Nyelvreform is javíthatna a diszlexia tünetein

Az angoloknál több diszlexiást találnak, mint az olaszoknál, vagy amennyit valószínűleg magyaroknál találhatnánk. Az ok a különböző nyelvek írásmódjában keresendő, ami alapján egyesek azt a következtetést vonják le, hogy ideje lenne az angol és hozzá hasonló nyelveket megreformálni.

Pszichológia Online

A diszlexiások problémája nagyban függ attól, hogy milyen nyelvet beszélnek. Azoknál a nyelveknél, ahol a betűk nem mindig ugyanazokat a hangokat jelölik, súlyosabb a diszlexiások problémája. Így például az angol problémás nyelvnek számít, hiszen pl. a 'mint' és a 'pint' szavakban teljesen másként ejtjük az "i" betűt. (Kezdő angol nyelvtanulók gyakran panaszkodnak is emiatt, mondván, hogy az angolban azt írjuk, hogy 'alma', és úgy ejtjük, hogy 'körte'.) Nem így az olaszban (vagy akár a magyarban, amint arra hamarosan részletesebben is kitérünk), ahol az írásmód viszonylag pontosan követi a szavak kiejtését.

Eraldo Paulesu, a Milánói Egyetem egy nemzetközi kutatócsoporttal angol, francia és olasz nyelvű diszlexiásokat vizsgált. A Science című lapban megjelentetett eredmények szerint az olasz diszlexiások jobban teljesítettek olvasási feladatokban, mint a franciák vagy angolok. Képalkotó eljárásokkal (ún. PET-tel, amellyel nyomon tudják követni az agy aktivitásváltozásait) azonban azt találták, hogy mindhárom nyelvet beszélő diszlexiásoknál ugyanazon terület mutatott csökkent aktivitást, vagyis ha a "fejükbe nézünk", nem találunk köztük különbséget.

A szerzők a különbséget annak tulajdonítják, hogy az olasz írásmódja transzparens: ahogyan írják úgy mondják – pontosabban egy-egy betűnek vagy betűkombinációnak egy-egy hang felel meg. Ezzel szemben az angolban és franciában egy betű vagy betűsor sok féle hangot is jelölhet. Ezek szerint a diszlexiának egy általános idegrendszeri háttere van ugyan, de a különböző nyelveken ez másként nyilvánul meg – az adott nyelv írásmódjának függvényében.

A magyar nyelv a fenti szempontból elsősorban transzparens nyelvnek számít, vagyis többnyire a betűk és betűkapcsolatok mindig ugyanazt a hangot jelölik. Vannak azonban kivételek: a morfológiai határokon igen sok a hasonulás. Így például a "tudja" szó ha normál szótő lenne, akkor valóban 'tudjá'-nak ejtenénk és nem 'tuggyá'-nak.

Ez az írni tanuló gyerekeknél valóban problémát okozhat. Így például nem nagyon logikus számukra, hogy az "adta" szónál miért írjuk másként a hosszan ejtett t-t, mint az "attól" szó esetében. Egyesek szerint nem olyan zavaros a helyzet, hiszen az egész rendszer logikus, és csak a morfológiai határokon vannak ilyen problémák, azonban a gyerekek alapvetően nem tudják, hogy hol vannak a szótövek, ragok, stb. határai.

Paulesu szerint a transzparencia hiányának problémája miatt megfontolandó lenne az angol és hozzá hasonló nyelvek reformja: érdemes lenne egyszerűsíteni az írásmódot. Persze ennek sok ellenzője akad. Van, aki azzal érvel, hogy egy ilyen reform túl nagy gazdasági terhet jelent. Azonban számba kell vennünk az amúgy épp intellektuális képességekkel rendelkező diszlexiások miatt kieső gazdasági hasznot is, és a felzárkóztatásukra szánt összegeket is. A Simplified Spelling Society (Egyszerűsített Írásmód Társaság) szerint túl sokba kerül az is, hogy a gyerekeket egy éven keresztül erre a furcsa írásmódra tanítjuk.

Persze ellenérvek is akadnak: mások szerint a kultúrális örökség megőrzése legalább ennyire fontos lehet. Furcsa mód a Brit Diszlexia Társaság szóvivője is a nyelvalakítás ellen emelt szót: szerinte a kutatás is azt jelzi, hogy a diszlexiások agya másként működik, és ha időben felismerik, megfelelő oktatással ez a probléma orvosolható.

A kutatással egy régi problémát látszanak megoldani. Bár úgy tűnt, hogy a diszlexia az idegrendszer működési zavarával magyarázható, mégis különbségek voltak a különböző nyelvet beszélők közt: így például egy korábbi vizsgálat azt találta, hogy amerikai gyerekek közt kétszer annyi a diszlexiás, mint az olaszok közt. Akkor még nem volt világos, hogy ha biológiai okokat kell keresnünk a diszlexia hátterében, akkor miért találunk különbségeket a nyelvek közt. A most megjelent közlemény erre adott magyarázatot: a probléma oka ugyanaz, csak a megnyilvánulás lesz különböző a nyelv írásmódjától függően. Ez egyben azt is jelenti, hogy a transzparens írásmódú nyelveknél nehezebb a diszelexiásokat diagnosztizálni.

Krajcsi Attila

Érdekes cikkek a blogról

Diszlexia az óvodában?
Mit tehetsz, ha arra gyanakszol, hogy óvodás gyermeked képességei nem megfelelően fejlődnek? Mivel...

A szó elszáll, az írás olvashatatlan
Ahhoz, hogy gyermekünk egyenes vonalat tudjon húzni, rajzolás, színezés közben ne menjen ki a...

Tanulás a konyhában
Tudtad? A főzés segít gyermeked tanulási képességeinek fejlesztésében! Mikor gyermekeddel együtt...

Fordítsd előnyödre a hátrányod! Richard Branson a diszlexiáról
Richard Branson sikeres vállalkozó, dollármilliárdos, a több mint 400 vállalkozást egybefoglaló...

Testi fenyítés az iskolában - Eredmények
Hol van már az az idő, amikor a gyerekek hátrakötött kézzel ültek az iskolapadban? Hová tűntek a...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

A titkos összetevő
Tudom, hogy segíteni szeretnél gyermekednek. Tudom, hogy sokszor, és sokat gyakoroltok, sokszor késő...

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Játékok mozgásfejlesztéshez
Mozogni jó. Ráadásul a mozgás nem csak élvezetes, hanem erősíti gyermekedet, egészségesebbé teszi,...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Egyforma vagy különböző?
Azonos vagy különböző? Miért fontos ez? Az azonosságok és különbözőségek, az apró eltérések...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most 95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához című könyvünket!

Megrendelem

Ajánlatunk a családi megrendelésre érvényes!


Szeretnél értesítést kapni cikkeinkről?

Iratkozz fel ingyenes blogértesítőnkre, és egy izgalmas szoftvert kapsz ajándékba, melynek segítségével gyermeked olvasási és tanulási képességeit fejlesztheted!

Kérlek, add meg adataid!

Név

E-mail

Adatvédelem: Mi is utáljuk a kéretlen leveleket. Adataid senkinek nem adjuk ki, és bármikor megszüntetheted ingyenes előfizetésed.


További cikkek

Kedves Tanító néni!

Még tart a nyár, de hamarosan kezdődik az iskola. Bevallom, félek egy kicsit... ...


Így fejleszd gyermeked emlékezetét! Letölthető ajándék játék

Nem mindegy, hogy gyermekeink képességei hogyan fejlődnek, ezért jó, ha tisztában vagyunk vele,...


Levél a kitűnő tanulók szüleinek

Ülök a gép előtt, görgetem végig a Facebookot, és látom a képeidet. Büszke vagy. Én pedig...


Vedd észre, ha gyermeked diszkalkuliás!

Amikor jósokról, jövőbelátó szerkezetekről hallunk, akkor általában kételkedően húzzuk össze a...


Betűkeverő - Játékos feladatlap ajándékba

Érdekes játék, melynek segítségével gyermeked szókincsét, elemzőképességét és olvasási képességét...


Vissza az iskolába - Hogy segíthetsz gyermekednek az iskolakezdésben?

Akár izgalmas, akár unalmas volt a nyár, az iskolakezdés nagy változás, mely könnyen megviselheti a...


A mozgás nem helyettesíthető semmi mással

Sokszor beszélünk róla, hogy a mozgásnak milyen jó hatása van a tanulási képességekre. De vajon mi...


Jamie Oliver a diszlexiáról

Jamie Oliver beszél a diszlexiáról és az iskoláról. Videó....


Fejleszd otthon is gyermeked képességeit!

A tanulási zavarokkal küzdő gyermek számára nem elegendő az óvodai vagy iskolai fejlesztés. Legalább...


Tanulás nem létezik

Mi az, hogy tanulás?! A tanév elején nem árt tisztázni, hogy iskolai tanulás valójában nem is...



Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu