Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt



Próbálja ki!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Önnek!

Töltse le a
Varázsbetű Diszlexia Programcsalád telepítőjét, használja a programokat négy napig ingyen, és döntsön utána!

 


8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja

"A 10 legsürgősebb tennivaló, ha gyermeke tanulási problémákkal küzd!"
című cikkünket!

Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.


Adjon egy esélyt gyermekének!

Rendelje meg a Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra

89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és "Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!



 

Szekeresné Bucsy Piroska: Egy beszédben akadályozott gyermek komplex esetfeldolgozása, a vizsgálati dokumentáció elemzése, a következtetések megfogalmazása

Bevezetés

• Vissza • Fel • Tovább •

 

 Logopédia „( gör. 'beszédnevelés') az i.e. V-IV.sz.-ban Iszokratész használja elsőként az eredeti görög kifejezést ebben az értelemben. A tudományág elnevezése Emil Froeschelstől ered, aki a beszédhibák tanaként, orvosi tudományként tartja számon.
A logopédia meghatározását, tudományrendszertani besorolását a logopédiáról, a logopédiai folyamatról, a logopédia tudományközi kapcsolatáról vallott felfogás, a logopédiai tevékenységet végzők szakmai hovatartozása, a kialakult hagyomány egyaránt befolyásolja. Megítélése ezért országonként, és egy-egy országon belül is változhat. Hazánkban is többféle nézet él. Hirschberg Jenő a gyógypedagógia egyik speciális ágának, Palotás Gábor a beszédpatológia pedagógiai-logopédiai, pontosabban gyógypedagógiai területével foglalkozó tudománynak tekinti. Gordosné Szabó Anna felfogásában a logopédia a szűkebb értelemben vett gyógypedagógia kommunikációs zavarokkal foglalkozó ága.

A logopédiai nevelés, gondozás célja, hogy  ( a beszédhibák megelőzésével, továbbá a már kialakult beszédhibák, - tanulási nehézségek - és azok következtében kialakult másodlagos tünetek korrekciójával ép beszédet hozzon létre, csökkentse, ill. megszüntesse a tanulási nehézséget, ) biztosítsa a beszédhibás egyén személyiségének töretlen fejlődését, az egyén célkitűzéseinek megvalósítását, az optimális szocializációt, a sikeres habilitációt, rehabilitációt.

A logopédiai folyamat: beszéd-, hang, és nyelvi zavarban szenvedő egyén egész személyiségét érintő pedagógiai jellegű gyógyító- nevelés. Az egyes beszédkórformák sérülésspecifikus korrekciójának megfelelő logopédiai tevékenységek sorozata.

- Prevenciós tevékenység - beszédben akadályozottság, élettani beszédhibák - felvilágosítás, szűrés formájában valósulhat meg.
- Logopédiai vizsgálat, szűrés - a diagnózis felállítását teszi lehetővé.
- Logopédiai terápia - amelynek során megvalósul a beszédhibás személyiségének és beszédhibájának sérülésspecifikus korrekciója.
Utógondozás - amely a kezelésre járt, főleg súlyos, beszéd- és nyelvi zavarban szenvedők beszédállapotának szinten tartását, ellenőrzését jelenti, meghatározott időközönként.

„A logopédiai tevékenység színtereinek megválasztását a kóroktani tényezők, a beszédhibás életkora, a logopédiai kórforma súlyossága, kiterjedtsége, az esetleges halmozott beszédsérülés, a terápia kezdetének időpontja, a környezet szemléletének és az integráció lehetőségeinek érvényesítése alakítja.”(1)


A diagnosztikus tevékenység szerepe

A diagnózis görög szó, jelentése: a betegség felismerése és jellemzése tünetei alapján.
A diagnózis a diagnosztikus tevékenységben realizálódik, diagnosztikus eszközökkel, megfelelő kritériumok megtartásával.
Az elmúlt évtizedekben az orvostudomány, a pszichológia, és a pedagógia is kialakította saját diagnosztikai fogalmát, eszköztárát. „ A gyermek pontos pszichológiai megismerése, a XX. sz. elejének modern pedagógiai törekvéseiben célként fogalmazódott meg.” (2) Új igényként merült fel az átlagostól eltérő gyermekek megtalálása, az eltérés mértékének objektív eszközökkel való mérése. Szükségessé vált és válik olyan diagnosztikai értékelési rendszer, módszerek, eszközök alkalmazása, mellyel a tanulók tudásszintjének globális megállapítása mellett a fejlettség, a tudás tartalmi- strukturális elemzését is elvégezhetjük, hogy ezzel részletes információt kapjunk a fejlesztéshez. „ A pedagógiai diagnosztika az orvosi klinikai modell analógiájára keresi az iskolai tanulási sikertelenségek okait. A képességek és tulajdonságok diagnosztizálása mellett a viselkedést és a teljesítményeket befolyásoló tényezőket is bevonja a megismerési folyamatba” (3)
 A gyógypedagógiai diagnosztikában is nagymértékű differenciálódási-specializálódási irányultság figyelhető meg. Az eltérő fejlődésmenetet mutató gyermekcsoportok léte maga után vonja azt a tényt, hogy kifinomultabb, célirányosabb módszerekkel közelítsük meg a problémát. Különösen a tanulási zavarok esetén, illetve azok megelőzésével, a preventív munka céltudatosabbá tétele, a terápiás munka hatékonyságának emelése érdekében alakult ki ez az igény.


A logopédiai diagnosztika
A logopédiai diagnosztika szűkebb értelemben egyrészt pedagógiai tevékenység, - a beszéd, a nyelvi teljesítmény tüneteinek felismerésére irányul. Tágabb értelmezésben a gyógypedagógiai diagnosztikának speciális megjelenési formája,ami a beszéd és nyelvi képességeiben akadályozott  személy teljes megismerésére személyiségének komplex módon történő megismerésére irányul.
A logopédus tevékenységében egyre fontosabb szerepet kap a diagnosztika.
„A helyes diagnosztizálás érdekében a logopédus vizsgálatok sorát végzi el, információkat gyűjt, hogy reális véleményt alkothasson a logopédia kompetenciájába tartozó problémák természetéről, súlyosságáról, okairól. Ezzel teremti meg a legmegfelelőbb kezelés alapjait.” (4)

Diagnosztikus eljárások:           
                        - differenciáldiagnosztika
                                   - státuszdiagnosztika
                                   - fejlődésdiagnosztika
                                   - folyamatdiagnosztika
                        - pszichodiagnosztika
                                   - pedagógiai diagnosztika

Alkalmazott módszerei:
                        - logopédiai vizsgálati módszerek
                                    - pszichológiai eljárások (a megismerő funkciók feltárása)
                                    - pedagógiai módszerek

A tradicionális diagnosztikai modell az átlagostól való eltérés mértékének meghatározása a szelekciót szolgálta, ún. státuszdiagnosztika volt.
A korszerű diagnosztika a folyamatdiagnosztika, a szelekció helyett a változás stratégiáját mondja ki.
„Egyre nagyobb hangsúlyt kap a tanulási folyamatok, a fejlődés diagnosztikus nyomon követése, a képességek, tulajdonságok profiljának feltárása, olyan formában és mértékben, hogy megalapozza a segítő, kompenzáló pedagógiai törekvéseket” (5)
A logopédiai vizsgálat a diagnózis felállítását teszi lehetővé. Összeállítása a beszédhibás életkorától,személyiségétől, értelmi szintjétől, a beszédkórképtől és a beszédfejlettségtől függ. A részletes, célirányos logopédiai vizsgálatok a teljes, verbális és nem verbális kommunikáció, valamint az ezek helyes működéséhez szükséges pszichés funkciók feltárására irányulnak. A vizsgálatok kiterjedtségét a beszédhibák, a beszédkórkép és az aktuális panasz határozza meg. 
 

A témaválasztás indoklása
Az esettanulmányban szereplő kisfiúval, T-vel másfél éve foglalkozom. Témaválasztásom azért is rá esett, mert több általános iskolás diszlexiás, vagy olvasás-írás, helyesírási nehézséggel küzdő gyermekkel is foglalkozom. Meggyőződésem, hogy a problémák korai feltárásával, a prevenciós jellegű munka időben való megkezdésével nagyon sok kudarctól menthetjük meg a gyermekeket.
T. „laikus szemmel nézve” egy kedves, értelmes kisgyerek, aki ugyan pösze egy kicsit, nem rajzol szépen, és a labdát sem tudja mindig elkapni, mellé rúg, ha focizik a társaival, néha félreért dolgokat, de aránylag gyorsan megtanul pár soros verset, mesél a vele történtekről, és „olyan jókat” tud mondani.
T., és a hozzá hasonló gyermekek problémái nem olyan feltűnőek, hogy otthon, vagy egy olyan településen, ahol speciális vizsgálathoz, segítséghez nem, vagy nehezen juthat,  - esetleg kap ugyan fejlesztést, de nem megfelelő rendszerességgel - felmerülne a tanulási nehézség kérdése. Azután megkezdik általános iskolai tanulmányaikat, és tapasztalataim szerint ügyesen indulnak.
Az ilyen gyerekek egyéb képességeiket kihasználva jól kompenzálják hiányosságaikat, fejletlen készségeiket az iskola első évében. Jó esetben a második évfolyamon, rosszabb esetben később jelentkeznek a szülők, vagy a pedagógus, hogy a gyermek tanulmányi eredménye romlik, nem figyel az órán, és elment a kedve még attól is, hogy iskolába járjon.
Ha módunk és lehetőségünk van rá, ne várjuk meg ezt az időt!


Hipotézisem
Folyamatos megfigyeléseink- beleértve a szülők és óvónők tapasztalatait is - valamint vizsgálataink alapján T-nél tanulási nehézség veszélyeztetettségéről beszélhetünk.

Jelen helyzet
T. 2003. december 16-án betölti a 7. életévét. Általános iskolai tanulmányait a Nevelési Tanácsadó javaslata alapján, az óvónőkkel és a szülőkkel egyetértésben a 2004/2005-ös iskolai évben kezdi meg. Az elkövetkezendő tanévben logopédiai terápiáját fejlesztő foglalkozásokon, valamint mozgásterápián való részvételével biztosítjuk.

• Vissza • Fel • Tovább •

 

Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika

Kérem az ingyenes próbát!



Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina

Kérem az ingyenes próbát!


A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna

Kérem az ingyenes próbát!


Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka

Kérem az ingyenes próbát!


Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné

Kérem az ingyenes próbát!


Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné

Kérem az ingyenes próbát!


Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia

Kérem az ingyenes próbát!


A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2. osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit

Kérem az ingyenes próbát!


Mi nyáron vettük meg a programot, és nagyon szeretjük:) Én tanítok is iskolában elsősöket, nekik is megvette az iskola, és órán is használjuk, valamint több tanítványomnak megvan már otthoni gépen is, szóval csak ajánlani tudom komplexitása miatt.
Dytta

Kérem az ingyenes próbát!


Kedves Kolos! Most találkoztam a fórummal, szívesen elmondom, hogy két éve használjuk az iskolában kolléganőmmel a programokat. Évente legalább 50 gyermek ismerkedik a segítségeddel az olvasás örömeivel, vannak kiemelten kedvelt programelemeink, és rengeteg jó tapasztalatunk.
Pappné Kati

Kérem az ingyenes próbát!


Ez tényleg megéri!
Molnárné Szűcs Andrea

Kérem az ingyenes próbát!


Lányom, Renáta nagyon szívesen "játszik" a programmal, nagyon leköti Őt. Minden nap újabb és újabb feladatokat fedez fel. Én is szívesen ülök mellette és figyelem. Nagyon értékes a feladatokkal eltöltött idő.
Vadász Lászlóné

Kérem az ingyenes próbát!


Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek, aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".
Sodics Péter

Kérem az ingyenes próbát!

 

Kazal Kolos (ügyvezető)
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.

Telefon:87/482-155, Mobil:  30/227-06-91, Fax: 87/482-155

e-mail:
 info@varazsbetu.hu
 

 Varázsbetű - Diszlexia otthon     Diszlexia teszt     Diszlexia Fórum     Diszlexia Info 

Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt