|
Zöld toll - Egy meglepő módszer a gyerekek önbizalmának fejlesztésére
Ha visszagondolok iskolás éveimre, az egyik legnyomasztóbb emlékem az, amikor a tanító néni visszaadta a füzetemet: bizony, hemzsegett a piros javításoktól, melyek, mint apró hangyák, szinte leugrottak a papírról. Rossz érzés volt látni a vörös tintától lángoló füzetlapokat, főleg ha összehasonlítottam munkámat osztálytársaim munkájával, melyben csak elvétve zavarta meg a sorok kék hullámzását egy-egy piros jelzés.
Talán hasonló élményt élt át Tatiana Ivanko orosz pszichológus is, aki egy új, megalázástól mentes, a gyerekek önbizalmát erősítő módszert fejlesztett ki a dolgozatok javítására.
Mire tanít?
Tatiana otthon tanította írni a kislányát, mikor feltűnt neki valami fontos: a füzet virított a piros javításoktól és áthúzásoktól, mely mind-mind azt mutatta, hogy mit csinált a kislány rosszul, miben hibázott, mit rontott el, ugyanakkor semmi sem jelezte a jó dolgokat. Tatiana gyermekpszichológusként felismerte, hogy a hagyományos módszer, azaz a hibák jelzése, csak arra jó, hogy a gyerekek önbizalmát romboljuk, és hogy letörjük a lelkesedésüket. Hiszen ki akarna fejlődni valamiben, amiben láthatóan ügyetlen?
Ez szép!
Tatiana ekkor egy új módszert kezdett alkalmazni: eldobta a piros tollat, és többé nem a hibákat jelölte, hanem zöld tollat vett elő, mellyel a legszebb, legjobban sikerült elemeket, megoldásokat karikázta be.
A kislány örömmel fogadta az újítást, minden gyakorlás végén kíváncsian kérdezte: - Anya, melyik lett a legszebb? Melyik sikerült a legjobban?
Fontos különbség
Mi a legfontosabb különbség a két módszer között?
A memóriánk hajlamos azt megőrizni, ami kiemelésre került, függetlenül attól, hogy az jó vagy rossz volt. Ha a hibákat karikázzuk be, akkor arra fogunk emlékezni. Ha azonban a legjobb elemeket jelöljük, akkor ezeket raktározzuk el elménkben, és ezeket próbáljuk a későbbiekben újraalkotni.
A zöld toll módszer valójában egy teljesen új megközelítés: többé nem a büntetés, hanem a jutalmazás eszközével taníthatunk, a gyerek nem a kudarcaival szembesül, hanem a sikereivel, így nem a hibákat akarja elkerülni, hanem – ösztönösen - megpróbál egyre jobban teljesíteni.
Unikornis helyett uniformis
Valójában itt többről van szó, mint egy füzetről. Egész iskolarendszerünk a piros toll elvén működik: nem azt figyeljük, mit tudnak gyermekeink, nem a tudást jutalmazzuk, hanem büntetünk. Ha hibázol, pontlevonást kapsz, ha nem tudsz valamit, rossz jegyet érdemelsz. Nem számít, hogy mi érdekel, hogy miben vagy tehetséges, mindenkinek ugyanakkorra és ugyanoda kell eljutnia. Különbözőek vagyunk, mégis egyformán nevelnek minket. Egyedi, csodás teremtmények lehetnénk, unikornisok. De csak az uniformis jut nekünk.
Pirossal aláhúzott életek
De túl az egyformaságra nevelésen, a hibák kiemelésén alapuló oktatás egész életünket és gondolkodásunkat átalakítja. Az iskola 8, 12, 16, vagy akár még több éve alatt - legfogékonyabb életkorunkban – a hibák és a hibák elkerülése áll gondolkodásunk középpontjában. Ezt a gondolkodásmódot szokjuk meg, és ezt felnőttként sem tudjuk levetkőzni, így nem a sikereinkre, hanem a gyengeségeinkre figyelünk. Hiába vannak kiemelkedő képességeink egyes területeken, elhisszük, hogy nem vagyunk elég jók, hogy selejtesek vagyunk. Erre koncentrálunk, tehát ez válik életünkben egyre jelentősebbé.
A legtöbb szomorúság és bánat oka ez a kisiklott, elferdült, negatívumokra koncentráló gondolkodás.
Boldogabban
Miért lehet hatásos a zöld toll módszer? Gyermekeink alapvetően törekszenek a jóra, megpróbálnak egyre jobbá, ügyesebbé, okosabbá válni. A jutalmazó módszer segítségével úgy mutatunk nekik irányt, hogy közben nem törjük le a lelkesedésüket és az önbizalmukat. Boldogabb gyerekeket, boldogabb embereket nevelhetünk így, és talán boldogabb lesz a minket körülvevő világ is.
forrás: http://real-parents.com/
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...
| Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben? Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...
| Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
| Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
| Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
| Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
| Mennyit olvasson gyermeked? Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni.
A válasz...
| Logikus? Szórakoztató észjátékok A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
Nagyon elégedettek vagyunk a Varázsbetű Programmal. Örülök, hogy több nehézségi fokozatban játszható. Rusnak Henrietta, Fulek Érdekel >>>
Gyermekem most első éves iskolás, tehát még minden betűt nem tanult, így csak a program egy részét használta eddig. A gyermek érdekesnek találta a feladatokat, kíváncsi volt a képekre a feladat végén, ez inspirálta. A program könnyen kezelhető, mind gyermek, mind felnőtt számára, ez sokat számít. Antal Krisztina, Cegléd Érdekel >>>
Unokáimnak rendeltem, nagyon meg vagyok elégedve a programmal. Nagyon élvezi Gergő. Őt éves. Mindjárt az első alkalommal nagy örömet okoztak neki a dicséretek. Szívesen játszik a programmal. Bertók Istvánné, Vác Érdekel >>>
Nagyon színes a gyermekek számára változatos programmal találkoztam amikor megismertem a Varázsbetű Programcsaládot. Nagyon fontos, hogy nem tankönyvízű és játékos formában találkozik a betűkkel, szavakkal és számokkal. Sokkal szívesebben olvasnak és észre sem veszik így az idő múlását. Könnyebb őket rávenni a gyakorlásra. Telek Erika, Tata Érdekel >>>
Óvodás kislányom is hasznát veszi és sokat tanul belőle, játszva, és ez a lényeg.
Aradi Károly, Tác Érdekel >>>
Rendkívül jó program, a gyerekek imádják, élvezik. Nagyban segíti a munkánkat az anyanyelv tanításában. I.István Király Általános Iskola, Rétközberencs Érdekel >>>
Logopédusként használom a Varázsbetű Programcsaládot fejlődési diszfázia, megkésett beszédfejlődés és diszlexia terápiák során kiegészítő "játékként". A gyerekek imádják, mert játékként fogják fel. Én csak javasolni tudom használatát, mert ez a program egy igazi "CSODA"! Nagyon sok részképességet fejleszt, játékosan! Módszeresen, jól felépítetten kapcsolódnak egymáshoz a feladatok! Gratulálok a fejlesztőknek nagyon tartalmas munkájukhoz! Szálas Márta igazságügyi logopédus szakértő, Kiskőrös Érdekel >>>
Felkeltette a gyerkőc érdeklődését ez a program. Ennek tényleg örülök, mert sok gondja van a tanulással, és láthatóan zavarja, hogy neki nem megy minden olyan könnyen, mint másnak. Köszönjük szépen! Szurdiné Barkai Anita, Győr Érdekel >>>
A program tetszik, a fiam nagy örömmel, és érdeklődéssel használja. Jónak tartom, segíti az olvasás és a szókincs fejlesztést is, és gondolkozásra serkenti a gyereket. Tetszik az is, hogy a feladatok közé játékot is csempésztek "jutalmul". Köszönjük szépen! Márkus Katalin, Marcelháza, Szlovákia Érdekel >>>
Az integráltan nevelt SNI-s tanulók játékos fejlesztésénél remekül tudjuk használni a Varázsbetű programot. Dr. Molnár István EGYMI Óvoda, Általános és Készségfejlesztő Iskola, Hajdúböszörmény Érdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
Így ismerheted fel a diszlexiát! Bár azt hihetnénk, hogy az olvasási zavar hamar felismerhető, de ez nem mindig igaz. A legtöbb...
Amit tudnod kell magadról - Egy anya levele diszlexiás gyermekéhez Szia Kicsim!
Ma megint rosszkedvűen jöttél haza. Nem mondtál semmit, de tudom, valaki megint...
A sorrendiség képessége - Vedd elő a tankönyvedet, és nyisd ki a 17. oldalon. Az itt található 3-as feladatot oldd meg a...
Lásd másképp a diszlexiát! Egy rövid videó a diszlexiáról, mely segít megérteni, hogy miben mások a diszlexiások, milyen...
Új eredmények a diszlexia okainak kutatásában Két, nemrégiben megjelent tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a diszlexiások agyi...
Miért jobb a jó szülő, mint a tökéletes? Csak akkor lehetünk tökéletes szülők, ha feladunk mindent, és csak gyermekeink nevelésére...
Játékok a beszédészlelés fejlesztéséhez A gondolkodás, és a kommunikáció alapja a beszéd, és természetesen a tanulás sem képzelhető el a...
Tényleg diszlexiás? Vajon egy óvodás gyerek lehet diszlexiás? Mire kell figyelni, milyen tünetek jelezhetik előre a...
Minden tizedik! A nyelvfejlődési zavarokat kutató szakemberek egyre gyakrabban találkoznak olyan gyermekekkel,...
Beszédfejlesztés születéstől kezdve A beszéd alapvetően két nagyon fontos mozzanatból áll: az egyik a beszéd észlelése és megértése, a...
|
|