Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt



Próbálja ki!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Önnek!

Töltse le a
Varázsbetű Diszlexia Programcsalád telepítőjét, használja a programokat négy napig ingyen, és döntsön utána!

 


8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja

"A 10 legsürgősebb tennivaló, ha gyermeke tanulási problémákkal küzd!"
című cikkünket!

Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.


Adjon egy esélyt gyermekének!

Rendelje meg a Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra

89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és "Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!



 

Dr. Csépe Valéria
Beszédészlelés, szenzoros emlékezet és diszlexia

• Vissza • Fel • Tovább •

 

I. A dolgozat témájának bemutatása, problémafelvetés

 

2. Az eltérési negativitás

Az eltérési negativitás (EN) egy olyan hallási eseményhez kötött agyi potenciál (EKP) összetevő, amely egyszerű és összetett hangok, hallási események kicsiny (bár nem kizárólag ilyen) eltéréseivel váltható ki. A beszédészlelésben a kontrasztok megkülönbözetését az eltérések akusztikai/fonetikai eltéréseinek automatikus detektálása jelezheti. Így a fonémával kiváltott EN segítségével információt nyerhetünk a beszédhangok kérgi reprezentációjának állapotára vonatkozóan. Feltételezzük ugyanis, hogy a beszédhangok kontrasztjainak összemérésekor a szenzoros memória tartalmát a fonémák hosszú idejű reprezentációja befolyásolja. Ebben a pontban véleményünk lényegesen eltér Kraus és munkacsoportja véleményétől, akik szerint kizárólag a beszéd akusztikai dimenziói a meghatározóak (Kraus és munkatársai, 1996, 1999) Ennek ellenére egyetértünk abban, hogy a beszédészlelési képességek vizsgálatára a fonéma eltérésekkel kiváltott EN alkalmas, és hogy az EN skalpeloszlási jellegzetességeit az eltérő ingersajátosságok feldolgozásáért felelős eltérő generátorok fogják meghatározni.

            Az EN módszerének alkalmazásához  a klinikai kutatások egyre nagyobb reményeket fűznek, jóllehet a klinikai alkalmazásig még hosszú út vezet (Csépe és Molnár, 1997). Az EN felhasználása az érés és a fejlődési zavarok követésére komoly és többszörösen megalapozott igényként merül fel. Mindehhez azonban módszertanilag támadhatatlan kísérleti eljárásokra van szükség, olyanokra, amelyek a fejlődésben lévő idegrendszeri és képesség-struktúra sajátosságait egyaránt figyelembe veszi.

            Több EN vizsgálat eredményei is arra hívják fel a figyelmet, hogy az EN jellemzői, mint például a feldolgozási idővel korreláló EN-latencia, az éréssel változnak, és ezt komolyan figyelembe kell venni a gyerekekkel végzett EN vizsgálatoknál. Éppen ezért meglepőnek tűnhet Kraus és munkatársainak az a rendkívül következetesen képviselt álláspontja, hogy az szinte változatlan az iskoláskor elérésekor és az iskolai évek során, továbbá ez a stabilitás kiterjed a beszédhang kontrasztok feldolgozására is (Kraus és munkatársai, 1999).

A fejlődési zavarnak tekintett feldolgozási deficit empirikus vizsgálatánál, mint az a korábbiakból eléggé nyilvánvaló, több faktor hatását és interakcióját kell feltételeznünk. A hallási feldolgozásban, ezen belül pedig kiemelten a beszédhangok feldolgozásában a biológiai érés és a környezet fejlődést befolyásoló hatásai gyakran nehezen különíthetők el.  Nem egy kutató véli úgy, hogy rendkívül nehéz, ha egyáltalán lehetséges, a hallási feldolgozó rendszer fiziológiai jellemzőinek változásait elkülöníteni olyan más fejlődési változóktól (észlelés, figyelem, nyelvi képességek), amelyeknek érése önállóan igencsak nehezen vizsgálható. Mégis, saját és más laboratóriumok tapasztalataiból kiindulva úgy véljük, hogy a hallási eseményhez kötött potenciálok EN komponense erre lehetőséget ad. Az EN  vizsgálatával lehetséges a finom akusztikus eltérések feldolgozásában, az éréssel és fejlődéssel összefüggésben bekövetkező változások és zavarok kísérletes vizsgálata, mégpedig függetlenül a figyelem és a viselkedés fejlődésének módosító hatásaitól. Az EN vizsgálatára alkalmazott helyzet ugyanis nem igényli a kísérleti személy figyelmét, sőt az ingereltérések  tudatos észlelését és a kísérletben való részvételnél több együttműködést sem. Az EN kísérleti helyzetben a disztrakció a kísérleti személy életkori sajátosságainak megfelelően alakítható ki, feladathelyzet nincs a részvétel külön erőfeszítést nem igényel.

