Hogyan tanulunk beszélni?

A közös együttlétek nem csak arra adnak lehetőséget, hogy megfigyeljük, javítsuk gyermekünk beszédének formai jegyeit (hangképzését, a beszédhangok kiejtését, ritmusát, hangerejét), vagyis azt, hogy mondandóját "hogyan mondja". Még ennél is lényegesebb az, hogy arról is tapasztalatot gyűjtsünk, hogy "mit mond", vagyis hogy a beszédének milyen a tartalma.

Hogyan tanulunk beszélni?

Egyes kutatók szerint a tanulási folyamatban annak a környezetnek van a legfontosabb szerepe, amely a gyermeket körülveszi, amelynek megnyilvánulásait folyamatosan, egyre ügyesebben, egyre pontosabban utánozza.

Mások azt állítják, hogy az ember biológiailag "úgy van programozva", hogy agyának fejlődésével párhuzamosan megtanulja a nyelvet, a környezet csupán beindítja ezt a folyamatot.

A harmadik fő irányvonal szerint a tanulásban egyformán meghatározó szerepe van mind a környezetnek, mind az idegrendszer fejlődésének. A nyelvtanulás képessége velünk született adottság ugyan, de a környezeti hatások során sajátítjuk el nyelv elemeit, tudatosul bennünk a kommunikáció társadalmi szerepe is.

Néma gyereknek...

Mindebből számunkra egy a lényeg: beszélő, mintát adó környezet nélkül nincs beszédtanulás. Ezt a mintát nyújtó környezetet pedig először, sőt az első évben szinte kizárólag a gyermeket gondozó szülők biztosítják. A gyermek fejlődik, miközben a szülő foglalkozik vele, beszél hozzá.

Több vizsgálat is igazolta, mennyire meghatározó szerepe van a beszélgetésnek. Intézetekben nevelt gyerekek esetében, ott, ahol egy gondozónőnek túl sok apróságot kellett ellátnia, vagy egyszerűen "csak némán tette a dolgát", a gyerekek - minta nélkül - elveszítették a velük született késztetésüket a beszédtanulás iránt, így fejlődésükben is visszamaradtak.

Bármennyire sietnünk kell, vagy fáradtak is vagyunk, ne sajnáljuk hát az időt a kedves, szeretetteljes beszélgetésre!

A kezdet

Minden kisbabának először saját nyelve van. Ebben egy-egy hang, egy hangkapcsolat akár egy mondatot is jelenthet. A család lesi az első "igazi" szót. Az elsőt hamar követik a többiek. A baba beszél! Ez a beszéd még nem alkot összefüggő, értelmes egészet. Mondanivalóját csak az érti meg, aki maga is részese az adott szituációnak, amelyben elhangzik, illetve jól ismeri a gyermeket. Ideális esetben a környezet látható örömmel figyeli, dicséri, tanítja a kicsit, aki egyre több szót ismer, használ, és egyre pontosabban fejezi ki magát.

Iskolára érett?

Repülnek az évek, gyermekünk lassan iskolába készül. Vajon éretté vált-e erre?

Ennek eldöntéséhez a szakemberek (logopédusok, pszichológusok, pedagógusok) beszédének tartalmát is górcső alá veszik, és általában a szókincs nagyságával, összetételével, a mondatszerkezettel, illetve a fogalmazás, szövegalkotás, szövegértés milyenségével, fejlettségi fokával jellemzik.

Amit a szülő is észrevehet

Ha az alábbiak közül több is jellemző gyermekedre, nagy a valószínűsége, hogy időben érkező segítség nélkül gondjai lesznek az iskolában:

    • Szókészlete - mind az aktív, mind a passzív szókincse - szűk, vagyis jól észlelhetően korlátozott azoknak a szavaknak a száma, amelyeket megért és használ.
    • A szófajok közül szinte csak igéket és főneveket használ, jelzők, határozók, névmások alig fordulnak elő beszédében
    • Egy bizonyos dolgot mindig ugyanúgy nevez meg, nem használ rokon értelmű szavakat
    • Jellemző a tő illetve egyszerű bővített mondatok túlsúlya. (Kérek vizet - mondja, pedig egy udvarias, körülírt kérési forma annak elfogadását is segíti - Nagymama, megengeded, hogy kinyissam az ásványvizet? Nagyon szomjas lettem ebben a melegben!)
    • Ha mégis használ összetett mondatot, szinte kizárólag mellérendelőt "és" kötőszóval. (Tegnap sétáltunk és úszni is voltunk). - szinte mindig kijelentő módban beszél
    • Nehezebben érti meg a hozzá intézett kérdést, illetve ő maga is ritkábban és pontatlanul kérdez.
    • Beszédében egyhangúság figyelhető meg (például mindenre azt mondja: jó volt, de nem használja, hogy tetszett, nagyon élveztem, finom volt, stb.)

Mit tehetünk?

A legfontosabb a beszélgetés. Próbáljatok minél többet beszélgetni! Teremts változatos beszélgetési helyzeteket, olvassatok, hallgassatok meséket, verseket. És ha a leírtak közül több problémát is észlelsz, mindenképpen fordulj szakemberhez! Beszélj gyermeked óvónőjével, (esetleg óvóbácsijával), vagy keressetek fel egy logopédust vagy pszichológust. A helyi Nevelési Tanácsadó vagy Pedagógiai Szakszolgálat munkatársai is segíteni fognak, ha kérdésed van.


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak
Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Soha nem voltam híve, hogy a gyerekek leüljenek a számítógép elé. De ezzel a programmal a véleményem megváltozott. És a gyerekek is nagyon szeretik.

Pongracz Viktória, Budapest

Érdekel >>>


A fejlesztőpedagógia munkámban nagyon jól tudom használni. Örülök, hogy készült ilyen program, mely megkönnyíti és lerövidíti a felkészülésem a foglalkozásokra.

Szanitter Aranka, Debrecen

Érdekel >>>


Nagyszerűnek tartom. A most első osztályt kezdő fiam tökéletesen tud vele játékosan tanulni. Én is pedagógus vagyok, kiváló játékos, képességeket fejlesztő, igen hasznos programnak ítélem.

Csernely Csabáné, Kazincbarcika

Érdekel >>>


A munkahelyem (Nevelési Tanácsadó) megvette a Varázsbetűt, én tegnap próbáltam ki "élesben" gyerekeken. Az eredmény fantasztikus volt. Én magam is élveztem, a feladatok változatossága, a könnyen kezelhetőség, a feladatok közti gyors és rugalmas átjárás lehetősége a korábban ismertekhez képest ezerszer jobb! Több korosztállyal próbáltam, az óra végén alig tudtam kilökdösni a gyerekeket. A másodikos Sanyikám, akit amúgy elég nehéz feladatban tartani, miután 50 percen át dobálta a befőtteket, mondatokat párosított stb., az óra végén azt mondta: "Ma miért nem tanultunk?" Csak gratulálni tudok ehhez a remek programhoz. A hang effektusok és üdvrivalgások a sikeres megoldások után csak hab ezen a finom tortán!

Fehérvári Katalin logopédus

Érdekel >>>


Zseniális a program, a gyerek órákig olvasott általa úgy, hogy fel sem tűnt neki, hogy a bőszen utált olvasást gyakorolja éppen. A bingóban pedig az ovis testvér is rész tud venni.

Bognár Edina, Kapolcs

Érdekel >>>


Remek segítség az olvasásási képesség fejlesztéséhez. A gyermekem imádta, ezért nem kérdés, hogy a másik csemeténk is ezzel fog gyakorolni!

Czellár Marianna, Budapest

Érdekel >>>


Öt vagy hat éve vettem a Varázsbetűt a nagyobbik fiamnak, Sokat használta, látszott is az eredménye. Most fedeztük újra fel, ahogy az új gépre is feltettem és most a kicsik vesznek össze a gépen, hogy melyikük játsszon.

Hajdú Zsuzsa, Sátoraljaújhely

Érdekel >>>


A kisfiam szivesen betűzget a Varázsbetűvel. Így legalább le tudom ültetni gyakorolgatni. Olyan kudarcai vannak az olvasókönyvvel, hogy már fizikai tüneteket produkál, csak ne kelljen olvasni. Imádja a számítógépet, és ez még jobban segíti, hogy rávegyük a gyakorolgatásra. Amióta a Varázsbetű megvan, mindennap tudunk olvasni, betűzgetni, kirakózni. Nem tudom elégszer megköszönni!!!

Nagy Anita, Balatonederics

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a gyerkőcnek, aminek örülök, mert már több mindent kipróbáltunk és semmi nem kötötte le ennyire. Nagyon köszönjük, hogy segítik Őt a fejlődésében!

Szurdiné Barkai Anita, Győr

Érdekel >>>


Nagyon jónak találom a programcsaládot, mert játékosan szerzi meg a kisgyermek a tudást. Köszönet a szerzőknek!

Lovászné Garai Eszter, Budapest

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Miért nem beszél végre?
Természetes, hogy minden szülő megijed, ha azt tapasztalja, hogy gyermeke három éves kora körül már...

Ismerd meg a tested!
Az írási és olvasási problémák javításának egyik leghatékonyabb módja a mozgásfejlesztés. Ma olyan...

Van valami jó a tanulási problémákban?
Mikor kiderül, hogy gyermekünknek problémái vannak a tanulással, a különböző, enyhébb, vagy...

Rész és egész - Ajándék játék
A tanulás során nagyon fontos, hogy a gyermek képes legyen felismerni a rész és az egész...

Hogyan találhatsz izgalmas programot gyermekednek, mely még hasznos is?
Te is szeretsz a családoddal, a gyerekeiddel közösen kirándulni, szép helyeket megnézni, érdekes...

Egy fontos képesség – Az alakállandóság
A sikeres iskolai tanulás egyik legfontosabb alapfeltétele az olvasás. Az olvasáshoz viszont a...

Fordítsd előnyödre a hátrányod! Richard Branson a diszlexiáról
Richard Branson sikeres vállalkozó, dollármilliárdos, a több mint 400 vállalkozást egybefoglaló...

Hogy mondjam el neki? Gyerekeknek a halálról
Talán a legszomorúbb esemény, ami egy ember, egy család életében bekövetkezhet, az egy szeretett...

Játékötletek a beszédészlelés fejlesztéséhez
A beszédészlelés fejlesztése az egyik legfontosabb terület az olvasás és a helyesírás fejlesztése...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb