Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan megfontolnod a döntést, hiszen gyermeked életének egy meghatározó részét fogja ebben az intézményben tölteni.
Ha óvodás gyermeked hajlamos a diszlexiára, akkor ezt a tényezőt is figyelembe kell venned.
Nem létezik olyan iskola, amely minden gyermeknek tökéletesen beválik. Próbáld azt megtalálni, amelynek profilja leginkább megfelel gyermeked jelenlegi képességeinek, céljainak. Ezek az évek során folyamatosan változnak, de ez természetes.
Olvasástanítás
A legfontosabb kérdés, hogy a leendő tanító néni milyen módszert használ az olvasástanításban.
A diszlexia-gyanús gyerekek legkönnyebben a Meixner-módszer segítségével tanulnak meg olvasni. Ez az olvasástanítási módszer kiemelten figyel rá, hogy a könnyen összetéveszthető betűket egymástól időben távol tanítsák, így a gyerekek kevésbé fogják ezeket összekeverni. Szintén nagy szerepe van a módszer alkalmazása során a játékosságnak, valamintaz olyan olvasáshoz szükséges képességek fejlesztésének, mint például a beszéd, a ritmusérzék, vagy a térbeli tájékozódás. Ha az iskolában a Játékház című olvasókönyvet használják, akkor biztos lehetsz benne, hogy ebből a szempontból jól választasz.
Nyílt nap
A legtöbb iskola szervez nyílt napot, amikor a szülők betekinthetnek a tanításba. Menj el, nézelődj, és kérdezz. Ha lehet, gyermeked is vidd el az iskola által szervezett programokra.
A nyílt napon megtapasztalhatod az iskolai légkört. Figyeld meg az odajáró gyerekeket. Szerinted hogy érzik magukat? Hogyan viselkednek a gyerekek a folyosón, vagy az udvaron? A legjobb, ha a gyerekek felszabadultak. Gyanús, ha túl jók, de gyermeked akkor sem fogja jól érezni magát, ha túl durvák és fegyelmezetlenek.
Nézd meg az osztálytermeket, elég világosak, levegősek-e, és figyeld meg, milyen az iskola technikai felszereltsége. Ha lehet, több osztályba is látogass el! Ne felejtsd el, gyermekedet hamarosan már a felsős tanárok fogják tanítani!
Beszélgess!
Nagyon fontos információkat szerezhetsz, ha olyan gyerekek véleményét kérdezed, akik nemrég végeztek az iskolában, vagy ha olyan szülőkkel beszélgetsz, akiknek oda jár a gyermeke.
Beszélgess az iskola tanáraival, és kérdezz tőlük minél többet! Jó jel, ha nincs tabu téma, és mindenre készségesen válaszolnak. Próbáld meg kideríteni, hogy mennyire stabil a tanári kar összetétele, milyen gyakran mennek el kollégák. Ha jó a hangulat az iskolában, akkor a tanárok is szívesebben maradnak. Figyelmeztető jel lehet, és nagyon megviseli a gyerekeket, ha gyakoriak a változások, akár tanév közben is cserélik a tanárokat.
Milyen az osztálylétszám?
Figyeld meg az osztálylétszámokat, és járj utána, mekkora osztályokra lehet számítani gyermeked esetében, és milyen tantárgyakból lesz csoportbontás! Kis létszám mellett könnyebb élvezetes órákat tartani és odafigyelni a gyerekekre. Harminc-harminöt fős osztályokban nem csak tanítani nehéz, hanem tanulni is.
Dokumentumvadászat
Olvasd el az iskola pedagógiai programját és házirendjét. Ezekben rögzítik az iskola legfontosabb értékeit, ugyanakkor később fontos lehet, hogy tisztában legyél milyen jogai és kötelességei vannak a gyerekeknek és a szülőknek.
Mi jár a diszlexiásnak?
Kérdezd meg az igazgatót, hogy milyen lehetőségek vannak diszlexia gyanús, vagy diszlexiás gyermekek számára az iskolában. Van-e mód képességvizsgálatra, plusz fejlesztésre, kaphat-e a gyermek több időt dolgozatírásnál, lehetőséget tudnak-e adni a szóbeli számonkérésre, vagy az eszközhasználatra? Az is érdekes szempont lehet, hogy a tanárok továbbképzése során mennyire figyelnek oda a diszlexia felismerésére, és az olvasási zavarral küzdő gyerekekkel való foglalkozásra.
Mérlegelj!
Végül mérlegelj! Gondold át a látottakat, hallottakat, és a megérzéseidre is hallgass. Nem elég, ha az iskola papíron jó, a statisztika torzíthat, és nem biztos, hogy ami a többségnek jó, az a Te gyerekednek is megfelel.
Ha volt lehetőséged rá, hogy gyermekedet iskolai rendezvényekre is elvidd, akkor az ő véleményét is érdemes kikérni, de mindig kérdezd meg azt is, hogy mi indokolja az esetleges szimpátiát. A gyerekek még hajlamosak olyan jelentéktelen dolgok alapján ítélkezni, hogy például milyen hinta van az adott iskola udvarán.
Bízz magadban és ne sajnáld az időt tapasztalatszerzésre. Gyermeked egész iskolai pályafutását meghatározhatja, hogy milyen élményeket szerez az első években. Az alsós tanítók – akár jók, akár rosszak - gyermeked egész életére hatással lehetnek.
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Mi lesz a kitűnők sorsa? Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa?
Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...
Képességfejlesztés a családban Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...
Tiltsuk be a házi feladatot! Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Harmadikos fiamnak nehézségei vannak a helyesírásban, matematikában, sokkal több tanulást igényel,mint egy átlagos gyerek. Persze nem lehet őt állandóan csak a tanulással nyúzni,játékidőt is kell hagyni neki, és erre nagyon jó a Varázsbetű Programcsalád! Észre sem veszi,hogy éppen tanul, szlalomozik az egyik játékról a másikra! Köszönöm....
Nagy tetszést aratott a gyerekek körében, és én is elégedett vagyok vele. Könnyen telepíthető, nincsenek hibajelentések, zökkenőmentesen működik. Külön jó, hogy az utasítások szóban is elhangzanak, tetszik a visszajelzések hangulata és módja is. A gyerekek játszi könnyedséggel kezelik a programot, örömmel vették birtokba.
8 éves lányommal teszteltük az új programjukat. Gratulálok hozzá. Végre egy játék, amit a gyermek szívesen használ. Észre sem veszi, hogy közben tanul, gyakorol. Nálunk a figyelemmel vannak problémák, de ezzel a programmal az is fejleszthető, kitartóbb lesz tőle. A jutalomjáték pedig még jobban motiválja. Ki vannak éhezve a mai gyermekek a pozitív megerősítésekre.
Nagyon jó és hasznos, egyszerű és érthető! A gyermekem már első alkalommal sikerélményben részesült, ami nagyon fontos a tovább fejlődésében! Köszönjük!
Gyermekemmel együtt szívesen "dolgozunk" ezeken a feladatokon, ill. ő maga is örömmel "játszik" a Varázsbetűvel. Bár Barni semmi jelét nem mutatta diszlexiának oviban sem és most, elsőben sem, ennek ellenére hasznos időtöltés ez számára, s legalább ő is számítógépezhet, mint a többi kortársai... csak épp másként. :)
A Varázsbetű programcsalád nagyon sokat segít az iskolai fejlesztő munkában. SNI-és és BTM-es tanulóink egyaránt használják. A program lehetővé teszi az önellenőrzést, ez segíti az óraszervezést és a differenciált, egyénre szabott fejlesztést.
Frühwirth Ildikó, Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Győr