Nyelvfejlődés, beszéd és gondolkodás

A beszéd fejlődése állandó kötődést, stabil környezetet igényel, erős kapcsolatot a felnőttekkel és a kortársakkal is.

Nyelvfejlődés vagy visszafejlődés?

Sajnos egyre ritkábban hallunk mind a gyermekek, fiatalok, mind a felnőttek szájából ma már szabatosan megfogalmazott, csúnya szavaktól mentes, szép beszédet. Nyelvezetünk egy olyan átalakuláson megy át, amely a magyar nyelv kultúrájának sorvadásához vezethet.

A köznyelv egyre szegényesebb mind szókincsében, mind nyelvtani szerkezeteiben, az SMS-ek, és chatek következményeiként a szavak rövidülnek, és egyre gyakrabban csonkítottan jelennek már az élőbeszédben is.

Éppen ezért szomorít el a hír, hogy Új-Zélandon hivatalos használatúvá tették az sms-nyelvhasználatot.

SMS kódok

Az sms-ben a cél minél több információt írni minél kevesebb karakterrel, ezzel pénzt spórolva meg. A rövidítések, hangösszevonások okai erre vezethetők vissza. Azonban egy idő után sajnos a beszélt nyelvben is megjelentek ezek a kifejezések.

Egy kis ízelítő a fura "szavakból", amelyeket mi annak idején megmosolyogtunk a Mézga Gézában Köbüki Öcsi szájából:

h - hogy, vok - vagyok, meek - megyek, valszeg - valószínűleg, sztem - szerintem, jó8 - jó éjt, bnő - barátnő, np - no problem, nm - nincs mit, hnap - holnap, vunk - vagyunk, meik - melyik, tok- tudok, tom - tudom, szal - szóval, vaok - vagyok, hp - házi pálinka, vhova - valahova, vhol - valahol, 7fő - hétfő, azszem - azt hiszem, vszínű - valószínű, rem - remélem, szól6sz - szólhatsz.

A nagybetűk az ábécés nevükön illeszkednek a szavakba, illetve a hosszú egyjegyű mássalhangzókat helyettesíthetik: lSZ - lesz, mNt - ment, rM - remélem, rNdLésN - rendelésen, hLYeT - helyett, nMfLLYteTML - nem felejtettem el.

Az 'X' helyettesíti a 'ksz' betűket: lax - laksz, taláxunk - találkozunk. A 'C' helyettesíti az 'sz'-eket: köc - kösz, lecek - leszek.

Persze ez elsőre jópofának tűnik, de ha belegondolunk, súlyos következményei vannak.

Szövegértési gondok

A pedagógusok és a tankönyvek nyelvezete minőségében más, mint sok diáké. A hátrányos helyzetű, elhanyagolt, vagy épp tanulásban akadályozott gyermekek egészen más nyelvet tanulnak meg, mint a középosztálybeli, iskolázott szülők gyerekei. Ez pedig azt a veszélyt hordozza magában, hogy sok gyerek nem érti meg a tanárt, emiatt lemaradnak a tanulásban. A szűk szókincsű, szegényes nyelvezetű gyerekek könnyen elszigetelődhetnek, és mivel nem értik, mi történt, a környezetet, a tanárokat és az osztálytársakat hibáztatják.

Kommunikációs zavar

A kétféle nyelv használata kommunikációs zavart hozhat létre a tanár és a gyerek között. A gyereknek gyakorlatilag tolmácsra lenne szüksége, aki lefordítja számára a tanár beszédének és a tankönyv szövegének tartalmát. Sajnos az új szavak elsajátítása lassú, nehezen válnak a szókincs részévé. Ezért a gyerek csak bemagolja a szöveget, azaz nem értelmezi, csak mondókaként ismételgeti, és nem képes használni, alkalmazni a tudást.

Kis létszámú osztályok

A szűk szókincsű, hátrányos helyzetű tanulók oktatása, felzárkóztatása csak kis létszámú osztályokban lehet sikeres. Az eredményes munka alapfeltétele a szoros kapcsolat tanár és diákja között. Ha egy gyerek nem megértő környezetben nevelkedik, akkor a tanítással szembeni védekezést, ellenállást figyelhetünk meg nála. Ezen csak a kölcsönös megbecsülés és törődés segíthet. A tanár feladata, hogy megértse a gyerek érzelmi reakcióit, és csökkentse a szorongást és a feszültséget.

Beszéd és gondolkodás

A beszéd és gondolkodás összetartozik. A beszéd gondolataink szavakba öntése. A gondolkodás nagyrészt a beszédben valósul meg.

A beszéd szerkezetét a nyelvtan, a gondolkodás szerkezetét a logika fejezi ki. A gondolkodás és beszéd egységében a gondolkodásé a vezető szerep.

Óvodásoknál, és feszült percekben gyakran felnőtteknél is megfigyelhető, hogy magukban beszélnek. Így teszik a gondolatot külsőleg érzékelhető ténnyé.

Az olvasás jelentősége

A gyermek beszédbeli fejlődésében igen lényeges lépés az olvasás elsajátítása. Az olvasás nem csak a betűk ismeretét jelenti, hanem magában foglalja az olvasott szöveg megértését is. Az írott szöveg megértése meglepően nehéz feladat. A beszéd értelmezését segítik a hanglejtések, szünetek, hangsúlyok. Ezzel szemben az önálló olvasás meghatározott értelmi fejlettséget követel, ugyanakkor fejleszt is. Olvasáskor a gyermek megtanulja új módon, összefüggően felépíteni beszédét.

Az írott beszéd művészet

Az írás, és gondolataink írott formában történő kifejezése még magasabb szintű gondolkodási műveletet feltételez. Az írott beszéd tervszerűbb, átgondoltabb, tömör és szisztematikusan felépített. Eleinte a gyermek fogalmazásainál az élő beszéd dominál, úgy ír, ahogy beszél. Később egyre átgondoltabbá, logikailag felépítettebbé válik. A szóismétlések elkerülése a szókincs bővülésével érhető el.

Az írók műveinek felépítése, időbeli elrendezése, témakifejtése, szabatos stílusa, az olvasó számára érthető összefüggések megszerkesztése különleges fogásokat, eszközöket igényel. Ez már egy magasabb rendű tevékenységi formája az írott beszédnek.

Neveljük olvasóvá gyermekeinket!

Mint fentebb kifejtettem, az értelem, a gondolkodás sokat fejlődhet, ha a gyermek olvas. Azonban ehhez az szükséges, hogy az olvasás ne legyen kínlódás, ne jelentsen számára az olvasás kudarcélményt. Ha van idő, és a gyermek a saját egyéni fejlődési ütemében sajátíthatja el a betűket, az összeolvasás képességét, akkor nagy lépést tettünk az olvasóvá nevelésben. Erősíts gyermekedben az olvasás szeretetét azáltal, hogy mesélsz nekik.

Szerettesd meg vele a könyveket, és légy nagyon türelmes. Semmiképpen se erőltesd a gyakorlást, hiszen ezzel csak azt érheted el, hogy gyermeked megutálja az olvasást. A kezdetektől ügyelj rá, hogy gyermeked ne csak gépiesen olvassa el a betűket és a szavakat, hanem a tartalomra is figyeljen!

Kudarcmentesen a Varázsbetűvel

A Varázsbetű programcsalád a kudarcmentes olvasástanulást tűzte ki célul. Általa a gyerekek játékosan tanulnak meg olvasni, gyakorolják a helyes magyar nyelvhasználatot. Az értő olvasást szolgálja rengeteg képe, változatos feladatai bővítik a szókincset. Bíztat, dicsér, jutalmaz, hogy az olvasás öröm legyen, és semmiképp sem gyötrelem.

A Varázsbetű azoknak is segít, akiknél már kialakultak a másodlagos pszichés gondok. A programot használó gyermek önbizalma erősödik, visszanyeri tanulási kedvét, érdeklődővé válik a betűk, szavak, mondatok világa iránt. A játékba ágyazott tanulás hatása könnyen lemérhető az iskolában. A Varázsbetűt használó gyerekek iskolai osztályzatai javulnak, és egyre jobb eredményeket érnek el. 

Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Bújócsázó állatok – Ajándék játék
A mai napra újra egy játékkal készültünk, elrejtőzött állatokat kell megtalálnotok. Ez ismét kiváló...

Hogyan lesz a tűzből víz?
A szójátékok nagyon jól használhatóak a gyerekek olvasási képességének, szókincsének fejlesztésében....

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Ígéretesnek tartom, mert úgy tanít, hogy használatát szórakozásnak tekinti a kötelességektől viszolygó első osztályos kis unokám is, aki pl. a b és d betű megkülönböztetésének gyakorlására csakis ezzel az anyaggal volt rávehető.

Hevesi Ferencné, Kunszentmárton

Érdekel >>>


Jön az év vége, most jól ki lehet használni a programokat, és a gyerekeknek olyan, mintha játszanának. Néha még versenyt is rendez a kolléganő, hogy ki az ügyesebb.

Tamás László, Ajka, Fekete István Általános Iskola

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a Varázsbetű program. Nagy örömmel használom a Down szindrómás kisfiammal, aki lassan, de folyamatosan fejlődik.

Kondás Teréz, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Nagyon jo tapasztalaim vannak az egesz Varazsbetu programcsaladrol. A gyerekeim nagyon szeretik, versengnek, hogy melyik jatsszon. Nagyon halas vagyok ezekert az oktato programokert, nagyon nagy segitseg a tanulasban is.

Both Edit, Románia, Tekerőpatak

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a lányomnak, és örömmel csinálja a feladatokat! Sajnos a matematika nagyon nehezen megy neki, és úgy vettem észre hogy így könnyebben megérti a feladatokat! Érthetően elmagyarázzák lépésről lépésre, és a végén a dicséret külön jót tesz neki, mert az önbizalmát is növeli! Köszönjük!

Kaiserné Stettner Márta, Mór

Érdekel >>>


Zseniális! Boldogság gyereknek és szülőnek egyaránt!

Dr. Szirmák Noémi, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon köszönöm a segítségét! Sikerült a telepítés, meglepően egyszerű volt! Sok segítséget nyújt az Ön által készített programcsomag, a fiamnak mindig van kedve hozzá. És nekem is :)

Hargittai Jolán, Szolnok

Érdekel >>>


A kisfiamnak nagyon tetszik. Szívesen játszik vele. Napról napra egyre ügyesebben számol. Köszönöm a Varázsbetű és ezáltal az Önök segítségét.

Budai Melinda, Szeged

Érdekel >>>


Egyszerű, de nagyszerű! Gyermekem véleménye: "Anya, ez nagyon jó!", "Nagyon izgalmas."

Szincsák Tímea, Erdőkertes

Érdekel >>>


Nagyon jól használható fejlesztőeszköz tanulásban akadályozott diákjaim számára, a sok dicsérő, bíztató megerősítés nagyon pozitív hatással van a tanulókra, növeli önbizalmukat, sikerélményt adnak számukra a feladatok. Öröm a tanulás! A jutalmak a megoldások után még jobban ösztönzik őket, külön öröm, hogy még itt is van választási lehetőségük!

Sey-Pacor Ferencné, Budajenő

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Így fejlesztheted otthon is gyermekeid képességeit!
Gyermeked képességeinek fejlődését meghatározza, hogy szülőként mennyit foglalkozol vele. Ma ahhoz...

Kezet rá!
A mindennapi tanulás során sokszor hajlamosak vagyunk arra, hogy csak a tananyag...

5 módszer gyermeked képzeletének erősítésére
Azt hihetnénk, hogy képzelődni gyerekjáték. Pedig nem is annyira egyszerű! Valójában elég nehéz...

Neked mi a legértékesebb tulajdonod?
Ha valaki megkérdezné Tőled, hogy mi a legértékesebb vagyontárgyad, mit felelnél? Mi az, aminek a...

Olvasó mozgás
Valószínűleg Te is tisztában vagy vele, hogy az életben gyermeked mozgásfejlődése nagy jelentőséggel...

Mit olvasson a gyerek nyáron?
Indul a nyár, és vele a kötelező olvasmányok időszaka. Ma megmutatom hogyan és mit érdemes...

Felnőttként nehéz nyelvet tanulni. Miért nem kezditek gyerekkorban?
Amikor öregen (de legalábbis felnőtt fejjel) kezdünk bele egy új nyelv elsajátításába, mindannyian...

8 hula-hopp ötlet
A mozgásfejlesztés egyik legjobb eszköze a hula-hopp karika. A játék hagyományos formáját legtöbben...

A lényeg a mozgás
Itt a nyár, és ez lehetőséget ad arra, hogy egy kicsit többet mozogjunk, akár gyermekeinkkel együtt....

Barát vagy ellenség?
Gyerekeink számára a barátság az egyik legfontosabb dolog. A barátság rengeteg olyan dologra tanítja...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb