|
|||||||||||||||||||||
Miért nem tud olvasni?
Két dolog van, amire senki sem készíthet fel egy szülőt: a mérhetetlen szeretetre, mely elönti őt, amikor megszületik gyermeke, és a mérhetetlen megdöbbenésre és bánatra, amikor kiderül, hogy gyermeke nem olyan, mint a többiek, hanem tanulási problémái vannak. Éppen ezért fontos, hogy diszlexiás gyermek szülőjeként Te is tisztában legyél azzal, hogy mi is az a diszlexia, és hogy hogyan fogja befolyásolni gyermeked iskolai előrehaladását és egész életét. Most lett fontosBár társadalmunk mára nagyrészt az olvasáson, és az információk íráson keresztüli átadásán alapul, az olvasás egyáltalán nem természetes folyamat a számunkra. Ami azt illeti, az emberi evolúció (vagy akár csak a történelem) legnagyobb részében az olvasás csak kevesek kiváltsága volt, csak az utóbbi két évszázadban vált általánossá, mindenki által elérhetővé, majd kötelezővé az olvasástanulás. Korábban tökéletesen elboldogultak a világban azok is, akik nem tudtak olvasni, enélkül is kiváló vadászok, kovácsok, földművesek, kereskedők lehettek. Az írás csak néhány olyan speciális területen volt követelmény, mint a vallás, a törvénykezés vagy a tudományok. Az írást mi, emberek fejlesztettük ki, ami azt is jelenti, hogy az nincs a génjeinkbe kódolva, mint a beszéd vagy a látás, hanem ezt meg kell tanulni. Kicsit olyan ez, mint amikor a cirkuszi artista próbál meg egyszerre három karikát pörgetni, egyet a derekán, egyet a nyakán, egyet pedig a lábán. Bár nem vagyok nagy szakértő a cirkuszművészetekben, de nyilván ő sem rögtön három karikával kezdi, hanem előbb megtanulja külön-külön kezelni őket, és később próbálkozik csak a teljes produkcióval. Karikák a levegőbenAz olvasás pontosan ilyen nehéz gyermeked számára, neki is több dologgal kell egyszerre zsonglőrködnie. Az olvasás három karikája:
Családban maradE három terület fejlődésében rengeteg dolog segít, és általában egyik sem megterhelő a család részére. A legfontosabb dolog megtévesztően egyszerű: beszélgess gyermekeddel, és mesélj neki már csecsemőkortól kezdve. Azok a gyerekek, akikkel az első hat évükben beszélgettek, és akiknek rendszeresen olvastak meséket, könyveket, behozhatatlan előnnyel érkeznek a többiekhez képest az iskolába. (A tévé és a videó ebből a szempontból nem számít, hiszen a szövegértés fejlődéséhez kölcsönösségre, visszajelzésekre van szükség.) Mivel az olvasáshoz számos dolog együttműködésére van szükség – egyszerre több karikát kell a levegőben tartani – ezért az olvasási nehézségeket nem mindig egyszerű megelőzni, vagy akár az okait kideríteni. Védőháló nélkülA legtöbb gyermek agya és idegrendszere hat-hét éves korára készen áll az olvasás zsonglőrmutatványának elvégzésére. Azonban vannak esetek, amikor a gyermek a három karika valamelyikét még nem képes a levegőben tartani, és emiatt nem sikerül kivitelezni a mutatványt. Vannak gyerekek, aki számára nehézséget jelent a szavak hangokra való szétbontása, emiatt nem tudják megtanulni, hogy melyik hanghoz melyik betű tartozik. Másoknak a sebesség jelent gondot: nem érik el azt a gyorsaságot, mely ahhoz szükséges, hogy a különböző elemeket összeillesszék, így nem tudnak folyékonyan olvasni, és nem tudják értelmezni az olvasottakat. Agyi eltérésekAz olvasással kapcsolatos kutatások azt mutatják, hogy az olvasási problémákat részben az okozza, hogy a diszlexiások az olvasás során – szemben a többséggel – nem agyuk bal, hanem inkább jobb féltekéjét használják. Bár a jobb agyfélteke számos olyan területen jobban teljesít, melyek térbeli tájékozódást, kreativitást, művészeti hajlamot igényelnek, azonban az olvasás során kevésbé hatékonyan működik. Ezért tanulnak meg lassabban a diszlexiások olvasni, de arra is magyarázatot ad, hogy miért van a diszlexiások között olyan sok kreatív tehetség, művészek, mint Picasso, Gaudi vagy Rodin, írók, mint Yeats vagy and Agatha Christie, vagy vállalkozók, mint Richard Branson és Charles Schwab. Nem akadály!A gond az, hogy mikor egy gyerekről kiderül, hogy olvasási gondjai vannak, senki sem beszél neki, szüleinek, osztálytársainak és tanárainak arról, hogy a világ legtehetségesebb és legkreatívabb személyiségei között is vannak diszlexiások. A diszlexiások többsége azt hiszi, hogy olvasási, helyesírása problémáik azt jelentik, hogy ők hülyék (ezt mondják róluk az osztálytársak), lusták (ezt a szülők gondolják róluk), vagy hogy nem használják ki a képességeiket (ez a tanárok véleménye). Az, hogy gyermeked diszlexiás, még nem jelenti automatikusan, hogy különleges tehetsége van, de azt sem jelenti, hogy kudarcra van ítélve az életben. Azonban az biztos, hogy a diszlexiával kapcsolatos értetlenség és információhiány rengeteg gyerek számára okoz – akár egész életre szóló – önértékelési problémákat. Feleslegesen és igazságtalanul. Van reménySzerencsére az olvasási képességek fejleszthetőek, ezért gyermekednek nem kell egész életében küszködnie. A Varázsbetű segítségével játékosan, szórakoztatóan fejlesztheted gyermeked képességeit akár otthon is, így a Te gyermeked is megszeretheti az olvasást. A Varázsbetű játékai pontosan gyermeked képességeihez szabhatók, így az olvasástanulás valamennyi szakaszában - a betűtanulástól a szövegértés erősítéséig - alkalmazhatóak, a változtatható nehézségi fokozatoknak köszönhetően kisiskolás kortól középiskoláig használható. A hatás hamar észrevehető: akár napi húsz perc játék segítségével gyermeked iskolai eredménye hamarosan javulni fog. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||