|
|||||||||||||||||||||
A diszlexia érzelmi oldala
Sokat írtam már róla, hogy milyen okos és tehetséges emberek a diszlexiások. Arról is sokszor beszéltem már, hogy nem igaz az a hiedelem, mely szerint a diszlexiások buták lennének, egyszerűen arról van szó, hogy ők másképp gondolkoznak, ezért másképp is tudnak tanulni, mint a többség. A diszlexiának nem csupán a nyelvi képességek, az olvasás és az írás vonatkozásában van hatása, olyan más területeket is befolyásol, mint például az emlékezet, a figyelem, a kommunikáció vagy a szociális képességek. Gyakran tapasztalják meg a kudarcot az iskolában, sokszor kinevetik, kigúnyolják őket. Ennek eredményeként gyakori, hogy a diszlexiás gyermek elveszti a tanulás iránti a lelkesedését. Azt hiszi, kevesebbet érA hagyományos oktatás bal agyféltekére kidolgozott, lineáris feladatai túlságosan megterhelik a diszlexiás gyermek jobb agyféltekét használó, komplex látásmódú gondolkodását. A diszlexiás gyermek az iskolában azt érzi, azt tanulja csak meg, hogy ő buta, értéktelen, és hogy kevesebbet ér, mint a többiek. Mire felnő, és megérti, hogy ő nem buta, hanem egyszerűen más, addig rengeteg idő eltelik - és ez az idő tele van hiábavaló próbálkozásokkal, kudarcokkal, hibákkal, gúnnyal és megaláztatással. Nem egyformaA diszlexiának többféle oka lehet, így minden érintett gyermek esetében más tünetek jelentkeznek. Minden diszlexiás gyerek más és más, ebből következően a diszlexiás gyerekek családjai sem pontosan ugyanazt tapasztalják, különféleképp szembesülnek a diszlexia lelki következményeivel. Ennek ellenére vannak olyan jelenségek, melyekkel a legtöbb helyen találkoznak. Vannak gyerekek, akik könnyedén elviselik a nehézségeket, mások azonban erre nem képesek, és a legkülönfélébb lelki problémákkal szembesülnek. ÖnbizalomhiánySok tanulási problémával küzdő gyermek vár arra, hogy az iskolarendszeren keresztül kap majd segítséget. Sajnos a várakozás ideje alatt csak nő a lemaradás. A gyereknek mindennap szembe kell azzal néznie, hogy olyan gyerekekkel hasonlítják össze, aki a hagyományos módon tudnak jól tanulni. Ez hamar elkoptatja a még megmaradt önbizalmat. A diszlexiás gyerekek egy részének nehézségei vannak társas helyzetekben. Szociálisan és érzelmileg éretlenek lehetnek, ez pedig hátrányosan befolyásolja kapcsolataikat. Ennek köszönhetően önbizalomhiány alakulhat ki. KudarckerülésA nyelvi feldolgozás zavara miatt a diszlexiások egy része gyakran nem találja a szavakat, hosszabb szüneteket tart beszéd közben, vagy nagyon sokszor használ olyan töltelékszavakat, mint az "izé", a "bigyó" vagy az "őőő". Emiatt nehezen tart lépést a beszélgetésekkel, és előfordulhat, hogy kinevetik, kigúnyolják. Mindezek idővel azt eredményezik, hogy a gyermek egyre jobban szorong, szégyelli magát, és fél a kudarctól. Ez pedig öngerjesztő folyamat, a gyerek egyre inkább kerüli a kudarc lehetőségét hordozó helyzeteket, emiatt pedig még több kritikát fog kapni társaitól, tanáraitól és a többi szülőtől. Magatartási problémákGyakori, hogy a diszlexiás gyermek a kudarcok ellensúlyozására rosszalkodni kezd, nem fogad szót az iskolában, bohóckodik az órán, esetleg agresszíven viselkedik az osztálytársaival. Szülőként nagyon fontos, hogy tisztában legyél az ilyen problémák gyökerével, hiszen csak így tudsz segíteni. Senki sem ismeri gyermekedet úgy, mint Te! Én nem érek annyit!A gyerekek önképe az iskola első éveiben alakul ki. Ha ezek az évek tele vannak iskolai kudarcokkal és szorongással, az ahhoz vezet, hogy a gyermek gyengébbnek, butábbnak fogja érezni magát a többiekkel szemben. Amennyiben ilyenkor nem kap gyors segítséget, hosszabb távon kialakulhat az alkalmatlanság és a tehetetlenség érzése is. A kutatások szerint a kisebbrendűség érzése már tíz éves korra kialakul. Ezután szinte lehetetlen a gyermeknek segíteni a pozitív önkép kialakításában. Talán ez a legfontosabb érv a korai beavatkozás és képességfejlesztés mellett. DepresszióA kudarcok sorozata és a szorongás nem csak önbizalomhiányhoz, hanem depresszióhoz is vezethet. A gyerekek depressziójának megjelenési formája különbözhet a felnőttekétől. A következő jelekre érdemes odafigyelned: - gyermekednek negatív gondolatai vannak saját magáról, - hajlamos negatívan szemlélni a világot, - képtelen a reményre, és nem tudja elképzelni, hogy a dolgok jobbra fordulnak. Családi problémákMeglepő módon a testvérek vetélkedése a legtöbb, diszlexiás gyermeket nevelő családra jellemző. A család a problémák megoldása érdekében több figyelmet és pénzt fordít a diszlexiás gyermekre, ezért a többi testvér féltékennyé válik. Ez a negatív viszonyulás természetesen kellemetlenül érinti a diszlexiás gyermeket, és ez gyakori veszekedéseket eredményezhet. Gyakran fokozza a családon belüli feszültséget az is, hogy a szülők nem értik, mi is az a diszlexia, ezért lustasággal vádolják gyermeküket, és azt várják tőle, hogy keményebben dolgozzon. Ez természetesen nem működik: a gyerek hiába küszködik, nem tud jobb eredményt elérni, a szülők viszont azt hiszik, hogy a gyermek így lázad ellenük. Ennek fényében azt hihetnénk, hogy segít, ha valamelyik szülő maga is olvasási, tanulási problémákkal küszködött. Sajnos ez sem mindig igaz. A szülőben, gyermeke iskolai küszködését, szenvedését figyelve a saját gyermekkora emlékei elevenednek meg, és ez rengeteg fájdalmat okozhat számára is. Közöny a tanulás irántHa egy gyermek folyamatosan az elvárások alatt teljesít, és a próbálkozásai ellenére állandóan kudarcot szenved, akkor hamar elveszíti a tanulás iránti érdeklődését. A gyermek az iskolára ezután úgy tekint, mint a kötelező rosszra. Ez természetesen hátrányosan befolyásolja tanulmányait. Türelmetlenség nehézségek eseténA diszlexiás gyerekek nagyon kevés sikerélményt szereznek, ezzel szemben rendszeresen szembesülnek a kudarccal. Így hamar kialakul bennük a nehézségekkel szembeni türelmetlenség, nehezen viselik el, ha problémákkal szembesülnek. Ha úgy érzik, hogy egy probléma megoldása túl nehéz, akkor azonnal feladják. Természetesen ennek a hozzáállásnak is komoly veszélyei vannak gyermeked későbbi életére vonatkozóan. A tanulás és a munka kihívások sorozata, ahol könnyebb és nehezebb problémákat kell megoldani. Ha gyermeked gyorsan feladja, akkor a dolgok többségét nem fogja tudni befejezni. Hogy egy kissé közhelyesen fogalmazzak: az életben semmi sincs ingyen. Készülj fel!A legtöbb, diszlexiás gyermeket nevelő családban fel kell készülni a fenti problémákkal való találkozásra. Csak így van rá esély, hogy legyőzzük a gondokat, és a biztonságos jövő esélyét biztosítsuk gyermekeinknek. A legfontosabb teendő minden esetben a korai felismerés, majd a mielőbbi képességfejlesztés, hogy megelőzhessük a többiektől való leszakadást. Segítség az otthoni fejlesztésben!Sokat segíthetsz gyermekednek azzal, ha megerősíted alapvető olvasási képességét. Ha az olvasás technikai részére már nem kell figyelnie, ha az olvasás automatikussá válik, és nem kell gondolkodnia rajta, és nem jelent számára fáradtságot, akkor szívesebben fog olvasni saját örömére is. Otthon is fejlesztheted gyermeked olvasási és tanulási képességeit! A Varázsbetű Programcsalád szórakoztató játékok segítségével fejleszti gyermeked olvasási és tanulási képességeit. Napi húsz perc játék a Varázsbetűvel, és gyermeked képességei kibontakoznak! Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||