Nyelvfejlődés, beszéd és gondolkodás

A beszéd fejlődése állandó kötődést, stabil környezetet igényel, erős kapcsolatot a felnőttekkel és a kortársakkal is.

Nyelvfejlődés vagy visszafejlődés?

Sajnos egyre ritkábban hallunk mind a gyermekek, fiatalok, mind a felnőttek szájából ma már szabatosan megfogalmazott, csúnya szavaktól mentes, szép beszédet. Nyelvezetünk egy olyan átalakuláson megy át, amely a magyar nyelv kultúrájának sorvadásához vezethet.

A köznyelv egyre szegényesebb mind szókincsében, mind nyelvtani szerkezeteiben, az SMS-ek, és chatek következményeiként a szavak rövidülnek, és egyre gyakrabban csonkítottan jelennek már az élőbeszédben is.

Elszomorít a hír, hogy Új-Zélandon hivatalos használatúvá tették az sms-nyelvhasználatot.

SMS kódok

Az sms-ben a cél minél több információt írni minél kevesebb karakterrel, ezzel pénzt spórolva meg. A rövidítések, hangösszevonások okai erre vezethetők vissza. Azonban egy idő után sajnos a beszélt nyelvben is megjelentek ezek a kifejezések.

Egy kis ízelítő a fura "szavakból", amelyeket mi annak idején megmosolyogtunk a Mézga Gézában Köbüki Öcsi szájából:

h - hogy, vok - vagyok, meek - megyek, valszeg - valószínűleg, sztem - szerintem, jó8 - jó éjt, bnő - barátnő, np - no problem, nm - nincs mit, hnap - holnap, vunk - vagyunk, meik - melyik, tok- tudok, tom - tudom, szal - szóval, vaok - vagyok, hp - házi pálinka, vhova - valahova, vhol - valahol, 7fő - hétfő, azszem - azt hiszem, vszínű - valószínű, rem - remélem, szól6sz - szólhatsz.

A nagybetűk az ábécés nevükön illeszkednek a szavakba, illetve a hosszú egyjegyű mássalhangzókat helyettesíthetik: lSZ - lesz, mNt - ment, rM - remélem, rNdLésN - rendelésen, hLYeT - helyett, nMfLLYteTML - nem felejtettem el.

Az 'X' helyettesíti a 'ksz' betűket: lax - laksz, taláxunk - találkozunk. A 'C' helyettesíti az 'sz'-eket: köc - kösz, lecek - leszek.

Persze ez elsőre jópofának tűnik, de ha belegondolunk, súlyos következményei vannak.

Szövegértési gondok

A pedagógusok és a tankönyvek nyelvezete minőségében más, mint sok diáké. A hátrányos helyzetű, elhanyagolt, vagy épp tanulásban akadályozott gyermekek egészen más nyelvet tanulnak meg, mint a középosztálybeli, iskolázott szülők gyerekei. Ez pedig azt a veszélyt hordozza magában, hogy sok gyerek nem érti meg a tanárt, emiatt lemaradnak a tanulásban. A szűk szókincsű, szegényes nyelvezetű gyerekek könnyen elszigetelődhetnek, és mivel nem értik, mi történt, a környezetet, a tanárokat és az osztálytársakat hibáztatják.

Kommunikációs zavar

A kétféle nyelv használata kommunikációs zavart hozhat létre a tanár és a gyerek között. A gyereknek gyakorlatilag tolmácsra lenne szüksége, aki lefordítja számára a tanár beszédének és a tankönyv szövegének tartalmát. Sajnos az új szavak elsajátítása lassú, nehezen válnak a szókincs részévé. Ezért a gyerek csak bemagolja a szöveget, azaz nem értelmezi, csak mondókaként ismételgeti, és nem képes használni, alkalmazni a tudást.

Kis létszámú osztályok

A mai gazdasági helyzetben újra osztályösszevonásokról hallunk, megszűntetik a csoportbontásokat, hogy pedagógusbéreket takarítsanak meg. Pedig a szűk szókincsű, hátrányos helyzetű tanulók oktatása, felzárkóztatása csak kis létszámú osztályokban lehet eredményes. Meg kellene szüntetni az egész osztállyal (30-35 fővel) való tanulást, és egyéni bánásmódot kellene alkalmazni.

Az eredményes munka alapfeltétele a szoros kapcsolat tanár és diákja között. Ha egy gyerek nem megértő környezetben nevelkedik, akkor a tanítással szembeni védekezést, ellenállást figyelhetünk meg nála. Ezen csak a kölcsönös megbecsülés és törődés segíthet. A tanár feladata, hogy megértse a gyerek érzelmi reakcióit, és csökkentse a szorongást és a feszültséget.

