Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt



Próbálja ki!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Önnek!

Töltse le a
Varázsbetű Diszlexia Programcsalád telepítőjét, használja a programokat négy napig ingyen, és döntsön utána!

 


8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja

"A 10 legsürgősebb tennivaló, ha gyermeke tanulási problémákkal küzd!"
című cikkünket!

Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.


Adjon egy esélyt gyermekének!

Rendelje meg a Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra

89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és "Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!



 

Szekeresné Bucsy Piroska: Egy beszédben akadályozott gyermek komplex esetfeldolgozása, a vizsgálati dokumentáció elemzése, a következtetések megfogalmazása

Részképességzavar vizsgálata

• Vissza • Fel • Tovább •

 

„A funkciózavar az emberábrázolás, a geometrikus ábrák visszaadása, illetve az alak-háttér percepció, konstancia, téri-irányok felismerése területén egyaránt jelentkezik. E részfunkciózavar felismerése azért válik döntő jelentőségűvé, mert az iskolába lépő, nyelvileg fejletlen gyermek a grafoperceptív funkció alulfejlettsége miatt az olvasás-írás tanítása szempontjából jelentősen veszélyeztetett.” (8)

Az emberalak ábrázolás minősítése Goodenough módszerével
„A rajz színvonalának vizsgálatával feltárul a gyermek szenzo-motoros tevékenységének fejlettsége, az élmények, ismeretek, képességek integrációjának foka és minősége.” (9)
Érdemesnek tartom több szempontból T. három rajzát bemutatni. Ezek a rajzok nem csak a szenzo-motoros fejlettség, az RQ megállapítása szempontjából fontosak, hanem érzékelhető a gyermek testképének, testsémájának fejlődése. Az is felfedezhető, hogy mindhárom rajzról a legérzékenyebb, problémás érzékszerve, a füle hiányzik.
A rajzok értékelésénél jól látszik, hogy az ábrázolás egyre részletesebb a felismerhető testrészeket illetően, azonban a komplexitás, az arányok változatlanok. A 3. rajzot az iskolaérettségi vizsgálaton készítette, a helyzet befolyásolta, kicsit kapkodott, nem ügyelt a kivitelezésre, bár ez is jelzés értékű.

Rajzai a B osztályba sorolhatók, mivel, mint emberalak jól felismerhetők.
1.    (14 sz. melléklet)
Ék: 61 hó     RK: 60 hó    RQ: 98       
                                                                       Részletezettség: 5p.
                                                                       Komplexitás: 1p.
                                                                       Arányok:1p.
                                                                       Motoros koordináció:1p
2.    (15 sz. melléklet)
Ék: 70 hó     RK: 72 hó    RQ: 102     
                                                                       Részletezettség: 9p
                                                                       Komplexitás: 1p.
                                                                       Arányok: 1p.
                                                                       Motoros koordináció: 1p.
3.    (16 sz. melléklet)
Ék: 76 hó     RK: 78 hó    RQ: 102     
                                                                       Részletezettség: 12p.
                                                                       Komplexitás: 1p.
                                                                       Arányok: 1p.
                                                                       Motoros koordináció: 0p.

A vizuoperceptív fejlettség megítéléséhez a legalaposabb támpontot nyújtja a Frostig teszt.
„ M. Frostig koncepciója irányzatok ötvözete, amelyek a szenzoros és motoros funkciók szoros összefüggését, az észlelésnek és mozgásnak a pszichikus fejlődésben betöltött szerepét hangsúlyozzák.” (10)
A motoros készségek és a percepció fejlettsége alapvető szerepet játszanak a kognitív képességek kialakulásában.

Frostig teszt felvétele 2003. 06. ÉK. 6é 6h.   (17 sz. melléklet)
A feladatoknak lelkesen kezdett hozzá. Az idő múlásával, valamint a feladatok nehezedésével egyenes arányban lehetett érezni figyelme lanyhulását, valamint egyre többször verbalizált. Mindettől függetlenül a sikertelenséget nem élte meg kudarcként. „Ezt elszúrtam” - megjegyzi, de folytatja a munkát. „ Ez csak majdnem egy egész” „ Ez is négyzet, csak el van fordítva”

Az V. szubtesztnél V/d. feladatot automatikusan elkezdi. Vakarta a fejét, nézegette honnan kezdjen hozzá. Egy ideig hagytam, majd szóltam,hogy ezt nem kell megcsinálnod. Határozottan megkönnyebbült, majd mosolyogva közölte:
„ Azt hittem, hogy direkt tetszett ilyen nehezet adni, nem gondoltam, hogy csak vicc volt.”
A teszt öt szubtesztjében mért eredmények:
            I.          Szem-kézmozgás koordináció              6,3
            II.        Alak - háttér                                                   5,1
            III.       Alak - konstancia                                            4,2
            IV.       Téri - irányok                                      4,2
            V.        Térbeli összefüggések                          6,5

Az I. és V. szubtesztnél minimális különbség van. Rendkívül nagy azonban az eltérés a II. III. és a IV. szubtesztekben mért eredmény és az életkor között, melyek azt mutatják, hogy ezeken a területeken a gyermek képességei átlagon aluliak.
A kiszámított PQ = 72
A tesztmutatók minőségi elemzése jelzi az egyenetlenségeket, melyek az iskolai tanulásban előre láthatóan nehézségeket okozhatnak.

„Bender A” próba
„ A Bender próbák segítségével nem egyszerűen az észlelés (tér és formaészlelés) és a mozgás képessége, hanem e kettő bonyolultan összetett közös teljesítményben megnyilvánuló szerveződése is vizsgálható. Ezeknek a képességeknek a gyenge működése, átlagos intelligencia szint mellett/ellenére, bizonyos teljesítmények zavarához vezetnek.” (11) A vizuo-motoros koordináció vizsgálatára 2003. januárjában került sor, T. ekkor 6 éves. Teljesítménye 14 pont, nagyon gyenge.  (18 sz. melléklet)

Bender B (2003.  06.) (19 sz. melléklet) A januárban felvett Bender A után igazán a B felvételére nem volt szükség, az eredményt illetően nem voltak kétségeim, mégis kíváncsi voltam rá. T-t ismerve tudtam, hogy bár nehezek lesznek számára az ábrák, ezek elvégeztetésével a gyermeknek semmilyen frusztrációt nem okozok.
Teljesítménye 25 pont, nagyon gyenge.

 

A Goodenough tesztet és a Bender próbákat összehasonlítva az eredmények - a grafomotoros készséget, szem-kéz koordinációt tekintve - eltérést mutatnak. Tapasztalataim azt mutatják, hogy bár az emberalak ábrázolás értékelése nagyjelentőségű, te több esetben nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy sokszor otthon és az óvodában is szinte feladatnak tekintik az emberalak ábrázolását, Így a gyermek ezt lépésről-lépésre megtanulja. A teszt ilyen esetekben veszíthet az objektivitásából.

A részképességek megismerése -Sindelár vizsgálat 2002. 10.
A vizsgálat jelentős részét a fejlesztő pedagógus végezte, kiértékelése közösen történt. (20 sz. melléklet)
„A tanulási folyamatok alapja az észlelés. Fejlődését az Affolter-modell ábrázolja (modalitásspecifikus, vizuális, auditív, taktilis-kinesztéziás, intermodális szint, szeriális integráció), mely alapkő a részképességgyengeségek elméleti rendszerében” (12)
Az észlelés az alapvető közvetítési csatorna, amelyen a tanulási folyamatok elindulnak.
„ A tanulási zavar az idegrendszer nem pontosan megállapítható diszfunkcióinak, alulszervezettségének tulajdonítható, az észlelési zavar bázisán alakul ki.” (13)
            A mozgás, a beszédészlelés-értés elmaradása T-nél az észlelési teljesítmények elmaradását jelezte. Fontos volt megtudni, hogy milyen észlelési folyamatok, mely részképességek diszfunkciója állhat a háttérben.
A kijelölt vizsgálatok közül (4, 5, 6, 15) korrelál a logopédiai vizsgálatokban felvettekkel, ezért ezeknek a részterületeknek felvétele itt nem történt meg. A testséma- téri orientáció (19) pedig szerepelt a mozgásterápiát megelőző vizsgálaton.

            T. a vizsgálat során együttműködő, de fáradékony. Egy-egy feladat során szívesen elkalandozik, vagy éppen találékony verbális kifejezésekkel igyekszik kimenteni magát. „ Feledékeny vagyok, mint a szegény ember.”
Ábrapárok megkülönböztetését hibátlanul teljesíti, alakpárok esetén jóval többet gondolkodik, de így is négy hibát vét.
Az elrejtett alakok felismerése (vizuális diszkrimináció) „ komoly problémát” okozott, pedig tényleg kereste! Az egyetlen jó eredmény is segítő rávezetés eredménye. Színezésénél bal kézzel dolgozik, speciális ceruzafogással.
Vizuális szeriális emlékezete tárgyképek esetén nagyon jó, a két hiba egy szomszédpár cseréjéből adódik, azonban a geometriai formák sorrendjére nehezebben emlékszik. A 3 jó találatból kettőt a keret alkot - az első és az utolsó - ami mindenképpen reményteljes.
Vizuális figyelem: Adott formát jól kiválaszt, hármat nem vett észre.
Verbális-akusztikus emlékezete jelentéstartalommal bíró szavak esetén hibátlan, értelmetlen szópároknál a hanghibák is megnehezítik a helyes értékelést. Az akusztikus figyelem - szófelismerés szövegben - feladatot láthatóan nagyon élvezte, de a vége felé figyelme már nem volt tartós, nem, vagy nem akkor koppintott, amikor kellett volna. Figyelte nagyon a történetet, a végén (bár a feladatok között ez nem szerepel) a „Miről szólt a történet?” kérdésre velős, de helyes választ adott. „ Kutyáról, csalódott, mert nem nyúl volt, hanem gomba.”

Az intermodális területeken nyújtott teljesítménye minden esetben gyengébb, a legnehezebbnek az intermodális szeriális emlékezetet vizsgáló feladat bizonyult (13). A látott képeket jó sorrendben emlékezetből megneveznie kicsit nehéz, csak az elsőre emlékezett. Jóval könnyebbnek bizonyult számára a szavak felidézése képekkel, itt az első kettő jó, a két utolsót felcserélte.

1. Ábrapárok megkülönböztetése - vizuális differenciálás
            helyes v.: 10                                                    hibás v.: 0
2. Alakpárok megkülönböztetése - vizuális differenciálás
            helyes v.: 6                                                      hibás v.: 4
3. Elrejtett alakok felismerése - vizuális diszkrimináció
            helyes v.: 1                                                      hibás v.: 9
7. Képekhez szavak társítása - intermodális integráció
            helyes v.: 3                                                      hibás v.: 2
8. Képekhez szavak társítása - intermodális integráció
            helyes v.: 2                                                      hibás v.: 3
9. Tárgyképek sorrendjének bevésése - vizuális szeriális emlékezet
            helyes v.: 6                                                      hibás v.: 2
10. Geometriai formák sorrendjének bevésése - vizuális szeriális emlékezet
            helyes v.: 3                                                      hibás v.: 5
ll. Szópárok megjegyzése - verbális-akusztikus emlékezet
            helyes v.és sorrend II/1: 4        hibás v.: 0
                                                II/2: 4         hibás v.: 0
12. Értelmetlen szótagok megjegyzése - verbális-akusztikus emlékezet
            helyes v. és sorrend II/1:1          hibás v.: 3
                                                 II/2: 3
13. Képek felidézése szavakkal - intermodális szeriális emlékezet
            helyes v.: 1                                                      hibás v.: 3
14. Szavak felidézése képekkel - intermodális szeriális emlékezet
            helyes v.: 2                                                      hibás v.: 2
17. Formafelismerés más formák közül- vizuális figyelem
            helyes v.: 7                                                      hibás v.: 3
18. Szó felismerése szövegben - akusztikus figyelem
            helyes v.: 7                                                      hibás v.: 4


Logopédiai foglalkozáson mért eredmények a Sindelar vizsgálatból
4. Szópárok megkülönböztetése - verbális -akkusztikus differenciálás
            helyes v.: 10                                                    hibás v.: 0
5. Értelmetlen szótagpárok megkülönb. - verbális akusztikus differenciálás
            helyes v.: 9                                                      hibás v.: 1
6. Elrejtett szótag felismerése - verbális akusztikus diszkrimináció
            helyes v.: 2                                                      hibás v.: 8
15. Szóutánmondás - beszédmotorika
            helyes v.: 10                                                    hibás v.: 0

Mozgásvizsgálaton mért eredmények a Sindelár vizsgálatból:
19. Mozdulatok utánzása - testséma - téri orientáció
            helyes v: 6                                                       hibás v.: 4

A kitöltött fadiagramm alapján T. képességei három csoportba sorolhatók.
Megfelelő részképességek: 1, 4, 5, 11/1, 11/2, 15
Közepesen fejlett részképességek: 2, 9, 17, 18, 19
Részképesség - gyengeségek: 3, 6, 13, 8, 10, 12/1, 12/2, 13, 14

• Vissza • Fel • Tovább •

 

Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika

Kérem az ingyenes próbát!



Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina

Kérem az ingyenes próbát!


A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna

Kérem az ingyenes próbát!


Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka

Kérem az ingyenes próbát!


Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné

Kérem az ingyenes próbát!


Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné

Kérem az ingyenes próbát!


Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia

Kérem az ingyenes próbát!


A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2. osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit

Kérem az ingyenes próbát!


Mi nyáron vettük meg a programot, és nagyon szeretjük:) Én tanítok is iskolában elsősöket, nekik is megvette az iskola, és órán is használjuk, valamint több tanítványomnak megvan már otthoni gépen is, szóval csak ajánlani tudom komplexitása miatt.
Dytta

Kérem az ingyenes próbát!


Kedves Kolos! Most találkoztam a fórummal, szívesen elmondom, hogy két éve használjuk az iskolában kolléganőmmel a programokat. Évente legalább 50 gyermek ismerkedik a segítségeddel az olvasás örömeivel, vannak kiemelten kedvelt programelemeink, és rengeteg jó tapasztalatunk.
Pappné Kati

Kérem az ingyenes próbát!


Ez tényleg megéri!
Molnárné Szűcs Andrea

Kérem az ingyenes próbát!


Lányom, Renáta nagyon szívesen "játszik" a programmal, nagyon leköti Őt. Minden nap újabb és újabb feladatokat fedez fel. Én is szívesen ülök mellette és figyelem. Nagyon értékes a feladatokkal eltöltött idő.
Vadász Lászlóné

Kérem az ingyenes próbát!


Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek, aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".
Sodics Péter

Kérem az ingyenes próbát!

 

Kazal Kolos (ügyvezető)
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.

Telefon:87/482-155, Mobil:  30/227-06-91, Fax: 87/482-155

e-mail:
 info@varazsbetu.hu
 

 Varázsbetű - Diszlexia otthon     Diszlexia teszt     Diszlexia Fórum     Diszlexia Info 

Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt