8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!
Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja
Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia
leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.
Adjon egy esélyt gyermekének!
Rendelje meg a
Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra
89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és
"Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!
|
Szekeresné Bucsy
Piroska:
Egy beszédben akadályozott gyermek komplex esetfeldolgozása, a vizsgálati dokumentáció elemzése,
a következtetések megfogalmazása
Részképességzavar vizsgálata
„A funkciózavar az emberábrázolás, a geometrikus ábrák visszaadása,
illetve az alak-háttér percepció, konstancia, téri-irányok felismerése
területén egyaránt jelentkezik. E részfunkciózavar felismerése azért
válik döntő jelentőségűvé, mert az iskolába lépő, nyelvileg fejletlen
gyermek a grafoperceptív funkció alulfejlettsége miatt az olvasás-írás
tanítása szempontjából jelentősen veszélyeztetett.” (8)
Az emberalak ábrázolás minősítése Goodenough módszerével
„A rajz színvonalának vizsgálatával feltárul a gyermek
szenzo-motoros tevékenységének fejlettsége, az élmények, ismeretek,
képességek integrációjának foka és minősége.” (9)
Érdemesnek tartom több szempontból T. három rajzát bemutatni. Ezek a
rajzok nem csak a szenzo-motoros fejlettség, az RQ megállapítása
szempontjából fontosak, hanem érzékelhető a gyermek testképének,
testsémájának fejlődése. Az is felfedezhető, hogy mindhárom rajzról a
legérzékenyebb, problémás érzékszerve, a füle hiányzik.
A rajzok értékelésénél jól látszik, hogy az ábrázolás egyre részletesebb
a felismerhető testrészeket illetően, azonban a komplexitás, az arányok
változatlanok. A 3. rajzot az iskolaérettségi vizsgálaton készítette, a
helyzet befolyásolta, kicsit kapkodott, nem ügyelt a kivitelezésre, bár
ez is jelzés értékű.
Rajzai a B osztályba sorolhatók, mivel, mint emberalak jól
felismerhetők.
1. (14 sz. melléklet)
Ék: 61 hó RK: 60 hó RQ: 98
Részletezettség: 5p.
Komplexitás: 1p.
Arányok:1p.
Motoros koordináció:1p
2. (15 sz. melléklet)
Ék: 70 hó RK: 72 hó RQ: 102
Részletezettség: 9p
Komplexitás: 1p.
Arányok: 1p.
Motoros koordináció: 1p.
3. (16 sz. melléklet)
Ék: 76 hó RK: 78 hó RQ: 102
Részletezettség: 12p.
Komplexitás: 1p.
Arányok: 1p.
Motoros koordináció: 0p.
A vizuoperceptív fejlettség megítéléséhez a legalaposabb támpontot
nyújtja a Frostig teszt.
„ M. Frostig koncepciója irányzatok ötvözete, amelyek a szenzoros és
motoros funkciók szoros összefüggését, az észlelésnek és mozgásnak a
pszichikus fejlődésben betöltött szerepét hangsúlyozzák.” (10)
A motoros készségek és a percepció fejlettsége alapvető szerepet
játszanak a kognitív képességek kialakulásában.
Frostig teszt felvétele 2003. 06. ÉK. 6é 6h. (17 sz. melléklet)
A feladatoknak lelkesen kezdett hozzá. Az idő múlásával, valamint a
feladatok nehezedésével egyenes arányban lehetett érezni figyelme
lanyhulását, valamint egyre többször verbalizált. Mindettől függetlenül
a sikertelenséget nem élte meg kudarcként. „Ezt elszúrtam” - megjegyzi,
de folytatja a munkát. „ Ez csak majdnem egy egész” „ Ez is négyzet,
csak el van fordítva”
Az V. szubtesztnél V/d. feladatot automatikusan elkezdi. Vakarta a
fejét, nézegette honnan kezdjen hozzá. Egy ideig hagytam, majd
szóltam,hogy ezt nem kell megcsinálnod. Határozottan megkönnyebbült,
majd mosolyogva közölte:
„ Azt hittem, hogy direkt tetszett ilyen nehezet adni, nem gondoltam,
hogy csak vicc volt.”
A teszt öt szubtesztjében mért eredmények:
I. Szem-kézmozgás koordináció 6,3
II. Alak -
háttér 5,1
III. Alak - konstancia
4,2
IV. Téri -
irányok 4,2
V. Térbeli összefüggések 6,5
Az I. és V. szubtesztnél minimális különbség van. Rendkívül nagy azonban
az eltérés a II. III. és a IV. szubtesztekben mért eredmény és az
életkor között, melyek azt mutatják, hogy ezeken a területeken a gyermek
képességei átlagon aluliak.
A kiszámított PQ = 72
A tesztmutatók minőségi elemzése jelzi az egyenetlenségeket, melyek az
iskolai tanulásban előre láthatóan nehézségeket okozhatnak.
„Bender A” próba
„ A Bender próbák segítségével nem egyszerűen az észlelés (tér és
formaészlelés) és a mozgás képessége, hanem e kettő bonyolultan
összetett közös teljesítményben megnyilvánuló szerveződése is
vizsgálható. Ezeknek a képességeknek a gyenge működése, átlagos
intelligencia szint mellett/ellenére, bizonyos teljesítmények zavarához
vezetnek.” (11) A vizuo-motoros koordináció vizsgálatára 2003.
januárjában került sor, T. ekkor 6 éves. Teljesítménye 14 pont, nagyon
gyenge. (18 sz. melléklet)
Bender B (2003. 06.) (19 sz. melléklet) A januárban felvett
Bender A után igazán a B felvételére nem volt szükség, az eredményt
illetően nem voltak kétségeim, mégis kíváncsi voltam rá. T-t ismerve
tudtam, hogy bár nehezek lesznek számára az ábrák, ezek elvégeztetésével
a gyermeknek semmilyen frusztrációt nem okozok.
Teljesítménye 25 pont, nagyon gyenge.
A
Goodenough tesztet és a Bender próbákat összehasonlítva az eredmények -
a grafomotoros készséget, szem-kéz koordinációt tekintve - eltérést
mutatnak. Tapasztalataim azt mutatják, hogy bár az emberalak ábrázolás
értékelése nagyjelentőségű, te több esetben nem hagyhatjuk figyelmen
kívül azt a tényt, hogy sokszor otthon és az óvodában is szinte
feladatnak tekintik az emberalak ábrázolását, Így a gyermek ezt
lépésről-lépésre megtanulja. A teszt ilyen esetekben veszíthet az
objektivitásából.
A részképességek megismerése -Sindelár vizsgálat 2002. 10.
A vizsgálat jelentős részét a fejlesztő pedagógus végezte, kiértékelése
közösen történt. (20 sz. melléklet)
„A tanulási folyamatok alapja az észlelés. Fejlődését az Affolter-modell
ábrázolja (modalitásspecifikus, vizuális, auditív, taktilis-kinesztéziás,
intermodális szint, szeriális integráció), mely alapkő a
részképességgyengeségek elméleti rendszerében” (12)
Az észlelés az alapvető közvetítési csatorna, amelyen a tanulási
folyamatok elindulnak.
„ A tanulási zavar az idegrendszer nem pontosan megállapítható
diszfunkcióinak, alulszervezettségének tulajdonítható, az észlelési
zavar bázisán alakul ki.” (13)
A mozgás, a beszédészlelés-értés elmaradása T-nél az
észlelési teljesítmények elmaradását jelezte. Fontos volt megtudni, hogy
milyen észlelési folyamatok, mely részképességek diszfunkciója állhat a
háttérben.
A kijelölt vizsgálatok közül (4, 5, 6, 15) korrelál a logopédiai
vizsgálatokban felvettekkel, ezért ezeknek a részterületeknek felvétele
itt nem történt meg. A testséma- téri orientáció (19) pedig szerepelt a
mozgásterápiát megelőző vizsgálaton.
T. a vizsgálat során együttműködő, de fáradékony. Egy-egy
feladat során szívesen elkalandozik, vagy éppen találékony verbális
kifejezésekkel igyekszik kimenteni magát. „ Feledékeny vagyok, mint a
szegény ember.”
Ábrapárok megkülönböztetését hibátlanul teljesíti, alakpárok esetén
jóval többet gondolkodik, de így is négy hibát vét.
Az elrejtett alakok felismerése (vizuális diszkrimináció) „ komoly
problémát” okozott, pedig tényleg kereste! Az egyetlen jó eredmény is
segítő rávezetés eredménye. Színezésénél bal kézzel dolgozik, speciális
ceruzafogással.
Vizuális szeriális emlékezete tárgyképek esetén nagyon jó, a két hiba
egy szomszédpár cseréjéből adódik, azonban a geometriai formák
sorrendjére nehezebben emlékszik. A 3 jó találatból kettőt a keret alkot
- az első és az utolsó - ami mindenképpen reményteljes.
Vizuális figyelem: Adott formát jól kiválaszt, hármat nem vett észre.
Verbális-akusztikus emlékezete jelentéstartalommal bíró szavak esetén
hibátlan, értelmetlen szópároknál a hanghibák is megnehezítik a helyes
értékelést. Az akusztikus figyelem - szófelismerés szövegben - feladatot
láthatóan nagyon élvezte, de a vége felé figyelme már nem volt tartós,
nem, vagy nem akkor koppintott, amikor kellett volna. Figyelte nagyon a
történetet, a végén (bár a feladatok között ez nem szerepel) a „Miről
szólt a történet?” kérdésre velős, de helyes választ adott. „ Kutyáról,
csalódott, mert nem nyúl volt, hanem gomba.”
Az intermodális területeken nyújtott teljesítménye minden esetben
gyengébb, a legnehezebbnek az intermodális szeriális emlékezetet
vizsgáló feladat bizonyult (13). A látott képeket jó sorrendben
emlékezetből megneveznie kicsit nehéz, csak az elsőre emlékezett. Jóval
könnyebbnek bizonyult számára a szavak felidézése képekkel, itt az első
kettő jó, a két utolsót felcserélte.
1. Ábrapárok megkülönböztetése - vizuális differenciálás
helyes v.:
10 hibás v.: 0
2. Alakpárok megkülönböztetése - vizuális differenciálás
helyes v.:
6 hibás v.: 4
3. Elrejtett alakok felismerése - vizuális diszkrimináció
helyes v.:
1 hibás v.: 9
7. Képekhez szavak társítása - intermodális integráció
helyes v.:
3 hibás v.: 2
8. Képekhez szavak társítása - intermodális integráció
helyes v.:
2 hibás v.: 3
9. Tárgyképek sorrendjének bevésése - vizuális szeriális emlékezet
helyes v.:
6 hibás v.: 2
10. Geometriai formák sorrendjének bevésése - vizuális szeriális
emlékezet
helyes v.:
3 hibás v.: 5
ll. Szópárok megjegyzése - verbális-akusztikus emlékezet
helyes v.és sorrend II/1: 4 hibás v.: 0
II/2: 4 hibás
v.: 0
12. Értelmetlen szótagok megjegyzése - verbális-akusztikus emlékezet
helyes v. és sorrend II/1:1 hibás v.: 3
II/2: 3
13. Képek felidézése szavakkal - intermodális szeriális emlékezet
helyes v.:
1 hibás v.: 3
14. Szavak felidézése képekkel - intermodális szeriális emlékezet
helyes v.:
2 hibás v.: 2
17. Formafelismerés más formák közül- vizuális figyelem
helyes v.:
7 hibás v.: 3
18. Szó felismerése szövegben - akusztikus figyelem
helyes v.:
7 hibás v.: 4
Logopédiai foglalkozáson mért eredmények a Sindelar vizsgálatból
4. Szópárok megkülönböztetése - verbális -akkusztikus differenciálás
helyes v.:
10 hibás v.: 0
5. Értelmetlen szótagpárok megkülönb. - verbális akusztikus
differenciálás
helyes v.:
9 hibás v.: 1
6. Elrejtett szótag felismerése - verbális akusztikus diszkrimináció
helyes v.:
2 hibás v.: 8
15. Szóutánmondás - beszédmotorika
helyes v.:
10 hibás v.: 0
Mozgásvizsgálaton mért eredmények a Sindelár vizsgálatból:
19. Mozdulatok utánzása - testséma - téri orientáció
helyes v:
6 hibás v.: 4
A kitöltött fadiagramm alapján T. képességei három csoportba sorolhatók.
Megfelelő részképességek: 1, 4, 5, 11/1, 11/2, 15
Közepesen fejlett részképességek: 2, 9, 17, 18, 19
Részképesség - gyengeségek: 3, 6, 13, 8, 10, 12/1, 12/2, 13, 14
|
Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és
segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika
Kérem az ingyenes próbát!
Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi
eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina
Kérem az ingyenes próbát!
A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert
már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna
Kérem az ingyenes próbát!
Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és
diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt
idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka
Kérem az ingyenes próbát!
Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök
által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az
összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én
elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné
Kérem az ingyenes próbát!
Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s
a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is
elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné
Kérem az ingyenes próbát!
Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia
problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia
Kérem az ingyenes próbát!
A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2.
osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az
biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a
véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos
gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit
Kérem az ingyenes próbát!
Mi nyáron vettük meg a programot, és nagyon szeretjük:) Én
tanítok is iskolában elsősöket, nekik is megvette az iskola, és órán is
használjuk, valamint több tanítványomnak megvan már otthoni gépen is, szóval
csak ajánlani tudom komplexitása miatt.
Dytta
Kérem az ingyenes próbát!
Kedves Kolos! Most találkoztam a fórummal, szívesen
elmondom, hogy két éve használjuk az iskolában kolléganőmmel a programokat.
Évente legalább 50 gyermek ismerkedik a segítségeddel az olvasás örömeivel,
vannak kiemelten kedvelt programelemeink, és rengeteg jó tapasztalatunk.
Pappné Kati
Kérem az ingyenes próbát!
Lányom, Renáta nagyon szívesen "játszik" a programmal,
nagyon leköti Őt. Minden nap újabb és újabb feladatokat fedez fel. Én is
szívesen ülök mellette és figyelem. Nagyon értékes a feladatokkal eltöltött idő.
Vadász Lászlóné
Kérem az ingyenes próbát!
Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek,
aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit
elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a
sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi
problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".
Sodics Péter
Kérem az ingyenes próbát!
|