8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!
Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja
Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia
leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.
Adjon egy esélyt gyermekének!
Rendelje meg a
Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra
89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és
"Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!
|
Szekeresné Bucsy
Piroska:
Egy beszédben akadályozott gyermek komplex esetfeldolgozása, a vizsgálati dokumentáció elemzése,
a következtetések megfogalmazása
Bevezetés
Logopédia
„( gör. 'beszédnevelés') az i.e. V-IV.sz.-ban Iszokratész használja
elsőként az eredeti görög kifejezést ebben az értelemben. A tudományág
elnevezése Emil Froeschelstől ered, aki a beszédhibák tanaként, orvosi
tudományként tartja számon.
A logopédia meghatározását, tudományrendszertani besorolását a
logopédiáról, a logopédiai folyamatról, a logopédia tudományközi
kapcsolatáról vallott felfogás, a logopédiai tevékenységet végzők
szakmai hovatartozása, a kialakult hagyomány egyaránt befolyásolja.
Megítélése ezért országonként, és egy-egy országon belül is változhat.
Hazánkban is többféle nézet él. Hirschberg Jenő a gyógypedagógia egyik
speciális ágának, Palotás Gábor a beszédpatológia pedagógiai-logopédiai,
pontosabban gyógypedagógiai területével foglalkozó tudománynak tekinti.
Gordosné Szabó Anna felfogásában a logopédia a szűkebb értelemben vett
gyógypedagógia kommunikációs zavarokkal foglalkozó ága.
A logopédiai nevelés, gondozás célja, hogy ( a beszédhibák
megelőzésével, továbbá a már kialakult beszédhibák, - tanulási
nehézségek - és azok következtében kialakult másodlagos tünetek
korrekciójával ép beszédet hozzon létre, csökkentse, ill. megszüntesse a
tanulási nehézséget, ) biztosítsa a beszédhibás egyén személyiségének
töretlen fejlődését, az egyén célkitűzéseinek megvalósítását, az
optimális szocializációt, a sikeres habilitációt, rehabilitációt.
A logopédiai folyamat: beszéd-, hang, és nyelvi zavarban szenvedő egyén
egész személyiségét érintő pedagógiai jellegű gyógyító- nevelés. Az
egyes beszédkórformák sérülésspecifikus korrekciójának megfelelő
logopédiai tevékenységek sorozata.
- Prevenciós tevékenység - beszédben akadályozottság, élettani
beszédhibák - felvilágosítás, szűrés formájában valósulhat meg.
- Logopédiai vizsgálat, szűrés - a diagnózis felállítását teszi
lehetővé.
- Logopédiai terápia - amelynek során megvalósul a beszédhibás
személyiségének és beszédhibájának sérülésspecifikus korrekciója.
Utógondozás - amely a kezelésre járt, főleg súlyos, beszéd- és nyelvi
zavarban szenvedők beszédállapotának szinten tartását, ellenőrzését
jelenti, meghatározott időközönként.
„A logopédiai tevékenység színtereinek megválasztását a kóroktani
tényezők, a beszédhibás életkora, a logopédiai kórforma súlyossága,
kiterjedtsége, az esetleges halmozott beszédsérülés, a terápia
kezdetének időpontja, a környezet szemléletének és az integráció
lehetőségeinek érvényesítése alakítja.”(1)
A diagnosztikus tevékenység szerepe
A
diagnózis görög szó, jelentése: a betegség felismerése és jellemzése
tünetei alapján.
A diagnózis a diagnosztikus tevékenységben realizálódik, diagnosztikus
eszközökkel, megfelelő kritériumok megtartásával.
Az elmúlt évtizedekben az orvostudomány, a pszichológia, és a pedagógia
is kialakította saját diagnosztikai fogalmát, eszköztárát. „ A gyermek
pontos pszichológiai megismerése, a XX. sz. elejének modern pedagógiai
törekvéseiben célként fogalmazódott meg.” (2) Új igényként merült fel az
átlagostól eltérő gyermekek megtalálása, az eltérés mértékének objektív
eszközökkel való mérése. Szükségessé vált és válik olyan diagnosztikai
értékelési rendszer, módszerek, eszközök alkalmazása, mellyel a tanulók
tudásszintjének globális megállapítása mellett a fejlettség, a tudás
tartalmi- strukturális elemzését is elvégezhetjük, hogy ezzel részletes
információt kapjunk a fejlesztéshez. „ A pedagógiai diagnosztika az
orvosi klinikai modell analógiájára keresi az iskolai tanulási
sikertelenségek okait. A képességek és tulajdonságok diagnosztizálása
mellett a viselkedést és a teljesítményeket befolyásoló tényezőket is
bevonja a megismerési folyamatba” (3)
A gyógypedagógiai diagnosztikában is nagymértékű
differenciálódási-specializálódási irányultság figyelhető meg. Az eltérő
fejlődésmenetet mutató gyermekcsoportok léte maga után vonja azt a
tényt, hogy kifinomultabb, célirányosabb módszerekkel közelítsük meg a
problémát. Különösen a tanulási zavarok esetén, illetve azok
megelőzésével, a preventív munka céltudatosabbá tétele, a terápiás munka
hatékonyságának emelése érdekében alakult ki ez az igény.
A logopédiai diagnosztika
A
logopédiai diagnosztika szűkebb értelemben egyrészt pedagógiai
tevékenység, - a beszéd, a nyelvi teljesítmény tüneteinek felismerésére
irányul. Tágabb értelmezésben a gyógypedagógiai diagnosztikának
speciális megjelenési formája,ami a beszéd és nyelvi képességeiben
akadályozott személy teljes megismerésére személyiségének komplex módon
történő megismerésére irányul.
A logopédus tevékenységében egyre fontosabb szerepet kap a diagnosztika.
„A helyes diagnosztizálás érdekében a logopédus vizsgálatok sorát végzi
el, információkat gyűjt, hogy reális véleményt alkothasson a logopédia
kompetenciájába tartozó problémák természetéről, súlyosságáról, okairól.
Ezzel teremti meg a legmegfelelőbb kezelés alapjait.” (4)
Diagnosztikus eljárások:
- differenciáldiagnosztika
- státuszdiagnosztika
- fejlődésdiagnosztika
- folyamatdiagnosztika
- pszichodiagnosztika
- pedagógiai diagnosztika
Alkalmazott módszerei:
- logopédiai vizsgálati módszerek
- pszichológiai eljárások (a
megismerő funkciók feltárása)
- pedagógiai módszerek
A tradicionális diagnosztikai modell az átlagostól való eltérés
mértékének meghatározása a szelekciót szolgálta, ún. státuszdiagnosztika
volt.
A korszerű diagnosztika a folyamatdiagnosztika, a szelekció helyett a
változás stratégiáját mondja ki.
„Egyre nagyobb hangsúlyt kap a tanulási folyamatok, a fejlődés
diagnosztikus nyomon követése, a képességek, tulajdonságok profiljának
feltárása, olyan formában és mértékben, hogy megalapozza a segítő,
kompenzáló pedagógiai törekvéseket” (5)
A logopédiai vizsgálat a diagnózis felállítását teszi lehetővé.
Összeállítása a beszédhibás életkorától,személyiségétől, értelmi
szintjétől, a beszédkórképtől és a beszédfejlettségtől függ. A
részletes, célirányos logopédiai vizsgálatok a teljes, verbális és nem
verbális kommunikáció, valamint az ezek helyes működéséhez szükséges
pszichés funkciók feltárására irányulnak. A vizsgálatok kiterjedtségét a
beszédhibák, a beszédkórkép és az aktuális panasz határozza meg.
A témaválasztás indoklása
Az
esettanulmányban szereplő kisfiúval, T-vel másfél éve foglalkozom.