 

A beszédészlelés, azaz az input meghatározó jellemzői az olvasás elsajátításában és a fonéma alapú olvasás alkalmazásában rendkívül fontos szerepet töltenek be. Ezen belül a fonémákkal végzett műveletek, így az automatikus, tudatos hozzáférést nem igénylő kontraszt-feldolgozás is a nyelvi reprezentáció és feldolgozás fundamentumát alkotják. Az agyi hálózat érése, a diszkrimináció fejlődése kölcsönhatásban változik, a fejlődő nyelvi rendszer ezekre épít, és az olvasás és írás elsajátításakor ehhez rendeli hozzá a vizuális kódokat. A fonológiai deficit halmozott előfordulása a diszlexiásoknál arra utal, hogy a reprezentáció kialakulatlan vagy elmosódott. Változatlanul eldöntetlen, hogy általános akusztikus deficittel vagy fonéma-specifikus feldolgozási deficittel van-e dolgunk. Ennek szisztematikus vizsgálatát tűztük ki célul a kísérletek megkezdésekor. Az alább felsoroltak mintegy 6 év kutatásainak eredményeit ismertetik. A kísérletsorozatok a fonémakontrasztok feldolgozásának életkori változásait követik, ezen belül kiemelten az érés és fejlődés meghatározónak vélt faktorait; a biológiai érést, a környezeti hatást, a tanulási fejlődést, valamint az érési és fejlődési zavart.

• Vissza • Fel • Tovább •

 

Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika

Kérem az ingyenes próbát!



Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina

Kérem az ingyenes próbát!


A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna

Kérem az ingyenes próbát!


Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka

Kérem az ingyenes próbát!


Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné

Kérem az ingyenes próbát!


Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné

Kérem az ingyenes próbát!


Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia

Kérem az ingyenes próbát!


A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2. osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit

Kérem az ingyenes próbát!


Mi nyáron vettük meg a programot, és nagyon szeretjük:) Én tanítok is iskolában elsősöket, nekik is megvette az iskola, és órán is használjuk, valamint több tanítványomnak megvan már otthoni gépen is, szóval csak ajánlani tudom komplexitása miatt.
Dytta

Kérem az ingyenes próbát!


Kedves Kolos! Most találkoztam a fórummal, szívesen elmondom, hogy két éve használjuk az iskolában kolléganőmmel a programokat. Évente legalább 50 gyermek ismerkedik a segítségeddel az olvasás örömeivel, vannak kiemelten kedvelt programelemeink, és rengeteg jó tapasztalatunk.
Pappné Kati

Kérem az ingyenes próbát!


Ez tényleg megéri!
Molnárné Szűcs Andrea

Kérem az ingyenes próbát!


Lányom, Renáta nagyon szívesen "játszik" a programmal, nagyon leköti Őt. Minden nap újabb és újabb feladatokat fedez fel. Én is szívesen ülök mellette és figyelem. Nagyon értékes a feladatokkal eltöltött idő.
Vadász Lászlóné

Kérem az ingyenes próbát!


Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek, aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".
Sodics Péter

Kérem az ingyenes próbát!

 

Kazal Kolos (ügyvezető)
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.

Telefon:87/482-155, Mobil:  30/227-06-91, Fax: 87/482-155

e-mail:
 info@varazsbetu.hu
 

 Varázsbetű - Diszlexia otthon     Diszlexia teszt     Diszlexia Fórum     Diszlexia Info 

Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt