8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!
Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja
Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia
leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.
Adjon egy esélyt gyermekének!
Rendelje meg a
Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra
89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és
"Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!
|
Dr. Csépe Valéria
Beszédészlelés, szenzoros emlékezet és diszlexia
I. A dolgozat témájának bemutatása, problémafelvetés
1.
Diszlexia és a nyelvi funkciók
Az elmúlt csaknem két évtizedben a diszlexia egy új, koherens modellje
alakult ki, egy olyan modell, amely a fonológiai feldolgozásra, a nyelvi
képességek összetett struktúrájára épít. A modell a diszlexia
gyakorlatában és kutatásában egyike a legsikeresebbeknek, elterjedése
különösen az angol nyelvterületen bizonyult rendkívül gyorsnak. Ennek
egyik oka többek között, hogy a modell az olvasás súlyos zavarát a
fonológiai feldolgozás deficitjére vezeti vissza, ezek a zavarok pedig
jól magyarázzák a fejlődési diszlexia egyik leggyakrabban előforduló
altípusát, az úgynevezett fonológiai diszlexiát. A fonológiai modell a
nyelvi funkciók összetettségéből indul ki és feltételezi, hogy nem a
nyelvi feldolgozó rendszer hierarchiájának legfelső szintjei, a
szemantika, a szintaxis és a diskurzus problémái azok, amelyek a
diszlexiát leginkább meghatározzák. Sokkal inkább a hierarchia legalsó
szintjén található fonológiai modul, a nyelv elemeit alkotó
megkülönböztető hangelemek feldolgozása, deficites működése játszik
kitűntetett szerepet az olvasás és írás elsajátításának
sikertelenségében.
Diszlexiás gyerekeknél a nyelvi feldolgozó rendszer fonológiai
moduljának működési zavara a szavak szegmentálásának deficitjét
eredményezi, akadályozott az írott szavak felbontása a szavakat alkotó
fonológiai összetevőkre. A diszlexiának erre a modelljére általában
fonológiai deficit hipotézis néven hivatkozik a szakirodalom. A modell
meghatározó eleme az úgynevezett fonológiai tudatosság (phonological
awareness), vagy tágabban nyelvi tudatosság (language awareness).
Lynette Bradley és Peter Bryant 1983-as sokat idézett, és a fonológiai
tudatosság kérdésében meghatározónak számító közleményükben elsőként
fogalmazták meg, hogy a fonológiai tudatosság, a beszédhangokkal végzett
műveletek képessége oksági viszonyban áll az olvasási képességgel. Egy
későbbi vizsgálatban Peter Bryant és munkatársai (1990) megállapították,
hogy a rímek iránti érzékenység szorosan összefügg a fonológiai
tudatosság fejlődésével, és mindkét képesség alapvetően befolyásolja az
olvasás elsajátítását. Margharet Snowling (1980) vizsgálatai szerint a
fonológiai tudatosság hiánya az olvasás fejlődését, pontosabban a
graféma-fonéma megfeleltetés készség szintű elsajátítását akadályozza,
illetve késlelteti.
A fonológiai tudatosság a 90-es évek felfogása szerint gyűjtőfogalom.
Goswami (1999) szerint legalább két lényeges szintet kell
megkülönböztetnünk a fonológiai tudatosságon belül. A tudatosság
fonéma-műveleti szintje, azaz a szavak hangokra bontása az olvasás
fejlődési következménye. A szótag-műveleti szint, azaz a szótagok
kezdőhangra és rímre történő tördelése, azonban a nyelvi fejlődéssel
kialakuló természetes kategória és egyben előjelzése az olvasási
képességnek. Maga Goswami legújabb modelljében (Goswami, in press) azt
is feltételezi, hogy a műveleti szintet az input és reprezentáció
sajátosságai határozzák meg.
A diszlexia anyanyelv-specifikus meghatározóival kapcsolatos kutatások
különösen az utóbbi években kaptak nagy lendületet. Egyre inkább
elfogadott, hogy a fonológiai tudatosság egyes szintjei nyelvenként
eltérően fontosak (Landerl és mtsai, 1997).
Ugyanígy meghatározóak lehetnek a nyelvi feldolgozó
rendszernek más anyanyelv-specifikus elemei, úgy mint:
ˇ A fonológiai tudatosság
szintjeinek a nyelv sajátosságaitól függő eltérő szerepe
ˇ A beszélt nyelv jellemzői
ˇ Az írott nyelv jellemzői
ˇ Az ortográfia mélysége,
ortográfiai tudatosság
ˇ A morfológia jellemzői, az
úgynevezett morfológiai tudatosság szerepe
Jelen dolgozat a beszélt nyelv jellemzőinek feldolgozásával
kapcsolatos magatartási és elektrofiziológiai mutatók komplex
vizsgálatának problémáit, megközelítési lehetőségeit, valamint a
beszédészlelés agyi korrelátumainak, az eseményhez kötött agyi
potenciálok (EKP) eltérési negativitás komponensének vizsgálatával nyert
eredményeket foglalja össze.
|
Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és
segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika
Kérem az ingyenes próbát!
Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi
eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina
Kérem az ingyenes próbát!
A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert
már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna
Kérem az ingyenes próbát!
Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és
diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt
idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka
Kérem az ingyenes próbát!
Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök
által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az
összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én
elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné
Kérem az ingyenes próbát!
Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s
a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is
elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné
Kérem az ingyenes próbát!
Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia
problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia
Kérem az ingyenes próbát!
A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2.
osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az
biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a
véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos
gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit
Kérem az ingyenes próbát!
Mi nyáron vettük meg a programot, és nagyon szeretjük:) Én
tanítok is iskolában elsősöket, nekik is megvette az iskola, és órán is
használjuk, valamint több tanítványomnak megvan már otthoni gépen is, szóval
csak ajánlani tudom komplexitása miatt.
Dytta
Kérem az ingyenes próbát!
Kedves Kolos! Most találkoztam a fórummal, szívesen
elmondom, hogy két éve használjuk az iskolában kolléganőmmel a programokat.
Évente legalább 50 gyermek ismerkedik a segítségeddel az olvasás örömeivel,
vannak kiemelten kedvelt programelemeink, és rengeteg jó tapasztalatunk.
Pappné Kati
Kérem az ingyenes próbát!
Lányom, Renáta nagyon szívesen "játszik" a programmal,
nagyon leköti Őt. Minden nap újabb és újabb feladatokat fedez fel. Én is
szívesen ülök mellette és figyelem. Nagyon értékes a feladatokkal eltöltött idő.
Vadász Lászlóné
Kérem az ingyenes próbát!
Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek,
aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit
elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a
sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi
problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".
Sodics Péter
Kérem az ingyenes próbát!
|