Témaválasztásom azért is rá esett, mert több általános iskolás
diszlexiás, vagy olvasás-írás, helyesírási nehézséggel küzdő gyermekkel
is foglalkozom. Meggyőződésem, hogy a problémák korai feltárásával, a
prevenciós jellegű munka időben való megkezdésével nagyon sok kudarctól
menthetjük meg a gyermekeket.
T. „laikus szemmel nézve” egy kedves, értelmes kisgyerek, aki ugyan
pösze egy kicsit, nem rajzol szépen, és a labdát sem tudja mindig
elkapni, mellé rúg, ha focizik a társaival, néha félreért dolgokat, de
aránylag gyorsan megtanul pár soros verset, mesél a vele történtekről,
és „olyan jókat” tud mondani.
T., és a hozzá hasonló gyermekek problémái nem olyan feltűnőek, hogy
otthon, vagy egy olyan településen, ahol speciális vizsgálathoz,
segítséghez nem, vagy nehezen juthat, - esetleg kap ugyan fejlesztést,
de nem megfelelő rendszerességgel - felmerülne a tanulási nehézség
kérdése. Azután megkezdik általános iskolai tanulmányaikat, és
tapasztalataim szerint ügyesen indulnak.
Az ilyen gyerekek egyéb képességeiket kihasználva jól kompenzálják
hiányosságaikat, fejletlen készségeiket az iskola első évében. Jó
esetben a második évfolyamon, rosszabb esetben később jelentkeznek a
szülők, vagy a pedagógus, hogy a gyermek tanulmányi eredménye romlik,
nem figyel az órán, és elment a kedve még attól is, hogy iskolába
járjon.
Ha módunk és lehetőségünk van rá, ne várjuk meg ezt az időt!
Hipotézisem
Folyamatos megfigyeléseink- beleértve a szülők és óvónők tapasztalatait
is - valamint vizsgálataink alapján T-nél tanulási nehézség
veszélyeztetettségéről beszélhetünk.
Jelen helyzet
T.
2003. december 16-án betölti a 7. életévét. Általános iskolai
tanulmányait a Nevelési Tanácsadó javaslata alapján, az óvónőkkel és a
szülőkkel egyetértésben a 2004/2005-ös iskolai évben kezdi meg. Az
elkövetkezendő tanévben logopédiai terápiáját fejlesztő foglalkozásokon,
valamint mozgásterápián való részvételével biztosítjuk.
|
Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és
segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika
Kérem az ingyenes próbát!
Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi
eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina
Kérem az ingyenes próbát!
A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert
már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna
Kérem az ingyenes próbát!
Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és
diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt
idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka
Kérem az ingyenes próbát!
Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök
által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az
összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én
elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné
Kérem az ingyenes próbát!
Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s
a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is
elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné
Kérem az ingyenes próbát!
Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia
problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia
Kérem az ingyenes próbát!
A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2.
osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az
biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a
véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos
gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit
Kérem az ingyenes próbát!
Mi nyáron vettük meg a programot, és nagyon szeretjük:) Én
tanítok is iskolában elsősöket, nekik is megvette az iskola, és órán is
használjuk, valamint több tanítványomnak megvan már otthoni gépen is, szóval
csak ajánlani tudom komplexitása miatt.
Dytta
Kérem az ingyenes próbát!
Kedves Kolos! Most találkoztam a fórummal, szívesen
elmondom, hogy két éve használjuk az iskolában kolléganőmmel a programokat.
Évente legalább 50 gyermek ismerkedik a segítségeddel az olvasás örömeivel,
vannak kiemelten kedvelt programelemeink, és rengeteg jó tapasztalatunk.
Pappné Kati
Kérem az ingyenes próbát!
Lányom, Renáta nagyon szívesen "játszik" a programmal,
nagyon leköti Őt. Minden nap újabb és újabb feladatokat fedez fel. Én is
szívesen ülök mellette és figyelem. Nagyon értékes a feladatokkal eltöltött idő.
Vadász Lászlóné
Kérem az ingyenes próbát!
Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek,
aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit
elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a
sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi
problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".
Sodics Péter
Kérem az ingyenes próbát!
|