Hogy segíthetsz tehetséges gyermekednek?

A természetes tehetség támogatása - A napokban találkoztam ezzel a kifejezéssel, és elgondolkodtatónak találtam. Két dologra is felhívja a figyelmet.

Egyrészt a tehetség természetes dolog. A tehetséget kapjuk, és nem kialakítjuk. A tehetséget nem feltalálni, hanem felfedezni lehet. A legtöbb gyerek már születésekor rendelkezik nagyon sokféle képességgel, amelyek csak arra várnak, hogy kibontakozhassanak.

Másrészt a tehetségnek támogatásra van szüksége. Ez a támogatás mindkét fél számára élvezetes, szabad akaratból és önkéntes együttműködésből történik.

A tehetség gyertyaláng

Szent-Györgyi Albert egy gondolata jut eszembe:

"Van egy téveszme, hogy a lángelmét nem lehet elnyomni, az utat tör magának. Csodát tör utat! Nincs könnyebb dolog, mint egy lángelmét elnyomni, mert az nagyon érzékeny. Azt úgy el lehet fújni és taposni, mintha ott se lett volna."

A tehetséggondozás attól szép és egyszerű, hogy nem kell semmi újat kitalálni, hosszas elemzéseket folytatni, hogy vajon milyen irányba fejlesszünk, csupán a gyermekre kell odafigyelni, aki előbb-utóbb magától "elárulja" azt, hogy mihez van tehetsége. Meglévő dolgokkal gazdálkodhatunk, a gyermek javára és örömére.

Ki ne szeretné, hogy gyermeke boldog és kiegyensúlyozott legyen? És vajon mi más tesz minket felnőtteket boldoggá és elégedetté, ha nem az a tudat, hogy a helyünkön vagyunk, hogy azzal foglalkozunk, amihez értünk, és amit szívesen teszünk? Ez azonban még nálunk, felnőtteknél sem működik támogató háttér nélkül.

Érte, de nem helyette

A gyermekek alapvetően kreatívak, a kreativitás velünk születik. A kisgyerek nem tervez meg dolgokat, hanem végrehajt, belevág a közepébe. Nem gondolkodik, hogy forró-e a vasaló, hanem odanyúl, hogy megfogja. Aztán, ha nem vigyázunk, megtapasztalja, hogy nagyon is forró. És legközelebb elkerüli. A tapasztalatokból tanul. Ezek segítik őt a következetesség kialakulásában.

Természetesen segíthetünk neki, de nem csinálhatunk meg helyette mindent. A helyes egyensúlyt a felnőttnek kell megítélnie. A kisgyerek időnként elesik, felborul, vagy megkarmolja a cica, néha kellemetlen élmények érik. Ne essünk abba a hibába, hogy helyette akarunk megtenni dolgokat, pusztán szeretetből, hogy neki könnyebb legyen.

Kié a jegy?

Nemrég egy kis ismerősöm mesélte, hogy 2-es lett a német dolgozata.

- De másnap kijavítottam, kaptam egy 5-öst! - újságolta.

- Tényleg? Sikerült bepótolni? - kérdeztem örömmel.

- Ja, nem. - válaszolta. - Salzburgról kellett képeket gyűjteni, és anyu megcsinálta nekem.

Vannak szülők, akik azt gondolják, hogy a házi feladatot a tanítónő nekik adja fel. Miért bajlódjon a gyerek különféle alakú és színű levelek gyűjtésével, vagy virágok lepréselésével? "Majd én megcsinálom, akkor szebb is lesz, hamarabb kész, és a tanító néninek jobban fog tetszeni." De a feladat célja éppen a gyermek fejlesztése, kihívások elé állítása.

A jó tanító néni jobban örül a kicsit sután, és maszatosan összeállított képkivágásoknak és ragasztásoknak, amin látszik, hogy a gyerek saját keze munkája, mint a tökéletesen összeszerkesztett képgalériának, ami anyuka és apuka gondos, de felesleges műve.

Az ilyen feladatok lényege a tapasztalatszerzés, az önálló munka, a kreativitás megélése, a kíváncsiság felkeltése. Ha ezeket a feladatokat helyettük végezzük el, éppen ezektől az élményektől fosztjuk meg őket.

Akkor hogyan segíthetek?

Fontos, hogy a gyerekek testi és szellemi energiáit is lekössük. De figyeljünk arra, hogy ha segítünk is, (amikor nem tudja, hogy induljon el) mindig a háttérben maradjunk. Ötleteit erősítsük meg, elképzeléseiben támogassuk. Adhatunk iránymutatást, de csak észrevétlenül. A kibontakozás öröme mindig legyen a gyermeké, hiszen ez viszi előre. Fontos, hogy felkeltsük és fenntartsuk kíváncsiságát, mert ez a mozgatórugója a fejlődésnek.

Azt hiszem, ez talán az egyik legnehezebb dolog. Meg kell tanulnunk gyermekeink mellett "árnyéknak" lenni, segíteni, ha megszorul egy probléma megoldásában, de nem oldhatjuk meg helyettük a problémát. Irányt mutatunk, ha nem tud merre indulni, de nem megyünk el helyette. Hiszen mindannyian kiegyensúlyozott, önálló, kreatív, később a saját lábán megállni tudó felnőtteket szeretnénk nevelni.

Beszélgessünk!

Neked milyen tapasztalataid vannak? Tudsz úgy segíteni, hogy közben a megoldás örömét ne vedd el gyermekedtől? Okozott-e már dilemmát Neked az egyensúly fenntartása az önállóságra nevelésben?

Gondolkodjunk közösen! Mondd el véleményed!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Pont, pont, vesszőcske - Kézügyesítő mondókák
A kéz finommozgásainak javítása nemcsak az írás miatt fontos, hanem gyermeked tanulási képességének...

Legfrissebb bejegyzések

Jó játék a fejlődés kulcsa
Sokszor mondjuk a gyerekeinknek, hogy érdemes lenne játék helyett inkább tanulni. Pedig a játék...

Miért jobb a jó szülő, mint a tökéletes?
Csak akkor lehetünk tökéletes szülők, ha feladunk mindent, és csak gyermekeink nevelésére...

Játékok a beszédészlelés fejlesztéséhez
A gondolkodás, és a kommunikáció alapja a beszéd, és természetesen a tanulás sem képzelhető el a...

Tényleg diszlexiás?
Vajon egy óvodás gyerek lehet diszlexiás? Mire kell figyelni, milyen tünetek jelezhetik előre a...

Ne ítélkezz!
Gyakori, hogy a diszlexiás gyermek családjának környezete kéretlenül is véleményt alkot a szülők...

Minden tizedik!
A nyelvfejlődési zavarokat kutató szakemberek egyre gyakrabban találkoznak olyan gyermekekkel,...

Egy jó kis beszélgetés?
Óvodás gyermeked beszédét csak Te érted meg? Évek óta logopédushoz jártok és gyermeked még most sem...

Beszédfejlesztés születéstől kezdve
A beszéd alapvetően két nagyon fontos mozzanatból áll: az egyik a beszéd észlelése és megértése, a...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

A csodát csinálni kell!

Tavaszi Fejlesztő Tanfolyam - A fejlesztésre úgy gondolj, mintha te volnál a Mercedes elsőszámú fejlesztő-mérnöke! Minden mást felejts el! A fejlesztés dolga felszínre hozni azt, amiben gyermeked jobb a többieknél. Olvass, kérdezz, és jelentkezz!

Tovább...


Vevőink írták

Sok motivácó van benne, és nem csak a szülő, de a gyermek is vissza tudja ellenőrizni magát. A tetszésemet leginkább a képek és az alatta lévő jelentése nyerte el.

Kiss Istvánné, Mezőfalva

Érdekel >>>


Ígéretesnek tartom, mert úgy tanít, hogy használatát szórakozásnak tekinti a kötelességektől viszolygó első osztályos kis unokám is, aki pl. a b és d betű megkülönböztetésének gyakorlására csakis ezzel az anyaggal volt rávehető.

Hevesi Ferencné, Kunszentmárton

Érdekel >>>


A 4 napos kipróbálás sokat segített abban, hogy meggyőződjünk a program erényeiről, és a logopédusunk is megerősítette a döntésünk helyességét, így már alig várjuk, hogy használhassuk. Problémamentes felnőttként is élvezetesnek találom, és a gyerekeknél is eredményesebb a hagyományos módszernél.

Nedermann Magdó, Tárnok

Érdekel >>>


Egyszerűen kezelhető egy 6 éves gyerek számára is. Ez azért fontos, mert önálló munkára képes vele a gyermek.

Dicső Mónika, Domaszék

Érdekel >>>


BTM-es gyermekek fejlesztő terápiája során remekül használható játéksor. Mindig felvillanyozódnak a tanulók, ha a Varázsbetűs CD-t meglátják a kezemben.

Hubayné Ágoston Mária fejlesztő pedagógus, Pollack Mihály Általános Iskola,Kazincbarcika

Érdekel >>>


Logopédusként használom a Varázsbetű Programcsaládot fejlődési diszfázia, megkésett beszédfejlődés és diszlexia terápiák során kiegészítő "játékként". A gyerekek imádják, mert játékként fogják fel. Én csak javasolni tudom használatát, mert ez a program egy igazi "CSODA"! Nagyon sok részképességet fejleszt, játékosan! Módszeresen, jól felépítetten kapcsolódnak egymáshoz a feladatok! Gratulálok a fejlesztőknek nagyon tartalmas munkájukhoz!

Szálas Márta igazságügyi logopédus szakértő, Kiskőrös

Érdekel >>>


Nagyon köszönöm a segítségét! Sikerült a telepítés, meglepően egyszerű volt! Sok segítséget nyújt az Ön által készített programcsomag, a fiamnak mindig van kedve hozzá. És nekem is :)

Hargittai Jolán, Szolnok

Érdekel >>>


Az ötlet és a megvalósítás is kiváló! Köszönöm a gyerekek, a szülők és a pedagógusok nevében is kitartásukat és ötletességüket!

Pingor Zsoltné, Családsegítő És Pedagógiai Szakszolgálat, Sárospatak

Érdekel >>>


Gratulálok! Gyermekeim nagyon szeretik a Varázsbetűt. Nagyobbik fiamnak (9 éves) sokat segít, kisebbik fiam (6 éves) pedig a programok segítségével lassan már folyamatosan megtanult olvasni. Köszönjük!! Tünde (tanító, angol tanár, 3 gyermekes édesanya)

Jákob Zoltánné, Sárbogárd

Érdekel >>>


Az idén érettségiző lányomnak még általános iskolás korában vettük meg és 2 év után folyamatos gyakorlás mellett, az akkori felülvizsgálaton már hibahatáron belül teljesített, már csak olvasási nehézségei voltak. Végig 4-es és 5-ös jegyei voltak. :)

Filipkóné Nagy Mónika, Pápa

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Négyzetkirakó
A kirakó egy szuper játék, mely rengeteg különféle, az olvasáshoz szükséges képességet fejleszt....

Mondj nemet!
Te is nehezen mondasz “nemet”? Próbálsz kedves lenni másokhoz, még akkor is, ha ez Neked...

Apa apukája az én nagypapám?
Egész világunk egymásra épülő rendszerekből áll. Körülöttünk minden kisebb alkotórészekből áll, és...

Hogyan lesz a tűzből víz?
A szójátékok nagyon jól használhatóak a gyerekek olvasási képességének, szókincsének fejlesztésében....

Rendező - Játékötlet otthonra
A hétköznapi logikának fontos része az ok-okozati összefüggések felismerése, annak megértése, hogy...

Így fejlesztheted otthon is gyermekeid képességeit!
Gyermeked képességeinek fejlődését meghatározza, hogy szülőként mennyit foglalkozol vele. Ma ahhoz...

Depressziós gyerekek
Az utóbbi 50-70 évben hét-nyolcszorosára nőtt a depressziós gyerekek aránya. Vajon mi az oka, és mit...

Nyelvfejlődés, beszéd és gondolkodás
Gondalatainkat a beszéd és a nyelv segítségével adhatjuk át egymásnak. Sajnos azonban a gyerekek és...

Kezet rá!
A mindennapi tanulás során sokszor hajlamosak vagyunk arra, hogy csak tananyag információtartalmának...

5 módszer gyermeked képzeletének erősítésére
Azt hihetnénk, hogy képzelődni gyerekjáték. Pedig nem is annyira egyszerű! Valójában elég nehéz...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu