Bezzeg az én időmben!

Nemrég tanúja voltam, amikor nagymamák felidézték iskolai emlékeiket. A beszélgetés apropóját az adta, hogy elsős unokáik szinte mindegyikének gondja van az olvasással.

- Még csak most kezdték el a tanévet, nem is ismerik a betűket, de képek segítségével már olvasniuk kell! - csodálkozott az egyik.

- Az én Zsuzsimék tanulnak betűket, de csak olvasni, írni még nem. - dohogott a másik. - A tanító néni azt mondta a szülői értekezleten, hogy ez a késleltetés is segít abban, hogy karácsonyra már olvashassanak.

- Csak rohannak, rohannak így nem csoda, ha nem lesznek biztos alapú tudásuk - kontrázott a harmadik.

Megkérdeztem hát, hogy emlékeznek: ők hogyan tanulták az olvasás-írást?

"Az én időmben"

Az 50-es, 60-as években a "régi iskola" egykori tanulói - azaz a mai nagymamák, nagypapák - számára az olvasás, írás tanítása-tanulása elválaszthatatlan volt egymástól.

Beszélgetésből kitűnő!

Az előkészítő időszakban rengeteget beszélgettek a tanító nénivel - még külön tantárgyként is szerepelt a beszélgetés! - és megtanulták " kihallani" a szavakból az egyes hangokat. Mikor már mindenki le tudta választani a szó kezdőhangját - először a magánhangzókat - megtanulták az illető hang nyomtatott jelét, illetve ezzel együtt az írott jelet és annak megalkotását, azaz leírásának technikáját is.

Könnyen szálló mássalhangzó

Aztán megtanultak egy mássalhangzót is - mégpedig olyat, amelyet jó hosszan lehetett folyamatosan hangoztatni pl.: l, m. Elsőként tehát azokat, amelyek helyes képzése szinte senkinek nem okozott gondot. (Csak ezután jöhettek a problémás s, zs, sz, z, illetve az r.)

Kapcsoltam

Ezután következett az összekapcsolás: a tanító néni az egyik kezébe fogott egy kartonlapot, amelyen például egy "ó" betű volt. A másik kezébe egy olyat, amelyen egy "l".  A gyerekek elkezdték mondani hangosan hogy "ó", miközben a tanító néni közelítette egymáshoz a két kezét. A gyerekeknek nem volt szabad abbahagyni az "ó" hangoztatását, és mikor a két lap összeért, folyamatosan az "ó"-hoz kellett mondani az "l"-t. Így született meg az " ól". Aztán a tanító néni megcserélte a lapokat, és remek dolog volt felfedezni, hogy a "ól"-ból "ló" lett. 

Ma már szinte hihetetlen, de ezt minden betűvel rengetegszer eljátszották. Még érdekesebbé vált a dolog, mikor már három betű "állt sorban kézenfogva".

Scrabble az olvasásórán

Mindenki olvasókönyvének a hátsó lapjához egy betűtartó volt rögzítve. Ez keménypapírból készült, és fiókjaiban laktak a betűlapocskák. A lapocska egyik oldalán nyomtatott kisbetű, a másikon ugyanaz a nyomtatott nagybetű. (Hol volt még akkor a "Játék a betűkkel", vagy pláne a "Scrabble"! Mégis milyen remek szókirakó versenyekre adott ez lehetőséget! A nagymamák szemében ennyi év távolából is felcsillant a vidámság!)

Két év! A magyar nyelvben használt összes kis és nagybetű nyomtatott és írott alakjának megtanulására két év állt rendelkezésre!

Légírás

Ugyanilyen alapossággal sajátították el - az olvasással párhuzamosan haladva - az írást is. Miután a tanító néni a teljes táblát igénybe véve jó nagy alakban, szép lassan, magyarázattal kísérve felrajzolta az új betűt, a gyerekek egyenként ugyanígy átrajzolták a mintát. Azután következett a levegőbe írás együtt, a mozdulatokat hangosan szavakkal is megerősítve.

Már az iskola előtti nyáron mindenki gyűjtötte az újságpapírt. Ebből készült a papírfüzet, amelybe vastag piros vagy kék ceruzával először írták le egyedül az újonnan tanult betűket. Csak ezután következett a vonalas füzet.

Szebb lehet!

Minden elvégzett feladat végére sorminta került. A díszítő sorminta betűelemekből állt - kör, álló egyenes, pálcika, fecskevonal stb. - és a kéz ügyesítését, a betűírás előkészítését szolgálta. Ha tanultak egy új betűt, azt a korábban tanultakkal minden lehetséges formában összekapcsolták.

Mindenki!

- Ki jobban, ki rosszabbul, de mindenki megtanult írni-olvasni! - bólogatnak a nagymamák, bár lehet, hogy ezt már csak a mindent megszépítő emlékezet mondatja velük.

Hogy mégis miért írtam le mindezt?

A nagymamák visszaemlékezéseiben remek ötletek egész sorát találtam, melyek használatával Te is segíthetsz gyermekednek.

Tapogasd!

Dörzspapír – vagy közismertebb néven smirgli – hátuljára kisebb-nagyobb méretű nyomtatott kis és nagybetűket rajzolunk, majd kivágjuk azokat. Figyelj arra, hogy a smirgli hátoldalára a betűk tükörképét rajzold!

Kartonból, vagy másfajta keménypapírból egyforma kártyalapokat készítünk. Mindegyikre felragasztunk egy-egy kivágott betűt  az érdes felével kifelé.

Minden játékos húz egy lapot behunyt vagy bekötött szemmel. A lapon lévő betűt a játékosnak tapogatás segítségével kell felismernie!

A játékos mondjon egy-egy olyan szót, mely leírva

- ezzel a betűvel kezdődik,

- ezzel a betűvel végződik.

Készítettünk egy mintát, töltsd le innen!

Csigabiga gyere ki!

Bármilyen lefordított, nem átlátszó tárgy lehet a csigaház (virágcserép, kislábas, tányér).

A csigaház alá elrejtünk egy felsodort papírcsíkot úgy, hogy akkora darab legyen kinn belőle, amekkoránál fogva szép lassan ki tudjuk húzni. Mielőtt elrejtjük a papírcsíkot, nyomtatott betűkkel írjunk fel rá egy szót. Elég széles legyen a csík ahhoz, hogy a betűk akkorák legyenek rajta, hogy egyesével kerüljenek elő a „csigaházból”.

A feladat: eltalálni mi lehet a papírcsíkra írva. Aki eltalálja, valamilyen jutalmat is kaphat. 

Elkezdjük húzni a papírcsíkot. Előbukkan az első betű, „E”– kezdődhet a találgatás: elem, eper, esernyő stb.

Nézzük tovább: „EL”: elem, eleven, elmegy stb.

Húzzuk tovább a papírcsíkot, mi lesz a következő betű! „ ELA” . Mi lehet a papírra írt szó? Elapad, eladó, elad stb.

Tovább: „ELAK” – ebből már biztos, hogy lesz aki kitalálja: ELAKAD

Érdekesebb a játék, ha olyan szavakat írunk fel a papírcsíkra, amelyeket nem lehet két-három betűből kitalálni, mert sok szó kezdődhet a már láthatóvá vált betűkkel. Így sok alkalom adódik a találgatásokra.

Kártyajáték betűkkel

Keménypapírból készítsünk kártyalapokat. Sok-sok gyerek-kártyajátéknak megfelelően itt is az a feladat, hogy meg kell találni a lapok párját. Többféle párosító sorozatot is készíthetünk:

-  nyomtatott kisbetűkhöz a  nyomtatott nagybetűket kell párosítani

-  nyomtatott kisbetűkhöz  írott párjukat kell megtalálni

- nyomtatott nagybetűkhöz kell írott párjukat megtalálni

Játszhatjuk úgy, hogy minden lapnak lesz párja, így senkit nem ér kudarc. De úgy is, mint az „igazi” kártyajátékot, hogy marad egy páratlan. Ezen azonban még véletlenül se legyen bántó, sértő figura! Lehet: egy szív, egy cipőcske, egy páros cseresznye egyik darabja – vagyis olyasmi, aminek ugyancsak van párja egy másik játékban.

Ebből a játékból is készítettünk Nektek egy készletet, kattints ide, és töltsd le!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak
Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Nagyon szeretem a CD-t, sok különféle képesség fejlesztésére tudom használni!

Fogjunk Össze Közhasznú Egyesület , Mezőberény

Érdekel >>>


A lányom, aki miatt megrendeltem a Varázsbetű Programcsaládot, élvezettel gyakorolja a játékos feladatokat. Számtannal és szövegértéssel vannak gondjai. A nagycsoportos kislányom is belekóstolt a könnyebb, egyszerűbb számtanba, neki ezek játékos, élvezetes feladatok. Ez a Programcsalád alkalmas a gyerekek fejlesztésére, azoknak is nagy segítség, akiknek nincs módjuk fejlesztő pedagógussal dolgozni.

Lengyel Zsuzsanna, Dunaföldvár

Érdekel >>>


Jön az év vége, most jól ki lehet használni a programokat, és a gyerekeknek olyan, mintha játszanának. Néha még versenyt is rendez a kolléganő, hogy ki az ügyesebb.

Tamás László, Ajka, Fekete István Általános Iskola

Érdekel >>>


Nagyon kedves program, és ami a legkedvesebb tulajdonsága, hogy a gyerek sem unja.

Sebesiné Kiszely Katalin, Kecskemét

Érdekel >>>


Nagyon elkeseredtem mikor kiderült, hogy a lányom dyslexiás. De nagyon tetszik neki a program, és saját magától is "játszik" vele. Már látom, hogy mennyit fejlődött! Nagyon hasznosnak találtam.

Császár Beatrix, Dunaújváros

Érdekel >>>


A kisfiamnak nagyon sokat segített a Varázsbetű, és a programnak köszönhető, hogy nagyon szépen olvas, és nagyon szereti a könyveket. :)

Duka Ferencz, Szada

Érdekel >>>


A kisfiam szivesen betűzget a Varázsbetűvel. Így legalább le tudom ültetni gyakorolgatni. Olyan kudarcai vannak az olvasókönyvvel, hogy már fizikai tüneteket produkál, csak ne kelljen olvasni. Imádja a számítógépet, és ez még jobban segíti, hogy rávegyük a gyakorolgatásra. Amióta a Varázsbetű megvan, mindennap tudunk olvasni, betűzgetni, kirakózni. Nem tudom elégszer megköszönni!!!

Nagy Anita, Balatonederics

Érdekel >>>


Nagyon tetszik nekem is és a kislányomnak is a Varázsbetű. Élvezi, hogy 'játszhat' a számítógépen. Egyszóval nagyszerűnek tartom! Könnyen kezelhető, és külön tetszik, hogy lehet nehézségi fokozatokat állítani. Minden elismerésem az Önöké!

Magyarits Szilárdné, Kistelek

Érdekel >>>


Gondolkodtató és játékos. A gyermekem igazán élvezi a feladatokat.

Kronvalter Vendelné, Dabas

Érdekel >>>


Ötéves unokámnak elsőként a Varázsbetű Számkaland programot vásároltam meg. Nagyon korrekt, pontos és gáláns volt az ügyintézés és a szállítás is. Köszönöm szépen!

Nagy Istvánné, Győr

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Gyerünk vonatozni!
Vidd el kirándulni hétvégén a családot! Csodálatos kirándulási lehetőség a Bakonyban található...

Még nincs vége a nyárnak
Egy hónap van hátra a vakációból. Itt van harminc ötlet erre a harminc napra, hogy ez a nyár is...

Keresd a különbséget! - Ajándék játék
A látási megkülönböztető képesség fejlesztésével az olvasási képesség is fejlődik. Jó gyakorlási...

Játsszunk valamit!
Ma már természetes, hogy gyerekeink a szabadidejük egy részét a számítógép előtt töltik. Én úgy...

Hogyan segíthetsz gyermekednek a nyelvtanulásban? 5+1 ötlet szülőknek
Nyelvet tanulni nem mindig könnyű, és ha gyermeked lemarad a többiektől, akkor hamar elcsügged, és...

Mit tehetsz gyermeked tanulási zavara ellen? 5 hasznos tipp!
Még javában tart a szünidő, de már most érdemes gondolni a tanévkezdésre. Ha gyermeked tanulási...

Kedves Tanító néni!
Még tart a nyár, de hamarosan kezdődik az iskola. Bevallom, félek egy kicsit... ...

Öt mondat, amivel ártasz gyermekednek
Mikor gyermekeddel az olvasási, tanulási problémáiról beszélgettek, akkor sajnos sokszor még a...

Itt a vakáció - Ötletek a nyári unalom ellen
A nyári szünet nagy változás a gyerekek életében, melyet sokszor nem tudnak jól kezelni. Ilyenkor,...

Beszélgetés - az egyik leghatásosabb fejlesztő gyakorlat
A napi rohanás után előfordul, hogy nincs türelmünk gyermekünkkel foglalkozni. Egyszerűbbnek...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb