Tanulási zavar és családi béke

Tanulási zavarral küzdő gyermek szülőjének lenni különös, vegyes érzelmekkel teli, nagyon nem vágyott állapot. Miért is?

Szülőként természetes, hogy szeretjük gyermekünket, aki szeretetreméltó, kedves, és szép. Az iskolába lépésig úgy tűnt, hogy ez az aprócska emberpalánta nagyon okos, ha épp nem a legokosabb a korabeli gyerekek között, és könnyedén fogja teljesítni a vele kapcsolatos legtöbb reményünket, elvárásunkat.

Valami gond van

Aztán egy nap - rosszabb esetben már iskolásként, szerencsésebb esetben még az óvodában - egy szakember közli velünk, hogy valami nagyon nincs rendben, a gyermek sürgős közbeavatkozás nélkül tanulási zavarok elé néz: ekkor nagyon megijedünk.

Az első reakció általában a tagadás: nem hisszük el, hogy a mi gyerekünkkel ne lenne minden rendben, biztos valamit elnéztek azon a vizsgálaton. Ezt az érzést hamar szokta követni a "Miért pont én, miért pont velünk történik ez?" típusú rágódás.

Nyomozó

A következő lépésben általában bújni kezdjük a fellelhető szakirodalmat, keresni a lehetőséget, hogy ezt a rossz irányba induló folyamatot megállítsuk, sőt mielőbb megfordítsuk. Nyomozásba fogunk, hogy erre a szörnyűségre egyáltalán hogy kerülhetett sor, kitől örökölhette. Lassan, de biztosan befészkeli magát gondolataink közé az önvád: vajon mit, mikor, hol ronthattunk el?

Felvetjük a témát az ismeretségi körben, először csak úgy általánosságban, hallott-e már valaki valami hasonlóról, ismer-e olyanokat, akik hasonló cipőben járnak. Egyéniségtől függően ilyenkor sokakban még a szégyen munkálkodik, a félelem, hogy kiderül, csak mi jártunk így. Gyorsan megtudjuk, hogy sokak problémájában osztozunk, ismerőseink egy része átment már ezeken a fázisokon, a megoldás bizonyos szakaszában jár, és eredményeket is sikerült már tapasztalnia.

Hogyan tovább?

Ekkor kissé oszlani kezd az aggodalom, de a problémamegoldás új szakaszába lép: hogyan tovább? Szakemberek elérhetőségeit kezdjük gyűjteni, információkat róluk, az elért eredményeikről. És bizony, ne kerteljünk: információkat árakról, költségekről, a kezelések időigényéről.

Sokan itt újabb falakba botlanak: a szakszerű segítség vagy távol van, vagy nem egyeztethető össze a szülők munkabeosztásával, lehet, hogy hosszú előjegyzésre kell számítanunk az intézményes segítségnyújtóknál, és lehet ez mind együtt is.

Elindul a tapogatózás a magánpraxisban fellelhető szakemberek irányába, akikkel kapcsolatban a fenti problémák bármelyike előállhat kiegészülve az anyagi megterhelés súlyával is.

Telik az idő!

Eközben pedig telnek a hetek, értékes idő ment el érdemi közbeavatkozás nélkül. Ha a gyermek már iskolás, szépen kezdenek gyűlni a tárgyi bizonyítékok is: megjelennek a fekete pontok, elmaradnak a vágyott dicséretek. Gyermekünk elemi vonzódása az iskolához lanyhulni kezd. Rosszabb esetben testi panaszok jelennek meg: fáj a feje, fáj a hasa, betegnek érzi magát, nem akar iskolába menni. Kétségbeesésünkben orvoshoz visszük, kivizsgálások kezdődhetnek, és azt kezdjük érezni: "Te jó ég, még ez is! Mi jön még?!"

Szegény gyerek!

Emberi reakció, hogy a bajba jutott gyerekünket lehetőleg szeretnénk megkímélni, amennyire csak lehet. "Nem elég, hogy diszlexiás szegény, most még ezek a testi tünetek is sújtják ezt a kicsi gyereket!" Óriási lesz a kísértés, hogy lazítani kezdjünk korábbi következetességünkön, és félelmünkben elvtelen engedményeket tegyünk a javára. Olyan kedvezményekben részesítsük "szegénykét", amit korábban nem tettünk volna, sőt a testvér(ei)vel most sem teszünk hasonlót.

A gyerekünk ezt hamar megérzi, átlátja az előnyeit, és bizony sokszor előfordul, hogy ezen a ponton másodlagos negatív folyamatok indulnak be, melyek nem a tanulással, hanem a viselkedéssel kapcsolatosak. Elkezdheti "elkerülni a szekér a lovat".

Játszmák

A már megtépázott határozottságunk tehetetlen dühbe fordulhat át, elkezdődhet a kapkodás, a gyermek okolása a fejleményekért, aztán váltakozva az efölötti bűntudat újabb következetlenségeket szülhet. A következetlenség hatására a gyerek elbizonytalanodik, hatalmi játszmákba kezdhet, kényelme érdekében manipulálni kezdheti a szüleit: Nincs kedve iskolába menni, nincs kedve tanácsadásra menni, nincs kedve gyakorolni, ha pedig a szülő keményebb hangot ütne meg, testi panaszokkal hozakodik elő.

Eddigre előáll az az előnytelen helyzet, hogy a gyerek motivációja a probléma megoldásában meg se közelíti a szülőét, ezáltal a szülő zsarolhatóvá válik. Ez természetesen az iskolai előmenetelt is rontja, de nagy baj, hogy a gyerek érzelmi fejlődéséhez elengedhetetlenül szükséges bizalmi viszonyt is felmorzsolhatja. A kölcsönös szemrehányások felbukkanhatnak a szülők közt is, ami rontja a köztük lévő viszonyt, a családban nő a feszültség, ami alól természetesen a többi testvér sem vonhatja ki magát. Ők elhanyagolva érzik magukat, a "problémás" testvérükre fordított többlet-figyelem miatt féltékenyek lesznek rá, úgy érzik, a szülők kivételeznek vele. Már-már sajnálják, hogy nekik nincs semmi bajuk...

Pozitív lehetőségek

A fenti sötét kép nem általános, nem is kötelező végigmenni rajta. Hogy hogyan kerülheted el, arról legközelebb fogok beszélni.


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Szókereső - Letölthető játék hétvégére
Mára három különböző nehézségi szintű szókereső játékot készítettünk gyermekednek, melyeket...

Szókereső és vakvezető - Játékok otthonra
Mára két játékkal is készültem, melyekkel gyermeked tanulási és olvasási képességét fejlesztheted....

Figyelj rám!
Mobiltelefonos, parabolaantennás világunkban mindenki tudja, hogyha a jelet sugározó adó, és a...

Hogyan kezeli gyermeked a problémás helyzeteket?
Biztos Veled is gyakran megesik, hogy hiába teszel meg mindent gyermeked zökkenőmentes...

Ajándék játék: Szótagkereső
A mai napra is egy játékos feladattal készültünk, melynek segítségével gyermeked írási és olvasási...

Hogyan legyél jó szülő?
Szülőnek lenni életünk egyik legfontosabb, legnagyobb erőkifejtést és bevonódást kívánó szerepe....

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Hogy segíthetsz tehetséges gyermekednek?
Lehet, hogy a Te gyermekednek is van valamilyen rejtett képessége, azonban a tehetség nem tör...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

A lányomnak tetszett a program, napi rendszerességgel old meg feladatokat.

Czettischné Greskó Katalin, Kecskemét

Érdekel >>>


Flóra 7 éves. Amikor feltelepítettem a programot, félve ült le, hogy ez neki nehéz, de miután megcsinálta egyszer, olyan sikerélménye volt, szinte ujjongott, mikor megdicsérték. Azóta minden nap kéri, hogy játszhasson az "agytornával". A nagyobbik gyermekem (12éves) is kipróbálta, és azt mondta, hogy tanulás előtt ő is csinálja egy kis tréning gyanánt. Sokszor költ az ember feleslegesen, de ez a program minden pénzt megér.

Vas Lászlóné, Nagykanizsa

Érdekel >>>


Nagyon jó a program. Kisebbik gyermekünket ezzel a módszerrel könnyebb volt a tanulásra rábírni. Sok hasznos dolgot tanult így. Még a két nagyobb gyermekünk - nekik nincs tanulási problémájuk - is szereti ezt a módszert. Főleg az angol programot.

Horváth Zsoltné, Komárom

Érdekel >>>


A programcsalád néhány programját immáron 3 éve használjuk fejlesztői munkánk során. A gyerekek nagyon kedvelik, gyakran kérik a foglalkozásokon. A feladatok sokrétűek, számos fejlesztési területen hatékonyan használhatók. Többek között ezért is bővítjük évről-évre a programok körét. Iskolánkban a 6-14 éves korosztály körében teljes lefedettséggel alkalmazzuk eredményesen.

Káli Erika fejlesztő pedagógus, Alsónémedi, Széchenyi István Általános Iskola

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a Varázsbetű program. Nagy örömmel használom a Down szindrómás kisfiammal, aki lassan, de folyamatosan fejlődik.

Kondás Teréz, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Hasznosnak találom a programot, mert sokféle játékot tartalmaz. A fiamat jól motiválja a jutalomjáték lehetősége. Szívesen játszik a számítógépen, így könnyebb a gyakorlás is.

Perneckerné Laboda Edit, Pécs

Érdekel >>>


Szép színesek a feladatok, az azonnali visszajelzés miatt is szeretnek vele dolgozni a gyerekek. Hasznosnak, jól hasznosíthatónak tartom. Segíti a gyerekek fejlesztését, tehát a munkámat. Köszönet érte.

Dorcsinecz Jánosné, Gyula

Érdekel >>>


Gyermekem szívesen gyakorol a Varázsbetűvel, nem untatja, hiszen nem kell írnia, és pozitív visszajelzést kap. Sikerélménye van, és ösztönözve van, hogy hibátlan legyen :)

Nagyné Veres Zsuzsanna, Nagykálló

Érdekel >>>


Meg vagyunk elégedve. A gyerekek nagyon szeretik! Köszönettel: Kirschnerné Andi

Kirschnerné Benczik Andrea, Kecskéd

Érdekel >>>


A kislányomat nagyon lekötötte a program. Érdekesek a feladatok, ugyanazokat a szavakat többféle feladaton keresztül, játszva gyakoroltatja, tanultatja a program.

Kocsi Dalma, Ricse

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Gyors beszéd vagy hadarás?
A hadarás különösen az okos és érdeklődő, de szétszórt figyelmű gyerekekre jellemző. Ma a hadarás...

Rejtvénycsapda
Mára két játékkal készültem, egy elgondolkodtatóval, és egy csoportos játékkal. Mindkettő izgalmas,...

Speciális nyelvi zavar
Gyakran tapasztalom, hogy a problémás tanulókat gyakran túl hamar rossz tanulónak könyvelik el,...

Változtass - fejlesztő játékszoftver ajándékba
Mára egy olyan szoftvert készítettünk, melynek segítségével gyermeked logikus gondolkodását...

Segítség diszkalkuliás gyermekek szüleinek
A diszlexiás gyermekek számának növekedésével párhuzamosan egyre nő a diszkalkuliások száma is,...

Játékok otthonra: Kakukktojás és golyórabló
Gyermeked képességeiek fejlesztésére az egyik legjobb módszer a játék. A játék során észrevétlenül...

Szóvirág
A kisiskolásoknak sokszor okoz problémát a szavak hangokra bontása. Mai játékunk ezt könnyíti meg. ...

Vannak-e jelei a diszlexiának óvodás korban?
A diszlexiás gyerekek életét megkeseríti az olvasási probléma, kudarcokkal, csalódásokkal kell...

Hogy ismerheted fel, ha gyermeked diszlexiás?
A diszlexia, azaz az olvasási zavar az a képességzavar, mely legjobban befolyásolja gyermeked...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb