Gondolatok az emlékezetünkről

Ugye Te is ismered a lusta diák tanulási praktikáját: könyv a párna alá, és a tananyag majd szépen bemászik a fejünkbe. Bár mindannyian tudjuk, hogy ez nem működik, de azért izgalmas elképzelés. Milyen jó lenne megtakarítani azt a sokszor fáradságos munkát, amivel az új ismereteket el lehet raktározni! Ki ne szeretné megspórolni azt a fáradtságot, amit a matematika, vagy idegen nyelv tanulása jelent! Mennyivel egyszerűbb volna bekapni néhány tablettányi geometriát, igeragozást, vagy genetikát!

A keserű pirula

Sajnos csodaszerek egyelőre nem léteznek, és egy darabig még kénytelenek leszünk a hagyományos módszert választani, és tanulni! Aki bármiféle tudás birtokába szeretne kerülni, kénytelen azt tanulással megszerezni. Mindenki, aki mást ígér, csak lóvá tesz bennünket, aki pedig bedől az hihetetlen ígéreteknek, az vessen magára!

Kézi vezérlés

Szerencsére az agyunk egy nagyon izgalmas szerkezet, mely szomjazza az új információkat, és imád tanulni.

Imád tanulni?

Bármilyen meglepő, ez az igazság. Az agyunk folyamatosan új kérdéseket tesz fel, új rejtélyeket fejt meg, új dolgokkal ismerkedik, anélkül, hogy kényszerítenünk kellene erre. A probléma nem a tanulással van, hanem az általunk és az iskola által erőltetett módszerekkel.

Az agyunk akkor tanul könnyen és élvezettel, ha nem csak egy szöveget kell bemagolni, hanem a tanultakat alkalmazni kell, körbe lehet járni, meg lehet fogni, ki lehet próbálni, beszélgetni lehet róla, ha a tanulnivaló izgalmas és fontos.

Az agyunk akkor is teszi a dolgát, ha nem vagyunk tisztában a működésével. Ez az automatikus működés tökéletesen elegendő a napi feladataink ellátásához, szervezetünk működtetéséhez, eligazodásunkhoz a minket körülvevő világban.

Az agyunk nem káptalan…

Sok szakkönyv említ egyszerű példákat memóriánk „szelektív” működésére.

Ki tudná például felidézni, hogy a házban ahol évek óta lakik, hány lépcső vezet a bejáratig?

Ki emlékezne pontosan a bank - vagy a lakcímkártyáján szereplő adatsorokra?

Ki tudná hiba nélkül felidézni a húszforintos pénzérme feliratait, ábráit?

Az adatok egyszerűen a „nem fontos” kategóriába esnek.

Agyunk így védekezik a túlzott leterhelés ellen. Ha az összes minket érő információt válogatás nélkül megjegyeznénk, egy nap alatt megtölthetnénk memóriánkat.

Agyunk fiókjai

Most, amikor ezen sorokat olvassuk, számtalan zaj szűrődik a szobába, különböző helyeken érintkezik lábunk a cipőnkkel, érzékeljük a levegő, vagy a billentyűk hőmérsékletét, stb. Mindezekről pillanatnyilag nem veszünk tudomást, de attól még érzékeljük. Az adott pillanatban lényegtelen információk, maximum néhány másodpercig tárolódnak.

A rövid időre fontos adatok, például egy lediktált telefonszám, vonatunk indulási ideje, bevásárló-listánk tartalma néhány percet tölt a rövidtávú-memóriánkban.

A hosszútávú memóriánkba csak a valóban fontos ismeretek kerülnek. Ebben a fiókban csak akkor kapnak helyet az új ismeretek, ha logikus rend szerint „pakoltuk” be őket, és ha kellő gyakorisággal nyitogatjuk a fiókot, azaz rendszeresen foglalkozunk vele, és használjuk, tehát fontosnak tartjuk.

Nem akarásnak nyögés a vége…

Azok az információk, melyek nem fontosak, nem kerülnek be a hosszútávú memóriába. És a lényeg itt a "fontos" szón van. Hogy mi fontos, vagy mi sem, azt senki más nem döntheti el, csak az, aki tanul. Ez nekem(!) fontos. Ez engem(!) nem érdekel.

Aki (a saját maga számára) nem fontos dolgokat tanul, az csak úgy tesz, mintha tanulna. De ez egy üres, tartalom nélküli tevékenység, és az is marad, amíg az információ valamiért - külső vagy belső hatásra - nem válik fontossá.

Rend a lelke mindennek

A tanulás tehát nem más, mint a fontos ismeretek tudatos rendezése, pakolgatása agyunk rekeszeiben. A gyors, pontos és tartós adattároláshoz megfelelő ismétlésszámú, és minél több csatornán keresztül történő betáplálás szükséges.

A lehetőségek tárháza bővebb, mint gondolnánk! Már a legegyszerűbb lecke feldolgozásához is rengeteg módszer áll rendelkezésünkre:

  • néma olvasás
  • hangos olvasás
  • felolvasás - amikor a szülő olvassa fel az anyagot a gyereknek
  • hanganyagot hallgatva
  • képpel kombinálva – DVD, Youtube
  • elolvasva, hangosan saját szavakkal visszaismételve
  • magyarázva „tanítva” - amikor a gyermek a friss információt elmagyarázza valakinek
  • ábrák készítésével
  • vázlat és jegyzetírással
  • gondolati rajzos ábrázolással
  • a tanultak gyakorlati kipróbálásával, kísérletezéssel

Mindezeket természetesen kombinálhatjuk is. Minél aktívabb és változatosabb a tanulás folyamata, annál könnyebben megtapadnak az új ismeretek.

Ti mind külön egyéniségek vagytok…

Ne felejtsük el, hogy nem vagyunk egyformák!

Van akinek az egyik, van akinek a másik módszer hoz több sikert. A legfontosabb, hogy valahogyan próbálkozzunk, és figyeljük az eredményt! A következetes megfigyelés rövid idő alatt kirajzolja a lehetőségeket, az erősségeket és azt is, hogy gyermeked mely képességeit kell fejleszteni.

Ameddig a szándék megvan az ismeretszerzésre, addig csak a feltételekben és a módszerekben lehet a hiba! Mindenkinél el lehet érni az eredményt. A kérdés mindig a hogyan!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

A teljesítménykényszer rabságában
A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...

Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak
Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.

Pongrácz Tímea

Érdekel >>>


Nagyon jó, a gyermekem nagyon szerette, abszolút élvezte a játékokat, ráadásul más, mint egy sima feladatlap, és ez is segített, mert játéknak vette, nem feladatnak, közben pedig 5 évesen összeadott-kivont.

Forró Ildikó, Biatorbágy

Érdekel >>>


Nagyon sokszínűvé, és a gyerekek számára is élvezetessé teszi nemcsak a fejlesztő, hanem a tanítási órákat is.

Bethlen Gábor Református Általános Iskola, Törökszentmiklós

Érdekel >>>


Nagyon ötletes, vicces és önbizalomjavító. A kisfiamnak nagyon bevált, egyszóval szuper!

RátiAnikó, Jászladány

Érdekel >>>


Mindet megvettem még évekkel ezelőtt. Azóta is szuper játék, a harmadik gyerekem tanul rajta!!!

Forró Ildikó, Biatorbágy

Érdekel >>>


Hosszú ideje használjuk a Varázsbetű Programot, ami egy CSODA! :) Az ajándékba kapott angol programot pedig a kisfiam használja, és nagyon szereti.

Horváth Borbála, Budapest

Érdekel >>>


Évek óta használom, szeretik a gyerekek is. Örömmel láttam, hogy a korábbi verzióhoz képest mennyi mindenen javítottak. Köszönöm!

Farkas Lászlóné, Eger

Érdekel >>>


Nagyon sokat segít nekünk a Varázsbetű, ennek köszönhetjük, hogy autizmussal élő kislányomnál szépen beindult az ovasás. Meg vagyok vele elégedve, másoknak is ajánlottam már.

Pergerné Kisbíró Brigitta, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon szeretik a gyerekek,szívesen játszanak vele. Már a legkisebb elsősök is találnak benne szórakoztató és okosító játékokat.

Farkas Lászlóné, Eger

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

A játék mindig jó megoldás
Az angol nyelvtanulás során nagyon fontos a játékosság. A gyerekek lételeme a játék, játék közben...

Angol szótanuló memóriajáték
Mára a nyelvtanulás megkönnyítésére készítettünk egy memóriajátékot. A kártyák segítségével szavakat...

Miért vagy ilyen hülye?
Mi, szülők gyakran szeretnénk változtatni gyermekünk viselkedésén. Úgy látjuk, hogy fegyelmezetlen,...

Mikor írtál utoljára kézzel?
Egy előadást hallgattam a múltkor. Jegyzetelni akartam, ezért füzetet és tollat vettem elő, hogy...

Színezd meg a szürke hétköznapokat!
A gyereknevelés sokszor nehéz, idegőrlő feladatnak tűnik. Reggelente fejvesztve rohansz az óvodába...

Rakj rendet a napotokban
Sokszor gondolunk a szabályokra negatívumként, melyek korlátoznak minket. Azonban - ha rugalmasan...

Hogyan neveljünk motivált gyermeket?
Minden szülő szeretné, ha gyermeke jó jegyeket szerezne az iskolában. De miért fontos jól tanulni? ...

Túlélő tippek: Mit tehetsz, ha gyermeked folyamatosan rosszkedvű?
Mindenkinek lehetnek rossz napjai. Ami azt illeti, sok gyereknek állandóan rossz napja van. Feszült,...

Hogy tanultam meg táncolni?
Ma egy olyan diszlexiás lány beszámolóját olvashatod, akinek a tanulási nehézségek leküzdésében a...

Mit tehetsz, ha gyermeked nem szereti a tanárt?
Amikor az iskolai eredmények javításáról van szó, akkor leggyakrabban arról beszélünk, hogy mi kell...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb