Tanulási zavar és családi béke

Tanulási zavarral küzdő gyermek szülőjének lenni különös, vegyes érzelmekkel teli, nagyon nem vágyott állapot. Miért is?

Szülőként természetes, hogy szeretjük gyermekünket, aki szeretetreméltó, kedves, és szép. Az iskolába lépésig úgy tűnt, hogy ez az aprócska emberpalánta nagyon okos, ha épp nem a legokosabb a korabeli gyerekek között, és könnyedén fogja teljesítni a vele kapcsolatos legtöbb reményünket, elvárásunkat.

Valami gond van

Aztán egy nap - rosszabb esetben már iskolásként, szerencsésebb esetben még az óvodában - egy szakember közli velünk, hogy valami nagyon nincs rendben, a gyermek sürgős közbeavatkozás nélkül tanulási zavarok elé néz: ekkor nagyon megijedünk.

Az első reakció általában a tagadás: nem hisszük el, hogy a mi gyerekünkkel ne lenne minden rendben, biztos valamit elnéztek azon a vizsgálaton. Ezt az érzést hamar szokta követni a "Miért pont én, miért pont velünk történik ez?" típusú rágódás.

Nyomozó

A következő lépésben általában bújni kezdjük a fellelhető szakirodalmat, keresni a lehetőséget, hogy ezt a rossz irányba induló folyamatot megállítsuk, sőt mielőbb megfordítsuk. Nyomozásba fogunk, hogy erre a szörnyűségre egyáltalán hogy kerülhetett sor, kitől örökölhette. Lassan, de biztosan befészkeli magát gondolataink közé az önvád: vajon mit, mikor, hol ronthattunk el?

Felvetjük a témát az ismeretségi körben, először csak úgy általánosságban, hallott-e már valaki valami hasonlóról, ismer-e olyanokat, akik hasonló cipőben járnak. Egyéniségtől függően ilyenkor sokakban még a szégyen munkálkodik, a félelem, hogy kiderül, csak mi jártunk így. Gyorsan megtudjuk, hogy sokak problémájában osztozunk, ismerőseink egy része átment már ezeken a fázisokon, a megoldás bizonyos szakaszában jár, és eredményeket is sikerült már tapasztalnia.

Hogyan tovább?

Ekkor kissé oszlani kezd az aggodalom, de a problémamegoldás új szakaszába lép: hogyan tovább? Szakemberek elérhetőségeit kezdjük gyűjteni, információkat róluk, az elért eredményeikről. És bizony, ne kerteljünk: információkat árakról, költségekről, a kezelések időigényéről.

Sokan itt újabb falakba botlanak: a szakszerű segítség vagy távol van, vagy nem egyeztethető össze a szülők munkabeosztásával, lehet, hogy hosszú előjegyzésre kell számítanunk az intézményes segítségnyújtóknál, és lehet ez mind együtt is.

Elindul a tapogatózás a magánpraxisban fellelhető szakemberek irányába, akikkel kapcsolatban a fenti problémák bármelyike előállhat kiegészülve az anyagi megterhelés súlyával is.

Telik az idő!

Eközben pedig telnek a hetek, értékes idő ment el érdemi közbeavatkozás nélkül. Ha a gyermek már iskolás, szépen kezdenek gyűlni a tárgyi bizonyítékok is: megjelennek a fekete pontok, elmaradnak a vágyott dicséretek. Gyermekünk elemi vonzódása az iskolához lanyhulni kezd. Rosszabb esetben testi panaszok jelennek meg: fáj a feje, fáj a hasa, betegnek érzi magát, nem akar iskolába menni. Kétségbeesésünkben orvoshoz visszük, kivizsgálások kezdődhetnek, és azt kezdjük érezni: "Te jó ég, még ez is! Mi jön még?!"

Szegény gyerek!

Emberi reakció, hogy a bajba jutott gyerekünket lehetőleg szeretnénk megkímélni, amennyire csak lehet. "Nem elég, hogy diszlexiás szegény, most még ezek a testi tünetek is sújtják ezt a kicsi gyereket!" Óriási lesz a kísértés, hogy lazítani kezdjünk korábbi következetességünkön, és félelmünkben elvtelen engedményeket tegyünk a javára. Olyan kedvezményekben részesítsük "szegénykét", amit korábban nem tettünk volna, sőt a testvér(ei)vel most sem teszünk hasonlót.

A gyerekünk ezt hamar megérzi, átlátja az előnyeit, és bizony sokszor előfordul, hogy ezen a ponton másodlagos negatív folyamatok indulnak be, melyek nem a tanulással, hanem a viselkedéssel kapcsolatosak. Elkezdheti "elkerülni a szekér a lovat".

Játszmák

A már megtépázott határozottságunk tehetetlen dühbe fordulhat át, elkezdődhet a kapkodás, a gyermek okolása a fejleményekért, aztán váltakozva az efölötti bűntudat újabb következetlenségeket szülhet. A következetlenség hatására a gyerek elbizonytalanodik, hatalmi játszmákba kezdhet, kényelme érdekében manipulálni kezdheti a szüleit: Nincs kedve iskolába menni, nincs kedve tanácsadásra menni, nincs kedve gyakorolni, ha pedig a szülő keményebb hangot ütne meg, testi panaszokkal hozakodik elő.

Eddigre előáll az az előnytelen helyzet, hogy a gyerek motivációja a probléma megoldásában meg se közelíti a szülőét, ezáltal a szülő zsarolhatóvá válik. Ez természetesen az iskolai előmenetelt is rontja, de nagy baj, hogy a gyerek érzelmi fejlődéséhez elengedhetetlenül szükséges bizalmi viszonyt is felmorzsolhatja. A kölcsönös szemrehányások felbukkanhatnak a szülők közt is, ami rontja a köztük lévő viszonyt, a családban nő a feszültség, ami alól természetesen a többi testvér sem vonhatja ki magát. Ők elhanyagolva érzik magukat, a "problémás" testvérükre fordított többlet-figyelem miatt féltékenyek lesznek rá, úgy érzik, a szülők kivételeznek vele. Már-már sajnálják, hogy nekik nincs semmi bajuk...

Pozitív lehetőségek

A fenti sötét kép nem általános, nem is kötelező végigmenni rajta. Hogy hogyan kerülheted el, arról legközelebb fogok beszélni.


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

A mese hatalma
Rendszeresen olvasol gyermekednek? Az olvasás folyamatának előkészítésében nagyon fontos szerepe van...

Legfrissebb bejegyzések

Depressziós-e diszlexiás gyermeked?
A diszlexiás gyerekek gyakran érzik magukat kirekesztettnek, megalázottnak,sokszor rosszkedvűek és...

Új eredmények a diszlexia okainak kutatásában
Két, nemrégiben megjelent tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a diszlexiások agyi...

Beszélgetés - az egyik leghatásosabb fejlesztő gyakorlat
A napi rohanás után előfordul, hogy nincs türelmünk gyermekünkkel foglalkozni. Egyszerűbbnek...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Alakállandóság - Az olvasástanulás fontos lépcsője
A sikeres olvasástanulás alapfeltétele, hogy gyermeked képes legyen felismerni az apró eltéréseket,...

Hogy mondjam el neki?
Egy idő után minden diszlexiás gyerek észreveszi, hogy valami nincs rendben. Ekkor teszi fel a...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Jó játék a fejlődés kulcsa
Sokszor mondjuk a gyerekeinknek, hogy érdemes lenne játék helyett inkább tanulni. Pedig a játék...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

A csodát csinálni kell!

Tavaszi Fejlesztő Tanfolyam - A fejlesztésre úgy gondolj, mintha te volnál a Mercedes elsőszámú fejlesztő-mérnöke! Minden mást felejts el! A fejlesztés dolga felszínre hozni azt, amiben gyermeked jobb a többieknél. Olvass, kérdezz, és jelentkezz!

Tovább...


Vevőink írták

Nagyon szuper! A kisfiam imádja, és észre sem veszi "játék" közben, hogy olvasni kell és gyakorol! :) Köszönöm!

Szőke Józsefné Rostás Katalin, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Nem tudtam, mit várhatok, de nagyon jók az első benyomásaim. A játékok változatosak, jó felépítésűek, igényes, szép kivitelezésűek. Hamar fény derül a betűtévesztésekre, nagyon használhatónak találom.

Molnár Róbertné, Nagykálló

Érdekel >>>


Nóra élvezettel játszott. Nem volt szükség nógatásra, ellenkezőleg, alig várta, hogy leülhessen a géphez.

Kotosz Nóra, Rakamaz

Érdekel >>>


Nagy tetszést aratott a gyerekek körében, és én is elégedett vagyok vele. Könnyen telepíthető, nincsenek hibajelentések, zökkenőmentesen működik. Külön jó, hogy az utasítások szóban is elhangzanak, tetszik a visszajelzések hangulata és módja is. A gyerekek játszi könnyedséggel kezelik a programot, örömmel vették birtokba.

Göröncsér Rita, Gyöngyös

Érdekel >>>


A játékos feladatok sokrétűsége lehetőséget ad a gyerekek aktuális igénye szerinti választásra.Mindig lehet olyan játékot választani, amellyel az adott időben gyermekünk szívesen foglalkozik.

Borbélyné Takács Judit, Eger

Érdekel >>>


Kiválóan segíti a tanulási nehézséggel küzdő gyereket, ösztönzi az elvégzett feladatok után az elmaradhatatlan dicséret. Az eddigi tapasztalat az, hogy boldogan játszott, és sokat tanult általa. Jól megszerkesztett, érthető program, ötletes módon vezeti rá a gyerekeket a tudás megszerzésére. Szórakoztatóan tanít, ezért számunkra nagy segítség.

Kantárné Mihály Katalin, Sajószentpéter

Érdekel >>>


Rendkívül kreatív és hasznos feladatokat tartalmaz a program. Az interaktivitás megvalósítására sem lehet panasz, jól van kitalálva a jelzés-visszajelzés rendszere. Igazán hasznos!

Kokas Csilla, Hajdúszoboszló

Érdekel >>>


Logopédusként használom a Varázsbetű Programcsaládot fejlődési diszfázia, megkésett beszédfejlődés és diszlexia terápiák során kiegészítő "játékként". A gyerekek imádják, mert játékként fogják fel. Én csak javasolni tudom használatát, mert ez a program egy igazi "CSODA"! Nagyon sok részképességet fejleszt, játékosan! Módszeresen, jól felépítetten kapcsolódnak egymáshoz a feladatok! Gratulálok a fejlesztőknek nagyon tartalmas munkájukhoz!

Szálas Márta igazságügyi logopédus szakértő, Kiskőrös

Érdekel >>>


A kisfiamnak nagyon tetszik. Élvezi a játékokat, ez az összes programra vonatkozik. Nagyon örülök, hogy megrendeltem!

Törjék Katalin, Budapest

Érdekel >>>


Remek "találmány". A gyerekek nagyon élvezik a "játékokat". Végre szívesen olvas a harmadikos fiam.

Kocsis Emese, Mikepércs

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Pásztor vagy katona?
Mára két játékot készítettünk Neked, melyekkel gyermeked olvasási képességét fejlesztheted....

Gyors beszéd vagy hadarás?
A hadarás különösen az okos és érdeklődő, de szétszórt figyelmű gyerekekre jellemző. Ma a hadarás...

Rejtvénycsapda
Mára két játékkal készültem, egy elgondolkodtatóval, és egy csoportos játékkal. Mindkettő izgalmas,...

Afázia - A kommunikáció zavara
Tudtad, hogy a beszédfejlődés befejeződése után is sérülhet a nyelvi rendszer? Előfordulhat ugyanis,...

Speciális nyelvi zavar
Gyakran tapasztalom, hogy a problémás tanulókat gyakran túl hamar rossz tanulónak könyvelik el,...

Gyurmázás a szebb írásért
A diszgráfiás gyermekek kézügyességét nagyon jól lehet gyurmázással fejleszteni. Ma egy egyszerű...

Változtass - fejlesztő játékszoftver ajándékba
Mára egy olyan szoftvert készítettünk, melynek segítségével gyermeked logikus gondolkodását...

Egy régi játék: Gumizás
Az én gyerekkoromban a gumizás volt az egyik legnépszerűbb játék az iskolaudvarokon. Persze főképp...

Segítség diszkalkuliás gyermekek szüleinek
A diszlexiás gyermekek számának növekedésével párhuzamosan egyre nő a diszkalkuliások száma is,...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu