Képességfejlesztés a családban

Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket körülvevő világról. Nincs mennyiségélményük, szegényes a szókincsük, figyelmük, koncentrációs képességük nem kitartó. A sikeres iskolai teljesítményekhez az alapképességek birtokában kell lenniük a gyerekeknek.

 

Sokat tehetnek a szülők azért, hogy a gyermekek jól teljesítsenek az iskolában. Egy kicsivel több odafigyelés, a gyermekkel való játék, együttes örömök, sok-sok beszélgetés, és egy sikeres kis emberke nevelődik máris.

Fejlesszük otthon is gyermekek képességeit!

Hallási megkülönböztető képesség fejlesztése

A hallási figyelem és megkülönbözető képesség megfelelő fejlettsége fontos feltétele az olvasásnak és a helyesírásnak. A gyermekek az olvasás során nemcsak azokat a betűket téveszthetik, cserélhetik össze, amelyek nyomtatott képe nagyon hasonlít (e-é, a-á, b-d, m-n, sz-zs), hanem melyeknek a hangalakja hasonlóan hangzik (k-g, f-v, b-p, s-zs). Nem mindegy, hogy a tollbamondásnál 'toboz' vagy 'doboz' a szó, esetleg 'sebes' vagy 'zsebes'.

Ezeket a betűket nemcsak írásban, hanem olvasásban is összecserélhetik, mert hangalakjuk alapján a gyermek nem tud különbséget tenni köztük. Neki hasonlóan hangzanak. Nem azért, mert baj van a hallásával, hanem mert az ún. hallási megkülönböztető képessége nem megfelelően fejlett.

(Ha ilyen gyanú felmerül, a biztonság kedvéért nem árt először egy orvosi vizsgálat, majd egy logopédiai differenciált diagnosztikai vizsgálat a nevelési tanácsadóban.)

Néhány gyakorlat, melyet a szülők is gyakorolhatnak, természetesen fejlesztő céllal:

Mondd utánam "halandzsául"!

Valójában értelmetlen szótagokat, betűsorokat kell a gyerekeknek utánam elismételni, kezdetben 2-3 szótagot, majd egyre hosszabbakat. A két betűs szótagok esetében, néhány bemelegítő gyakorlat után kérhetjük azt a gyermektől, hogy próbálja pontosan ugyanúgy mondani, ahogy tőlünk halotta. Kicsit "túlzásokba" eshetünk, a rövid magánhangzós szótagokat (2 és 3 betű esetében) gyorsan, igen röviden ejtve benne a magánhangzót mondjuk, a hosszú magánhangzót tartalmazó szótagot, pedig elnyújtva, hosszan.

treble clef ear

Példák:

- av, át, óm, úz, éf, ük, ícs, áf, je, ké, fe, zí, kű, fu, zá, ra, it, rű, üc, ózs, zsü, ep, lí,

- vát, rit, par, cúm, eci, éka, úcsi, ícsu, par, rűik, űrc, véc, kem, ári, széc, csom, mőcs, luzs, ruf

- kete, geri, kotas, perut, szeki, balkas, fáros, szenyér, piccen, spiccer, kadsem, márgus, feke, botta, úzsdi, lókák, terény, adbul, abdul, badlás, torany

Hegyezd a füled!

Hangsor-párokat mondok, s gyermekünknek azt kell eldöntenie, hogy amit hall, az teljesen egyforma-e, ugyanazt hallja-e kétszer. Ha egyforma, tapsoljon egyet.

Segíthetünk úgy megértetni vele a feladatot, hogy először értelmes szavakat mondunk:róka-róka, róka-lóka illetve kenyér-kenyér, kenyér-tenyér, zseb-seb.

Mikor itt már érti a feladatot, indulhatunk az értelmetlen hangsorok irányába.

Példák: padi-padi, kop-top, rafi-ravi, tami-tari, réjk-rék, gég-gék, pári-páli, mási-masi, tam-tan, cukko-cukko, zsuk-suk, zsému-zsému, kege-keve, vetrit-vetrit, verény-véreny, totem-toten, rokka-roka, dukkó-dukó, hallé-allé, szami-sami

Ez a játék alkalmas a magánhangzók időtartamának felismertetésére is a következő párok összehasonlításával:

lovas-lóvas, nosza-nósza, csikós-csikós, por-pór, űveg-üveg, tüz-tűz, fút-fut, fut-fut, hol-hól, tol-tol, log-lóg, píros-piros

(Játszhatjuk ezt a változatot úgy is, hogy arra kérjük, amikor a helyeset, a jót hallja, akkor tapsoljon, koppintson egyet.)

Találjunk ki együtt szavakat!

A szülő elkezd egy értelmes szót pl. telef.., s a gyereknek kell befejezni. Eleinte úgy adjuk meg a szavakat, hogy csak az utolsó, vagy az utolsó két betű hiányozzon, aztán ahogy belejönnek, úgy nehezítsük. (Az is nehéz, amikor a szavak rövidek, s az utolsó két betű hiányzik!)

- repülőgé, rágógu, cseresz, fenyőf, szivárv, helikop, karács, búgócsi, állatke, elef, meséskö, testv, nad, templ, med, fark, szemü

Gondolkodási funkciókat fejlesztő játékok

Nagycsoportos óvodásokkal is játszhatóak. Soralkotó gondolkodás fejlesztése, melyen keresztül a szabályalkotás, szabályfolytatás képességét fejleszthetjük, s erre a matematikában nagy szükség van:

- Színes pálcikákból elkezdett sorminták "kerítések " folytatása pl. 3-as elem: kék-sárga-sárga, piros-kék-sárga

- Sorfolytatás szóban: alma-körte, alma-körte... macska-egér-elefánt, macska-egér-elefánt... kék-sárga-zöld, kék-sárga-zöld...

Fogalmi gondolkodás fejlesztése

A nagycsoportos óvodásoknak a következő fogalmakat kell már iskola előtt (tavasszal) ismerni kell: ember, állat, gyümölcs, szerszám, jármű (közlekedési eszköz), élelmiszer (ennivaló), növények, virágok, játékok.

Tudnia kell kérésre felsorolni például virágokat, s meg kell tudnia mondani, hogy mi a közös az almában, a banánban, a barackban.

Számfogalom előkészítése

Nagyon jól használható a számolási készség fejlesztése, a matematikai műveletek (elvétel, kiegészítés) előkészítése során a korongos doboz. Nem árt, ha a gyermek megismerkedik vele, hiszen az iskolában is fogják majd használni. Az otthoni játékok során, novembertől-márciusig, csak 6-os számkörön belül gyakoroljuk a feladatokat. Márciustól bővíthetjük a számkört 8-ra, majd 10-re.

Számlálás korongsor "olvasásával", kirakással

Kezdetben mi rakjuk ki az azonos színű korongokat, s neki meg kell számolnia őket. Ügyeljünk arra, hogy a számlálás során mindig balról jobbra haladjon! Másik változata mikor arra kérem, hogy ő rakjon ki valamennyi korongot. Ezt később nehezíthetem azzal, hogy ujjaimon mutatom, illetve tapsolom, hogy mennyit kell neki kiraknia.

Műveletek korongokkal

Itt is egyszínű korongokkal játsszunk. Előbb kisebb számkörben végezzük a feladatokat. Kérjük azt gyermekünktől, hogy rakjon ki valamennyi - mondjuk 6 korongot az asztalra (vízszintes sorba mindig!), ellenőriztessük le, majd azt kérjük tőle, hogy vegyen el belőle annyit, hogy 3 maradjon. Ezt hívjuk elvételnek.

Nehezebb matematikai feladat a kiegészítés. Ekkor azt kérjük: tegyél az asztalra 2 korongot! Ügyes vagy! Tegyél hozzá annyit, hogy összesen 6 legyen! Vigyázz azt is számold bele, ami már ott van, azzal együtt legyen hat!

Mindig mindent ellenőriztessünk le vele, ezzel elősegítjük az önellenőrzés képességének kialakulását, amire az iskolában nagy szüksége lesz.

Ismerkedés a számok világával a Varázsbetű segítségével

A Varázsbetű Számkaland programja a képességfejlesztést is szolgálja. Grafikus feladatai játékosan vezetnek be minden számolni tanuló gyermeket a matematika világába. Összehasonlítgatások, méretek szerint való megkülönböztetések, mennyiségélmény ujjakkal, korongokkal, dominókkal való számlálásban segítik az alapok elsajátítását.

Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogy segíthetsz gyermekednek


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Azáleás-völgy
Már közel félszáz éve, hogy Zalaegerszeg mellett, egy átjárhatatlan akácos helyén arborétumot hoztak...

Legfrissebb bejegyzések

Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak
Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

A kisfiam imádja a cd-t és örömmel ül a gép mellé játszani, mert ő szerinte játék, nem gyakorlás!:) Ezt köszönöm, de őszintén!

Rostás Katalin, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Nem tudtam, mit várhatok, de nagyon jók az első benyomásaim. A játékok változatosak, jó felépítésűek, igényes, szép kivitelezésűek. Hamar fény derül a betűtévesztésekre, nagyon használhatónak találom.

Molnár Róbertné, Nagykálló

Érdekel >>>


A 4 napos kipróbálás sokat segített abban, hogy meggyőződjünk a program erényeiről, és a logopédusunk is megerősítette a döntésünk helyességét, így már alig várjuk, hogy használhassuk. Problémamentes felnőttként is élvezetesnek találom, és a gyerekeknél is eredményesebb a hagyományos módszernél.

Nedermann Magdó, Tárnok

Érdekel >>>


A kisfiamnak nagyon sokat segített a Varázsbetű, és a programnak köszönhető, hogy nagyon szépen olvas, és nagyon szereti a könyveket. :)

Duka Ferencz, Szada

Érdekel >>>


A szeretetteljes odafigyelés és a "Varázsbetű" nagy segítséget nyújthatnak a neveléshez a családban a szülőknek, és az oktatási intézményekben dolgozóknak is, de nyertese főként a szemünk fénye, gyermekünk lehet, legyen!

Kovács Gabi, Győr

Érdekel >>>


Az ötlet és a megvalósítás is kiváló! Köszönöm a gyerekek, a szülők és a pedagógusok nevében is kitartásukat és ötletességüket!

Pingor Zsoltné, Családsegítő És Pedagógiai Szakszolgálat, Sárospatak

Érdekel >>>


Nagyon hasznos, jól használható anyag. Mint utazó gyógypedagógus, remekül bevált a munkám során. A gyerekek nagyon szeretik.

Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és EGYMI, Miskolc

Érdekel >>>


Nagyon hasznosnak tartom, gyógypedagógusként a habilitációs illetve egyéni fejlesztéseken nagyon jól tudom használni.

Orosz Henrietta, Hajdúböszörmény

Érdekel >>>


A gyerkőc azonnal megszerette, nagy kedvvel ül le gyakorolni és rengeteg sikerélménye van.

Szabó-Bobák Anita, Kengyel

Érdekel >>>


Többen is ajánlották már ezt a programot, de eleinte féltem használni. Ám amikor kiderült, hogy gyermekem iskolájában is ezt használják, megnyugodtam. Azóta is rendszeresen használjuk, kislányom szereti, és az olvasása is jobb lett.

Karsainé Révai Bernadett, Miskolc

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Ibafai papnak fapipája van - Hallod, amit mondok?
Ahhoz, hogy gyermeked meg tudjon tanulni olvasni, nagyon fontos, hogy jó legyen a hallása. Most...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játék korhatárok nélkül
Ha tanulási problémáról van szó, a legfontosabb a megelőzés. Így van ez a diszkalkuliával is....

Leszámolás!!!
Egyre gyakrabban hallani a diszkalkulia kifejezést. De mit is jelent ez pontosan? Ma arról...

Az úszás és a diszlexia
A mozgás, különösen pedig az úszás, nagyon jó hatással van gyermekedre. De nem csak fizikailag...

Játék és tanulás – Örök ellenségek?
Játék vagy tanulás? Legtöbbünk fejében ez a két fogalom örök ellenségként létezik. Ha tanulás van,...

Még egyszer a testközépvonalról
Gyermeked életének első éveiben a testközépvonal biztosítja, hogy mindkét testfél egyaránt...

50 beszélgetésindító ötlet, amivel közelebb kerülhetsz gyermekedhez
A hétvége nagyon jó lehetőséget ad rá, hogy gyermekeinkkel beszélgessünk. Ugyanakkor sok szülő...

Játékötletek a testközépvonal átlépéséhez
Az iskolás korban is megmaradt testközépvonali gát akadályozhatja az írás és az olvasás...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb