|
|||||||||||||||||||||
Tükörírás: áldás vagy átok?
A napokban több szülő is megkeresett azzal a problémával, hogy nagycsoportos vagy kisiskolás gyermekénél furcsa dolgokat tapasztal. A nagyon ügyes, okos, minden iránt érdeklődő gyerek egy pár hónapja már elkezdte másolgatni a nyomtatott nagybetűket az újságból, innen-onnan. Rájött arra is, hogy így lesznek a szavak. Néhány egyszerűbb szót már le is tud írni magától, csak az a probléma, ha olyan kedve van, akkor nem vízszintesen, és balról jobbra, hanem mondjuk függőlegesen, fentről le, lentről fel és tükörírással. Minden betű a helyén van, minden betű pontos, csak tükrözött. Vagy csak simán leírja jobbról balra, ezt is tükrösen. A szülők tanácstalanok: vajon miért csinálhatják ezt? Mi lehet ennek a hátterében? Hagyják rá, vagy ne engedjék neki? Mit is nevezünk tükörírásnak?Akkor beszélünk tükörírásról, ha a gyermek a szavakat nem balról jobbra, hanem ellenkezően, jobbról balra írja le. Tükör használatával egyszerűen elolvashatjuk a szöveget. ÁldásVannak, akik szándékosan írnak tükörírással, annak ellenére, hogy képesek a megszokott módon is írni. Balkezesek számára például a szabályos irányban történő írás több szempontból is nehézkesebb, mint a jobbkezeseknek: nem húzzák, hanem tolják a kezüket, nem látják a már leírt szöveget, illetve a kezük szétmázolhatja a friss tintát. Ha fordított irányban írnak, akkor ezek a hártányok elkerülhetők. A kutatások azt igazolják, hogy a tükörírásra való képesség örökölt tulajdonság és minden 6500 emberből 1 képes rá. A balkezesek között gyakoribb a tükörírásra való hajlam, ennek oka az agyuk nyelvi központjának eltérő szerkezete. Leonardo da Vinci - aki balkezes volt - híres arról, hogy tükörírással írta a jegyzeteit és csak a mások számára szánt szövegeket írta balról jobbra. Két feltevés létezik, hogy miért írt így. Az egyik szerint, a már korábban említett problémát (miszerint elkeni a még meg nem száradt tintát a kezével) kívánta elkerülni. A másik szerint így akarta elrejteni az ötleteit, nehogy mások ellopják, valamint a katolikus egyházzal való összetűzést szerette volna elkerülni. Tekintve Leonardo zsenialitását, ez utóbbi feltevés valószínűtlen: amennyiben rejtegetni, kódolni szerette volna a jegyzeteit, erősebb módszert talált volna fel a titkosításra. Bajt is jelezhetA tükörírás oka lehet a nem megfelelő tájékozódási képesség, a bizonytalan irányismeret. Akkor van gond, ha a gyerek nem tudja megkülönböztetni a normál írást a tükörírástól. Ha ilyet tapasztalsz, akkor feltétlenül keress fel egy logopédust, aki megnézi gyermeked képességeit. Ha ugyanis kezeletlen marad ez a probléma, akkor az iskolában olvasási és írási zavar formájában jelenhet meg újra. Az óvodáskorban elkezdett terápia azonban hozzásegítheti ahhoz gyermeked, hogy az iskolában zökkenőmentesen teljesítsen. Merre fordul?Gyermekednek meg kell tanulnia, hogy az egyformának tűnő ábrák nem mindig azok. Ha alaposabban szemügyre veszi őket, akkor láthatja, hogy a tükrözött ábrák nem ugyanabba az irányba néznek. Első lépésként különböztessétek meg a két irány: bal - jobb. Bal oldalFutkározzatok körbe, vagy ugráljatok sokat. A lényeg az, hogy gyermeked szíve hevesebben kezdjen verni. Így könnyen érezhetővé válik a szívverés, megállapíthatjátok, hogy hol is dobog. Ezt nevezzétek el bal oldalnak. Tehát a szív felőli oldal a bal oldal. Jobb oldalJátsszatok bemutatkozósat: mondjátok a neveteket és fogjatok kezet. Azt a kezet, amelyet kézfogáskor nyújtotok, nevezzétek el jobb oldalinak. Tehát a bemutatkozós kéz a jobb kéz. Letölthető játékHa ezt gyermeked már érti, akkor töltsd le és nyomtasd ki ezt a feladatlapot. Gyermeked színezze pirosra a szívet, kékre pedig a kezet. Majd nézzétek meg az első sorban lévő tevéket. Első ránézésre egyformának tűnnek, azonban mégsem azok. Egyik jobbra (a kéz felé) néz, a másik pedig balra (a szív felé). Kérd meg gyermeked, hogy színezze ki a tevéket aszerint, hogy merre fordulnak. Ha a szív felé, azaz balra, akkor pirosra, ha a kéz felé, azaz jobbra, akkor kékre. Minél többször hangsúlyozd a bal-jobb megnevezést is. Jó lenne, ha Ő el is "olvasná" sorban a tevéket: jobbra, jobbra, balra, jobbra, balra, balra. Ne fogadd el a "jobb, jobb, bal..." felsorolást, hiszen a kérdés az, hogy "Merre fordulnak a tevék?" Erre pedig a nyelvtanilag helyes válasz: jobbRA, balRA. Lehet, hogy furcsának tűnik ez a megjegyzés, de nem véletlenül mondom. Szomorú tapasztalatom ugyanis, hogy gyermekeink nem használják a toldalékokat. Pl. ha dobókockával dob valamelyikük, és megkérdezem, hogy hányat dobtál? Szinte mindenki azt válaszolja: öt. Nem pedig azt, hogy ötöt. Figyeljetek hát oda erre is! A feladatlapot innen tölthetitek le >>>. Előzd meg a problémát!A Varázsbetű Programcsalád számos játékát már óvodáskorban is élvezhetik a gyermekek. Ezek a feladatok a kisgyermekek életkori sajátosságainak megfelelnek, színesek, érdeklődést keltőek - nem iskola-szagúak, a gyerekek szívesen foglalatoskodnak vele. További előnye, hogy akár naponta is rávehetők a gyerekek az "iskolásdira", mert a számítógép teljesen elvarázsolja őket. Így a terápiát az otthoni játékokkal kiegészítve minimálisra csökkenthető annak az esélye, hogy gyermeked kudarc érje az iskolában. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||