Beszéd és gondolkodás

A beszéd és gondolkodás összetartozik. A beszéd gondolataink szavakba öntése. A gondolkodás nagyrészt a beszédben valósul meg.

A beszéd szerkezetét a nyelvtan, a gondolkodás szerkezetét a logika fejezi ki. A gondolkodás és beszéd egységében a gondolkodásé a vezető szerep.

Óvodásoknál, és feszült percekben gyakran felnőtteknél is megfigyelhető, hogy magukban beszélnek. Így teszik a gondolatot külsőleg érzékelhető ténnyé.

Az olvasás jelentősége

A gyermek beszédbeli fejlődésében igen lényeges lépés az olvasás elsajátítása. Az olvasás nem csak a betűk ismeretét jelenti, hanem magában foglalja az olvasott szöveg megértését is. Az írott szöveg megértése meglepően nehéz feladat. A beszéd értelmezését segítik a hanglejtések, szünetek, hangsúlyok. Ezzel szemben az önálló olvasás meghatározott értelmi fejlettséget követel, ugyanakkor fejleszt is. Olvasáskor a gyermek megtanulja új módon, összefüggően felépíteni beszédét.

Az írott beszéd művészet

Az írás, és gondolataink írott formában történő kifejezése még magasabb szintű gondolkodási műveletet feltételez. Az írott beszéd tervszerűbb, átgondoltabb, tömör és szisztematikusan felépített. Eleinte a gyermek fogalmazásainál az élő beszéd dominál, úgy ír, ahogy beszél. Később egyre átgondoltabbá, logikailag felépítettebbé válik. A szóismétlések elkerülése a szókincs bővülésével érhető el.

Az írók műveinek felépítése, időbeli elrendezése, témakifejtése, szabatos stílusa, az olvasó számára érthető összefüggések megszerkesztése különleges fogásokat, eszközöket igényel. Ez már egy magasabb rendű tevékenységi formája az írott beszédnek.

Neveljük olvasóvá gyermekeinket!

Mint fentebb kifejtettem, az értelem, a gondolkodás sokat fejlődhet, ha a gyermek olvas. Azonban ehhez az szükséges, hogy az olvasás ne legyen kínlódás, ne jelentsen számára az olvasás kudarcélményt. Ha van idő, és a gyermek a saját egyéni fejlődési ütemében sajátíthatja el a betűket, az összeolvasás képességét, akkor nagy lépést tettünk az olvasóvá nevelésben. Erősíts gyermekedben az olvasás szeretetét azáltal, hogy mesélsz nekik.

Szerettesd meg vele a könyveket, és légy nagyon türelmes. Semmiképpen se erőltesd a gyakorlást, hiszen ezzel csak azt érheted el, hogy gyermeked megutálja az olvasást. A kezdetektől ügyelj rá, hogy gyermeked ne csak gépiesen olvassa el a betűket és a szavakat, hanem a tartalomra is figyeljen!

Kudarcmentesen a Varázsbetűvel

A Varázsbetű programcsalád a kudarcmentes olvasástanulást tűzte ki célul. Általa a gyerekek játékosan tanulnak meg olvasni, gyakorolják a helyes magyar nyelvhasználatot. Az értő olvasást szolgálja rengeteg képe, változatos feladatai bővítik a szókincset. Bíztat, dicsér, jutalmaz, hogy az olvasás öröm legyen, és semmiképp sem gyötrelem.

A Varázsbetű azoknak is segít, akiknél már kialakultak a másodlagos pszichés gondok. A programot használó gyermek önbizalma erősödik, visszanyeri tanulási kedvét, érdeklődővé válik a betűk, szavak, mondatok világa iránt. A játékba ágyazott tanulás hatása könnyen lemérhető az iskolában. A Varázsbetűt használó gyerekek iskolai osztályzatai javulnak, és egyre jobb eredményeket érnek el. 

Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

Miért jobb a jó szülő, mint a tökéletes?
Csak akkor lehetünk tökéletes szülők, ha feladunk mindent, és csak gyermekeink nevelésére...

Játékok a beszédészlelés fejlesztéséhez
A gondolkodás, és a kommunikáció alapja a beszéd, és természetesen a tanulás sem képzelhető el a...

Tényleg diszlexiás?
Vajon egy óvodás gyerek lehet diszlexiás? Mire kell figyelni, milyen tünetek jelezhetik előre a...

Ne ítélkezz!
Gyakori, hogy a diszlexiás gyermek családjának környezete kéretlenül is véleményt alkot a szülők...

Minden tizedik!
A nyelvfejlődési zavarokat kutató szakemberek egyre gyakrabban találkoznak olyan gyermekekkel,...

Egy jó kis beszélgetés?
Óvodás gyermeked beszédét csak Te érted meg? Évek óta logopédushoz jártok és gyermeked még most sem...

Beszédfejlesztés születéstől kezdve
A beszéd alapvetően két nagyon fontos mozzanatból áll: az egyik a beszéd észlelése és megértése, a...

Erről szól a karácsony!
Pillanatokon belül itt a karácsony, mely örömet, varázslatot, reményt és fényt hoz a sötétségbe....

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

A csodát csinálni kell!

Tavaszi Fejlesztő Tanfolyam - A fejlesztésre úgy gondolj, mintha te volnál a Mercedes elsőszámú fejlesztő-mérnöke! Minden mást felejts el! A fejlesztés dolga felszínre hozni azt, amiben gyermeked jobb a többieknél. Olvass, kérdezz, és jelentkezz!

Tovább...


Vevőink írták

A program rengeteget segít kislányom olvasásán, véleményem szerint nagyon hatásosan gyakoroltatja az olvasást a gyermekekkel!

Árva Zsófi, Makó

Érdekel >>>


Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek, aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS. Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".

Sodics Péter

Érdekel >>>


Utazó logopédus vagyok, sok intézményben megfordulok. Másfél éve használom a Varázsbetű programot iskolás gyermekekkel. Nagyon szeretik! Csak az a baj, hogy nincs annyi idő egy-egy gyermekre, amennyit ő szeretne!

Balákné Kovács Klára

Érdekel >>>


A Varázsbetű programtól kiválóbbal a diszlexia fejlesztéséhez eddigi munkám során még nem találkoztam. Saját gyermekem számára vásároltam meg, aki már "gyógyult" diszlexiás, és ezt felerészben ennek a programnak köszönhetjük.

Vargáné Horváth Izabella, Hatvan

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a Varázsbetű program. Nagy örömmel használom a Down szindrómás kisfiammal, aki lassan, de folyamatosan fejlődik.

Kondás Teréz, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Egyszerűen kezelhető egy 6 éves gyerek számára is. Ez azért fontos, mert önálló munkára képes vele a gyermek.

Dicső Mónika, Domaszék

Érdekel >>>


Sokoldalú fejlesztési lehetőségekkel teli feladatsorok. Az unokám már most, elsőbe indulva is szívesen dolgozik ezekkel a játékos feladatokkal. Köszönjük, hogy mindezt megalkották!

Szerdahelyi Jánosné, Szombathely

Érdekel >>>


A „Keresd a Szfinxet” c. játék óta figyelemmel követem tevékenységüket, és a Varázsbetű programban sem csalódtunk! :)

Leidalné Kovács Mária, Székesfehérvár

Érdekel >>>


A program tetszik, a fiam nagy örömmel, és érdeklődéssel használja. Jónak tartom, segíti az olvasás és a szókincs fejlesztést is, és gondolkozásra serkenti a gyereket. Tetszik az is, hogy a feladatok közé játékot is csempésztek "jutalmul". Köszönjük szépen!

Márkus Katalin, Marcelháza, Szlovákia

Érdekel >>>


A kisfiamnak nagyon tetszik. Szívesen játszik vele. Napról napra egyre ügyesebben számol. Köszönöm a Varázsbetű és ezáltal az Önök segítségét.

Budai Melinda, Szeged

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Kezet rá!
A mindennapi tanulás során sokszor hajlamosak vagyunk arra, hogy csak tananyag információtartalmának...

5 módszer gyermeked képzeletének erősítésére
Azt hihetnénk, hogy képzelődni gyerekjáték. Pedig nem is annyira egyszerű! Valójában elég nehéz...

Ha a füle botját sem...
Ismered azt az érzést, amikor harmadszor szólsz a fiadhoz vagy a lányodhoz, de ő meg sem hallja?...

A szóemlékezet fejlesztése
Ma elmondom, hogyan is működik az információk, így az idegen nyelvi szavak megjegyzése, és ötleteket...

Hatékony szótanulás
Legtöbben úgy gondolják, hogy a szótanulás a nyelvtanulás legunalmasabb része. Ma olyan ötletekről...

Olvasó mozgás
Valószínűleg Te is tisztában vagy vele, hogy az életben gyermeked mozgásfejlődése nagy jelentőséggel...

8 hula-hopp ötlet
A mozgásfejlesztés egyik legjobb eszköze a hula-hopp karika. A játék hagyományos formáját legtöbben...

Neked mi a legértékesebb tulajdonod?
Ha valaki megkérdezné Tőled, hogy mi a legértékesebb vagyontárgyad, mit felelnél? Mi az, aminek a...

Mit olvasson a gyerek nyáron?
Indul a nyár, és vele a kötelező olvasmányok időszaka. Ma megmutatom hogyan és mit érdemes...

Játékötlet nyári szünetre
Ma véget ér a tanév, és végre megkezdődik a nyári vakáció. Tíz hét szünet, tíz hét pihenés. Talán...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu