Még egyszer a testközépvonalról

Amint arról már írtam, a testközépvonalnak a fejlődésben játszott fontos szerepére Audrey E. McAllen legújabb kutatásai hívták fel a figyelmet. Ez a láthatatlan valami készteti arra a gyermeket, hogy első életéveiben minden mozgásában használja testének mindkét felét, így biztosítva azt, hogy mindkét testfél egyaránt fejlődjön. Így azután ezekben az életévekben a „bal keze ügyébe” eső dolgokat csak a bal kezével, a jobb kézre esőket csak a jobb kezével végzi.

Előbb segít, később már gátol

Ez a megosztottság azonban a mozgásfejlődés időszakának befejeztével már gátjává válik a továbblépésnek. Erre az időszakra a gyermek testarányai már nem”bébisek”, hanem a felnőtt testarányait mutatják, vagyis már fizikailag sincs szüksége a két oldal megosztottságára, mert könnyedén át tudja fogni mindkét oldalt éppen a tevékenység kivitelezésének célszerűsége, hatékonysága érdekében.

A test is iskolaéretté válik

6-7 éves korra a gyermeknek már ismernie és uralnia kell a saját testét. A szakemberek ezt úgy mondják, hogy hétéves kor táján válik a test is „iskolaéretté”, vagyis a gyermek elvárhatja tőle, hogy produkálja a számára azokat a képességeket, amelyekre a tanuláshoz szüksége lesz. 

Ha a test két oldala 6-7 éves kor táján még mindig inkább külön-külön dolgozik, ezen a problémán minél előbb segíteni kell.

Két kézzel írni?

Nagyon sarkítva a nehézségeket, gondolj csak bele: nem lehet például írásnál a sor közepén egyik kézből a másikba átvenni az íróeszközt. Vagy: olvasásnál végig kell olvasni az egész sort, nem lehet a sor közepén - csak azért, mert elértük a testközépvonalat - új sort kezdeni. Vagy: számolásnál, írásbeli összeadásnál könnyen elveszíthetik az egyes oszlopokból átvitt számjegyeket.

Te is tesztelheted!

Ha azt gyanítod, hogy gyermekednél ez a láthatatlan függőleges fal, a testközépvonali gátlás a szükségesnél hosszabb ideig is fennmaradt, meglétéről tájékozódhatsz a következő egyszerű vizsgálatokkal.

Nagyon fontos! Csak szóban adhatsz utasítást, kérheted a feladat végrehajtását! Semmit sem mutathatsz meg, tevékenységgel nem demonstrálhatsz, mert így a vizsgálat már nem ad objektív eredményt, értelmetlenné válik!

1. Érintsd meg!

Kérd meg gyermeked, hogy két kézzel:

- érintse meg a fejét

- érintse meg a vállait

- érintse meg a térdeit

- érintse meg a derekát

- érintse meg a könyökeit

- érintse meg a füleit

- érintse meg a homlokát

A könyökei megérintésére vonatkozó utasításnál, ha teljesen visszamaradt a függőleges testközépvonali gát, gyermeked a csuklója és az ujjai visszahajlításával próbálkozik könyökének megérintésére, mert az azonos oldali könyökét próbálja elérni. Ha részben már megkezdődött a gátlás eltűnése, a gyermek habozni fog: előbb az egyik könyökét érinti meg az ellenkező oldali kezével és utána a másikat. Ha a gátlás már teljesen felszámolódott, a gyermek egyszerre nyújtja kezeit az ellenkező oldali könyökeihez. Nem használható ez a gyakorlat, ha a gyermek korábban - pl. egy játék során - már megtanulta, hogy így nyúljon a könyökeihez!

2. Körözzünk

Kérd meg gyermeked, hogy nyújtsa ki előre egyenesen a karjait-kezeit, és írjon azokkal kis köröket a levegőben, fokozatosan egyre nagyobbá formálva azokat.

Figyeld meg, hogy a nagy körök leírásánál keresztezi-e a kezeit, vagy akár az alkarjait! A visszamaradt függőleges testközépvonali gátlású gyermek hajlamos elkerülni a keresztezést. Kicsit átkeresztezheti a kezeit néhány alkalommal, de a karjait semmiképp.

3. Rajzoljunk

Figyeld meg gyermeked, miközben például az asztalnál ülve rajzol!

Ha azt látja, hogy gyakran dől oldalra, vagy elfordítja a testét, vagy a papírlapját forgatja el, csak azért, hogy elkerülje a függőleges testközépvonal előtt - vagy annak túloldalán - végzendő munkát, az megerősítheti a visszamaradt függőleges testközépvonali gát jelenlétét. Sőt: még azt is megmutathatják, mennyire gátolja ez a sorompó a gyermeket.

A feleslegessé, sőt akadállyá vált függőleges gát feloldását segítő gyakorlatokra vonatkozóan most is azt tanácsolhatom, mint előző írásomban:

Minden olyan tevékenység - házimunkától, kézimunkázásig, tornagyakorlatoktól mozgásos játékokig, rajzolás-festéstől gyurmázáson át tapsolós, zsinór és ujj-játékokig - amely során a kezek a testközépvonalhoz kerülnek vagy át kell azt keresztezniük, segíti a testközépvonali akadály feloldását!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Van valami jó a tanulási problémákban?
Mikor kiderül, hogy gyermekünknek problémái vannak a tanulással, a különböző, enyhébb, vagy...

Egy rajz, melyet nem lehet elrontani!
Ma egy különleges rajzfajtával, a mandalával ismerkedhetsz meg, és azzal, hogy hogyan fejlesztheted...

A diszlexia-veszélyeztetettség jelei
A kisgyermekek mozgása és beszéde alapján már az iskola megkezdése előtt megjósolhatóak a későbbi...

Hogy javíthatod legegyszerűbben gyermeked iskolai eredményeit?
Bár mindannyian tudjuk, hogy iskolába kipihenten kell menni, mégis sok gyerek fáradtan lép be reggel...

A teljesítménykényszer rabságában
A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...

Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak
Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Nagyon jónak és hasznosnak tartom. Vannak gondjaink Zsófi lányom olvasásával.A Varázsbetű játékait viszont szívesen használja, ezért, annak ellenére, hogy a hangos olvasást nem igazán szereti, a szövegértési feladatokat mégis jól készíti el. Ezen a tanító néni rendszeresen meglepődik.

Zsebéné Tokay Éva, Eger

Érdekel >>>


A lányom, aki miatt megrendeltem a Varázsbetű Programcsaládot, élvezettel gyakorolja a játékos feladatokat. Számtannal és szövegértéssel vannak gondjai. A nagycsoportos kislányom is belekóstolt a könnyebb, egyszerűbb számtanba, neki ezek játékos, élvezetes feladatok. Ez a Programcsalád alkalmas a gyerekek fejlesztésére, azoknak is nagy segítség, akiknek nincs módjuk fejlesztő pedagógussal dolgozni.

Lengyel Zsuzsanna, Dunaföldvár

Érdekel >>>


Mi már kb. egy éve használjuk nagy örömmel és megelégedéssel. Elértük, hogy kisfiam, aki nem szeretett olvasni, mára szövegértésből és nyelvtanból ötösöket hoz haza. Igaz nem lett regényfaló, de ha olvasni kell nincs akadály.

Szijártó Piroska, Szekszárd

Érdekel >>>


Unokám egyedül is képes kezelni a programot, nem kell folyamatosan felügyelni, de a napló segítségével mégis könnyen leellenőrizhetem teljesítményét.

Somogyiné Mogyorósi Angella, Litér

Érdekel >>>


Kisfiam nagyon szeret vele játszani, sokat jelentenek neki a dicséretek, amiket kap a feladatok végén. Fantasztikus!

Szabóné Fürjes Klaudia, Csém

Érdekel >>>


Nagyon tetszik. Játékos, kreatív, sokoldalú, több területet fejleszt, és hatalmas motiváló ereje van.

Szigetbecse-Makád Általános Iskola (SZMKIKIFT), Szigetbecse

Érdekel >>>


Milán fiamnak vettem ezt a programot, aki minden olvasás házi feladatot büntetésként él meg. Mióta a Varázsbetűvel olvas, alig várja, hogy este tudjon "játszani". Nagyon szereti, hiszen hatalmas öröm számára, hogy ha valami sikerül, ott a csillag, meg a dicséret...

Kasparik Edit, Szombathely

Érdekel >>>


Nagyon köszönöm, nagy segítség ez a program. Nagyobbik fiunknál diszkalkulia jelei mutatkoznak. A suliban nincs sikerélménye, de ezt a játékot szereti. A játékos fejlesztés kompenzálja az a terhet, amit rátesznek az iskolában.

Kovácsné Dr. Augusztinyi Andrea, Nádudvar

Érdekel >>>


Az integráltan nevelt SNI-s tanulók játékos fejlesztésénél remekül tudjuk használni a Varázsbetű programot.

Dr. Molnár István EGYMI Óvoda, Általános és Készségfejlesztő Iskola, Hajdúböszörmény

Érdekel >>>


Nagyon jól használható fejlesztőeszköz tanulásban akadályozott diákjaim számára, a sok dicsérő, bíztató megerősítés nagyon pozitív hatással van a tanulókra, növeli önbizalmukat, sikerélményt adnak számukra a feladatok. Öröm a tanulás! A jutalmak a megoldások után még jobban ösztönzik őket, külön öröm, hogy még itt is van választási lehetőségük!

Sey-Pacor Ferencné, Budajenő

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

50 beszélgetésindító ötlet, amivel közelebb kerülhetsz gyermekedhez
A hétvége nagyon jó lehetőséget ad rá, hogy gyermekeinkkel beszélgessünk. Ugyanakkor sok szülő...

Játékötletek a testközépvonal átlépéséhez
Az iskolás korban is megmaradt testközépvonali gát akadályozhatja az írás és az olvasás...

Mi az a testközépvonal?
Hallottál már a testközépvonal szerepéről az írás-olvasás tanulásának folyamatában? Sokat segíthetsz...

„Csináld magad” párterápia
Bár a legtöbb pár életében előfordulnak hosszabb-rövidebb hullámvölgyek is, mégis kevesen vállalnak...

Doktor House és a differenciáldiagnózis
Doktor House és az olvasásfejlesztés? Bármilyen meglepő, de a mogorva zseni segíthet gyermeked...

Hogyan lehet élvezetesebb az esti meseolvasás?
Minden gyermek szereti a meséket és szükségük is van rá. Gyermekünk odabújik hozzánk, csend van,...

Szókincskereső - Szókincsfejlesztő játékok
Gyermeked szókincsének gazdagítása hozzájárul az írott szövegek és a hallott beszéd jobb...

5 M gyermeked olvasási képességének fejlesztéséhez
Egyre több, és egyre könnyebben hozzáférhető a képi információ, ezért nem vagyunk rászorulva az...

A láb nélküli ember futása
Ön milyen jövőt jósolna egy olyan gyereknek, akinek mindkét lábát amputálni kell? Ön szerint...

Játékötletek az írás fejlesztésére - Letölthető játékkal
A lányok általában szebben írnak, mint a fiúk. Ennek egyik legfőbb oka, hogy a felnőtt nő szerepére...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb