8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!
Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja
Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia
leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.
Adjon egy esélyt gyermekének!
Rendelje meg a
Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra
89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és
"Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!
|
Dr. Csépe Valéria
Beszédészlelés, szenzoros emlékezet és diszlexia
I. A dolgozat témájának bemutatása, problémafelvetés
2. Az
eltérési negativitás
Az eltérési negativitás (EN) egy olyan hallási eseményhez kötött agyi
potenciál (EKP) összetevő, amely egyszerű és összetett hangok, hallási
események kicsiny (bár nem kizárólag ilyen) eltéréseivel váltható ki. A
beszédészlelésben a kontrasztok megkülönbözetését az eltérések
akusztikai/fonetikai
eltéréseinek automatikus detektálása jelezheti. Így a fonémával
kiváltott EN segítségével információt nyerhetünk a beszédhangok kérgi
reprezentációjának állapotára vonatkozóan. Feltételezzük ugyanis, hogy a
beszédhangok kontrasztjainak összemérésekor a szenzoros memória
tartalmát a fonémák hosszú idejű reprezentációja befolyásolja. Ebben a
pontban véleményünk lényegesen eltér Kraus és munkacsoportja
véleményétől, akik szerint kizárólag a beszéd akusztikai dimenziói a
meghatározóak (Kraus és munkatársai, 1996, 1999) Ennek ellenére
egyetértünk abban, hogy a beszédészlelési képességek vizsgálatára a
fonéma eltérésekkel kiváltott EN alkalmas, és hogy az EN skalpeloszlási
jellegzetességeit az eltérő ingersajátosságok feldolgozásáért felelős
eltérő generátorok fogják meghatározni.
Az EN módszerének alkalmazásához a klinikai kutatások egyre
nagyobb reményeket fűznek, jóllehet a klinikai alkalmazásig még hosszú
út vezet (Csépe és Molnár, 1997). Az EN felhasználása az érés és a
fejlődési zavarok követésére komoly és többszörösen megalapozott
igényként merül fel. Mindehhez azonban módszertanilag támadhatatlan
kísérleti eljárásokra van szükség, olyanokra, amelyek a fejlődésben lévő
idegrendszeri és képesség-struktúra sajátosságait egyaránt figyelembe
veszi.
Több EN vizsgálat eredményei is arra hívják fel a figyelmet,
hogy az EN jellemzői, mint például a feldolgozási idővel korreláló
EN-latencia, az éréssel változnak, és ezt komolyan figyelembe kell venni
a gyerekekkel végzett EN vizsgálatoknál. Éppen ezért meglepőnek tűnhet
Kraus és munkatársainak az a rendkívül következetesen képviselt
álláspontja, hogy az szinte változatlan az iskoláskor elérésekor és az
iskolai évek során, továbbá ez a stabilitás kiterjed a beszédhang
kontrasztok feldolgozására is (Kraus és munkatársai, 1999).
A fejlődési zavarnak tekintett feldolgozási deficit empirikus
vizsgálatánál, mint az a korábbiakból eléggé nyilvánvaló, több faktor
hatását és interakcióját kell feltételeznünk. A hallási feldolgozásban,
ezen belül pedig kiemelten a beszédhangok feldolgozásában a biológiai
érés és a környezet fejlődést befolyásoló hatásai gyakran nehezen
különíthetők el. Nem egy kutató véli úgy, hogy rendkívül nehéz, ha
egyáltalán lehetséges, a hallási feldolgozó rendszer fiziológiai
jellemzőinek változásait elkülöníteni olyan más fejlődési változóktól
(észlelés, figyelem, nyelvi képességek), amelyeknek érése önállóan
igencsak nehezen vizsgálható. Mégis, saját és más laboratóriumok
tapasztalataiból kiindulva úgy véljük, hogy a hallási eseményhez kötött
potenciálok EN komponense erre lehetőséget ad. Az EN vizsgálatával
lehetséges a finom akusztikus eltérések feldolgozásában, az éréssel és
fejlődéssel összefüggésben bekövetkező változások és zavarok kísérletes
vizsgálata, mégpedig függetlenül a figyelem és a viselkedés fejlődésének
módosító hatásaitól. Az EN vizsgálatára alkalmazott helyzet ugyanis
nem igényli a kísérleti személy figyelmét, sőt az ingereltérések
tudatos észlelését és a kísérletben való részvételnél több
együttműködést sem. Az EN kísérleti helyzetben a disztrakció a kísérleti
személy életkori sajátosságainak megfelelően alakítható ki,
feladathelyzet nincs a részvétel külön erőfeszítést nem igényel.
A beszédészlelés, azaz az input meghatározó jellemzői az olvasás
elsajátításában és a fonéma alapú olvasás alkalmazásában rendkívül
fontos szerepet töltenek be. Ezen belül a fonémákkal végzett műveletek,
így az automatikus, tudatos hozzáférést nem igénylő
kontraszt-feldolgozás is a nyelvi reprezentáció és feldolgozás
fundamentumát alkotják. Az agyi hálózat érése, a diszkrimináció
fejlődése kölcsönhatásban változik, a fejlődő nyelvi rendszer ezekre
épít, és az olvasás és írás elsajátításakor ehhez rendeli hozzá a
vizuális kódokat. A fonológiai deficit halmozott előfordulása a
diszlexiásoknál arra utal, hogy a reprezentáció kialakulatlan vagy
elmosódott. Változatlanul eldöntetlen, hogy általános akusztikus
deficittel vagy fonéma-specifikus feldolgozási deficittel van-e dolgunk.
Ennek szisztematikus vizsgálatát tűztük ki célul a kísérletek
megkezdésekor. Az alább felsoroltak mintegy 6 év kutatásainak
eredményeit ismertetik. A kísérletsorozatok a fonémakontrasztok
feldolgozásának életkori változásait követik, ezen belül kiemelten az
érés és fejlődés meghatározónak vélt faktorait; a biológiai érést, a
környezeti hatást, a tanulási fejlődést, valamint az érési és fejlődési
zavart.
|
Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és
segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika
Kérem az ingyenes próbát!
Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi
eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina
Kérem az ingyenes próbát!
A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert
már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna
Kérem az ingyenes próbát!
Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és
diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt
idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka
Kérem az ingyenes próbát!
Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök
által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az
összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én
elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné
Kérem az ingyenes próbát!
Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s
a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is
elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné
Kérem az ingyenes próbát!
Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia
problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia
Kérem az ingyenes próbát!
A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2.
osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az
biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a
véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos
gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit
Kérem az ingyenes próbát!
Mi nyáron vettük meg a programot, és nagyon szeretjük:) Én
tanítok is iskolában elsősöket, nekik is megvette az iskola, és órán is
használjuk, valamint több tanítványomnak megvan már otthoni gépen is, szóval
csak ajánlani tudom komplexitása miatt.
Dytta
Kérem az ingyenes próbát!
Kedves Kolos! Most találkoztam a fórummal, szívesen
elmondom, hogy két éve használjuk az iskolában kolléganőmmel a programokat.
Évente legalább 50 gyermek ismerkedik a segítségeddel az olvasás örömeivel,
vannak kiemelten kedvelt programelemeink, és rengeteg jó tapasztalatunk.
Pappné Kati
Kérem az ingyenes próbát!
Lányom, Renáta nagyon szívesen "játszik" a programmal,
nagyon leköti Őt. Minden nap újabb és újabb feladatokat fedez fel. Én is
szívesen ülök mellette és figyelem. Nagyon értékes a feladatokkal eltöltött idő.
Vadász Lászlóné
Kérem az ingyenes próbát!
Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek,
aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit
elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a
sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi
problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".
Sodics Péter
Kérem az ingyenes próbát!
|