8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!
Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja
Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia
leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.
Adjon egy esélyt gyermekének!
Rendelje meg a
Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra
89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és
"Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!
|
Hogyan segíthetünk a
diszkalkuliás gyereknek?
A tanulási problémák közé tartozik a diszkalkulia, amit egyesek önálló zavarnak,
mások a diszlexia egyik megjelenési formájának tartanak. A besorolástól
függetlenül ezekben az esetekben a számfogalom megértésével, a mennyiségek
értelmezésével, a szimbolikus gondolkodással van baj.
A legtöbb gyermek különösebb nehézségek nélkül lépi át a még közvetlenül
érzékelhető mennyiségek és az elvont mennyiség fogalom határát. Azaz
megérti, hogy ugyanaz a folyamat zajlik le, ha öt pálcikához további
kettőt tesz hozzá, mint amikor az 5-ös számhoz kell hozzá adni kettőt.
Annál a gyereknél, aki tartósan megakad ezen a ponton, és akár még évek
múlva is arra panaszkodik, hogy nem érti a szorzás, osztás mibenlétét,
később a törtek jelentését, gyanakodni lehet, hogy diszkalkuliáról van
szó.
Hogyan segíthetünk az ilyen problémákkal küszködő gyereknek?
Mindenekelőtt keressük meg a számolási, számlálási tudásának azt az
utolsó fokozatát, amit még pontosan értett. Például a szorzótábla
tanulásakor a gyerek számára felfoghatatlan négyes szorzótáblát vezessük
vissza a kettesre, mert ezt valószínűleg még pálcikákkal, színes
korongokkal jól lehet szemléltetni. Fontos, hogy ne lépjünk tovább
addig, amíg a gyerek nem érti meg a látható, tapintható és elvont
mennyiségek közötti különbséget. Sokat segíthet, ha különféle anyagokból
- tésztából, gyurmából - száz golyót készítünk, amellyel kiválóan
szemléltethetjük a tízes szorzótáblát. Az értelem nélküli bemagolás
ebben az esetben különösen ártalmas, ezért mindenképpen kerülni kell ezt
a hosszabb távon amúgy is eredménytelen kényszermegoldást.
A többi alapműveletnél is célszerű az egyszer már megértett feladatokra
építeni. Ha például kilencet kell hozzá adni egy számhoz, csaknem mindig
könnyebben érti meg a gyerek, ha először tizet adunk hozzá, azután
elveszünk egyet. Ugyanígy, ha kilencet kell elvenni, először vegyünk el
tizet, s utána adjunk hozzá egyet.
A szorzás és az összeadás közötti összefüggést fel lehet használni a
szorzótábla tanulásakor, ha azt látjuk, hogy a gyerek nem boldogul az
elvont fogalmakkal. Ha összeadni már tud, ne sajnáljuk az időt, és 8x9
kiszámítása helyett végeztessük el vele nyolcszor a kilenc hozzáadását.
Előfordul, hogy a gyerek meg tudja mondani, mennyi 2x8, de az már nem
megy neki, hogy mennyi 4x8. Ilyenkor lehetőleg szemléltetve vezessük rá,
hogy a megoldást két összeadással is el lehet érni, azaz 2x8 = 16, + 2x8
= 32.
Érdemes időt szánni a nagyságrendek - azaz a változó helyi érték -
alapos megértésére. 3+5=8 - ez ritkán szokott gondot okozni. De a
30+50=80, vagy 300+500=800 - ezekkel az összeadásokkal a diszkalkuliások
általában nagyon nehezen birkóznak. Nagyon sokszor kell, lehetőleg
szemléltetni - a gyereknek, amíg felismeri a szabályt. Ugyanezzel a
módszerrel - vagyis ügyes szemléltető eszközökkel, például 10 cikkes
papírtortákkal mutathatjuk be, hogy 0,3 + 0,5 = 0,8, később pedig az
egyenletek megjelenésekor 3A + 5A = 8A.
A törtek megértését segíthetjük az óra számlapján történő
szemléltetéssel. 7-8 éves korban a legtöbb gyermek tisztában van azzal,
hogy az óra számlapján 4 negyed található, és ez tesz ki egy egészet,
egy teljes órát. A 10 cikkes papírtorta segítségével be tudjuk mutatni a
gyerekek által többnyire nehezen felfogható ?-et, 2/3-ot is. Ha a
papírtortából 5-5 cikket teszünk egymás mellé, látszik, hogy egyet
elosztottunk kettővel, így jött létre 2 db ?. Ha 2 db papírtortát
készítünk, ezeket három felé szétosztva, három darab 2/3-ot kapunk, azaz
kettőt osztottunk háromba. Érdekes egyébként, hogy ez utóbbi
összefüggést sokszor a felnőttek sem tudják. Számukra ugyanis az elvont
számfogalmak ugyanúgy léteznek, mint a gravitáció vagy a súrlódás. Nem
kérdezünk rá az okokra. Ne felejtsük el azonban, hogy a gyerek az elvont
fogalmakat a gyakorlati tapasztalatból vezeti le, és ha a levezetés
során elakad, teljes zűrzavar alakul ki a fejében.
Ha sok számot kell összeadni, mutassuk meg a gyereknek, miként lehet a
számok átrendezésével egyszerűbbé tenni a megoldást. 6+5+8+9+4+2+3+2 az
átrendezés után (6+4+) 5+2+3+ (8+2) +9 = 10+10+10+9=39
Sok vita és félreértés forrása az iskola-gyerek-szülő háromszögben, hogy
a szülő másként magyarázza, esetleg másként számolja ki a feladatokat,
mint azt az iskolában tették. A diszkalkuliás gyerekeknek különösen
fontos, hogy megértsék, miként lehet ugyanarra az eredményre jutni
különböző utakon. Az ő legnagyobb problémájuk ugyanis az, hogy nehezen
látják át az érzékelhető mennyiségek egyben elvont számfogalmak is.
Minél többször, minél többféleképpen mutatjuk be nekik ezt a
kettősséget, annál nagyobb az esély arra, hogy megtanul a szimbólumokkal
- azaz elvont számfogalommal - bánni.
|
Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és
segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika
Kérem az ingyenes próbát!
Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi
eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina
Kérem az ingyenes próbát!
A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert
már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna
Kérem az ingyenes próbát!
Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és
diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt
idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka
Kérem az ingyenes próbát!
Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök
által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az
összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én
elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné
Kérem az ingyenes próbát!
Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s
a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is
elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné
Kérem az ingyenes próbát!
Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia
problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia
Kérem az ingyenes próbát!
|