Kézzel olvasva

Hangos ismeretterjesztő cikk

A Braille írás vagy vakírás a vakok számára valaha feltalált dolgok közül a legjelentősebb. 1825-ben a 16 éves Louis Braille kifejlesztett egy pont írásrendszert. Találmánya lehetővé tette a vakok számára is, hogy írni és olvasni tanuljanak, vagyis, hogy önálló életet éljenek.

Már e találmány előtt is sokan foglalkoztak a kérdéssel, hogy lehetne a vakok számára érezhetővé tenni az írást – így például drótból formálták meg a betűket. Normális olvasás vagy írás ezzel a módszerrel természetesen elképzelhetetlen volt.

Louis 3 éves korában egy otthoni baleset következtében veszítette el a szeme világát. Franciaországban egy vakok részére működtetett speciális iskolába járt, ahol az oktatás szinte kizárólag szóban zajlott.

1824-ben Charles Barbier százados ellátogatott az intézetbe, hogy bemutassa írásrendszerét. Barbier 1819ben kidolgozta „éjszakai írás” módszerét azzal a céllal, hogy a katonák sötétben is képesek legyenek írásos parancsokat közölni egymással. Barbier a betűket táblázatba foglalva adta meg 6-6 oszlopban. Rendszere így 36 hangot jelölt.

A katonai „vakírás” azonnal felkeltette az akkor 15 éves Braille érdeklődését. Még abban az évben kidolgozta a Barbier-féle írás módosított változatát, amellyel a világtalanok igényeinek megfelelően, egyszerű szerkezettel lehetett írni. Braille először a pontok számát redukálta hatra. Néhány hónap múlva pedig már egy kiforrott rendszert sikerült megalkotnia.

Az első Braille-könyvet 1829-ben publikálta. Az írásjelek és számok konvertálásával azonban nem elégedett meg. A matematika és a zene szimbólumait is hozzáadta a vakok „ábécéjéhez”. A társadalom kételkedése nem befolyásolta a feltalálót abban, hogy diákjainak sikeresen tanítsa meg a Braille-írást. A diákok eredményesen tudták alkalmazni a tudást, ezzel csökkenteni tudták fogyatékosságukból adódó hátrányaikat.

Ennek ellenére a Braille-írást nem tanították – kivéve természetesen a feltalálót- Louis Braille haláláig.

A Braille-írás 1868-ban indult világkörüli hódító útjára, amikor egy brit kutató csoport – a Királyi Nemzeti Intézet a Vakokért alapító társasága – rá nem jött a jelrendszer hasznos és fontos mivoltára. Angol nyelvterületen 1932ben vették át az írásrendszert, Magyarországon viszont már 1890 körül használni kezdték.

Louis pontírása a következőképpen működik:

Képzelj el egy hat tojásos tojástartót. Ha mind a hat tojás a kartonban van, az megadja a Braille írás alapcelláját. Ha kiveszel egyes tojásokat, azzal betűket formálsz. Ha például csak a bal felső tojást veszed ki a kartonból, akkor egy a betűt kapsz. Ha elveszel alóla még egy tojást, megkapod a b-t.

Mivel azonban tojással nem olvashatunk el egy könyvet, és írni is elég körülményes lenne, a betűket egy vastagabb papírba vésték bele. Így aztán az olvasás azt jelenti, hogy az olvasó a kis kiemelkedéseket a papíron az ujjával tapogatja ki.

Hogy az írást és az olvasást még könnyebbé tegye, sok országban ma már létezik hozzá kiegészítő rövidírás, amikor egy pont-kombináció egy egész szót jelent. Ennek segítségével gyakorlottabb vak olvasók ugyanolyan gyorsan tudnak olvasni, mint a látók.

Ma már nemcsak hogy több nyelvre alkalmazzák a Brailleírást, de használják kották, matematikai és tudományos összefüggések nyomtatására is.

A vakíráshoz léteznek speciális írógépek. Ezeknek hat billentyűje van – amik a hat pontnak felelnek meg. Így attól függően, hogy melyik billentyűket nyomja le egyidejűleg, a megfelelő betű, vagy szám kerül a papírra. Számítógépen sok vak képes a normál billentyűzeten a tízujjas rendszerben gépelni.

Vannak komputerprogramok, melyekkel a weboldal tartalmát lehet felolvastatni – vagy használható a „Braillesor”. Ez egy hosszú sor kis lukakkal, amiből fém rudacskák jönnek ki annak megfelelően, hogy milyen szót képeznek.

A Braille írás egyetlen hátránya, hogy sok helyre van szükség hozzá. A „Harry Potter és a halál ereklyéi” Braille írásban 1100 oldalas, 10 kötetből áll, és 5,5 kilót nyom. A vak-rövidírásnál ennek a helynek körülbelül a felére van szükség, tehát, csak öt kötetre.

Érdekes cikkek a blogról

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek szókincsfejlesztéshez
Könnyű belátni, miért fontos a szókincs bővítése: minél kevesebb a szövegben az ismeretlen szó,...

Vissza a suliba!
Már egy hónap sincs vissza a nyári szünetből, és utána újra elkezdődik az iskola,  a gyerekeknek...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

„Jelképek erdején át visz az ember útja”
Az ember társadalmi lény. Létszükséglete, hogy érintkeznie kell másokkal, és ehhez jelekre van...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Hogy segíthetsz tehetséges gyermekednek?
Lehet, hogy a Te gyermekednek is van valamilyen rejtett képessége, azonban a tehetség nem tör...

Figyelj rám!
Mobiltelefonos, parabolaantennás világunkban mindenki tudja, hogyha a jelet sugározó adó, és a...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Hogyan táltosodott meg a bukdácsoló Sanyi egyik napról a másikra?
A nyolcadikos Sanyi soha nem volt jó tanuló. Nem szeretett tanulni, nem figyelt oda az órákon, ...

Mit tehetsz, ha gyermeked nem szereti a tanárt?
Amikor az iskolai eredmények javításáról van szó, akkor leggyakrabban arról beszélünk, hogy mi kell...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most 99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához című könyvünket!

Megrendelem

Ajánlatunk a családi megrendelésre érvényes!


Találkozzunk a Facebookon is!


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Töltsd le ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom


Blog

Az az átkozott helyesírás!

Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...


Képességfejlesztés a családban

Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...


Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez

A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...


Tiltsuk be a házi feladatot!

Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...


Mi lesz a kitűnők sorsa?

Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...


Vevőink írták

Fejlesztő pedagógusként nagyon szeretem, mert a vele való munka eredményes. Minden gyerek szereti, úgy érzi, játszik.

Somogyi Ibolya, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon hasznosnak tartom a szoftvert, gyakorló gyógypedagógusként minden nap hasznát veszem, a gyermekek számára izgalmas.

Tatay Sándor Általános Iskola, Badacsonytomaj

Érdekel >>>


Nagyon sokat segít nekünk a Varázsbetű, ennek köszönhetjük, hogy autizmussal élő kislányomnál szépen beindult az ovasás. Meg vagyok vele elégedve, másoknak is ajánlottam már.

Pergerné Kisbíró Brigitta, Budapest

Érdekel >>>


További idézetek...



Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb