|
|||||||||||||||||||||
Ki segít diszlexiás gyermeked oktatásában?
Előző cikkeinkben már sokat olvashattál a tanulási nehézségekről. Megtudhattad, mire kell odafigyelned, melyek azok a jelek, melyek előre figyelmeztetnek, és hogy mit kell tenned azért, hogy gyermeked ne kerüljön ilyen helyzetbe. Sajnos előfordulhat, hogy legnagyobb igyekezeted ellenére sem sikerül szemed fényét megóvni a kudarctól, jelentkeznek nála a tanulási zavar egyes tünetei - nem tud megtanulni írni, olvasni vagy számolni. Előre is bocsánatot kérek a mai levélben sok lesz a szakkifejezés és a jogszabályi hivatkozás, de ezek szükségesek ahhoz, hogy megértsd a gyermeked körül zajló eseményeket, és hogy gyermeked érdekeit hatékonyan képviselhesd. Természetesen ezeket a szakkifejezéseket megpróbálom megmagyarázni. Hová fordulj?Tapasztalataim szerint az anyák nagyon érzékeny "műszerek" - mindig megérzik, ha valami nincs rendjén csemetéjükkel. Persze van, aki ezt önmagának sem meri bevallani. Nagy többségük azonban észleli a problémát, de nem tudja, kit is keressen ez ügyben. Legfontosabb az óvónő vagy tanítónő véleménye. Napjainkban egyre nagyobb figyelmet kap a tanulási nehézség, elég sok előadást szerveznek óvónőknek, tanítóknak éppen azért, hogy ők is tudják, melyek azok a jelek, amelyekre oda kell figyelni. Tehát először fordulj hozzájuk bizalommal, beszélgessetek, mondd el, Te mit tapasztalsz, és kérd ki az ő véleményüket is. Ka úgy látjátok, hogy gyermeked tanulási képessége körül probléma van, akkor lépjetek tovább! BTMN - Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségHa gyermeked magatartási, beilleszkedési vagy tanulási nehézséggel küzd, de idegrendszeri sérülése nincs (problémamentes terhesség, szülés, egyenletes fejlődés jellemzi), akkor a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálat (Nevelési Tanácsadó) vizsgálatát kérheted az óvoda vagy az iskola közbenjárásával. A vizsgálat alapján szakvélemény készül, melyet megkapsz Te is és az intézmény is. Ebben meghatározzák, hogy gyermekednek milyen jellegű elmaradásai vannak, valamint azt is, hogy ki, és heti hány órában végzi a fejlesztést. A közoktatási törvény az ebbe a kategóriába eső gyermeket beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermeknek (BTMN) nevezi. SNI - Sajátos nevelési igényHa gyermeked a megismerő funkciók (pl. emlékezet, gondolkodás...) vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenességével küzd, akkor a megyei Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottsághoz kell fordulni. Ők is ugyanúgy vizsgálnak, mint a Pedagógia Szakszolgálat, ugyanúgy meghatározzák a tanulási problémát, ugyanúgy kiírják a fejlesztést, azonban az általuk kiadott igazolás szerint a gyermek sajátos nevelési igényű (SNI). Mi a különbség a Pedagógia Szakszolgálat és a Rehabilitációs Bizottság között?Az utóbbi években nagyon megszaporodott a tanulási nehézséggel küzdők száma, akik után az őket ellátó intézmények több juttatást igényelhettek, ha biztosították számukra a gyógypedagógiai ellátást. Itt a hangsúly a gyógypedagógiai szón van. Tehát csak és kizárólag ilyen végzettségű pedagógusok jogosultak a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésére. De nagyon sok olyan fejlesztő pedagógusi végzettséggel rendelkező szakember van az országban, akinek munkája éppoly hatékony, mint egy gyógypedagógusé. Azonban a törvényi előírások értelmében ők nem foglalkozhatnak a tanulási nehézséggel küzdők fejlesztésével. Ezért a Szakértői és Rehabilitációs Bizottság felülvizsgált valamennyi SNI gyermeket, és akik "csak" magatartási, beilleszkedési vagy tanulási nehézséggel küzdenek, de szerencsére idegrendszeri károsodásuk nincs, azok nyomon követését átadják a pedagógiai szakszolgálastoknak, akik már nem a gyógypedagógiai fejlesztést írják elő a gyerekekek, hanem a fejlesztőpedagógiai megsegítést. Mindkét szervezet, azaz a Pedagógiai Szakszolgálat és a Rehabilitációs Bizottság is szakvéleményt ad ki, mely alapján jogosult a gyermek az ellátásra, azaz az iskola köteles biztosítani számára az előírt foglalkozásokat. MentesítveMindkét pedagógiai szolgálat jogosult a mentesítések megadására (erről később részletesen írok), magántanulói státuszra javaslatot tenni. Ha a sajátos nevelési igényű tanuló, illetve a beilleszkedési, tanulási nehézséggel, magatartási rendellenességgel küzdő tanuló szakértői vélemény alapján a tanulmányait magántanulóként folytatja, a szakértői véleményben megjelölt szakember biztosításáról az iskolának kell gondoskodnia. Az egyéni foglalkozás keretében történő felkészítésére az iskolának tanulónként a kötelező és a nem kötelező tanórai foglalkozás megszervezésére rendelkezésre álló órakereten felül - átlag - heti tíz óra áll a rendelkezésre. A Nevelési Tanácsadó nem jelölheti ki az intézményt, ahol a gyermek a tanulmányait folytathatja - erre csak a Rehabilitációs Bizottság jogosult, illetve SNI kategóriát is csak a Rehabilitációs Bizottság állapíthat meg. A BTMN tanulók felülvizsgálata és fejlesztése a Nevelési Tanácsadó feladatkörébe tartozik. AZ SNI tanulók felülvizsgálata a Rehabilitációs Bizottságok feladata, a fejlesztésről pedig az önkormányzat gondoskodik. Hogyan segíti a közoktatási törvény a tanulási nehézséggel küzdőket?Minden szakvéleménnyel rendelkező tanulónak joga van bizonyos tantárgyak, tantárgyrészek értékelése alól részben vagy teljesen mentesítést kérni. Erre a mentesítésre valamelyik pedagógiai szolgálat javaslatot tesz, az iskola igazgatója pedig megadja a mentesítést - ha a szülő kéri. Ez a lehetőség azonban kétélű fegyver! Gyakori, hogy a gyermek - a mentesítésre hivatkozva - nem is tanulja az adott tárgyat. De ebben nincs igaza! A szakértői vélemény alapján csak az értékelés alól mentesítették, tanulnia bizony kell(ene). Diploma - nyelvvizsga nélkülEzekre a mentesítésekre tanulmányai alatt végig jogosult lesz a gyermek - azaz akár egyetemi diplomát is szerezhet, hiszen ha le van írva, hogy pl. idegen nyelv értékelése alól mentesítették, akkor nyelvvizsgát sem tud tenni - így a diplomáját anélkül is megszerezheti. A felmentés feltételeit és módját az egyes egyetemek eltérően szabályozzák, ezzel kapcsolatban érdemes a tanulmányi osztályokon tájékozódni. Más lehetőségekA teljes mentesítések helyett én szerencsésebbnek tartom a részleges mentesítéseket: pl. szóbeli feleletek előnyben részesítését, helyesírás értékelés alóli mentesítést, stb. A felmentéseken túl a tanulási nehézséggel küzdő gyermek a dolgozatok írásakor jogosult még hosszabb felkészülési időre. Előfordul azonban (főleg felsőbb évfolyamokon), hogy egyszerűen nem tudják megoldani a hosszabb idő biztosítását, hiszen a következő óra már nem ugyanazzal a tanárral zajlik. Ezért ilyen esetekben érdemes megbeszélni a tanárral, hogy a gyermeknek kevesebb feladatok kelljen megoldania, mint a többieknek. Így nem éri hátrányos megkülönböztetés azért, mert Ő lassabb, mint a többiek. Segédeszközöket is használhatnak a tanulmányaik alatt: számítógépet (nyelvi-helyesírási ellenőrző programmal), számológépet (a számolások megkönnyítése érdekében). Hová fordulhatnak a felnőttek?Ha gyermeked már elmúlt 18 éves, de még mindig a közoktatásban "bukdácsol", vagy nagy szenvedések és kitartó munka árán eljutott a felsőoktatásba, de nem bír megküzdeni a nyelvvizsgával, kérheti egy igazságügyi szakértő segítségét. Igazságügyi szakértői vizsgálatot az alábbi szakemberek végeznek: - diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia esetében: Krasznárné Erdős Felícia 06-20-958-10-88 krasznarfelicia@t-online.hu - dadogás és hadarás esetében: Feketéné Gacsó Mária 06-20-510-49-69 gacsom@gmail.com Ők elvégzik a szükséges vizsgálatot, szakvéleményükben megállapítják, hogy van-e tanulási nehézség a háttérben vagy nincs, és ha jogos a kérés, megadják a szükséges mentesítéseket. Hogyan segíthet a Varázsbetű?Nem ritka, hogy egy diszlexiás vagy diszgráfiás gyermek számítógép használatával kitűnően boldogul tanulmányai során, hiszen a helyesírási vagy nyelvhelyességi ellenőrző programmal ki tudja javítani esetleges hibáit, így eredményes dolgozatokat tud készíteni. Ehhez azonban nagyon jól kell használnia ezt a "masinát" - azaz viszonylag sokat kell vele foglalatoskodnia. A Programcsaládunk egyik előnye éppen ebben rejlik. A játékokkal fejlődik olvasási, helyesírási, számolási készsége, ugyanakkor profi módon megtanulja kezelni az egeret, a billentyűzetet, használni tudja a segítségeket. El kell végeznie a különböző beállításokat, reagálnia kell az előugró ablakokra. Innen már csak egy lépés a szövegszerkesztő program használata, mely jelentősen megkönnyítheti gyermeked tanulmányait. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||