Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt



Próbálja ki!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Önnek!

Töltse le a
Varázsbetű Diszlexia Programcsalád telepítőjét, használja a programokat négy napig ingyen, és döntsön utána!

 


8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja

"A 10 legsürgősebb tennivaló, ha gyermeke tanulási problémákkal küzd!"
című cikkünket!

Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.


Adjon egy esélyt gyermekének!

Rendelje meg a Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra

89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és "Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!



 

Hogyan segíthetünk a diszkalkuliás gyereknek?

• Vissza • Fel • Tovább •

  A tanulási problémák közé tartozik a diszkalkulia, amit egyesek önálló zavarnak, mások a diszlexia egyik megjelenési formájának tartanak. A besorolástól függetlenül ezekben az esetekben a számfogalom megértésével, a mennyiségek értelmezésével, a szimbolikus gondolkodással van baj.

 A legtöbb gyermek különösebb nehézségek nélkül lépi át a még közvetlenül érzékelhető mennyiségek és az elvont mennyiség fogalom határát. Azaz megérti, hogy ugyanaz a folyamat zajlik le, ha öt pálcikához további kettőt tesz hozzá, mint amikor az 5-ös számhoz kell hozzá adni kettőt. Annál a gyereknél, aki tartósan megakad ezen a ponton, és akár még évek múlva is arra panaszkodik, hogy nem érti a szorzás, osztás mibenlétét, később a törtek jelentését, gyanakodni lehet, hogy diszkalkuliáról van szó.
Hogyan segíthetünk az ilyen problémákkal küszködő gyereknek? Mindenekelőtt keressük meg a számolási, számlálási tudásának azt az utolsó fokozatát, amit még pontosan értett. Például a szorzótábla tanulásakor a gyerek számára felfoghatatlan négyes szorzótáblát vezessük vissza a kettesre, mert ezt valószínűleg még pálcikákkal, színes korongokkal jól lehet szemléltetni. Fontos, hogy ne lépjünk tovább addig, amíg a gyerek nem érti meg a látható, tapintható és elvont mennyiségek közötti különbséget. Sokat segíthet, ha különféle anyagokból - tésztából, gyurmából - száz golyót készítünk, amellyel kiválóan szemléltethetjük a tízes szorzótáblát. Az értelem nélküli bemagolás ebben az esetben különösen ártalmas, ezért mindenképpen kerülni kell ezt a hosszabb távon amúgy is eredménytelen kényszermegoldást.

A többi alapműveletnél is célszerű az egyszer már megértett feladatokra építeni. Ha például kilencet kell hozzá adni egy számhoz, csaknem mindig könnyebben érti meg a gyerek, ha először tizet adunk hozzá, azután elveszünk egyet. Ugyanígy, ha kilencet kell elvenni, először vegyünk el tizet, s utána adjunk hozzá egyet.
A szorzás és az összeadás közötti összefüggést fel lehet használni a szorzótábla tanulásakor, ha azt látjuk, hogy a gyerek nem boldogul az elvont fogalmakkal. Ha összeadni már tud, ne sajnáljuk az időt, és 8x9 kiszámítása helyett végeztessük el vele nyolcszor a kilenc hozzáadását. Előfordul, hogy a gyerek meg tudja mondani, mennyi 2x8, de az már nem megy neki, hogy mennyi 4x8. Ilyenkor lehetőleg szemléltetve vezessük rá, hogy a megoldást két összeadással is el lehet érni, azaz 2x8 = 16, + 2x8 = 32.
Érdemes időt szánni a nagyságrendek - azaz a változó helyi érték - alapos megértésére. 3+5=8 - ez ritkán szokott gondot okozni. De a 30+50=80, vagy 300+500=800 - ezekkel az összeadásokkal a diszkalkuliások általában nagyon nehezen birkóznak. Nagyon sokszor kell, lehetőleg szemléltetni - a gyereknek, amíg felismeri a szabályt. Ugyanezzel a módszerrel - vagyis ügyes szemléltető eszközökkel, például 10 cikkes papírtortákkal mutathatjuk be, hogy 0,3 + 0,5 = 0,8, később pedig az egyenletek megjelenésekor 3A + 5A = 8A.

A törtek megértését segíthetjük az óra számlapján történő szemléltetéssel. 7-8 éves korban a legtöbb gyermek tisztában van azzal, hogy az óra számlapján 4 negyed található, és ez tesz ki egy egészet, egy teljes órát. A 10 cikkes papírtorta segítségével be tudjuk mutatni a gyerekek által többnyire nehezen felfogható ?-et, 2/3-ot is. Ha a papírtortából 5-5 cikket teszünk egymás mellé, látszik, hogy egyet elosztottunk kettővel, így jött létre 2 db ?. Ha 2 db papírtortát készítünk, ezeket három felé szétosztva, három darab 2/3-ot kapunk, azaz kettőt osztottunk háromba. Érdekes egyébként, hogy ez utóbbi összefüggést sokszor a felnőttek sem tudják. Számukra ugyanis az elvont számfogalmak ugyanúgy léteznek, mint a gravitáció vagy a súrlódás. Nem kérdezünk rá az okokra. Ne felejtsük el azonban, hogy a gyerek az elvont fogalmakat a gyakorlati tapasztalatból vezeti le, és ha a levezetés során elakad, teljes zűrzavar alakul ki a fejében.
Ha sok számot kell összeadni, mutassuk meg a gyereknek, miként lehet a számok átrendezésével egyszerűbbé tenni a megoldást. 6+5+8+9+4+2+3+2 az átrendezés után (6+4+) 5+2+3+ (8+2) +9 = 10+10+10+9=39

Sok vita és félreértés forrása az iskola-gyerek-szülő háromszögben, hogy a szülő másként magyarázza, esetleg másként számolja ki a feladatokat, mint azt az iskolában tették. A diszkalkuliás gyerekeknek különösen fontos, hogy megértsék, miként lehet ugyanarra az eredményre jutni különböző utakon. Az ő legnagyobb problémájuk ugyanis az, hogy nehezen látják át az érzékelhető mennyiségek egyben elvont számfogalmak is. Minél többször, minél többféleképpen mutatjuk be nekik ezt a kettősséget, annál nagyobb az esély arra, hogy megtanul a szimbólumokkal - azaz elvont számfogalommal - bánni.

forrás: Tanulásmódszertan.hu

• Vissza • Fel • Tovább •

 

Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika

Kérem az ingyenes próbát!



Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina

Kérem az ingyenes próbát!


A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna

Kérem az ingyenes próbát!


Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka

Kérem az ingyenes próbát!


Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné

Kérem az ingyenes próbát!


Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné

Kérem az ingyenes próbát!


Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia

Kérem az ingyenes próbát!



Kazal Kolos (ügyvezető)
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.

Telefon:87/482-155, Mobil:  30/227-06-91, Fax: 87/482-155

e-mail:
 info@varazsbetu.hu
 

 Varázsbetű - Diszlexia otthon     Diszlexia teszt     Diszlexia Fórum     Diszlexia Info 

Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt