illusztráció és a szókészlet valóban gondolkodtató, szélesíti a gyerekek látókörét, szókincsét. Meglehetősen gazdag program, érthető leírásokkal. Szeretik a tanítványaim is, és én is szívesen töltöm az időmet a felkészüléssel.

Győri Jánosné, Salgótarján

Érdekel >>>


Különösen a program egyszerű kezelhetősége ragadta meg figyelmemet. A gyerekek is könnyen eligazodhatnak benne.

Kovácsné Pásztor Gabriella, Miskolc

Érdekel >>>


Igazi nagy segítséget hozott életünkbe, pár nap alatt is észlelhető a változás, megnőtt a kedv az olvasás után! Köszönöm hogy vannak emberek, akik munkájukkal segítik az arra rászorulókat!

Vágásiné Gégus Emese, Monor

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a lányomnak, és örömmel csinálja a feladatokat! Sajnos a matematika nagyon nehezen megy neki, és úgy vettem észre hogy így könnyebben megérti a feladatokat! Érthetően elmagyarázzák lépésről lépésre, és a végén a dicséret külön jót tesz neki, mert az önbizalmát is növeli! Köszönjük!

Kaiserné Stettner Márta, Mór

Érdekel >>>


Rendkívül jó program, a gyerekek imádják, élvezik. Nagyban segíti a munkánkat az anyanyelv tanításában.

I.István Király Általános Iskola, Rétközberencs

Érdekel >>>


A program tetszik, a fiam nagy örömmel, és érdeklődéssel használja. Jónak tartom, segíti az olvasás és a szókincs fejlesztést is, és gondolkozásra serkenti a gyereket. Tetszik az is, hogy a feladatok közé játékot is csempésztek "jutalmul". Köszönjük szépen!

Márkus Katalin, Marcelháza, Szlovákia

Érdekel >>>


Az eddig kipróbált programok mind nagyszerűek. Ez karácsonyi ajándék lesz, de tudom, garantált siker!

Staudt Gáborné, Pusztavám

Érdekel >>>


Nagyon jól használható fejlesztőeszköz tanulásban akadályozott diákjaim számára, a sok dicsérő, bíztató megerősítés nagyon pozitív hatással van a tanulókra, növeli önbizalmukat, sikerélményt adnak számukra a feladatok. Öröm a tanulás! A jutalmak a megoldások után még jobban ösztönzik őket, külön öröm, hogy még itt is van választási lehetőségük!

Sey-Pacor Ferencné, Budajenő

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Emlékezetfejlesztés játékosan
Az emlékezet gyengeségének nagyon nagy szerepe van a tanulási zavarok kialakulásában. Éppen ezért...

Egyedül otthon
Komoly bizalmat jelez gyermeked felé, ha egyedül hagyod otthon: bízol benne, hogy tud már magára...

„Jelképek erdején át visz az ember útja”
Az ember társadalmi lény. Létszükséglete, hogy érintkeznie kell másokkal, és ehhez jelekre van...

Hogyan segíthetsz gyermekednek a nyelvtanulásban?
Napjainkban már alapszükségletté vált az idegen nyelvek ismerete. Már a középvezetői állások...

Péter és a hasfájás - Mi a reggeli sírás oka?
Péter minden kedden és csütörtökön hasfájósan ébredt, sírt, és gyakran megbetegedett. Ezen a két...

Hogy mondjam el neki?
Egy idő után minden diszlexiás gyerek észreveszi, hogy valami nincs rendben. Ekkor teszi fel a...

Míg a halál el nem választ...
Válás. Olyan társadalomban élünk, melynek értékrendje elfogadja, sőt bizonyos esetekben akár...

Tanárok bohócruhában
A szülők szeretnek gyerekeikről beszélni. Sokszor mesélnek például arról, hogy az öt-hat éves...

Nyelvtanuló memória
Mára gyermeked angol és német szókincsének fejlesztésére készítettünk egy játékot. Jó szórakozást!...

Játékos beszédfejlesztés
A mondókák - amellett, hogy segítségükkel bővül gyermeked szókincse - a ritmusérzékét is fejlesztik,...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb